ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Fyrhjulingpunktse skrivet 10 maj 2008 kl. 10:12:51
-
Jo som sagt så fick jag i fredags min Gilera Fuoco 500. 500cc, 40 hk 3 hjulig scooter med CVT automat, grym komfort mm. Toppar ca 150km/h.
(http://www.thebikergene.com/gallery/cache/Gilera%20Fuoco/35GileraFUOCO500ie.jpg_w500.jpg)
Man kör den med full effekt på b-kort! Är så stadig så man inte tror det är sant. Inga problem att lägga ner på kurviga grusvägar. Att den har 2 framhjul är bara ett plus. Dubbla bromsar, dubbelt grepp osv. En kul finess är att man kan låsa stötämparna så man inte behöver sätta ner fötterna vid ex rödljus och man behöver inte använda stöd!
Kan bara säga att den är kalas! Har blivit ca 30 mil sen torsdag kväll... Å då har jag ändå jobbat på dagarna...
-
Verkar vara en rolig grej.
Kul att den funkade på grusvägar, borde gå att åka på ställ med, kul.
Är det nå acc? Jämfört med en fyrhjuling?
-
Man accar ifrån bilarna utan problem och det känns bra, men det är ingen "räcer".. Finns dock racing variator, avgas mm mm till den. Och min är inte inkörd ännu.
Vill man ha mer drag finns ju en 800 scooter med V-twin på 75 hk. Dock m 2 hjul :-(
Tankade nu i morse, 10 liter på 23 mil = 0,43 l/mil på en ny "rå" maskin! Känns kul!
-
helt underbar maskin hämtade min i torsdags ; )
-
Håller med, vart 5 mil till idag... . Kul att vi är 2!
-
vad är poängen, varför inte en vanlig MC bara?
-
vad är poängen, varför inte en vanlig MC bara?
Man kör den på B körkort :D
-
Cool 8)
-
Kul idé, men jag har svårt att se poängen med den.
Den största(?) fördelen med scooter försvinner ju: Du kan inte "tränga" dig i bilköer längre då den är för bred.
Sen går den inte heller att köra på bakhjulet med, vilket annars vanliga scootrar är ypperliga till (pga att tyngdpunkten ligger långt bak). Men det kanske inte är ett så stort problem för vanliga dödliga... :)
Lite samma som den där andra tre-hjulingen som jag inte heller tror på.
/J
-
Kul idé, men jag har svårt att se poängen med den.
Den största(?) fördelen med scooter försvinner ju: Du kan inte "tränga" dig i bilköer längre då den är för bred.
Sen går den inte heller att köra på bakhjulet med, vilket annars vanliga scootrar är ypperliga till (pga att tyngdpunkten ligger långt bak). Men det kanske inte är ett så stort problem för vanliga dödliga... :)
Lite samma som den där andra tre-hjulingen som jag inte heller tror på.
/J
Den är ju inte bredare än styret på en vanlig 2 hjulig hoj.
Så vad hindrar en i trafik köer?
-
kanske missade det men vad kostar den? :D
-
Såg en av dessa skapelser förra helgen i stan. Höll på trilla ur bilen. Tänkte att det måste vara hur vingligt som helst. För till en början trodde jag att det var "stel" fram axel. Men i nästa kurva la personen ned hojen (inte så han skrapa i några knä puckar) och den reagera som en "vanlig hoj". Sedan kan jag tycka att denna borde det krävas MC-kort för. För enda skillnaden på denna och en 2-hjuling är väl avsaknaden av stöd. :wink:
-
Jag kan nog ge mig på att den är tillverkad just för fölk som inte har A-kort.
Säkert liknande regler i hemlandet och resterande Europa.
-
Den största(?) fördelen med scooter försvinner ju: Du kan inte "tränga" dig i bilköer längre då den är för bred.
Den är faktiskt ett par cm smalare än Kymcos Xciting 500 som är en 2 hjulig maxiscooter. Så nog kommer man mellan i köer alltid! Det har jag testat! Viktfördelningen är ganska exakt 50/50 på min Fuoco!
Priset är 89900:- Finns även Piaggio MP3 250 för 69900:-
(http://www.thebikergene.com/gallery/cache/PiaggioMP3/-9.jpg_w450.jpg)
Det bromsar bra med 2 framhjul :D
-
Nu idag är den reggad från A till b-kort. Krävde en regbes á 600:- Inga problem, bara att montera medföljande spacers samt förlängning till blinkers... (bortmonterade nu :wink: )... :D
-
Säljer ni såna?
-
Japp. :D
-
89900:- för Fuoco 500 samt 69900:- för MP3 250. Båda med 3 hjul samt insprutning! Tillkommer ca 3-4000:- för ombyggnad till b-kort!