ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: AtvRacer skrivet 19 november 2005 kl. 16:25:29

Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: AtvRacer skrivet 19 november 2005 kl. 16:25:29
hej
Nu starta fyrhjulingen inte :evil:
nån som vet vad det beror på?
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: Turbo skrivet 19 november 2005 kl. 16:50:38
Har du kräm i batteriet?.
Drar motorn runt när du kör med startmotorn?.
Kolla så kablarna sitter fast på tändspolen,"följ tändkabeln upp så hittar du spolen, har du tur så har bara en kabel hoppat bort från spolen, annars kan  ju felet bero på vad som helst :wink:  :wink: . hoppas det fixar sig :)
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: Vls560 skrivet 19 november 2005 kl. 16:54:19
Made In KINA
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: Benny skrivet 19 november 2005 kl. 16:56:07
made in kina= skit :roll:
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: Mr2t skrivet 19 november 2005 kl. 16:56:21
Citat från: "Vls560"
Made In KINA


Kan bara hålla med.
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: johano skrivet 19 november 2005 kl. 18:52:24
Äh, det kan väl bli fel på en japansk hoj oxå...

Annars gäller väl det som min farsa brukar säga:
"Om det finns gnista o soppa o kompression o motorn ändå inte startar så
måste det vara nåt som är fel."

/johan
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: Orre skrivet 19 november 2005 kl. 19:11:43
Har exakt samma på min kinapissmaskin 110cc som för det mesta står och ruttnar har kollat ALLT köpt ny cdibox kollat tändstift kollat kolv , ringar, ventilerna, att den får soppa men ja just nu skiter jag i den e det någon som vet vad som är felet på den här kan dom GÄRNA skriva till mig  :wink:
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: AtvRacer skrivet 19 november 2005 kl. 19:26:39
Allt går batteriet är laddat och startmotorn går det kommer soppa har till och med testat att hälla i metanol. (samma bränsle som i monstertruck)
men undra om det är något med kolvringarna. det går väl på garantin hoppas jag de sa det var 2 år garanti på den. men är det ingen som vet vad det kan vara :cry:
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: Mr2t skrivet 19 november 2005 kl. 19:27:48
Citat från: "johan_SMC250"
Äh, det kan väl bli fel på en japansk hoj oxå...

Annars gäller väl det som min farsa brukar säga:
"Om det finns gnista o soppa o kompression o motorn ändå inte startar så
måste det vara nåt som är fel."

/johan


Klart att det kan, men det är betydligt ovanligare.
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: johano skrivet 19 november 2005 kl. 21:41:45
Citat från: "AtvRacer"
Allt går batteriet är laddat och startmotorn går det kommer soppa har till och med testat att hälla i metanol. (samma bränsle som i monstertruck)
men undra om det är något med kolvringarna. det går väl på garantin hoppas jag de sa det var 2 år garanti på den. men är det ingen som vet vad det kan vara :cry:


Har du kollat att det verkligen är gnista på stiftet?
Absolut troligast är tändning eller bränsle,  vad får dig att misstänka just kolvringarna??

/johan
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: AtvRacer skrivet 19 november 2005 kl. 21:55:44
Vet inte gissa bara? en berätade för mig om det vat dålig komp gick den inte att starta kunde varit det var var i källaren och tittade och upptäckte att det inte var någon olja. :oops: men den ska väl kunna starta utan olja så vidare inget har gått sönder. det ä gnista och det kommer bränsle. vi ska ringar till åf och klaga för det är ju nästan varje gång man kör något går sönder. oftas små saker som lampor och kedjspännare men en gång så lossnade fotplattan så att bakskärmen gick sönder på ena sida även svetsningarna till fot plattan har lossnat så vi fick köra bort till grannen så de kunde hjälpa oss att svetsa det har hållt sen dess!
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: johano skrivet 19 november 2005 kl. 22:39:25
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "johan_SMC250"
Äh, det kan väl bli fel på en japansk hoj oxå...

Annars gäller väl det som min farsa brukar säga:
"Om det finns gnista o soppa o kompression o motorn ändå inte startar så
måste det vara nåt som är fel."

/johan


Klart att det kan, men det är betydligt ovanligare.


Visst, kvaliteten på de billigare maskinerna är såklart lägre än på de dyrare - konstigt vore väl annars.

Men, jag kan tycka att det är lite tråkigt när de enda svar killen får att den inte startar endast beror på att det är en "skitmaskin" - det kan ju vara vilket struntfel som helst, soppatorsk t.ex., och det kan ju likaväl drabba japanska kvalitetsmaskiner oxå.

Sen tror jag mycket hänger på hur man kör och sköter om sin maskin också...en japanare som körs hårt och vilt utan någon "omvårdnad" kommer säkert strula efter ett tag den oxå - är det då en "skitmaskin" det oxå??

(därmed inte sagt att OP inte skulle tagit hand om sin maskin, det vet jag naturligtvis inget om).

Jag tycker annars att detta forum är bland de bättre med folk som verkligen engagerar sig o kommer med bra tips o ideer!!

/johan
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: Mr2t skrivet 19 november 2005 kl. 23:16:41
Citat från: "johan_SMC250"
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "johan_SMC250"
Äh, det kan väl bli fel på en japansk hoj oxå...

Annars gäller väl det som min farsa brukar säga:
"Om det finns gnista o soppa o kompression o motorn ändå inte startar så
måste det vara nåt som är fel."

/johan


Klart att det kan, men det är betydligt ovanligare.


Visst, kvaliteten på de billigare maskinerna är såklart lägre än på de dyrare - konstigt vore väl annars.

Men, jag kan tycka att det är lite tråkigt när de enda svar killen får att den inte startar endast beror på att det är en "skitmaskin" - det kan ju vara vilket struntfel som helst, soppatorsk t.ex., och det kan ju likaväl drabba japanska kvalitetsmaskiner oxå.

Sen tror jag mycket hänger på hur man kör och sköter om sin maskin också...en japanare som körs hårt och vilt utan någon "omvårdnad" kommer säkert strula efter ett tag den oxå - är det då en "skitmaskin" det oxå??

(därmed inte sagt att OP inte skulle tagit hand om sin maskin, det vet jag naturligtvis inget om).

Jag tycker annars att detta forum är bland de bättre med folk som verkligen engagerar sig o kommer med bra tips o ideer!!

/johan


Om du läser förra inlägget av trådskaparen "märkte" han nyss att det inte var någon olja. Slutsats kan dras, den är inte väl omhändertagen anser jag för man märker om oljan minskar eftersom man kontrolerar det regelbundet, oavsett om det är en billig kina-maskin eller svindyr-japanare. Soppatorsk? Är inte det de' första man kollar? Om man får punktering på bilen så kollar man väl inte om man faktiskt har ett trasigt hjullager?

Visst suger det att alla trådar blir alldeles för mycket offtopic, precis som mitt egan inlägg jag skriver nu, men det är ofrånkomligt och vissalär sej aldrig vad man ska svara i en tråd som är av nytta. Detta forum är dock förskonat från mycket skit, tack vare att åldern är ganska hög, alla svordomar och löjliga inlägg är som bortblåsta härifrån. Här finns fakta och erfarenheter, men killen i fråga med problem här är 14år, vi har varit i kontakt via PM innan jag skrev mitt första inlägg här ;) Så jag antar att medelåldern börjar bli lägre här nu =)

ATVRACER: Som svar på ditt problem igen. Har du lagt märke till att din maskin rykt ovanligt mycket på senare tid, och kanske luktat bränd olja? Jag skulle tippa på att kolvringen/arna är slitna, då pressar motoroljan förbi kolvringarna och förbränns, och till slut har den förbrännt all olja i från motorn och den tar helt enkelt slut. Det brukar kallas blå-ryka eftersom avgaserna får en lite blåare nyans när den förbränner ovanligt mycket olja.

Problemet rullar vidare, eftersom du har slitna kolvringar så försvinner även kompressionen från motorn, bensinen och luften kan inte tryckas ihop/komprimeras i cylindern eftersom kolvringarna inte sluter tätt och kompressionen letar sej istället ner i vevaxelhuset, och motorn startar inte.

Detta upptäcker du genom att höra ifall motorn snurrar ovanligt fort eller lätt, utan motstånd när du trycker på startmotorn eller kickar på kicken. Samtidigt som du kickar eller trycker på starten så ska du känna med handen på vevhuseventilations-slangen som kommer från vevhuset, om det blåser ovanligt mycket luft med stor kraft ifrån denna slangen så är mest troligen dina kolvringar mycket slitna. Detta baserar jag på att det finns, gnista, soppa fram, och att alla kablar/slangar är hela.
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: johano skrivet 19 november 2005 kl. 23:31:12
Citat från: "Mr2t"
Om du läser förra inlägget av trådskaparen "märkte" han nyss att det inte var någon olja. Slutsats kan dras, den är inte väl omhändertagen anser jag för man märker om oljan minskar eftersom man kontrolerar det regelbundet, oavsett om det är en billig kina-maskin eller svindyr-japanare. Soppatorsk? Är inte det de' första man kollar? Om man får punktering på bilen så kollar man väl inte om man faktiskt har ett trasigt hjullager?


Jo naturligtvis har du rätt, det var mer menat som ett exempel (kanske dumt sådant) på ett löjligt "fel" ... eftersom han inte specificerade mer exakt vad som hände/inte hände när han försökte starta så kunde det ju vara precis vad som helst.

Det jag mest vände mig mot var bara de nästan slentrianmässiga svaren att felet berodde på att det var en maskin från kina och därmed skit...

Precis som du säger så kanske man kan gissa att den kan ha fått gå rätt hårt (utan olja?) - och då spelar det nog ingen roll om den är kinesisk eller ej.

/johan
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: Outlander skrivet 19 november 2005 kl. 23:33:39
Alla problem är trista, att problemen är så stora för ATV-Racer är ännu tråkigare.

Frågan är varför oljan försvinner? Är det så illa att maskinen blåryker så är det ventiltätningarna, krokiga ventiler eller kolvringarna och det är inte så kul kanske men är lätt att diagnostisera med ett kompprov. Eller ett litet läckage... så oljan rinner ut.  Maskinen kan ju tända utan olja om inte friktionen är för hög. Men för guds skull så prova inte att dra runt den på starten eller kör den utan olja för raset är definitivt nära!

Gnista har vi fått svar på, men frågan är om gnistan finns vid kompression, dvs med stiftet iskruvat. Det får vi inget svar på...
Ett tändsystem kan ge gnista i "fria luften" och tolkas som rätt, men under komp så orkar inte spolen med. En trolig felkälla.

Sista alternativet är batteriet, dessa små maskiner kan ju snurra på starten med ganska lite ström i batteriet, men räcker det till för att CDI´n skall hänga med och spolen skall få ström och skicka sina 20-40 tusen volt till stiftet, kan vara så enkelt som ett dåligt batteri.

Kolla dessa grejor, hjälper inte det så får vi fundera vidare!
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: Mr2t skrivet 19 november 2005 kl. 23:50:40
EN tumregel är att en ECU ska ha minst åtta volt för att fungera som den skall. Har du dåligt med mos i batteriet (under 12 volt) så prova att starta med starthjälp från ett annat batteri eller från batteriladdare om den har inbyggd starthjälp. Prova att mät motståndet i spolen, mellan plus och minus med en ohm-mätare, ger mätaren utslag så har du iallafall motstånd i spolen, svårt att säga exakt VAD motståndet ska vara eftersom det nog inte finns verkstadshandböcker på din maskin, men du kan utesluta att lindningarna i spolen är HELT av iallafall. Kolla även så att din oljeplugg sitter där den ska, den kan ju ha lossnat, precis som mycket annat redan har gjort. =)
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: AtvRacer skrivet 20 november 2005 kl. 07:49:27
vi har fyllt på batteriet och laddat det. men startmotorn går ovaligt fort. kan vara  det med kolringarna men den är bara 3 månader gammal och vi har kört ca 30 timmar och då ska väl inte kolvringarna alla redan vara utslitna. hur gör man ett komptest? vad skulle kolvringar kostar?
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: Outlander skrivet 20 november 2005 kl. 08:55:13
Går den ovanligt fort på starten (nu med olja i motorn)?!

Då har du ett läckage och får inget komp, då är det troligen något av följande:

Topplockspackning trasig.
Dåligt dragen topp, Efterdra toppen (med rätt moment)
Ev ventilsätena.
Ev krokiga ventiler
Sprucken topp
Sprucken cylinder
Kolvringar
Sprucken/trasig kolv

Ett kompprov görs med en kompprovare, hittas tex på Biltema. en enklare hobbyvariant med bara mätare kostar nog bara några hundringar.

Ett samtal till firman som sålt är nog på sin plats tycker jag, så får ni diskutera igenom detta. Garanti eller ej.....
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: AtvRacer skrivet 28 januari 2006 kl. 21:54:23
nu var det ett tag sen men nu kan jag säga att den är på lagning och kommer strax tillbaks. :D
Det var hela tändsytmet som hade gått sönder :cry: . men garantin gäller :D
Titel: varför starta den inte?
Skrivet av: Outlander skrivet 28 januari 2006 kl. 22:36:03
Då kan vi vara glada för din skull igen :D  Ut och gasa :!: