ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Veyron skrivet 4 maj 2008 kl. 16:57:05
-
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=766584
Jag har de senaste 2 åren i princip bara kört snöskoter och beslutat mig att sluta och sälja den. Under de här 2 åren som "skoterförare" har man kännt sig hatad av i princip alla som inte äger en skoter själv(ni som själv kört vet vad jag pratar om), en massa enligt mig alldeles för oinsatta människor slänger ut sig helt befängda saker om förbud hit och dit och det värsta är att de allt för ofta får gehör av svenska beslutsfattare. Därför känns det galet dåligt att läsa något sånt här. Det här är precis samma trångsynthet och inkompetens inom området atv som skoter. Visst ska man se över säkerheten kring atv men saker som citatet nedan gör ju att man blir mörkrädd.
"- Varför ska de gå så fort frågar man sig, men då blir man inte populär. Man hamnar över huvud taget lätt i glädjedödarbranschen om man har kritiska synpunkter på fyrhjulingar. Men jämför med traktorer: de är också mycket kraftfulla utan att gå i mer än kanske 35 kilometer i timmen och du ser ytterst sällan traktorolyckor. Kan man inte bara strypa fyrhjulingarna? vill Claes Tingvall fråga branschen."
Vad är det egentligen för folk inom branshen som ska sätta stopp för sådana som Claes? Har vi nått atvförbund liknande Snofed på skotersidan? Vad Tycker ni?
Hej förresten, mitt första inlägg på över ett år :)
-
ja frågan är om dom vill ha flera hundra "bromsklossar" som är strypta ATV's utmed vägarna, är inte det trafikfara så säg, det är fan så mycket farligare att köra 10km för sakta än 10km för fort, för då ska alla som kommer ikapp köra om såklart. själv kör jag Quad och håller samma tempo som bilarna, ingen kör om mig och jag kör inte om nån.
Kanske svårt att hålla sånt tempo med en vanlig ATV så där faller det väl lite på min teori ovan. Men å andra sidan så är ju trots allt ATV'erna lite åt MC hållet, och dom går ju fort, något så in i helvete fort också. Varför ska dom kunna gå i 200-300km/h kan man ju fråga sig ? Lite samma med bilar, dom flesta bilar gör över 200 idag, och det är inte ofta man är där uppe och vandrar.
Skulle man fara åt skogen med en bil är ju den ganska säker mot en MC/ATV. Men sen då en MC har ju lättast av allt å fara av vägen om "olyckan är framme" har själv kört MC och det är inte så häftigt när det ligger lite grus i en asfalterad sväng.
Ännu är inte den sista idioten född, och det spelar ingen roll vilka lagar och regler som gäller, folk kommer ändå prova gränser, och tyvärr ibland klättra rejält över dom.
Det är inget fel på hastigheterna på ATV's. Strypa dom ? aldrig, dom är byggda för att vara ostrypta i chassi, dämpare, bromsar etc. Sätt då Alkolås på dom så kanske vi får ner våra döds siffror.
Jag kör själv ganska "galet" men jag vet var man ska ta det lugnt som regel, tätbefolkat, dagis, skrymsliga buskar och annat skit. Det handlar bara om sunt förnuft.
-
vilket snille den där clas jag citerar "Han kallar fordonen för inbyggt osäkra med stora fartresurser och utan skydd"
stora fart resurser om man bortser från eatv så gör väl ingen över 130km/t
det tycker inte jag är speciellt snabbt hur fort går en Hayabusa eller en R1
eller königssegg är väl rätt snabb också!!
-
" Kan man inte bara strypa fyrhjulingarna? vill Claes Tingvall fråga branschen."
Jamen...*suck*...så vitt jag vet så säljs ju ( nya ) fyrhjulingar med strypning. Inte många som fortsätter att köra dom strypta. Jag gör det inte heller.
Sen verkar herr Tingvall inte riktigt ha båda fötterna på jorden när han börjar jämföra fyrhjulingarna med en traktor. Som att jämföra en moppe med fullfjädrad MC, tycker jag.
Man kan fan skada sig i 35Km/h med!
Det känns litegrann som om det är vi, vi som äger, kör och kritiseras är dom som måste göra något. Hur? Jag vet inte.
Men själv så ser jag till att köra med insidan av huvudet när jag när ute och sedan släppa lös "galningen" i mig där ingen kan kritisera mig för hur jag kör.
-
dessutom är han okunnig vilket är lite illa med tanke på hans position. Väldigt många traktorer idag som är gjorda för 50 och mer.
De vill också komma fram i tid
-
Ja vad ska man säga ? När inte ens trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall har nån koll...
Vad händer om man tar bort alla alkoholrelaterade fyrhjulingsolyckor ur statistiken ?
Och tar man bort alla olyckor med snorungar som kör pappas 800, idioter som åker 3-4 st på samma maskin.
Hur många riktiga trafikolyckor blir det då ?
För det är väl det som är det intressanta om fyrhjulingar är trafikfarliga eller inte ?
-
Man kan i alla fall sätta högre krav på vilka maskiner som ska få registreras, för när tex en Lifan 250 kan registreras som mc så är det något fundamentalt fel.
Jag har själv haft en, och den toppar i alla fall 90 km/h med 2-ledad framvagn, obefintlig krängningshämmare och trumbromsar runtom!
Detta i strypt utförande.
-
Man kan i alla fall sätta högre krav på vilka maskiner som ska få registreras, för när tex en Lifan 250 kan registreras som mc så är det något fundamentalt fel.
Jag har själv haft en, och den toppar i alla fall 90 km/h med 2-ledad framvagn, obefintlig krängningshämmare och trumbromsar runtom!
Detta i strypt utförande.
Ja det är väl det största problemet. Det är ett under att alla dessa livsfarliga maskiner får reggas. Det var ju något fall här i Gävle där bakaxeln gick av på en maskin mitt i trafiken. Finns det ingen kontroll alls på dessa billiga kina maskiner för 15000:-?
-
Den kinesen jag hade näst intill obefintliga bromsar, toppade ca 80kmh.
Min 400 outlander med fantastiska bromsar gör 56kmh i strypt utförande, är det rimligt??
I så fall borde min gamla Kines inte få göra mer är 35-40kmh, inte nå snabbare. Det gick inte att låsa hjulen på grusväg... Det säger väl en del. Kina ABS :wink:
-
Det är nästa steg att få vägverket att agera vettigt men det är ju lite svårt har det ju visat sig. Vi vet ju alla att det är betydligt trafiksäkrare att bötfälla svenssons som kör i 78 förbi en fartkamera än MC:n som drog förbi kontrollen utanför dagis i 200
-
"Men jämför med traktorer: de är också mycket kraftfulla utan att gå i mer än kanske 35 kilometer i timmen och du ser ytterst sällan traktorolyckor"
Jo... det kan ju stämma, om man tar den jämförelsen, men vem i fridens tider jämför en traktor med en fyrhjuling??? Tror inte det skulle ske så många olyckor med fyrhjuling heller om den skulle väga flera ton, ha hytt, gå 45 km/h och gå lika stadigt som en traktor på vägen och köras på samma sätt som en?! :evil:
Visst håller jag med om att det lätt kan ske en olycka med fyrhjulingar, men bär man lämpliga skydd, tänker på hur man kör och framförallt är nykter när man kör tror jag nog många olyckor kunde undvikas, de att de går för fort och har för stor effekt ger jag inte mycket för, inte kör man ju 200 med personbilen genom stan på fyllan heller! Som någon redan sa, nog är det mindre risk att kunna följa med trafiken, än att stanna upp den och orsaka farliga omkörningar!
-
Det sker dock en del traktorolycker också kan jag säga, vanligast är kanske inte just att dom kör för fort eller på fyllan utan mer klämolyckor, man fastnar under traktorn eller den välter i skogen och man kläms till döds... har skett ett par sånna bara i år! bla annat en före detta arbetskompis som avled i Februari när han fastnade under bakhjulet och kom ikläm på nåt sätt!! :(
-
Det sker dock en del traktorolycker också kan jag säga, vanligast är kanske inte just att dom kör för fort eller på fyllan utan mer klämolyckor, man fastnar under traktorn eller den välter i skogen och man kläms till döds... har skett ett par sånna bara i år! bla annat en före detta arbetskompis som avled i Februari när han fastnade under bakhjulet och kom ikläm på nåt sätt!! :(
Men då står det arbetsolycka i tidningen, hade det hänt med en fyrhjuling så hade det hetat fyrhjulingsolycka. :?
-
Ja,ska man skratta eller gråta?
Att jämföra en fyrhjuling låter sej inte riktigt göras tycker jag,vad är likheterna? Att dom går att köra bredvid vägen och har fyra hjul?
Där upphör väl likheterna också.
Det sker få traktorolyckor i trafiken,men en traktor är inte strypt,som Claes vill att fyrhjulingarna ska vara,och den är knappast gjord för att vara ett transportmedlel heller som ju en mc-regad quad är.
Om alla atv:s var drevade så dom inte gick mer än 70 så skulle olyckorna minska,om folk slutade köra på fyllan skulle dom i det närmaste upphöra helt!
Det är ALLTID föraren som bestämmer hur ett fordon framförs,och ALDRIG fordonet i sej självt!
Man kan cykla ihjäl sej också om man smackar in i en tegelvägg i 50 knyck efter en nedförsbacke. Men är det CYKELNS fel?
Kanske skulle sitta en navbroms som slår till i farter över 20 km/h?
Är skrämmande att en person med Claes befattning föreslår strypning på redan strypta maskiner! Då har man inte mycket på fötterna,om man inte ens har koll på vad som gäller i dagsläget ang. quadar.