ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: sunfire skrivet 20 november 2005 kl. 17:33:02
-
Håller på och kollar däck (och fälgar) för sommaren och har hittat en uppsättning Innova med beteckningarna 225/40-10 32N (18x10.00-10) och 165/70-10 27N (18.5x6.0-10)
I mitt reg.bevis så står det att jag ska ha 20X11.00-9 38F i bak och c21X7.00-10 25F i fram.
Vad är det för skillnad på 32N och 38F på bakdäcken och 27N och 25F i fram?
Det enda jag kan komma på är att det har något med hastigheten att göra men kan inte hitta någon info om det...
Någon som vet :?:
-
siffrorna är belastning och bokstäverna hastighet.
32=112 kg 38=132 kg 27=97,5 kg 25=92,5 kg
n=140 km/h f=80 km/h
-
Tackar.
Vad kan hända om jag kör snabbare med ett däck som bara är klassat för 80km/h. Explosion?? Inte kan väl marginalerna vara så små...
-
Nä det är ingen fara, det är bara vad dom är gokända för!
Vanliga vinterdäck till personbilar är för det mesta Q=160 km/h å det är många som kör betydligt fortare än det! men ligger man mer än vad är dom är gokända för länge (typ en timma i sträck) så blir dom för varma å då kan dom explodera!! men jag har aldrig hört nån som råkat ut för det!
(jobbat med däck i 13 år)
-
Låter bra det för jag har varit och köpt mig en uppsättning däck och fälgar idag.
-
Nä det är ingen fara, det är bara vad dom är gokända för!
Vanliga vinterdäck till personbilar är för det mesta Q=160 km/h å det är många som kör betydligt fortare än det! men ligger man mer än vad är dom är gokända för länge (typ en timma i sträck) så blir dom för varma å då kan dom explodera!! men jag har aldrig hört nån som råkat ut för det!
(jobbat med däck i 13 år)
Tilläggas bör kanske att ett Regumerat däck (ett begagnat däck som fått en ny slitbana, därav det billliga nypriset) kan vara farligt om man överskrider gränsen då slitbanan faktiskt kan lossna. Jag har rättat till ett antal dörrar, skärmar och hjulhus efter expoloderande regumeringar. Men det är främst på personbil och som allmännyttig information <=)
-
Hej på er
Skulle vara kul att se vad du köpt för däck och fälgar.
/Sedjet
-
Ska ta ett kort på dom senare 8)
-
ITP fälgar med Innova Race däck.
(http://www.atvcenter.se/modules/coppermine/albums/userpics/10312/DSC01137.JPG)
-
Snyggt! :D
-
Det blev jäkligt snyggt
/Sedjet
-
Nu behöver jag bara montera det nya bakdrevet och sänkningen så är den klar för rondellracing :lol:
-
Fälgarna va ju snygga. Är inte dom däcken en hel del mindre i omkrets ?
Dvs blir inte utväxlingen annorlunda ? (Iofs drevar du om men ändå...)
-
Jo dom är mindre... Eventuellt så köper jag 255/60-10 däck istället för 225/40-10.
Jag vet att framdäcken sitter fel :) Men jag hade bråttom att testa...
(http://www.atvcenter.se/modules/coppermine/albums/userpics/10312/DSC01144.JPG)
Fram.
(http://www.atvcenter.se/modules/coppermine/albums/userpics/10312/DSC01142.JPG)
Bak.
(http://www.atvcenter.se/modules/coppermine/albums/userpics/10312/DSC01141.JPG)
-
Jo dom är mindre... Eventuellt så köper jag 255/60-10 däck istället för 225/40-10.
Jag vet att framdäcken sitter fel :) Men jag hade bråttom att testa...
(http://www.atvcenter.se/modules/coppermine/albums/userpics/10312/DSC01144.JPG)
Fram.
(http://www.atvcenter.se/modules/coppermine/albums/userpics/10312/DSC01142.JPG)
Bak.
(http://www.atvcenter.se/modules/coppermine/albums/userpics/10312/DSC01141.JPG)
tror att du får gå upp 2 kugg fram för att kompensera
-
Har ökat med en kugg till 15 ifram redan och det går inte att ha större utan att göra plats i godset på motorn. Har ett 38 (istället för 40) bakdrev liggandes som ska monteras.
-
Har ökat med en kugg till 15 ifram redan och det går inte att ha större utan att göra plats i godset på motorn. Har ett 38 (istället för 40) bakdrev liggandes som ska monteras.
är nog bättre med ett 255 däck bak då..blir inte lika spårkänsligt som ett 225/40 däck