ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Onlyhenke skrivet 18 november 2005 kl. 17:14:39

Titel: Hur tycker ni att väghållning är på eran dinli 450?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 18 november 2005 kl. 17:14:39
Hej!

Funderar lite på hur ni tycker väghållningen är när det inte är asfalt och fin väg. Typ grusvägar,snötäckta vägar?

Tycker att om man jämför med den SMC jag hade tidigare, som gick otroligt bra, så är den väldigt nervös i lite högre farter på grusvägar.

Har skruvat en del i framvagnen och fått den mycket bättre men skulle gärna vilja få den ännu bättre om det går? (kanske däcken gör att den är orolig)

MVH
Henrik
Titel: Hur tycker ni att väghållning är på eran dinli 450?
Skrivet av: sunfire skrivet 18 november 2005 kl. 17:28:54
Jag tycker nog att den är riktigt stabil både på asfalt och grusväg. Tycker inte att den är nervös på något sätt. Har kunnat höja tempot på mina grusvägsturer avsevärt. Där jag förr med Kxr:en tyckte att det gick fort i 50-60 så kan jag utan problem ligga i minst 20km/h mer idag (innan jag monterade spacers, har inte hunnit testa grusväg efter att dom monterades). Snön har ännu inte visat sig här så det har jag inte testat än. Det som jag däremot vill testa är vanliga vägdäck. Känns som om det skulle kunna ta bort en hel del vibrationer.

Vad är det för justeringar du gjort på framvagnen?
Titel: Hur tycker ni att väghållning är på eran dinli 450?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 18 november 2005 kl. 18:00:30
Jag tycker den är väldigt nervös mot min förra SMC, med den kunde man ligga max fart på grusväg (70-85km/h)utan att sitta och spänna sig, Dinlin är känsligare.
Jag har försökt med lite olika hjulvinklar och ska fortsätta med det tills jag får den så bra som möjligt.

Sedan det med vibbrationer så tycker jag den inte är så farlig, men det går säkert att lösa med lite balansering av hjulen. Gjorde stor skillnad på SMC:n
Titel: Hur tycker ni att väghållning är på eran dinli 450?
Skrivet av: daffan skrivet 19 november 2005 kl. 00:25:24
Jag tycker den är  bra på asfalt/grus . Dock ganska nervös när det blåser och när hamnar bakom långtradare...
Titel: Hur tycker ni att väghållning är på eran dinli 450?
Skrivet av: iroc skrivet 19 november 2005 kl. 12:52:31
Citat från: "Onlyhenke"
Jag tycker den är väldigt nervös mot min förra SMC, med den kunde man ligga max fart på grusväg (70-85km/h)utan att sitta och spänna sig, Dinlin är känsligare.
Jag har försökt med lite olika hjulvinklar och ska fortsätta med det tills jag får den så bra som möjligt.

Sedan det med vibbrationer så tycker jag den inte är så farlig, men det går säkert att lösa med lite balansering av hjulen. Gjorde stor skillnad på SMC:n


låter konstigt - den smc:n jag provade var bland det vingligaste ja provat dinlin måste  vara mkt bättre =längre hjulbas+bredare- sen är ju alla quads känsliga för sidvind? även när vägen lutar/ojämn beläggning blir dom oroliga.Däcken har stor betydelse oxå- har dom ganska "rak" slitbana spårar dom mer än ett däck som har en rund skuldra på slitbanan.Kolla så inte framhjulen står toe out - ska stå CIRKA (beroende på modell) 1-3 mm.Mina står på 3mm toe in vilket funkar på MIN iaf.
Titel: Hur tycker ni att väghållning är på eran dinli 450?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 26 november 2005 kl. 11:41:04
Det stämmer nog att om man har rak skuldra på däcken
 blir dom mycket mer spårkänsliga. Men den SMC jag hade
 tidigare gick grymt bra och inte känslig annat än för
sidvind. Det som kan förklara att den gick bra är då
att den har rund skuldra på däcken. (Trodde nog inte att
det skulle vara sån skillnad).

Det rekomenderas att man ska ha 0 till ca 5 mm to out på
många hjulingar, är det så bra om man vill undvika att
den blir spårkänslig?

Vad tror ni kan vara bäst? (kanske man måste anpassa det efter vilka däck som är på)

MVH
Henrik
Titel: Hur tycker ni att väghållning är på eran dinli 450?
Skrivet av: iroc skrivet 26 november 2005 kl. 14:31:42
Citat från: "Onlyhenke"
Det stämmer nog att om man har rak skuldra på däcken
 blir dom mycket mer spårkänsliga. Men den SMC jag hade
 tidigare gick grymt bra och inte känslig annat än för
sidvind. Det som kan förklara att den gick bra är då
att den har rund skuldra på däcken. (Trodde nog inte att
det skulle vara sån skillnad).

Det rekomenderas att man ska ha 0 till ca 5 mm to out på
många hjulingar, är det så bra om man vill undvika att
den blir spårkänslig?

Vad tror ni kan vara bäst? (kanske man måste anpassa det efter vilka däck som är på)

MVH
Henrik


0-5 mm toe out?? - du menar väl toe in?- framvagnskonstruktionen/fjädringsgeometrin har  betydelse oxå-(toe in/toe out ändrar sig när den fjädrar)-bästa är att sitta på hojen och mäta i detta läge.står den toe out kommer den att bli känslig (drar åt det hållet som vägen lutar osv)..principen är samma som bakhjulsdrivna personbilar vilka står toe in.
Titel: Hur tycker ni att väghållning är på eran dinli 450?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 26 november 2005 kl. 15:57:13
kolla den här länken på sidan 143 i manualen så menar dom att den ska vara
0 till 1/16 tum toe out.
http://www.polarissales.com.au/aus-pages/pdfs/brochures/9919510r01.pdf

Tycker också det låter konstigt.
Titel: Hur tycker ni att väghållning är på eran dinli 450?
Skrivet av: iroc skrivet 26 november 2005 kl. 17:51:49
Citat från: "Onlyhenke"
kolla den här länken på sidan 143 i manualen så menar dom att den ska vara
0 till 1/16 tum toe out.
http://www.polarissales.com.au/aus-pages/pdfs/brochures/9919510r01.pdf

Tycker också det låter konstigt.


jag kollade på bilden - om du tittar på quaden så kan man se att däcken pekar inåt(framåt) =toe in -dom menar nog ändå toe in i färdriktningen -sen kan dom ju säga toe out oxå(bakåt)