ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: hankieboy skrivet 12 maj 2008 kl. 14:16:16

Titel: MMB variator kit
Skrivet av: hankieboy skrivet 12 maj 2008 kl. 14:16:16
Nån som testat detta och har nåt att säga innan man plöjjer ner sina kära slantar.

Behöver man verkligen ett special verktyg? Vad är det till isf. Fjärdern lär man väl klara av att pressa ihop va?

Mvh
H.
Titel: MMB variator kit
Skrivet av: namn skrivet 1 augusti 2008 kl. 23:08:37
nu har jag satsat mina surt förvärvade slantar i detta, hoppas det dyker upp i veckan så jag får utvärdera detta kit.
Titel: MMB variator kit
Skrivet av: hankieboy skrivet 2 augusti 2008 kl. 16:10:46
Jag har monterat mitt EPI kit och det vart mycket bra.
Titel: MMB variator kit
Skrivet av: Borg skrivet 3 augusti 2008 kl. 15:10:58
Citat från: "hankieboy"
Jag har monterat mitt EPI kit och det vart mycket bra.


Blev skillnaden stor?
vad toppar den nu?
lyfter du den på bakljulen? :D

Sugen som fa... att prova
Titel: MMB variator kit
Skrivet av: hankieboy skrivet 4 augusti 2008 kl. 12:41:09
Hej

Skillnaden blev stor tycker jag. Utan kit och med 27" hjul blir den lite slö, men med detta kittet blir den riktigt rapp faktiskt. Topphastigheten tror jag inte det hände något med. Den blev mycket rappare iaf och det var precis det jag ville.

Ha de!
H.
Titel: SV: MMB variator kit
Skrivet av: namn skrivet 16 augusti 2008 kl. 00:33:56
Nu EPI edition, tycker inte att det vart SÅ stor skillnad däremot hittade jag en trasig cvt koppling när jag skulle montera variator kittet, kommer att provköra kittet under hösten och se vad det ger, redan nu tycker jag att till slagsvarvet kunnat vara något högre. 
Titel: SV: MMB variator kit
Skrivet av: hankieboy skrivet 18 augusti 2008 kl. 12:23:09

Nu EPI edition, tycker inte att det vart SÅ stor skillnad däremot hittade jag en trasig cvt koppling när jag skulle montera variator kittet, kommer att provköra kittet under hösten och se vad det ger, redan nu tycker jag att till slagsvarvet kunnat vara något högre. 

Ok, jag upplever stor skillnad i rappheten. Kör ett tag och prova en orginal med 27or på så märker du skillnaden.

Varför vill du ha högre tillslag?
Titel: SV: MMB variator kit
Skrivet av: namn skrivet 19 augusti 2008 kl. 12:01:42
lite högre tillslags varv skulle nog få den att komma igång lite hårdare , det skulle naturligtvis kraftigt försämmra krypkörningen men bli bra mycket vassare när man "busar", visst vart det skillnad i utväxling men inte är det ens nära att jag ska kunna åka bakhjul annat än med ett jätteryck i styret som hjälp.

nu ska ju den nya kopplingen och remmen köras in så det kan komma att hända mycket när dom har fått passform.
Titel: SV: MMB variator kit
Skrivet av: hankieboy skrivet 19 augusti 2008 kl. 14:48:28
Tror aldrig du kommer få upp den på bakslangarna.. Vem har påstått att det skulle gå förresten.

Får nog hoppas på att 700an blir klar nån gång, men verkar som det kommer en 500 EFI först..  :)
Titel: SV: MMB variator kit
Skrivet av: namn skrivet 20 augusti 2008 kl. 10:21:47
jag tror att du ändå förstod vad jag menade med bakhjulsåka utan att ta det så bokstavligt,
beträffande en 700:a så kommer den nog att bli samma spöke som linhai 520, den pratades det om i flera år innan någon fått se den, troligt är väl att vi får se ett utökat samarbete med artic cat och att man andvänder någon av deras motorer precis som man gjort till 400:an(366)
Titel: SV: MMB variator kit
Skrivet av: namn skrivet 6 oktober 2008 kl. 13:42:26
Okej nu har jag fått ihop ca 30 mil med ny koppling och EPI monterat, kör på 27" itp589:or.
bränsle kranen funkade tydligen inget vidare så den koppades bort, förgasaren har en annan bestyckning på terrängreggad version så den är nu ombestyckad till rätt storlekar eftersom den lilla svarta ringen i förgasaren är historia.

jo visst nu börjar den gå riktigt bra, med ena foten i bakre racken och lågväxel, motor och variator varmkörda, då går den upp på bakhjulen. No Bullshit. i terräng, ja jag har under september dragit ut 2 älgar med den, inga problem alls att krypköra, dock tycker jag fortfarande att tillslagsvarvet kunnat vara en aning högre, men nu börjar allt annat paja istället,
hittils upptäckta fel:
packbox motor-pofff- oljeläckage
motor stannar plötsligt- överslag i tändhatten
främre diffrentialen skar ihop i 60km/h
kopplingen frikopplar inte helt- trögväxlad som resultat
tankmätaren trasig- försvinner från display vid fulltank
avgasläckage mot cylinder för 3:dje gången
vevhusventilation full i vatten-ombyggd enl isakssons order
bränslekranen defekt-går illa och tjuvstannar
värmesköldar till avgas, spruckna - andra gången
mm mm mm

nä nu orkar jag snart inte mer, fixas inte det som är kvar att göra på den vid nästa besök, då får man väl gå den långa juridiska vägen, tur att Åf i allafall är på min sida, det verkar ju vara östersund som inte klarar av att hålla med delar...
Titel: SV: MMB variator kit
Skrivet av: joff skrivet 6 oktober 2008 kl. 19:07:14
Holy shit du ,,,

eh vart köpte du munstycken och vilken storlek,,
vill ha ett sådant jag med.

själv så har jag monterat den vita fjädern från epi.
plockat 2 st vikter från variatorn, ungefär samma som att sätta i nya lättare.

har en orange sekundär fjäder till salu om någon vill köpa.


kör nästan jämt med stor däcken nu när den har vässat till sig en del.
dock har jag tappat en del på topp farten men inte så mycke, spelar mindre roll när det mest är skog man kör.
Titel: SV: MMB variator kit
Skrivet av: namn skrivet 6 oktober 2008 kl. 19:50:49
hittade på den här sidan
http://www.kymco-ersatzteile.de/shop/catalog/default.php?cPath=101_162_1836_2055
att det fanns 2 olika bestyckningar, själva bytet gjordes av min åf då dom ändå hade isär halva maskinen och hela förgasaren, dom hade själva ingen aning om att det kunde skilja på terräng/väg, högfart ska vara 150 istf 130 lågfart vet jag inte,

kan väl tillägga att det här inte är någon långmilare direkt 360 mil har den gått nu, men den har sedan juni 07 varit på verkstad totalt 3 månader och 3 veckor. gissa om jag är sur på isaksson, dom klarar inte av att skica grejor inom rimlig tid, diffen tog dom 3-4veckor på sig att skicka och när den väl kom så var den skadad i frakten för att man inte hade förpackat den som man kan förvänta sig, (inlindad i lite wellpapp), ska fan till att man måste köpa en släpvagn snart så man kan sköta transporterna till verkstad.
Titel: SV: MMB variator kit
Skrivet av: Fritzen skrivet 7 oktober 2008 kl. 06:44:49
Va fan kan inte vara så mycket fel !!
Det är ju en Kymco med kvalìtè in i minsta detalj  :lol: :whip:
Titel: SV: MMB variator kit
Skrivet av: joff skrivet 7 oktober 2008 kl. 07:47:39
ytterst tråkigt att det blir så.
man tycker att isaksson ska vara mer framåt och se till att de behåller ett bra rykte.

fast det var samma med min maskin när kamaxeln rök. då plockade åf delarna från sin demo maskin för att få igång den i rimlig tid.

ang bestyckningen så vet jag sedan tidigare att det skiljer terräng och väg,,, tror det var 128 på väg och 130 på terräng som jag hittade någonstans och det ger faktiskt en del

ska se om ja hittar vad det är för typ så kan man handle ett par olika storlekar o prova sig fram,
tror att det är mikunis lilla runda,, men om någon vet exakt vad det är så säg till...

hoppas det löser sig med din maskin...

Titel: SV: MMB variator kit
Skrivet av: namn skrivet 8 oktober 2008 kl. 16:03:08
(http://i38.tinypic.com/2a91i6b.jpg) just nu går den ju bra, men skulle inte må dåligt av att få alla delar till den så dom kan göra klart allt, just nu är det lite "special" både här och där.
Titel: SV: MMB variator kit
Skrivet av: svenne // arboga skrivet 8 oktober 2008 kl. 21:36:37
(http://i38.tinypic.com/2a91i6b.jpg) just nu går den ju bra, men skulle inte må dåligt av att få alla delar till den så dom kan göra klart allt, just nu är det lite "special" både här och där.

Inte dåligt att få upp den på 2hjul..
förrutom variatorn, vad har du gjort med Kymcon?
mvh. svenne
Titel: SV: MMB variator kit
Skrivet av: namn skrivet 8 oktober 2008 kl. 21:56:28
ombestyckad förgasare, bortkopplat bränslekranen och grövre bensinslang, vevhusventilationen borttagen enligt isakssons instruktion då den samlade vatten. Variatorn kittad med epi.
resten är Bara ren vilja och rejält med ryck :headbang:
Titel: SV: MMB variator kit
Skrivet av: joff skrivet 9 oktober 2008 kl. 09:22:59
Niiiice ,,, kör du på lågen när du rycker upp den eller..

eh vevhusventilationen,, hur märkte ni att den skulle bort. såg att den samlade vatten ja men,, hur upptäktes det,,

måste fixa förgasaren med ser ja ,, he he he

Titel: SV: MMB variator kit
Skrivet av: namn skrivet 9 oktober 2008 kl. 09:43:06
joo lågen är ett måste, vevhusventilationen var ett tips från östersund, den har ju som tidigare sagts "strulat lite" bland annat som stannade den sporadiskt och ville inte gå riktigt på fullgas, känndes slö rent allmännt, då rekomenderades att plocka bort en liten plastlåda till höger om förgasaren för att se om den var ok( en del av vevhus vent) när åf tog lös den så rann det vatten ur den(kondensvatten typ, ej glykolblandat) , den riktiga skillnaden blev dock när bränslekranen kopplades bort och ersattes med ny grövre slang och större filter, lite "risk" är det ju dock nu eftersom jag inte har något reservläge på bränslet utan när det är tomt så är det. speciellet eftersom tankmätaren också är trasig och jag har väntat på delar till den nu i 2-3 veckor.
Titel: SV: MMB variator kit
Skrivet av: joff skrivet 10 oktober 2008 kl. 08:58:06
aah ok ja tankmätaren på min är si och så,,, den kommer och går,, när man startar upp den syns den i någon minut sedan försvinner den,, kan dyka upp någon gång, men den finns inte där hela tiden.

annars funkar min maskin bra,, ska se om ja kan byta munstycke på den,,,
vet du exakt vilka storlekar du kör med nu på huvudmunstycke och lågfartsmunstycke


men den ska snart in på service igen så då får de fixa sådant,,,
vet inte om det är glapp i kontakt eller nått annat strul,, eftersom den funkar ibland och ibland inte
Titel: SV: MMB variator kit
Skrivet av: KFX700 skrivet 13 februari 2009 kl. 10:38:05
Har satt på ett sådant kitt på min uxv blev stor skillnad, förlorade inget i toppfart super nöjd ()p