ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Bobbani skrivet 19 maj 2008 kl. 14:44:58
-
tjena, är inte så bra på det här med att skruva, men skulle byta framdrev idag enkelt värre trodde jag, skulle sätta på 15 taggars.. hur som helst så är kedjan för kort.. är original kedjorna för kort för omdrevning eller finns det nå enkelt sätt att få till det hela?
tack på förhand för snabba svar.
-
och det går inte "rulla" på kedjan med våld.. inte själv iaf eller så e jag bara lite feg..
-
tror du får släppa lite på kedje spännaren, har inte bytt drev själv än men jag ska
-
ok och den sitter? har för övrigt en -06a.
och vad jag ser är de bara en gummi skena den glider på (som är borttagen). , och som det ser ut så verkar bakaxeln sitta där den sitter, dvs inte går att flytta fram eller bakåt kanske har lite fel men.
-
ok och den sitter? har för övrigt en -06a.
och vad jag ser är de bara en gummi skena den glider på (som är borttagen). , och som det ser ut så verkar bakaxeln sitta där den sitter, dvs inte går att flytta fram eller bakåt kanske har lite fel men.
du får lossa dom 3-4 insektskruvarna längst bak på bak axlen och kör in en skruvmejsel igenom bakdrevet där ska finnas ett hål i bakaxlen presic där bakdrevet sitter du måste få in den genom drevet och in i hålet .. sen lägger du den i växel och rullar den lite nätt.. så ser du när dden spänner/slakkar.. efter det så spänner du kedjanm och spänner alltihopa igen
-
ok härligt tackar så mycket, ska ut o testa nu direkt då
-
Bak axeln sitter i en hylsa som är oval utanpå så när du rullar den spänner den eller släpper på spänningen på din kedja
Robbe dobb
-
du får lossa dom 3-4 insektskruvarna längst bak
:lol: :lol: :lol:
-
du får lossa dom 3-4 insektskruvarna längst bak
:lol: :lol: :lol:
En klassiker :D
-
Lyfter den här lite...
Håller på att försöka få på ett 15 drev och har lossat på skruvarna på bakaxeln och lyckats slappa kedjan lite. Problemet är att jag inte får loss drevet, det är riktigt svårt att komma åt skruvarna där. Hur gjorde ni? Jag har inte fått kedjan så slapp att jag bara kan lyfta av den, men kanske ska spänna upp kedjelåset?
Jag försökte med en liten liten skiftnyckel men det gick inte så bra =/
-
Lyfter den här lite...
Håller på att försöka få på ett 15 drev och har lossat på skruvarna på bakaxeln och lyckats slappa kedjan lite. Problemet är att jag inte får loss drevet, det är riktigt svårt att komma åt skruvarna där. Hur gjorde ni? Jag har inte fått kedjan så slapp att jag bara kan lyfta av den, men kanske ska spänna upp kedjelåset?
Jag försökte med en liten liten skiftnyckel men det gick inte så bra =/
Måste väl vara enklare att låssa kedjelåset istället för att krångla och släppa bakdrevet. skiftnyckel använder jag inte alls :) Man kommer åt skruvarna till drevet hur bra som helst med en 14 nyckel , För att ta bort hela drevet måste du lossa bakaxeln .
Kolla så exentern för kedjespännaren ligger i slakaste läget . ()p
-
Lyfter den här lite...
Håller på att försöka få på ett 15 drev och har lossat på skruvarna på bakaxeln och lyckats slappa kedjan lite. Problemet är att jag inte får loss drevet, det är riktigt svårt att komma åt skruvarna där. Hur gjorde ni? Jag har inte fått kedjan så slapp att jag bara kan lyfta av den, men kanske ska spänna upp kedjelåset?
Jag försökte med en liten liten skiftnyckel men det gick inte så bra =/
Måste väl vara enklare att låssa kedjelåset istället för att krångla och släppa bakdrevet. skiftnyckel använder jag inte alls :) Man kommer åt skruvarna till drevet hur bra som helst med en 14 nyckel , För att ta bort hela drevet måste du lossa bakaxeln .
Kolla så exentern för kedjespännaren ligger i slakaste läget . ()p
Ah ska ner och prova nu att låssa på kedjelåset. Ska ringa farsan och fråga om fasta nycklar också.. hoppas på att få brumma ikväll med nya kläderna :) wish me luck
-
Lyfter den här lite...
Håller på att försöka få på ett 15 drev och har lossat på skruvarna på bakaxeln och lyckats slappa kedjan lite. Problemet är att jag inte får loss drevet, det är riktigt svårt att komma åt skruvarna där. Hur gjorde ni? Jag har inte fått kedjan så slapp att jag bara kan lyfta av den, men kanske ska spänna upp kedjelåset?
Jag försökte med en liten liten skiftnyckel men det gick inte så bra =/
Testa att sparka lite löst på bakaxel, mot maskinen alltså. De kan vara lite sega att "spänna upp sig". Så gjorde jag på min hoj när jag bytte drivpaket, fick ytterligare 2cm till godo :) Men dinlin är ju gängad hela vägen va? :hmmm:
-
Lyfter den här lite...
Håller på att försöka få på ett 15 drev och har lossat på skruvarna på bakaxeln och lyckats slappa kedjan lite. Problemet är att jag inte får loss drevet, det är riktigt svårt att komma åt skruvarna där. Hur gjorde ni? Jag har inte fått kedjan så slapp att jag bara kan lyfta av den, men kanske ska spänna upp kedjelåset?
Jag försökte med en liten liten skiftnyckel men det gick inte så bra =/
Testa att sparka lite löst på bakaxel, mot maskinen alltså. De kan vara lite sega att "spänna upp sig". Så gjorde jag på min hoj när jag bytte drivpaket, fick ytterligare 2cm till godo :) Men dinlin är ju gängad hela vägen va? :hmmm:
Drevet är bytt efter en del om och men... åkte till biltema och köpte spärrskaft med tillbehör och det gick låss jättelätt. Grejen var att jag fick lite väl mycket kraft i spärrskaftet och drog av bulten när jag satte dit det nya drevet... av igen och till skruvstädet för att skruva ut den med en polygryp. tur var att det var "standardgäng" så hade nya bultar. På med drevet igen och på med kedja och joxa med kedjelåset och dra åt bultarna på bakswingen. När allt var fixat och jag skulle starta så var batteriet dött... hade råkat ha tändningen på =/ men batteriet ska ändå bytas då tidigare ägare köpt ett biltemabatteri storlek för stort och pressat sönder det när dom satte ner det i hållare. Får prova imorn.
Det konstiga var att jag inte lyckades rulla igång den, fick kolven att gå typ 1 varv på 4e växeln. Jag provade bara på raksträcka men däcken bara låste sig =/ Segt
En annan grej jag tänkte på. Det blev ganska taight nu med nya drevet så tror knappast att kedjeskyddet går dit. Hur har ni löst det?
-
Jag bytte hela drivpaketet idag, och det blev ett JT1309-15 fram. Dvs 15T fram och original 42T bak samt Biltemas 520 Street FB-ringkedja. Inga problem med främre kedjeskyddet. Nu spinner den som en katt. ()p
-
Jag bytte hela drivpaketet idag, och det blev ett JT1309-15 fram. Dvs 15T fram och original 42T bak samt Biltemas 520 Street FB-ringkedja. Inga problem med främre kedjeskyddet. Nu spinner den som en katt. ()p
Aha okej, får väl skruva på och se vad som händer.. men de känns som att de är för taight, för mellan kedjan och nedre skruvhålet är det typ 3 mm