ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Blackman skrivet 15 maj 2008 kl. 17:00:53
-
Jag blev fan arg! ( igen ) Dom finns ta mig fan överallt och allt dom verkar vilja är att prata negativt!!!
http://www.dalademokraten.se/DD-Mera/Motor/60637/
-
Det var då en riktigt surgubbe...
Tråkigt att han tycker som han gör , men han har då troligtvis aldrig provat åka fyrhjuling. Eller motorcykel.
Sist jag kollade va det inte lag krav på alla dessa säkerhets detaljer som sitter i bilar eller ?
Borde man förbjuda dessa bilar utan dessa säkerhets detaljer ??
Syn att han fick publicera sitt inlägg. Men alla har ju rätt till en åsikt.
För några år sen var det en massa gnäll på sporthojarna , nu har dom som gnäller börjat hacka på fyrhjulingen istället :?:
-
Va fan tvungen att skriva nåt
på deras skit sida.. :lol: :lol: :lol:
-
Nej, för om det var lag krav på säkerhetsdetaljerna ( i bilarna ) så är det ju en hel del som kör omkring olagligt...
Ja, jag tycker också det är tråkigt med den inställningen som surgubben har och han har förmodligen ( som Kullager säger ) aldrig provåkt fyrhjuling...och med den inställning som han har blir det nog svårt att få prova...!!
-
Läste ditt inlägg på "skit-sidan" EKWALLRACING. Fan va bra det var! Hade inte kunnat uttrycka mig bättre själv!
-
Man säljer till och med fyrhjulingar "lämpliga för barn" (vilket dock fortfarande är olagligt).
När blev det olagligt??
Sicken tomte...
-
Hadde jag prenumererat på DD skulle jag slutat med det omedelbart efter en sådan idiotisk artickel..... :x :x
-
VM- i faktafel...
Sicket inskränkt pucko.
Men visst, problem är det med just en ganska hög olycksstatistik på fyrhjuling/km men ingen nämner att de flesta som kört ihjäl sig och andra har varit alkoholpåverkade och oftast saknat skyddsutrustnig, t.o.m hjälmen. Spelar ingen roll hur man lagstiftar, de kommer inte följa de reglerna heller.
-
VM- i faktafel...
Sicket inskränkt pucko.
Men visst, problem är det med just en ganska hög olycksstatistik på fyrhjuling/km men ingen nämner att de flesta som kört ihjäl sig och andra har varit alkoholpåverkade och oftast saknat skyddsutrustnig, t.o.m hjälmen. Spelar ingen roll hur man lagstiftar, de kommer inte följa de reglerna heller.
-
Hahaha..." VM i faktafel " ...Hahaha...den var bra! :lol: :lol: :lol:
-
Ja vad ska man säga, folk har inget för sig än att bara stå med kikare i buskarna och ALLTID lägga näsan i blött.
Nu har jag läst att VV,FB-bolag och polisen ska ha möte ang våra fordon, ska bli intressant vad dom ska komma med nu da. Dom lär väl höja premierna, och hitta på massa trams
-
Vilken lirare 8O
Citat:
"Om ingenting görs snabbt och radikalt kommer fyrhjulingarna snart att bli samma trafiksäkerhetsproblem för södra halvan av Sverige som snöskotrarna är för den norra."
Själv har jag aldrig upplevt snöskotrar som ett trafiksäkerhetsproblem när jag kör bil/ATV lr annat VÄGREGISTRERAT fordon ute i trafiken, för det är väl där de är ett problem enl. honom? :lol:
Eller har kineserna börjat med vägreggade snöskotrar oxå? 8O
Och skulle det va olyckor pga lite för mycket innanför västen så har ju det inte ett skit med snöskotrar i sig att göra, folk dräper ju sig på allt möjligt i fyllan.
Bäst att inte parkera på gräsmattan heller, man kan ju bli haffad 8O
Nä, konfiskera tangentbordet av denne man så man slipper läsa sånt dravel. Tack!
-
Det här skickade jag.
Hej Rolf och DD.
(Detta är svar på tal, och jag skulle vara tacksam om ni lägger ut det.)
Jag tycker det var en bra artikel du skrev om fyrhjulingar den 15/5-08.
Jag har några frågor dock.
1. När du skriver "Om ingenting görs snabbt och radikalt kommer fyrhjulingarna snart att bli samma trafiksäkerhetsproblem för södra halvan av Sverige som snöskotrarna är för den norra". Här ger du ju alla bönder som använder sina "fyrhjulingar" , enl dig på rätt sätt, en skopa bottenslam. Om du nu skriver om gatregistrerade fyrhjulingar och använder snöskotrar som exempel, så visste inte jag att man fick köra snöskoter på allmän väg.
2. Du skriver "motoriserade leksaker" javisst till viss del, men har du tänkt på att det finns en del handikappade personer i detta land som tycker att den här trenden är en chans att uppleva frihet.
3. "avancerad säkerhetsteknik". Vad är det som hindrar en sådan utveckling även på fyrhjuliga motorcyklar?
4. "oftast övermotoriserad". Var har du fått dom siffrorna och beläggen ifrån? Har du överhuvudtaget tittat på hur MC-branschen ser ut i effekt/viktförhållanden?
5. "EU-moped" tycker du att EU-mopedregade fyrhjulingar är övermotoriserade?
6. "Man säljer till och med fyrhjulingar "lämpliga för barn" (vilket dock fortfarande är olagligt)". Varför skulle det vara olagligt? Sålänge barnet inte tar ut den oregistrerade fyrhjulingen på gatan utan håller sig på tex Motocross-banan så är det OK.
7. "Det bästa vore förstås att omedelbart förbjuda all nyregistrering av dessa fullständigt onödiga och trafikfarliga fordon, innan vi hamnar i en situation som ingen rår på". Vilken utredning stödjer du dig på för att göra detta uttalande? Vi i ATV/fyrhjulingskollektivet har väldigt tät kontakt och kan konstatera att många olyckor sker tillsamans med alkoholkonsumtion på (OBS!) terrängregistrerade ATVer, alltså böndernas "fyrhjulingar".
8. "Låt dem stanna där de hör hemma - som arbetsfordon i lantbruket". Och vad tycker du att man ska göra av dom "fyrhjulingar" som används som rekreations och tävlingsfordon?
Du skriver "fyrhjulingar" i hela din artikel, men vad är en fyrhjuling egentligen? Precis som du är inne på (skateboard) så kan man ju kalla alla fyrhjuliga fordon för "fyrhjulingar". Så innan du ska skriva en artikel tycker jag att du borde läsa på så inte alla dessa sakfel och ren nonsens kommer ut till allmän beskådan. Men det är klart vill du framstå som en okunnig journalist som bedriver sensationsjournalistik, så är det helt ok för mig. Men jag tycker allmänheten har rätt att få veta sanningen och inte en massa tyckanden från okunniga journalister.
Ps. Artikeln var bra, för att alla får se hur okunniga och novisa vissa journalister är. Ds.
Med vänlig hälsning
Vi får se om det kommer något svar :D .
-
Skitbra skrivet Peppe. Lägg gärna ut svaret från idioten till journalist om du får något.
-
Men alla hemmabyggda trikar då ?
En amatör byggd trike med V8,300hk är den bättre i trafiksäkerhetssynpunkt ?
Eller en Hayabusa med toppfart på 324 km/h, är sådana fordon existensberättigade ? Eller en Königsegg som toppar runt 400 km/h ?
Nä...om dessa gnälljävlar kunde ta en ordentlig titt i olycksrapporterna istället och ta reda på hur alla fyrhjulingsolyckor gått till.
-
Skitbra skrivet Peppe. Lägg gärna ut svaret från idioten till journalist om du får något.
Jag har skrivit liknande svar till fler journalister men aldrig fått ett svar från någon, men någon gång ska vara den första :wink: .
-
Mycket bra skrivet
-
Skitbra skrivet Peppe. Lägg gärna ut svaret från idioten till journalist om du får något.
Jag har skrivit liknande svar till fler journalister men aldrig fått ett svar från någon, men någon gång ska vara den första :wink: .
Det är väl så....det tyder ju på att dom inte ens törs debattera om det. Dom kan alldeles för lite helt enkelt. Skitstöveln som skrev det där har väl kanske ett personligt hat mot fyrhjulingar och vräker ur sig en massa dynga från hans synvinkel. Det kommer ju alltid att finnas rötägg som super skallen av sig och åker diverse olika fordon. Spelar ingen roll om det är 4 eller 2 hjul. Problemet är något helt annat än fordonstypen man kör.
-
Hur bra som helst Peppe! Ser också fram emot ett svar...., om du nu får något....
-
var också "tvungen" att skriva ett svar på deras sida. Även jag har vid några tillfällen försökt att kontakta journalister när det skrivit de mes konstiga saker. Men har ALDRIG fått något savar och har jag bara bett om ett svar på mail.. men icke.. De skriver vad de vill men tar sedan aldrig något ansvar för vad de skrivit. Ganska enkelt jobb. man behöver aldrig läsa på, skriva lite vad man vill, och sedan aldrig behöva ta någon form av ansvar för vad man skrivit.. Och få betalt för det..
-
Stene! Bra skrivet! Samma här har aldrig fått något svar men nu skrev jag till VD´n för Dalademokraten hoppas att hon hör av sig! För det var nog en av dom dummaste artiklarna jag läst på länge.
-
Det är ju så att idiotjournalisten som skrev artikeln skriver för TTSpectra och inte Dalademokraten som publicerat den.
Skall man ge på honom ordentligt så skall man nog maila till VD´n på TT Spectra.
Här är kontaktuppgifterna:
http://www.ttspektra.se/Kontakt/tabid/770/Default.aspx
Kan ju vara bra om ledningen får reda på hur fel denna skribent har.
-
Klart! Jag skickade ett brev till TT spektra! Fick svar från Dalademokratens VD
Här är ett litet utklipp hur det funkar i tidningsvärlden!
" Vad beträffar det som skrivs så gäller yttrande- och tryckfrihetsförordningen och här finns självklart ett
regelverk som också är kopplat till olika typer av lagstiftning. Men
Gildenlöw har full rätt att uttrycka det han gör."
Med andra ord så kan man nog skriva hur man vill bara man har konstig fantasi och fyrhjulings hatare! 8O
-
Det verkar ändå vara lätt att luta sig mot yttrande- och tryckfrihetsförordningen...för även om den finns kanske journalisterna sagt ta reda på verkliga fakta innan dom börjar reta upp folk...det tycker i alla fall jag !
-
Har fått svar av honom, Rolf heter han för övrigt! Så här svarade han mig:
Hej Robert!
Äntligen någon som skriver lite sansat. Om du visste hur många hatmail jag fått. Så jag förstår att det är många som retat upp sig på min krönika.
Du har givetvis rätt i att många kör med omdöme och inte alls utgör någon fara i trafiken, och sanningen är förstås att om alla respekterade varandra och följde lagar och bestämmelser i trafiken så skulle vi ha nått nollvisionens mål för länge sen.
Men så är det ju tyvärr inte. Och som vanligt är det alla de som missköter sig som tvingar fram begränsningar och förbud. Dessutom färdas man så oskyddad på en fyrhjuling att man lever farligt även när man själv kör med omdöme.
Jo, jag har kört ATV, faktiskt redan innan någon riktigt visste vad det var. Första gången var tillsammans med polisen någonstans i fjällvärlden. Bör ha varit för sisådär 20 år sen. Och jag har kört många gånger sen dess och håller med - det är vansinnigt roligt. Just därför tror jag att det här riskerar att skena iväg och bli ett svårbemästrat trafiksäkerhetsproblem.
Vägverket, polisen och motorcykelbranschen ska träffas och försöka förhindra en befarad olycksutveckling. Det kommer säkert att mynna ut i krav på nya körkortsbehörigheter, bättre förarutbildning, krav på hjälm och annan skyddsutrustning, men knappast på något förbud.
10 döda i fjol och fyra eller fem redan i år. Vad tycker du själv borde göras?
Hälsningar
Rolf 8O
-
Har även jag fått ett svar 8O
Hej Kenth!
>
> Möjligen har ditt mail varit på avigvägar ett tag inom TT-huset, så
> jag fick det först igår.
>
> Jag vet att min krönika om fyrhjulingar retat många ATV-entusiaster
> men det är ju också lite avsikten med en krönika, att väcka debatt.
>
> Jag har fått alla fakta, inklusive olycksstatistik, via Polisen,
> Vägverket och Motorcykelbranschen. Vet inte vilket du menar är fel
> eller okunnigt och vad jag i så fall ska be om ursäkt för.
> Jag jämför det växande trafiksäkerhetsproblemet kring fyrhjulingarna
> med snöskoterproblemet och där handlar det också oftast om alkohol
> och buskörning. I fjol dog tio personer i fyrhjulingsolyckor. I år
> tror jag att det redan är fyra eller fem. Med tanke på hur många
> fyrhjulingar det finns är det alldeles för många.
>
> Det kommer säkert inte att bli något förbud när Vägverket och Polisen
> angriper det här problemet i höst men säkert skärpta krav på
> utbildning, behörighet, klassning, skyddsutrustning mm. Men ärligt
> talat, en fyrhjuling som inte används som arbetsredskap fyller väl
> egentligen ingen annan funktion än att roa sin ägare? Om tio personer
> omkom på Gröna Lund och Liseberg varje år, enbart för att de ville ha
> roligt, så skulle de tvingas stänga sina nöjesparker med omedelbar
> verkan.
>
> Jag har själv kört ATV vid flera tillfällen och medger att det är
> ruskigt kul. Men olycksstatistiken är ruskigt tråkig.
>
>
> Hälsningar
>
> Rolf
-
Har också fått svar 8O och det är inte många reportrar som svarar ska gudarna veta! Men va skriver han???? :?
Hej Kenth!
>
> Möjligen har ditt mail varit på avigvägar ett tag inom TT-huset, så
> jag fick det först igår.
>
> Jag vet att min krönika om fyrhjulingar retat många ATV-entusiaster
> men det är ju också lite avsikten med en krönika, att väcka debatt.
>
> Jag har fått alla fakta, inklusive olycksstatistik, via Polisen,
> Vägverket och Motorcykelbranschen. Vet inte vilket du menar är fel
> eller okunnigt och vad jag i så fall ska be om ursäkt för.
> Jag jämför det växande trafiksäkerhetsproblemet kring fyrhjulingarna
> med snöskoterproblemet och där handlar det också oftast om alkohol
> och buskörning. I fjol dog tio personer i fyrhjulingsolyckor. I år
> tror jag att det redan är fyra eller fem. Med tanke på hur många
> fyrhjulingar det finns är det alldeles för många.
>
> Det kommer säkert inte att bli något förbud när Vägverket och Polisen
> angriper det här problemet i höst men säkert skärpta krav på
> utbildning, behörighet, klassning, skyddsutrustning mm. Men ärligt
> talat, en fyrhjuling som inte används som arbetsredskap fyller väl
> egentligen ingen annan funktion än att roa sin ägare? Om tio personer
> omkom på Gröna Lund och Liseberg varje år, enbart för att de ville ha
> roligt, så skulle de tvingas stänga sina nöjesparker med omedelbar
> verkan.
>
> Jag har själv kört ATV vid flera tillfällen och medger att det är
> ruskigt kul. Men olycksstatistiken är ruskigt tråkig.
>
>
> Hälsningar
>
> Rolf
-
"krav på hjälm och annan skyddsutrustning"
Ehh.. vad pratar han om?? Är inte hjälm ett krav enligt svensk lag?
ännu ett bevis på att han inte har en susning vad han pratar om.