ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Magnuso skrivet 10 maj 2008 kl. 20:51:08
-
Hur vet jag eller var kollar jag hur framhjulen skall stå i rätt vinkel. Om de inte gör det hur skall justera det. Höger framhjul står med övre delen betydligt mer "innåt" än vad jag med mina små kunskaper tycker är rimligt. Förslag om hur jag skall göra mottgages.
En sak till, eftersom jag ibland åker längre sträckor, går det att ändra motståndet på gasreglaget så att man inte får träningsverk i tummen
Hälsningar Magnus
-
det är det som är dumt med Linah att inte gasen är utväxlad, vet inte om det är så på alla men vissa ialla fall... svinjobbigt att köra låmgt då kan jag tro... på TGB är den skitbra utväxlad kör till Varberg 12mil utan att tänka på det :D
-
Det står i manualen hur det ska ställas, jag har för mej att man mäter fälgkant fram/bak. Toe-out ska det va har jag för mej.
-
ta och måla på ett vitt streck på en klack på baksidan av däcket(den halvan som pekar bakåt) mät va du har för mått där, sen rullar du maskinen fram och tillbaks o gungar lite på den, ställ cykeln så du får vita märkningen "framåt" mät där så ser du va du har för skillnad mot fram..
-
1. Mät aldrig mot däcket.
2. Maskinen ska stå still under hela mätningen.
1 - Det är inte alltid däcken är helt rätt monterade på fälgen, för att undvika att riskera detta mät mot fälgen och inte mot däcket.
2 - Rör aldrig maskinen någon gång under mätning, överhängande risk att du får felaktiga resultat. Spänn även fast styret, exemeplvis mot nerf:arna, då styret annars kommer röra sig när du justerar TOE.
Oftast ska även maskinen vara lastad med din vikt under mätning.
TOE är det enklaste att mäta, mät på insidan av fälgarna i framkant och bak.
Ta värdet du fick i fram och dra av det du fick i bak. Är resultatet negativt har du Toe-in, vilket är det vanligaste.
/J
-
Lysande, tack för ditt svar, nu vet jag hur jag skall göra och det tillsammans med en titt i instruktionsboken.
Hälsningar Magnus
-
Linhai ska ha toe-out. 2-3 mm per sida enligt trendimports servicemanual
-
Magnuso - inga problem. ;)
Enklast att mäta med är ett måttband.
mats_o - Ok, nu tror jag inte en Linhai spelar så stor roll åt något håll då det inte är en asfaltsmaskin och det därför inte är så noga. Men det är underligt att det finns de som påstår Toe-Out.
Anledningen är att däcken strävar utåt när du kör, så har du ett par mm toe-in blir det ungefär 0 när du kör. Har du redan toe-out blir det ändå mer toe-out... Toe-out gör quaden mer spårkänslig, jämfört med toe-in där den är självcentrerande. Prova själv nästa gång du åker slalom, vilket är stabilast? Ploga traditionellt som en strut eller tvärtom. Det är samma princip...
Jag vet att det finns flera där som har toe-out sagt i manulen, men det är likväg konstigt. Min gissning är att det kompenserar för andra brister i setupen...
/J
-
Hur vet jag eller var kollar jag hur framhjulen skall stå i rätt vinkel. Om de inte gör det hur skall justera det. Höger framhjul står med övre delen betydligt mer "innåt" än vad jag med mina små kunskaper tycker är rimligt. Förslag om hur jag skall göra mottgages.
En sak till, eftersom jag ibland åker längre sträckor, går det att ändra motståndet på gasreglaget så att man inte får träningsverk i tummen
Hälsningar Magnus
"Höger framhjul står med övre delen betydligt mer "innåt"
Om jag förstår saken rätt så menar du att hjulet lutar innåt i förhållande till bakhjulen? Fick veta att detta inte är helt ovanligt både på märkes maskiner och kina maskiner, för att justera detta så måste hela front plasten demonteras och så justerar man dämparfästet så gott det går. Min maskin hade båda hjulen lutandes innåt och detta får man fixat på garantin.
Men det kan vara knepigare än så, hissa upp maskinen fram och se om hjulen glappar i lagret det gjorde nämligen min och det är också en garanti grej, det ska inte glappa överhuvudtaget! Jag provade att dra bulten på axeln på maskinen tills brickan knappt gick att röra och det glappade ändå, då stämmer inte axeln riktigt med lagren vilket iof är rätt ovanligt men hände mig och några få andra efter vad jag hört. Även detta är ett garanti ärende!
/Blizzter
-
Den blir näst intill okörbar med toe-in, eftersom den överstyr.
Det måste ha nåt med konstruktionen att göra.
Can-am ska också ha toe-out, 0-4mm på vardera sida. Så det har inte med att det skulle va nån dålig konstruktion att göra.
-
Den blir näst intill okörbar med toe-in, eftersom den överstyr.
Det måste ha nåt med konstruktionen att göra.
Can-am ska också ha toe-out, 0-4mm på vardera sida. Så det har inte med att det skulle va nån dålig konstruktion att göra.
Du vill väl inte ha en quad som understyr?(!)
Toe har normalt mycket lite att göra med över och understyrning. Däremote påverkar det villigheten att byta riktning, vilket kan (felaktigt) kan tolkas som att den blir överstyrd då de lättare byter riktning vid Toe-Out.
Bara så vi är överens: Avståndet mellan framkanteen på fälgarna är större än avståndet mätt i bak på fälgen = Toe-OUT
Bild: (Toe-OUT)
Färdriktning: /\ (uppåt i bilden)
Framvagn: \--/
Toe-In är då tvärtom.
Jag menar inte att det är en dålig konstruktion för avsett ändamål. Men en arbetsmaskin är inte till för asfalt och har därför andra kompromisser.
En Bil, go-kart, quadracer har alla normalt Toe-In om man inte vill åt det nervösa beteendet (Villigheten att ändra riktning) som toe-Out ger.
/J
-
Jag pratar om ATV Jocke, och min erfarenhet av dom är att
dom blir vingliga med toe-in. Quads har jag ingen erfarenhet alls av.
-
Kanske det kan ha något att göra med att denna typ av maskin är gjord för att i maklig takt ta sig fram i någon form av terräng och inte som en race bil? För när man pratar om väg bilar så har jag då aldrig hört talas om toe-out.
Jag tänker så här:
om man har toe-in och kör på grus väg. om ni ena däcket får lite mer grepp en det andra så kommer maskinen "svänga innåt". Typ får höger fram däck fäste så kommer maskinen att dra lite till vänster. När maskinen drar lite åt vänster så hamnar mer vikt på höger sida och maskinen fortsätter att dra åt vänster eftersom mer vikt/fäste kommer på höger sida. Men toe-out blir det tvärt om. låt oss säga åter igen säga att höger sida får mer fäste. maskinen kommer då att driva lite år höger, vikten förflyttas då lite år vänster och vänster däck får mer fäste. När vänster sida får mer fäste så driver maskinen då tillbaka åt vänster..
Detta är bara mina egna teorier som förmodligen inte har någon som helst verklighets förankring. Men ni får gärna kommentera mina tankar.[/quote]
-
Stene - Nja, som jag skrev tidigare är alltså Toe-In självcentrerande. Strävar efter att gå rakt fram. Toe-Out är precis tvärtom, då "letar" däcken efter spår och annat för att bli väldigt instabil.
Jämför gärna med att ploga i slalombacken. Det är väldigt jobbigt att ploga i toe-out, men toe-in blir stabilt och fint. Samma princip på all fordon med två hjul i fram.
gurra-g - Jodå, jag har förstått det. Men fysiken är samma för alla maskiner, det är därför jag inte förstår varför en Arbetsmaskin blir instabil med toe-in när allting annat blir tvärtom.
Men, som sagt, ändamålet är ett annat också. Redan på quads är toleranserna (för att vara snäll) frikostiga och en arbetsmaskin lär inte vara bättre. Så jag inbillar mig att nogrannheten på att justera in en arbetsmaskin inte behöver vara så hög.
/J
-
Du har förmodligen helt rätt Jocke. Men det måste ju finnas en anledning till att de använder toe-out. Finns det något annat fordon än dessa som använder sig av toe-out? Jag har iaf aldrig hört talas om det.
-
Det kan ju vara för att de ska bli lite mer villiga att svänga, enda anledningen jag kan komma på.
Här är en rätt bra guide om man vill fördjupa sig i ämnet framvagnsinställningar:
http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html
Det är för bil, men det samma gäller även övriga fordon i stort.
/J
-
Du har förmodligen helt rätt Jocke. Men det måste ju finnas en anledning till att de använder toe-out. Finns det något annat fordon än dessa som använder sig av toe-out? Jag har iaf aldrig hört talas om det.
Snöskotrar ska ha toe-out, annars så hamnar man bredvid spåret.
-
Du har förmodligen helt rätt Jocke. Men det måste ju finnas en anledning till att de använder toe-out. Finns det något annat fordon än dessa som använder sig av toe-out? Jag har iaf aldrig hört talas om det.
Upptäckte för några år sedan att proffessionella mindre radiostyrda bilar ofta använder toe out för att bli kursstabila.
Har en egen liten teori om det hela.. En arbetsmaskin är sannolikt bra mycket tyngre fram än Quads, ofta så sitter det både diff, vinch och räcken på den. Toe in på en tung maskin skulle kunna innebära att framhjulen strävar efter att skära in mot maskinens mittpunkt, det i sin tur skulle definitivt göra att maskinen lättare välter vid högre farter på asfalt.
En Quad är lätt fram har sannolikt hårdare fjädring för att palla med sladdar utan att vika sig. Den lätta framvagnen hasar nog hellre än skär in mot maskinens tyngdpunkt i mitten och därför fungerar bättre med toe in.
/Blizzter
-
Upptäckte för några år sedan att proffessionella mindre radiostyrda bilar ofta använder toe out för att bli kursstabila.
Nja, det där har du nog fått lite om bakfoten.
Toe-in används just för att de ska bli stabila på rakan:
http://www.rccartips.com/rc-car-handling-tips.htm
http://users.pandora.be/elvo/15/1.html
"Front Toe-in Stabilizes the car in the straights, adn coming out of turns.
It smoothes out the steering response, making the car very easy to drive;
Front Toe-out Increases turn-in steering a lot.
But can make the car wandery on the straights;"
/J