ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Andersw skrivet 20 maj 2008 kl. 16:00:22
-
Undrar vilka storlekar det finns på bakdrev till Dinli, och vad som är standard... minns jag rätt nu så räknade jag mitt bakdrev till 42T... och det verkar rätt stort vad jag förstått...
Sen har cykeln börjat bete sig skumt vid gaspådrag, den tvekar tills den kommer upp till ett XXX rpm, sen går den som den ska igen, problemet verkar försvinna när cykeln blivit varm... någon som har någon bra orsak ?
tac på förhand...
-
40 är original. De flesta kör med 15 tagg fram samt 38 bak när de trimmat lite. Jag kör endast 15tagg fram (14 original) med gott resultat på min original maskin. Mkt mindre jobb med att byta fram drev plus att din hastighetsmätare visar rätt.
Kolla det enklaste först, som luftfiltret sedan soppa och stift. Munstyckena i förgasaren kan "slammas" igen om maskinen fått stå ett tag.
mvh
joe
-
Tackar för informationen...
Logiskt sett så ska min maskin vara rappare då med 42 drev bak, ändå har jag ganska stora svårigheter med att få upp den på bakhjulen, 1an går de bra om man våldtar kopplingen lite, 2an är det i princip omöjligt att få upp den i balansläge...
ang. tvekandet så bytte jag luftfilter någon vecka innan problemet kom, så det vara OK, cykeln har iofs rullat 250 mil utan stiftbyte... hur menar du med soppan?
//Anders
-
ja om det nu är 42tagg bakdrev så ska den ju vara något rappare i axet men det krävs en del mods om du ska få den att lätta på 2an och 3an
det kan ju vara att den får för mycket luft med nya luftfiltret om det är uni eller kn filter du satt dit utan att byta munstycken i gasarn?
stiften ska nog inte inverka på taskigt mellan register
jag menade bränsle = soppa
mvh
joe
-
Konstigt att den tvekar när den är kall, ärt hjärna.
Ja, det är konstigt..., den har aldrig tvekat förut på samma sätt.. utan det kom ganska nyligen... nu får du kamma dig lite...
Det satt ett KN-filter tidigare och då funkade det klockrent, nu sitte rdet ett annat öppet filter med samma munstycke...
ang. drevningen så tycker jag det är lite skumt faktiskt, cykeln går runt 120 mätt med olika bilar bakom och alla intygar samma sak som mätaren på dinlin gör... och den är drevad för att gå långsammare... hur går det igenltigen ihop?!?!?! med originaldrev borde den göra en bit över 130 original alltså... jag tycker det låter lite lustigt
-
ja om det nu är 42tagg bakdrev så ska den ju vara något rappare i axet men det krävs en del mods om du ska få den att lätta på 2an och 3an
det kan ju vara att den får för mycket luft med nya luftfiltret om det är uni eller kn filter du satt dit utan att byta munstycken i gasarn?
stiften ska nog inte inverka på taskigt mellan register
jag menade bränsle = soppa
mvh
joe
Med mods menar du nytt avgasrör osv?
-
ja om det nu är 42tagg bakdrev så ska den ju vara något rappare i axet men det krävs en del mods om du ska få den att lätta på 2an och 3an
det kan ju vara att den får för mycket luft med nya luftfiltret om det är uni eller kn filter du satt dit utan att byta munstycken i gasarn?
stiften ska nog inte inverka på taskigt mellan register
jag menade bränsle = soppa
mvh
joe
Med mods menar du nytt avgasrör osv?
Ja precis mods är avgassys osv. Om du har KN-filtret kvar så prova med det igen annars så kan du prova med att lägga ett varv silvertape runt det nya filtret för att den ska få lite mindre luft. Det låter som den får för mycket luft och stryper sig själv i början.
Du skrev att problemet försvinner när den är varm i första inlägget. Det är inte bra alls att gasa med en kall motor men din tar för lång tid på sig då?
Om det är 42tagg så låter det som den går lite väl bra. Den förra ägaren kanske har bytt munstycken i förgasaren? Det är ju bara att tacka och ta emot :D
mvh
joe
-
det är 42 kuggar original. och det står tand antalet på sidan av drevet.
-
det är 42 kuggar original. och det står tand antalet på sidan av drevet.
Aha är det så. Jag trodde på 40 tagg som en naturlag... nu har jag inte maskinen kvar tyvärr så jag kan inte kika.
All info är högst intressant - tack för detta input.
Mvh,
Joe
-
Har bytt stiftet och det hjälpte inte alls, har beställt nytt 160 munstycke nu som ja ska byta.
har kollat lite löst på bensinslangarna och allt ser OK ut...
men iaf, hur ställer ja luften? jag hittar ingen luftskruv där folk påstår att den ska sitta, inte ens en messingbricka, kanske jag som är blind :p