ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: renegade racer skrivet 3 maj 2008 kl. 17:51:38
-
hejsan alla kymco ägare
jag har köpt mig en sprillans mxu 500 och undrar vad mer änn brickan i insuget går att plocka bort gör det något att ta bort insatsen i avgas t.ex eller sitter det något mer i förgasaren ??
-
:oops: låt bli de :lol:
-
Kymco mxu 500 mods
efter tidigare erfarenheter från trimning av turbo bilar så som min 3000 GT Vr4 och SMC 250 så har man lärt sig att söka runt ordentligt på forum och liknanden, för att hitta info om andras tester o misstag o framgångar
detta är vad jag hittat om mxu 500
OBS har inte testat detta själv men är på god väg.
Billiga mods
plocka 2 vikter precis imot varandra
ökar accet på maskinen
köp en starkare fjäder och montera den,
detta är billiga enkal ingrepp.
alternativt så köper du kymco kittet från mmb racing
beroende på vilka däck du kommer att köra.
mmbracing förklarar säkert mer ingående vad kittet innehåller och ger för effekt.
sedan har vi bensin o luft blandningar precis som på alla andra motorer,
men för att få ut något av detta bör man byta ljuddämpare till en mer öppen variant, har dock inte hittat någon fungerande slip on till mxu 500 så ja funderar på att ordna den delen själv.
men hur som haver så snackar vi förändringar på styrka och hur snabbt vi kommer upp i ca 100 kmh för där sätter spärren in,,, och för att slippa den behöver man en cdi som inte har den spärren, finns att köpa i tyskland,
flera som provat den i usa med framgång, men själva cdi boxen ger inte så mycke annat än att man slipper spärren,,
det är väl det jag hittat och när tid finnes så börjar exprimenten och se vad man kan få den svarta besten att göra.
ps hastighetsmätaren går si och så där ,,
70 kmh är 67 enligt gps 104 är 94 enligt gps.
osv
ser gärna andra seriösa pulare som kommenterar med sin erfarenheter o tips..låt oss hjälpa varandra att fortsätta det fina jobb kymco gjort på denna maskin
-
Tjenna...kompisen slängde på ett DIAL-A-JET på sin ltz blev markant skillnad..ingen som testat det på sin mxu500? mvh conny
-
Kör nu en ostrypt cdi box, toppar just nu utan några andra modz
99.8 kmh enligt GPS
så vill man ha mer ur den så blir det till att grotta i motorn.
CDI boxen ger följande
Bättre kallstarter
bättre respons i mellan registret
och ingen strypning på toppen.
Nästa steg för mig blir fjädrar och vikter samt nytt avgassystem
höjja nålen lite.
bättre luftfilter
-
Varför inte köpa en större maskin med bättre pulver från början.
:D
-
näää det ska ju vara lite skruvande och knep o knåp,,,
så byter man om något år, kanske kymco 700 cc
är för övrigt nöjd med maskinen,
men lite mullrigare ljud skulle inte va fel och lite mer klipp i början
o dessa saker är i stort sett löst redan
blir en starkare fjäder och en egen ljuddämpare.