ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Tob skrivet 3 maj 2008 kl. 12:43:23
-
hej alla atv åkare.
jag är ny medlem här och relativt ny ägare av en dinli 450.
tänkte höra om det är någon annan som har samma problem som jag.
dinlin har slutat att ladda batteriet. mycket jobbigt när man får stopp i skogen och den inte går att starta igen. vet inte om det kan va generatorn eller nåt laddrelä som är paj. alla säkringar är hela och batteriet är nytt och går att ladda med billaddare. så finns det nåt bra
sätt att felsöka? andra med samma problem?
-
Kolla kopplingen till laddrelät, på polarens Dinli så hade ett stift i kopplingen ärgat av.
-
kollat alla kopplingar och dom verkar hela. Är inte helt säker, men jag gissar att laddrelät är den lilla fyrkantig grejen med kylflänsar under sadeln på vänster sida.
-
Kolla kopplingen till laddrelät, på polarens Dinli så hade ett stift i kopplingen ärgat av.
Hände på min med, fast mitt i den röda sladden till regulatorn. Ärgade av, och sen gick isoleringen av. Grönt pulver i båda ändar av sladdens brott. Dvs ärgad koppar.
Tob: Ja, det är laddregulatorn.
Den ska ladda 13-14.5 volt när motorn är igång. Mät med en multimeter på batteriet, ställ den på VDC, och kolla spänningen i batteriet. Låt mätdonen sitta kvar på batteripolerna och starta motorn. Nu ska spänningen hoppa upp till ovan angivet voltantal. Gör den inte det så kolla alla säkringsblock 3 och 4 gånger. Kolla att du har kontinuitet genom samtliga. Dvs kolla att dom leder med den akustiska funktionen på multimetern. Verkar allt stämma så är det nog så illa att laddregulatorn är rökt. Jag har fått byta min en gång. Polaren fick också byta sin. Vad har du för årsmodell på din? Jag tror de sitter för utsatt och får lågt på hojen original för vibrationer, värme, salt, skit och vatten. Det är ingen vettig miljö för en laddregulator. Ändå sätter många hojtillverkare laddregulatorerna nära avgassystem, motor och andra varma delar. Så jag hade planer på att flytta upp min regulator under framplasten, men kom aldrig så långt med den. Det finns skäl till att den har kylflänsar, så den ska också vara kall.
-
har kollat med en mätare nu. och laddningen ligger mellan 13,2-13,8volt när motorn är i gång. men när jag mäter på bara batteriet så visar det 11.5 volt. laddat ett dygn med bil laddare. räcker inte för att ens tända lamporna. eller starta eller nånting. klickar bara ilte när man kör på starten. så nu köpte jag ett nytt batteri och det visade ca 12,5volt då hoppade dinlin igång som ingenting. får väl prova lite och se, tycker inte 1 volts skillnad borde göra så mycket.
-
har kollat med en mätare nu. och laddningen ligger mellan 13,2-13,8volt när motorn är i gång. men när jag mäter på bara batteriet så visar det 11.5 volt. laddat ett dygn med bil laddare. räcker inte för att ens tända lamporna. eller starta eller nånting. klickar bara ilte när man kör på starten. så nu köpte jag ett nytt batteri och det visade ca 12,5volt då hoppade dinlin igång som ingenting. får väl prova lite och se, tycker inte 1 volts skillnad borde göra så mycket.
Du skulle mätt det gamla batteriet när du trycker på startknappen (d.v.s belastar det). Vad det har för vilospänning spelar ingen större roll.
-
har kollat med en mätare nu. och laddningen ligger mellan 13,2-13,8volt när motorn är i gång. men när jag mäter på bara batteriet så visar det 11.5 volt. laddat ett dygn med bil laddare. räcker inte för att ens tända lamporna. eller starta eller nånting. klickar bara ilte när man kör på starten. så nu köpte jag ett nytt batteri och det visade ca 12,5volt då hoppade dinlin igång som ingenting. får väl prova lite och se, tycker inte 1 volts skillnad borde göra så mycket.
Vi provade fram en liten skala för vilospänning på batterier där vi skrev hur många procent som var kvar av batteriet (livslängd/prestanda) att ha på väggen i verkstan på jobbet. Har för mig att 11.5 volt låg på 20-30% kapacitet ungefär. 12.5-12.8 Volt ska det vara, för då är Ampere-talet med i leken också.
Även om Volt-talet visar att batteriet verkar vara OK, så är oftast Ampere-talet ljusår ifrån samma uppfattning. Inte helt vanligt att en standardmultimeter kan mäta Ampere, så därav ser man det inte direkt.
Hur gammalt var ditt gamla batteri? Suttit i sen hojen var ny? Hur gammal är hojen?
-
skönt. verkar som om det var batteriet som var felet. körde till jobbet och tillbax i dag och den startade utan problem.
batteriet som satt i var bara 3 månadet gammalt(biltema) o hojen är en 05a som är uttagen 06. kul att så många hjälps åt här på forumet. skönt att veta att det finns hjälp att få då dinlisarna verkar krångla emellanåt.
även min vill säga. börjar bli dyra mil om man räknar på vad som är renoverat och vad som behöver renoveras då dinlin bara har gått 72 mil. ;)