ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: kyozo skrivet 10 maj 2008 kl. 22:40:16

Titel: Motorhaveri :(
Skrivet av: kyozo skrivet 10 maj 2008 kl. 22:40:16
så där ja nu var det dax igen var ute på en tur med tjejen bakpå igår förmidag 10 mil lungn körning allt frid å fröjd vi hem komst :)

tänkte senare att ja tar en tur själv sagt å gjort iväg till macken å tanka å vidare in på en av mina favorit grusavägar ligger på ganska hårt allt är som det ska hojen går jätte bra
efter ett par mils grusbus kommer jag ut på en asfalterad fin lansväg ligger i ca 80km/h eftter ca 1 mil på den vägen så hör ja ett stort klong ljud (ungefär som att släppa en stor mutter i en plåthink) å hojen tvärdör  :(
rullar in till kanten å provstartar igen.... det ända som hörs är starten som går runt men inte motorn..... provar att lägga i 2:ans växel för att kolla om det finns nått komp kvar inget händer ja har friläge framåt på att 5 växlarna men ja har motstånd bakåt på alla 5 men inget komp untan bara ett trögt motstånd :(

lämnade in den till åf idag han skulle riva den på måndag för att konstatera felet sedan skulle han kontakta generalagenten igen för att se om dom denna gången kan lösa in hojen å ersätta mig med en ny lr iaf ge mig en ny motor till den.

han skulle även ta bort mina spindelleder å skicka upp till generalagenten för att vissa upp vilket skit det är 3av 4 är totalt uppglappade efter endast 250 mil

*************************************************************
hitills har min hoj varit inne på verkstad för följande saker förutom service

*45 mil urladdning av batteriet *åtgärdat
*65mil spräckt kylare pga övertryck *utbytt
*70mil extra ventiljustering pga att hojen inte gick som den skulle
*72mil slagen topp pga varmgång kylaren sprack *åtgärdat (planad)
*173mil spräckt kylare IGEN pga övertryck...*utbytt
efter 4 veckors felsökning av hojen lyckades dom äntligen konstatera att min termosta var paj (något som ja påpekat för dom sedan hojen var ny men dom inte bryttsig om att kolla)
så dom bytte den nu å nu slår tillå med fläckten till :P

samma firma men ny ägare sedan min förra åf kursat

252mil lämnade in idag för undersökning av min motor å ev. få generalagenten att garranti byta min hoj eller iaf byta ut hela motorn på den till en ny

Frotsättning följer......
Titel: Motorhaveri :(
Skrivet av: Ilpo skrivet 10 maj 2008 kl. 22:46:40
Aj aj detta verkar vara ett jobbigt händelse förlopp.
Du hade visst en tidigare tråd om din hjuling.
Titel: Motorhaveri :(
Skrivet av: kyozo skrivet 10 maj 2008 kl. 22:51:46
japps det har varit många turer runt min hoj  :(
Titel: Motorhaveri :(
Skrivet av: GUEST skrivet 12 maj 2008 kl. 07:36:08
Tjena!!!

Vad är det med din 4hjuling egentligen, hur många turer ska
du behöva ta dig till din åf innan han byter ut den.

mvh tompas
Titel: Motorhaveri :(
Skrivet av: Nyman skrivet 12 maj 2008 kl. 14:28:46
En liten avsticks fråga, du skriver att efter du fått termostaten utbytt så går nu din fläkt igång.

Jag har aldrig märkt att min fläkt gått igång på min maskin, nu kör jag iof ganska lungt med min hojj, väldigt sällan jag pressar den hårt, men visst blir kylaren varm på den.

Finns det nått enkelt sätt att kontrollera så termostaten/fläkten fungerar som den skall?

mvh Jonas
Titel: Motorhaveri :(
Skrivet av: kama skrivet 12 maj 2008 kl. 14:58:20
Kapittel 5-6 i manualen

COOLING FAN THERMO-SWITCH
The cooling fan is secured behind the radiator by three bolts and is automatically controlled by the thermo-switch.
The thermo-switch remains open when the temperature of the engine coolant is low, but closes when the temperature
reaches approximately 88℃ (190℉) setting the cooling fan in motion.
◉ REMOVAL
● Remove the front fender. (Refer to page 7-3)
● Drain engine coolant. (Refer to page 2-12)
● Disconnect the cooling fan thermo-switch lead
wire coupler.
● Remove the cooling fan thermo-switch ① .

◉ INSPECTION
● Check the thermo-switch closing or opening temperatures
by testing it at the bench as shown in
the figure.
Connect the thermo-switch ① to a circuit tester
and place it in the OIL contained in a pan, which is
placed on a stove.
● Heat the oil to raise its temperature slowly and
read the column thermometer ② when the switch
closes of opens.

Cooling fan thermo-switch
operating temperature
Standard
OFF → ON Approx. 95℃

ON → OFFApprox. 88℃

CAUTION
�� Take special care when handling the thermoswitch.
It may cause damage if it gets a sharp impact.
�� Do not contact the cooling fan thermo-switch
① and the column thermometer ② with a pan.
Oil


Multi circuit
Titel: Motorhaveri :(
Skrivet av: kyozo skrivet 13 maj 2008 kl. 20:45:12
Citat från: "Tompas"
Tjena!!!

Vad är det med din 4hjuling egentligen, hur många turer ska
du behöva ta dig till din åf innan han byter ut den.

mvh tompas


min åf som sålde hojen har kursat å nu har en ny kille tagit över å han ville som ja byta ut hela eller iaf motorn på hojen
men det är som vanligt tvärnit från generalagenten ang återköp  :evil:
det blir som vanligt tyvärr att det blir garranti jobb....
Titel: Motorhaveri :(
Skrivet av: kyozo skrivet 13 maj 2008 kl. 20:48:29
Citat från: "Nyman"
En liten avsticks fråga, du skriver att efter du fått termostaten utbytt så går nu din fläkt igång.

Jag har aldrig märkt att min fläkt gått igång på min maskin, nu kör jag iof ganska lungt med min hojj, väldigt sällan jag pressar den hårt, men visst blir kylaren varm på den.

Finns det nått enkelt sätt att kontrollera så termostaten/fläkten fungerar som den skall?

mvh Jonas


hehe antingen har du med en trasig termostat eller åxå kör du som en kärring  :wink:  

ett simpelt test är att skruv bort termostaten å lägga den i en kastrull på spiseln då ser du direkt om den öpnnar eller inte den är ju tempratur styrd om ja inte minns helt fel ska den öppna vid 80 grader
Titel: Motorhaveri :(
Skrivet av: kyozo skrivet 13 maj 2008 kl. 20:59:31
Felet på hojen hitta av min verkstad nu

det var kammen som gått rakt av innanför kamdrevet med 2 krökta ventiler som påföljd  
hadde turen att kolven inte var i övre läget vid smällen så kolv å vevsväng har klarat sig utan skador

delar är beställda från frankrike idag så förhoppningsvis är dom här till helgen  :roll:

Edit:
pratade med en annan åf i dag ang ett annat ärende då passade jag på att fråg om dom hadde hafft några problem med hyosung/Goes 450 rent maskinellt å fick då som svar att dom fick in sitt första havveri i går !
liknande mitt fel ja har nu först ett klonk ljud å sen inget komp dom trodde det var kamkedjan som gått av men inte hunnit öppna å titta så jag berättade om vad som hänt med min hoj att det var det samma å vad det var för fel på min.
så dom skulle åter komma till mig när dom plockat ner den å se vad det var .
OM det är samma sak med den så måste det ju vara materialfel i kammen till dessa hojar....


forts följer.....
Titel: Motorhaveri :(
Skrivet av: Raecer skrivet 13 maj 2008 kl. 21:09:36
Citat från: "kyozo"
Felet på hojen hitta av min verkstad nu

det var kammen som gått rakt av innanför kamdrevet med 2 krökta ventiler som påföljd  
hadde turen att kolven inte var i övre läget vid smällen så kolv å vevsväng har klarat sig utan skador

delar är beställda från frankrike idag så förhoppningsvis är dom här till helgen  :roll:

Edit:
pratade med en annan åf i dag ang ett annat ärende då passade jag på att fråg om dom hadde hafft några problem med hyosung/Goes 450 rent maskinellt å fick då som svar att dom fick in sitt första havveri i går !
liknande mitt fel ja har nu först ett klonk ljud å sen inget komp dom trodde det var kamkedjan som gått av men inte hunnit öppna å titta så jag berättade om vad som hänt med min hoj att det var det samma å vad det var för fel på min.
så dom skulle åter komma till mig när dom plockat ner den å se vad det var .
OM det är samma sak med den så måste det ju vara materialfel i kammen till dessa hojar....


forts följer.....




Kolven måste ju ha slagit i de ventilerna som är krökta, men kolven kanske klarade sig ändå :?:
Titel: Motorhaveri :(
Skrivet av: gurra-g skrivet 13 maj 2008 kl. 21:21:47
Ventilerna sitter ju i vinkel, så ventilskaften böjer sej.
det är värre på en gammal 2 ventilare där ventilerna ofta sitter i linje med kolven, det finns inget som ger sej då.
Titel: Motorhaveri :(
Skrivet av: Nyman skrivet 14 maj 2008 kl. 11:22:37
Citat från: "kyozo"
Citat från: "Nyman"
En liten avsticks fråga, du skriver att efter du fått termostaten utbytt så går nu din fläkt igång.

Jag har aldrig märkt att min fläkt gått igång på min maskin, nu kör jag iof ganska lungt med min hojj, väldigt sällan jag pressar den hårt, men visst blir kylaren varm på den.

Finns det nått enkelt sätt att kontrollera så termostaten/fläkten fungerar som den skall?

mvh Jonas


hehe antingen har du med en trasig termostat eller åxå kör du som en kärring  :wink:  

ett simpelt test är att skruv bort termostaten å lägga den i en kastrull på spiseln då ser du direkt om den öpnnar eller inte den är ju tempratur styrd om ja inte minns helt fel ska den öppna vid 80 grader


Hehe ja kanske är det jag som kör som en kärring :)

Iom att kylaren blir varm så borde ju termostaten fungera, kanske jag som uppfattat det fel hur det skall fungera.

Borde man inte kunna ta av kontakten till "givaren" som sitter på kylaren som känner av värmen och kortsluta kontakten och testa så fläkten fungerar?

Mvh Jonas
Titel: Motorhaveri :(
Skrivet av: kyozo skrivet 14 maj 2008 kl. 22:54:50
javisst kan du göra det men det bevisar ju inte att termostaten är trasig för det :P
Titel: Motorhaveri :(
Skrivet av: kyozo skrivet 15 maj 2008 kl. 21:30:44
så här ser kammen ut efter haveriet
(http://i30.tinypic.com/24ngu9t.jpg)

å så här ser toppen/ventilerna ut
(http://i27.tinypic.com/wlf1ap.jpg)
Titel: Motorhaveri :(
Skrivet av: Ilpo skrivet 15 maj 2008 kl. 23:36:21
Måste vara fel på kamaxeln. Det ska inte kunna gå sönder sådär.

men kul att det är fyrventils teknik. :D
överrraskande.
Det hade jag nog inte på Min SMC lol
Titel: Motorhaveri :(
Skrivet av: Mekken skrivet 18 maj 2008 kl. 22:47:35
Jo Ilpo om det var en SMC 250 quad hade du det :)
Titel: Motorhaveri :(
Skrivet av: Flexbert skrivet 21 maj 2008 kl. 22:41:52
Bara att skrota.