ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Raecer skrivet 19 maj 2008 kl. 20:39:52
-
Ska snart köpa nytt drivpaket till min Raptor 700. Sett att de finns både aluminium och stål drev att köpa. Någon som har bra / dåliga erfarenheter av dessa. Aluminium är ju lite dyrare men frågan är om de är bättre? Kedja blir ju självklart en o-rings kedja. Sitter och jämför priser från USA samt Sverige
/Juha
-
Nackdelen med aludrev är om du kör på något så spricker drevet direkt.... ståldrev klarar ordenliga smällar.... blev stående i skogen med ett spräckt aludrev.... :( :(
-
Alu spricker ej om det är Renthal..
www.atvhuset.se
-
Alu spricker ej om det är Renthal..
www.atvhuset.se
Jaså de är märket på drevet som gör drevet mindre känsligt för sprickor :?: :lol:
-
Jag körde Renthal alubakdrev ca 50 mil, sen var det tvärslut :? Kör nu med ståldrev o kan inte se någon nackdel med det!
-
jag har ett alu drev talon eller om det är renthal 36 kugg helt nytt till salu eller bytes till ett likadant i stål.
-
Aludrevet är lättare, annars är det bara nackdelar.
Kör du gata finns ingen anledning att köra aluminium.
/J
-
Varför man kör med aluminium drev på en cross eller en quadcross är att det är mindre massa Vikt som stötdämparen får bråka med
alltså mer vikt varmare stötdämpare
de som kör motocross använder alubakdrev de som kör enduro som ej kör i toppskiktet använder ståldrev som är lätta att bocka tillbaks då man hittat en sten som böjt till det.
Och så har man inte lika stor påfrestning på en enduro hojs fjädring än på cross fjädringen.
kedjorna som kommer nu är ju nu mera i aluminium nitning på för att få ner vikt på den levande massan/Vikten
Ett drev som väger 200gram blir väldigt tungt då det skjuter i väg i en wopiie sektion eller vid ett uthopp på ett hopp..
Kör själv i dag med aluminium drev och förstärkt alu kedja väger 1.5 Kg mindre än vanlig traditionel förstärkt kedja
bara för att få så lite slitage på bakstötdämparen
dessutom inget klister på kedjan endast tunn 10w-20 olja istället.
-
kör med Ståldrev, har ingen direkt anledning att sätta på ett i aluminium, 1,5kg ? då får jag sluta med den mat jag sätter i mig, sätta på mindre nerfbars, ta bort skidplates etc. 1.5kg är ju en skitvikt om du inte så säga "jagar vikt"
-
kör med Ståldrev, har ingen direkt anledning att sätta på ett i aluminium, 1,5kg ? då får jag sluta med den mat jag sätter i mig, sätta på mindre nerfbars, ta bort skidplates etc. 1.5kg är ju en skitvikt om du inte så säga "jagar vikt"
Nu är det skillnad på vikt och vikt, beroende på vart den sitter.
1.5kg ofjädrad vikt är en jäkla massa! (Pun intended)
Det är viktigt att ha så låg vikt i den massa som rör sig iom fjädringen. Dvs fälgar, däck, bromsar, drivlina mm.
Då hjälper det inte att du bantar för den vikten sitter på "fel" ställe.
/J
-
Varför man kör med aluminium drev på en cross eller en quadcross är att det är mindre massa Vikt som stötdämparen får bråka med
alltså mer vikt varmare stötdämpare
de som kör motocross använder alubakdrev de som kör enduro som ej kör i toppskiktet använder ståldrev som är lätta att bocka tillbaks då man hittat en sten som böjt till det.
Och så har man inte lika stor påfrestning på en enduro hojs fjädring än på cross fjädringen.
kedjorna som kommer nu är ju nu mera i aluminium nitning på för att få ner vikt på den levande massan/Vikten
Ett drev som väger 200gram blir väldigt tungt då det skjuter i väg i en wopiie sektion eller vid ett uthopp på ett hopp..
Kör själv i dag med aluminium drev och förstärkt alu kedja väger 1.5 Kg mindre än vanlig traditionel förstärkt kedja
bara för att få så lite slitage på bakstötdämparen
dessutom inget klister på kedjan endast tunn 10w-20 olja istället.
Så enda anledningen till att man kör med alu drev är vikten? Om man jämför hållbarheten mellan alu och stål då? För de är ju hållbarheten jag är ute efter, den ofjädrade vikte skiter jag i. Är ju inte direkt någon VM-förare :roll:
-
Tycker den frågan har besvarats ett par gånger, men ger det ett försök till:
Är du bara ute efter hållbarhet är det INTE ett aluminiumdrev du ska ha utan ett stål.
Det säger sig självt då aluminium är mjukare än stål i alla lägen.
/J
-
Asså, 1.5 kilo i den ofjädrade vikten, ta Skidplates t,ex väger ca 10kg för motor, armar och spolen? och en som jag som kör rätt normalt (inte quadracing extreme lala) och jag märkte i stort sett ingen skillnad när dom klämdes av/på.
Så jag tvekar på att du nånsin märker av ett aluminium drev. om du inte har Allt i stål, Köper dig en lättad swing, alu drev, titanaxlar, magnesiumfälgar och inga skidplates, DÅ Märker du nog, men så länge man inte kör 100% Quadracing så ser jag ingen anledning att köpa Alu drev
Jag vet inte vad den ofjädrade vikten kan vara, men Hjul, Axlar, Bromsar, Armar, Swing så måste den vikten ligga runt 40kg skulle jag tro?
-
Är endast skids för armar och swing som är ofjädrad vikt. Tvivlar starkt på att quadcrossåkare kör med alu-skids, man lättar nog så mkt som möjligt där.
Du skall ha ståldrev, alu är sämre på allt, utom just vikten och den skiter man i om man inte kör bana på rätt hög nivå.
-
nä klart du har rätt :) motorskidsen är ju fjädrad vikt såklart :oops: