ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: anek025 skrivet 15 november 2005 kl. 15:08:41

Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: anek025 skrivet 15 november 2005 kl. 15:08:41
Nån som har en sådan? Erfarenheter av den? Har endast provkört en racepreppad sådan...åhej va den gick! Sanslöst! 8O

Jag och en polare skall inhandla sådana. Men skulle helst slippa köpa nya. Men Beg sådana verkar inte finnas...dvs landsvägsreggade YFZ450. Ingen som vill bli av med sin? :)
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 15 november 2005 kl. 15:19:42
Det är priset som avskräcker, därför finns det inte några begagnade reggade till salu, förhoppsningsvis så går priset ner en aning till nästa år, men man vet aldrig. Jag var ochså såld på 450'in, men efter många timmars begrundande, läsande, tittande och frågande så bestämde jag mej för en 700R istället, det är ju nästan samma hoj, fast med backväxel, moderna chassie och motor, och med insprutning. =)
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Jocke72 skrivet 15 november 2005 kl. 16:23:32
Nja, att YZF:n och Raptor 700 skulle vara samma hoj är väl att ta i?

YZF är fortfarande en tävlingshoj och Raptor är fortfarande för "recreational purposes"...  Dock påminner de mer om varandra nu än vad de gjorde tidigare. Raptorn har ju äntligen fått YZF:ns frambromsar och en framvagn som i alla fall ser ut som den på YZF:n.

Men fjädringen är fortfarande enklare samt att den är högre och tyngre. Sen lär ju chassi gemotri skilja en hel del.


Raptorn är säkert att föredra på gatan och YZF:n på bana, som det alltid har varit. Är inte menat som kritik mot Raptorn, är själv sugen på att byta till en ny, men det är fortfarande ingen YZF.


/Jocke
Titel: .
Skrivet av: anek025 skrivet 15 november 2005 kl. 16:32:51
Kan inte mer än hålla med föregående talare. Raptorn är till för lite sladdande på grusvägaroch fisa runt på gräsmattan med, medans YFZ:an är till för att rejsa med i skogen, på banan, u name it! Provkörde båda samma dag och snacka om skillnad, raptorn är mycket högre och vingligare, samt mycket tyngre. YFZ är lägre, lättare å roligare. Enl mig dvs.
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 15 november 2005 kl. 17:05:41
Båda maskiner har 11.18cm markfrigång. Raptorn är 184.4cm lång, och yfz är 183.9. Båda är 117.09cm breda och raptorn är 113.03cm hög och yfz är 108.97cm hög. (skärmhögt, beror på designen) och sitthöjden är en kvarts centimeter alltså 0.25cm högre på Raptorn. Båda har en hjulbas på 128.02cm. Mer identiskt än så går väl endå inte att komma utan att det är samma maskin?

Kallar ni det för helt skilda maskiner? Jämför själva istället:
http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelspeccompare/439/1260/0/compare.aspx
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: iroc skrivet 15 november 2005 kl. 17:06:27
anek025-

va de en raptor 700 (-06) du prova??

finns mkt att läsa om yamas modeller här:http://www.bluetraxx.com/phpBB/index.php
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 15 november 2005 kl. 17:36:07
Glöm inte att dom är byggda för två olika ändamål. YFZ är byggd för en enda sak, crossbanan. Raptorn är byggd för allt annat.

Raptorn spöar 450'in rakt fram i dragrace, vad jag har läst mej till så fortsätter den att spöa 450in även när dom börjar plocka på eftermarknadsdelar, det är inte förän det bytas munstycke på 450 och styrbox på 700'an som meningarna går i sär, just pga att det e förgasare Vs. insprutare.
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: kinapuff skrivet 15 november 2005 kl. 20:10:53
Tjena jag har tyvär inga erfarenheter av den än... men jag har beställt en som förhoppningsvis dimper ner nästa vecka  :D då kanske jag kan säga lite mer. ha det gött.... :D  :D  :D
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 15 november 2005 kl. 21:14:17
Citat från: "kinapuff"
Tjena jag har tyvär inga erfarenheter av den än... men jag har beställt en som förhoppningsvis dimper ner nästa vecka  :D då kanske jag kan säga lite mer. ha det gött.... :D  :D  :D


Då är det en -05:a?
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Jocke72 skrivet 15 november 2005 kl. 23:42:47
Citat från: "Mr2t"
Båda maskiner har 11.18cm markfrigång. Raptorn är 184.4cm lång, och yfz är 183.9. Båda är 117.09cm breda och raptorn är 113.03cm hög och yfz är 108.97cm hög. (skärmhögt, beror på designen) och sitthöjden är en kvarts centimeter alltså 0.25cm högre på Raptorn. Båda har en hjulbas på 128.02cm. Mer identiskt än så går väl endå inte att komma utan att det är samma maskin?

Kallar ni det för helt skilda maskiner? Jämför själva istället:
http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelspeccompare/439/1260/0/compare.aspx



Tja, nu högg jag bara en välkänd Quad i högen. Finns säkert andra som matchar ännu bättre...

Siffrorna för Suzuki LTZ400 vs Raptor 700

Overall Length: 183cm vs 184.4cm
Overall Width: 116,5cm vs 117.09cm
Overall Height: 116cm vs 113.03cm
Wheelbase: 124.5cm vs 128.02cm


Bara för att de har några mått i närheten behöver de inte ha mycket gemensamt. Så nej, det är långt ifrån samma maskin. Tyngdpunkten är bla högre på Raptorn och de använder sämre komponenter. Det är ingen dålig maskin men man lurar sig själv om man tror att det är en YZF med Rator motor.

Som vi skrev tidigare, de är ämnade för olika saker.


/Jocke
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 november 2005 kl. 00:17:23
Har Suzukin samma framvagn som YFZ? Det har ju iallafall Raptor 700R, samma sadel, samma bromsar, samma styre, samma av det mesta, men en ram av Aluminium och Stål istället för stål som YFZ. Excenterspännning av kedjan har ingen av dom andra, men Raptorn har. Självjusterande handbroms ochså!  :wink: I viket fall som helst så passar Raptorn bättre till dom som inte har tänkt att tävla, men endå vill bränna av ett par varv på en crossbana och hänga på en yfz. Den är mer underhållsfri och mer lättkörd, mycket komfortablare, har backväxel och ett grymt bottenvrid så att man slipper ligga på högvarv för att ha bra med mos. Insprutningssyetemt gör så att du slipper krångla med munstycken bara för att man slänger på ett öppet luftfilter eller ett helsystem. Det är iallafall de kategorier som gör att jag väljer bort 450'in för 700R.  :P
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Jocke72 skrivet 16 november 2005 kl. 00:47:16
Jag har inga invändningar emot att Raptorn lämpar sig bäst för den som inte har som huvudsakliga mål att tävla.

Det jag invände emot var att YZF 450:n och Raptor 700 var samma Quad, inget annat


Har du verkligen kontrollerat att sprutet klarar annat system och öppet filter? Många gatcyklar med insprutning gör det nämligen inte, utan måste mappas om för att ge sitt bästa.


/Jocke
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 november 2005 kl. 01:23:58
Citat från: "Jocke72"
Jag har inga invändningar emot att Raptorn lämpar sig bäst för den som inte har som huvudsakliga mål att tävla.

Det jag invände emot var att YZF 450:n och Raptor 700 var samma Quad, inget annat


Har du verkligen kontrollerat att sprutet klarar annat system och öppet filter? Många gatcyklar med insprutning gör det nämligen inte, utan måste mappas om för att ge sitt bästa.


/Jocke


Jag har aldrig sagt att det är samma maskin, men mer likt en YFZ än vad Raptor är, blir det inte helt enkelt inte.

Det är alltid säkrast att mappa om, men jämför du jänkarnas 91 oktaniga bensin mot vår 95,96,98 och 100 oktaniga bensin så behövs det ingen ommappning för att motorn kommer att gå snålt, dessutom så kompenserar mappsensorn för luftens densitet. Vi har inte heller lika varmt som jänkarna har, alltså behövs det inte lika fet blandning, och orginalmappningen är garanterat väldigt safe, just för detta ändamål med att byta orginaldelar mot eftermaknadsdelar. Om man nu känner att man vill göra det som sägs vara nödvändigt, dvs mappa om (byta munstycken om det vore en förgasarmotor) så finns det en piggyback-box som kopplas i serie med orginalboxen, vilken du själv kan förvränga ECU'ns signal med genom att skruva på boxens inställningar och med hjälp av dioder ser du hur blandningen är. Här har du en video som visar hur simpelt det är.
http://www.dobeckperformance.com/video/derekisode.asf
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Jocke72 skrivet 16 november 2005 kl. 03:04:10
Citat från: "Mr2t"
Jag har aldrig sagt att det är samma maskin, men mer likt en YFZ än vad Raptor är, blir det inte helt enkelt inte.



Citat från: "Mr2t"
det är ju nästan samma hoj


Citat från: "Mr2t"
Mer identiskt än så går väl endå inte att komma utan att det är samma maskin?



Okej, vi kanske lägger lite olika värderingar i meningarna. Min poäng är att de är två helt väsensskillda fyrhjulingar. Eftersom du hävdade din ståndpunkt mha mått så gjorde jag detsamma fast från ett annat märke. Tanken med det var att specen säger väldigt lite om vilken Quad det är. Isf skulle jag bestämt hävda att LTZ450 har betydligt mer gemensamt med YZF:n än vad Raptorn har. Vilka delar som används är inte så intressant ut det är hur de samverkar som har betydelse.

Men nog bjäbbat om det, jag tror nog att vi egentligen håller med varandra fast på olika sätt. ;)


Vad det gäller mappning så vet jag bara att sprutet inte klarar de stora fluktationer som ett byte av avgas och insug medför. Om det fungerar på Raptorn vet jag inte, men det är värt att kolla. Men det borde ju snurra några XT660:s med de modifikationerna nu så det ska väl inte vara så svårt att hitta.


/Jocke
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 november 2005 kl. 09:48:40
Citat från: "Jocke72"


Men nog bjäbbat om det, jag tror nog att vi egentligen håller med varandra fast på olika sätt. ;)


Vad det gäller mappning så vet jag bara att sprutet inte klarar de stora fluktationer som ett byte av avgas och insug medför. Om det fungerar på Raptorn vet jag inte, men det är värt att kolla. Men det borde ju snurra några XT660:s med de modifikationerna nu så det ska väl inte vara så svårt att hitta.


/Jocke


Jag har fortfarande inte sagt att det ÄR samma maskin, bara att dom är äckligt lika varandra. ;)

Jag vet att du läst mina inlägg på Svenskquadracing, och därmed vet du hur JAG kommer att sköta MIN trimmning, bredbandslambda och fyrgasmätare, då märker man direkt hur fett vs. snålt motorn går och kan anpassa trimmet efter det. Ärligt talat så tror jag inte att mappen som maskinen har orginal, skulle vara så snålt inställd, så att ett helsystem och ett öppet filter skulle kunna göra att maskinen skär ihop pga snål bränsleluft-blandning, men eftersom jag aldrig provat så vågar jag inte svära på det, förän jag testat på min egen. Som jag sa innan så är det alltid säkrast att mappa om styrsystemet men med vår "fina" bensin och kalla klimare klimat så är det kanske egentligen inte  nödvändigt, och var går gränsen!? Det vill jag ha reda på.
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Outlander skrivet 16 november 2005 kl. 10:57:26
Kan bara flika in att Raptor 700 klarar öppen burk och öppet GYT-R system utan att behöva mappas om i sprutet. (Klart från fabrik).

Klarar ECU´n det så klarar den nog allt andra avgas/insugsförändringar också...

Info hämtad från Dirtwheels och ATV Rider.
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: iroc skrivet 16 november 2005 kl. 11:51:19
Citat från: "Outlander"
Kan bara flika in att Raptor 700 klarar öppen burk och öppet GYT-R system utan att behöva mappas om i sprutet. (Klart från fabrik).

Klarar ECU´n det så klarar den nog allt andra avgas/insugsförändringar också...

Info hämtad från Dirtwheels och ATV Rider.


jag har läst  en del forum i usa om detta - detta stämmer INTE- motorn går redan ganska snålt från fabrik en extra styrbox måste monteras om man ska mod. ngt .styrenheten kan bara korrigera efter vilken temp det är på luften -inte mängden luft motorn förbrukar.Hmf tex.har en egen styrbox (dobeck )som de säljer . finns flera andra oxå.
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 november 2005 kl. 12:34:36
Citat från: "iroc"
Citat från: "Outlander"
Kan bara flika in att Raptor 700 klarar öppen burk och öppet GYT-R system utan att behöva mappas om i sprutet. (Klart från fabrik).

Klarar ECU´n det så klarar den nog allt andra avgas/insugsförändringar också...

Info hämtad från Dirtwheels och ATV Rider.


jag har läst  en del forum i usa om detta - detta stämmer INTE- motorn går redan ganska snålt från fabrik en extra styrbox måste monteras om man ska mod. ngt .styrenheten kan bara korrigera efter vilken temp det är på luften -inte mängden luft motorn förbrukar.Hmf tex.har en egen styrbox (dobeck )som de säljer . finns flera andra oxå.


Iroc: Bläddra tillbaka till sida 1, och läs vad jag har skrivit där.

Amerikanarna kör just nu på en bensin som i folkmun kallas skitbensinen eller vinterbensinen, den är på 91 oktan. Det skiljer minst fyra oktan mot den soppa som vi Svenskar har i våra tankar, och som mest skiljer det nio oktan om man kör med Shells V-power. Jag kan även tillägga att det inte finns någon motor som går snålt från fabrik. Som ett exempel, Subaru Impreza, har ett lambdavärde på Lambda 8 från fabrik, optimal förbränning sker vid lambda 1. Det är för att just tillverkaren vet att det bultas diverse eftermaknads delar så som öppet luftfilter, extraktor grenrör, fullflödes avgassystem etc. Jag kommer själv att mäta up lambda värdet på min 700 när jag får hem den, så att jag kan få svart på vitt. Kanske är jag helt ute och reser eller så har jag helt rätt, vilket jag förmodar att jag har baserat på det jag vet om maskineriet. Jag sitter och trycker på olika Yamahaforum dagarna i ända, och jag kan bara återberätta det jag själv har läst i från den Amerikanska marknaden.
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: iroc skrivet 16 november 2005 kl. 14:11:38
CT RACING en de största atv firmorna i usa:

CT Racing has finished the development of the 700 Raptor pipe. Contrary to popular belief the fuel injection system does not re-calibrate itself for adding an exhaust system, or for any other motor modification. The stock fuel injection system only re-calibrates for air density change. Our pipe kit makes the 700 go very lean with the stock settings,  as any good pipe will do. Once fuel management is addressed we are picking up over 10 HP. Take a look at the whopping 21 HP increase we have at 9000RPM. The fuel management system does allow for tuning, if you do some mods down the road such as adding a high compression piston and cam



HMF i usa skriver så här ang. deras avgassystem:

This system REQUIRES a Dobeck TFI box to re-map the fuel injection system.
This is necessary for the factory warranty to remain valid


jag återger bara det jag själv läser i ämnet pga att jag själv är intresserad
av en raptor 700 är ingen självutnämnd expert.

forumet jag läser på är bluetraxx.com där finns många 700 ägare som skriver om detta kolla där!! 8O  8O
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 november 2005 kl. 14:22:17
Iroc: Det gäller USA. Vi har FORTFARANDE bättre bensin och svalare insugstemperaturer. Jag är inte expert på 700R heller, men en sak kan jag, och det är motorer & motorstyrsystem.Och som du säkert vet så är Amerikanarna inte sena på att stämma varandra så fort dom har en fis på tvären, du tror inte att det har lite grann med det att göra ochså? För att slippa behöva betala mångmiljonbelopp till missnöjda kunder, vars maskin KANSKE har rasat pga. handhavande fel. Jag är iallafall personligen övertygad om att det är som jag säger, då Yamaha själva säger så i deras annonsering av maskinen, varför skulle Yamaha själva säga det om det inte stämmer!? Jag lusläser det mesta, och på Yamaha är det bluetraxx, Raptorforum, och YFZCentral som jag läser mest på, men även en massa mindre Yamahaforum.
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: iroc skrivet 16 november 2005 kl. 16:05:29
Citat från: "Mr2t"
Iroc: Det gäller USA. Vi har FORTFARANDE bättre bensin och svalare insugstemperaturer. Jag är inte expert på 700R heller, men en sak kan jag, och det är motorer & motorstyrsystem.Och som du säkert vet så är Amerikanarna inte sena på att stämma varandra så fort dom har en fis på tvären, du tror inte att det har lite grann med det att göra ochså? För att slippa behöva betala mångmiljonbelopp till missnöjda kunder, vars maskin KANSKE har rasat pga. handhavande fel. Jag är iallafall personligen övertygad om att det är som jag säger, då Yamaha själva säger så i deras annonsering av maskinen, varför skulle Yamaha själva säga det om det inte stämmer!? Jag lusläser det mesta, och på Yamaha är det bluetraxx, Raptorforum, och YFZCentral som jag läser mest på, men även en massa mindre Yamahaforum.


Visst i usa är dom självklart rädda för stämning osv..

Du skriver "detta gäller usa"-+"vi har bättre bensin och svalare insugninstemperaturer( i sverige)"..är det aldrig såå kallt i usa som i sverige då eller?

Det finns ju BÄTTRE bensin att köpa i usa oxå om man vill -t.om racesoppa..

menar du då att man INTE behöver en extra box i usa OM: 1:det är lika kallt i usa som sverige ,2: man har  95-99 oktan soppa

Har letat efter vad yama själva säger om att montera trim - hittar inte ngt förutom detta:
Yamaha fuel injection means consistently excellent engine performance in a wide range of conditions, elevations, and temperatures

betyder ung. att inspr kompenserar för olika körförhållanden,höjd,och temperaturer bara...står inget direkt om trim-finns det att läsa nån annanstans??

Tycker ju iofs att det vore skit att man MÄSTE köpa en box oxå när man byter tex avgas
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Jocke72 skrivet 16 november 2005 kl. 17:01:47
Kanske jag som är lite seg men vad har mappningen, i förhållande luft/bränsle, att göra med vilket oktan du kör på? Oktan hör ju ihop med hur hög kompression du kan köra innan det självantänder.

Det är ju inte aktuellt i vårt exempel då vi bara byter rör och insug, kompressionen är konstant. Det är alltså mängden luft/bränsle som behöver ändras (sen kan man säkert behöva optimera tändningen också). Med det i åtanke hänger jag inte med i resonemanget kring att de kan ha lägre oktan i staterna...

Men jag kanske missar något?


/J
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 november 2005 kl. 17:25:16
Citat från: "Jocke72"
Kanske jag som är lite seg men vad har mappningen, i förhållande luft/bränsle, att göra med vilket oktan du kör på? Oktan hör ju ihop med hur hög kompression du kan köra innan det självantänder.

Det är ju inte aktuellt i vårt exempel då vi bara byter rör och insug, kompressionen är konstant. Det är alltså mängden luft/bränsle som behöver ändras (sen kan man säkert behöva optimera tändningen också). Med det i åtanke hänger jag inte med i resonemanget kring att de kan ha lägre oktan i staterna...

Men jag kanske missar något?


/J



Ja ni verkar missa en del.
 Ju högre oktanantal du har i din bensin ju bättre förbränning får du. När du skruvar på ett filter och ett avgasystem så andas motorn bättre. När motorn andas bättre så får du mindre mottryck på avgassidan. Har du mindre mottryck så tvingar du förbränningen längre ut mot avgassidan och får bättre skjuts på avgaserna, visa påstår till och med att dom sugs ut istället för att knuffas ut av kompressionen. När du har ett högre oktanantal så får du en mer fullständig förbränning och du slipper att låta avgastakten vara kvar  i förbränningsrummet/kollektorn lika länge. Ingen av er verkar ha uppfattat att det enda som Dobeck gör, är att ändra mängden bensin som sprutas in genom spridaren (ju bättre soppa, ju mindre behöver den), alltså är det öppning och stängningstiden på spridaren som korrigeras alltså backar den inte ens tändningen, så att kalla det för mappning är egentligen fel om man ska vara Svenskt korrekt.

Visst finns det svalare delar av USA, och visst finns det racesoppa att köpa, men tror du själv på att dom tankar 120 oktanig bensin för 45:- litern i sina hojar? Dom tankar det som finns i pumparna, och det är 91, och på enstaka ställen 93 oktan. Så ja, jag hävdar att du inte behöver en Dobeck box bara för att du använder dej av eftermaknadsfilter och avgassystem i Sverige. Rätta mej gärna om jag har fel :!:
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 november 2005 kl. 17:45:16
Nu har jag väl iallafall bevisat motsatsen? Och visst hade jag rätt?  :o
Lyssna/titta på videoklippen ochså.

http://www.atvscene.com/machines/yamaha/raptor700-06.htm#
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: iroc skrivet 16 november 2005 kl. 18:15:37
ge dig nu- det där stämmer ju inte i verkligheten - många trodde på detta men har nu insett att man måste tillföra mer soppa för max effekt.
kan inte hitta ett enda inlägg som styrker din teori- däremot typ 100 emot. f-n det är ju du mot världen....ta av skygglapparna nu....

byte av tex avgas utan att mont. en box ger säkert lite effekt -MEN skall man ha ut full effekt måste en box monteras in som ger mer soppa....

ta och beställ den där raptorn nu så man får lite feedback oxå.....
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 november 2005 kl. 18:22:18
Citat från: "iroc"
ge dig nu- det där stämmer ju inte i verkligheten - många trodde på detta men har nu insett att man måste tillföra mer soppa för max effekt.
kan inte hitta ett enda inlägg som styrker din teori- däremot typ 100 emot. f-n det är ju du mot världen....ta av skygglapparna nu....

byte av tex avgas utan att mont. en box ger säkert lite effekt -MEN skall man ha ut full effekt måste en box monteras in som ger mer soppa....

ta och beställ den där raptorn nu så man får lite feedback oxå.....


Nu måste du läsa ordentligt igen. Jag sa aldrig, att man inte slipper att montera boxen för att få full effekt. Men jag sa däremot att man kan montera både filter och avgas OCH få en effektökning, UTAN att använda sej av boxen. Men som på alla förbränningsmotorer så måste varje del optimeras för max prestanda, det förstår ju alla. Men det är fortfarande inte tvunget att använda en box bara för att man vil ha filter och avgassystem. Det finns ingen anledning att vara otrevlig bara för att jag har rätt, du har visserligen rätt i ditt senaste quotade inlägg oxå, men det var ju inte det vi diskuterade från början.
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Jocke72 skrivet 16 november 2005 kl. 18:34:06
Nja, då finns det nog fler teorier än din. Att högre oktan automatiskt skulle ge en bättre förbränning är inte vad jag har fått lära mig. Tvärtom är exempelvis 98 oktan svårare att då fjutt på än 95 oktan. Därför, kräver inte din motor 98 oktan kan du teoretiskt förlora lite effekt på att köra 98 istället.

I fallet med Raptorn kräver den inga 98. Inte heller efter avgas och filter byte. Ställer du om tändningen KAN det eventuellt behövas ett högre oktan tal (än 95) men jag tvivlar i fallet Raptor då marginalerna lär vara så stora. Ökar du kompet genom kolv/topp så måste du ha högra oktan så den inte spikar (beroende på hur mycket du ökar kompet förstås).

Bättre/renare förbränning har du bland annat i Aspen race soppa och även i Shell V-Power. Men det är inte i första hand beroende av det högre oktantalet utan på sammansättnigen av bränslet.


Har du några länkar i ämnet så styrker dina utsagor tar jag tacksamt emot dessa. Det är ingen poäng i att hävda sin ståndpunkt, men min uppfattning är att du har fel vad det gäller oktan och förbränning.


/J
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 november 2005 kl. 18:45:22
Citat från: "Jocke72"
Nja, då finns det nog fler teorier än din. Att högre oktan automatiskt skulle ge en bättre förbränning är inte vad jag har fått lära mig. Tvärtom är exempelvis 98 oktan svårare att då fjutt på än 95 oktan. Därför, kräver inte din motor 98 oktan kan du teoretiskt förlora lite effekt på att köra 98 istället.

I fallet med Raptorn kräver den inga 98. Inte heller efter avgas och filter byte. Ställer du om tändningen KAN det eventuellt behövas ett högre oktan tal (än 95) men jag tvivlar i fallet Raptor då marginalerna lär vara så stora. Ökar du kompet genom kolv/topp så måste du ha högra oktan så den inte spikar (beroende på hur mycket du ökar kompet förstås).

Bättre/renare förbränning har du bland annat i Aspen race soppa och även i Shell V-Power. Men det är inte i första hand beroende av det högre oktantalet utan på sammansättnigen av bränslet.


Har du några länkar i ämnet så styrker dina utsagor tar jag tacksamt emot dessa. Det är ingen poäng i att hävda sin ståndpunkt, men min uppfattning är att du har fel vad det gäller oktan och förbränning.


/J


Javisst. Bara läs du.

http://www.agp.nu/31.html


Edit: bara med en enkel googling på ämnet så ser man ju vad som gäller:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=f%C3%B6rbr%C3%A4nning+oktan&spell=1

Edit2: Nu börjar vi glida ifrån ämnet så jag lämnar tråden nu.  :lol:
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: iroc skrivet 16 november 2005 kl. 18:58:20
fy f-n va detta blir segt....det JAG lärt mig om trimning, osv stämmer me det jocke skriver- har själv mappat speed density system innan.  :?

jocke du har en hel del att läsa nu he,he.... 8O

mr2t hoppas du inte bli sur  - vi ser på saken lite olika bara :wink:

Om ja nu köper en 700 kommer jag SJÄLVKLART köpa boxen oxå- varför få ut 4 häst när man kan få ut 10.  :?:  :?:
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 november 2005 kl. 19:12:05
Citat från: "iroc"
fy f-n va detta blir segt....det JAG lärt mig om trimning, osv stämmer me det jocke skriver- har själv mappat speed density system innan.  :?

jocke du har en hel del att läsa nu he,he.... 8O

mr2t hoppas du inte bli sur  - vi ser på saken lite olika bara :wink:

Om ja nu köper en 700 kommer jag SJÄLVKLART köpa boxen oxå- varför få ut 4 häst när man kan få ut 10.  :?:  :?:



Nu när tonen är en annan kan jag svara på det här ochså  :D  Jag har själv byggt "många" race-motorer. Jag har mappat min bil själv med ett standalone som heter AEM, väldigt likt NIRA och jag har pillat med många piggyback's som SMT6 och 7 och Civincos system. Jag har väldigt bra kunnskap om otto-motorer och jag anser mej själv kunna en hel del om trimmning själv, tillräckligt för att stå på mej själv när någon vill bevisa en motsats mot min egen åsikt. Bilder på min senaste bil som har allt i trimmningsväg du kan tänka dej, finns här: http://photobucket.com/albums/v411/Znigel/
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 november 2005 kl. 19:13:26
För er som ny e nyfikna på vem jag är och hur jag ser ut, så ser jag ut så här efter 12 timmars konstant mekande.

(http://img.photobucket.com/albums/v411/Znigel/PICT0028.jpg)
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: fredde33 skrivet 16 november 2005 kl. 19:37:22
Förväntade mig inte att få veta hur Mr2t ser ut i en tråd om YFZ450  8)
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 november 2005 kl. 20:06:58
Citat från: "fredde33"
Förväntade mig inte att få veta hur Mr2t ser ut i en tråd om YFZ450  8)


Det är ofta jag själv tänker "Undrar hur han ser ut eller var han bor!", antingen för att man tycker någon är riktigt dum i huvudet eller för att man tycker att någon som kan så mycket, om en speciell sak, antingen inte har något liv eller bor väldigt ensamt ;) Dessutom är det väl skoj att bli igenkänd av någon om man skulle springa på' varandra nånstans. =)
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: iroc skrivet 16 november 2005 kl. 20:34:27
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "fredde33"
Förväntade mig inte att få veta hur Mr2t ser ut i en tråd om YFZ450  8)


Det är ofta jag själv tänker "Undrar hur han ser ut eller var han bor!", antingen för att man tycker någon är riktigt dum i huvudet eller för att man tycker att någon som kan så mycket, om en speciell sak, antingen inte har något liv eller bor väldigt ensamt ;) Dessutom är det väl skoj att bli igenkänd av någon om man skulle springa på' varandra nånstans. =)


du ser ju inte så elak ut :D

känner igen det där-man skriver en massa o e inte alls överens sen när man träffar personen i fråga har man samma åsikt ändå. :wink:

måste du sälja bilen innan du kan köpa raptor :?:
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 november 2005 kl. 20:41:47
Citat från: "iroc"
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "fredde33"
Förväntade mig inte att få veta hur Mr2t ser ut i en tråd om YFZ450  8)


Det är ofta jag själv tänker "Undrar hur han ser ut eller var han bor!", antingen för att man tycker någon är riktigt dum i huvudet eller för att man tycker att någon som kan så mycket, om en speciell sak, antingen inte har något liv eller bor väldigt ensamt ;) Dessutom är det väl skoj att bli igenkänd av någon om man skulle springa på' varandra nånstans. =)


du ser ju inte så elak ut :D

känner igen det där-man skriver en massa o e inte alls överens sen när man träffar personen i fråga har man samma åsikt ändå. :wink:

måste du sälja bilen innan du kan köpa raptor :?:


Det där med att ha samma åsikt när man träffas, det handlar helt enkelt om att på internet är man tuff och hård, men i verkliga livet vågar man inte göra annat att försöka hålla med för att slippa vilda diskutioner =P

Ne, jag behöver inte sälja bilen, men 1 lån är bättre än 2. Men jag har lagt så mkt pengar och energi på bilen att jag inte vill sälja den trots allt. Jag tar helt enkelt ett lån till, det brukar dom flesta göra. Det är beviljat och klart, men maskinen kan inte beställas förän i December. *irriterande*  Så du går oxå i tankarna på en Raptor 700R?
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: iroc skrivet 16 november 2005 kl. 21:43:09
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "iroc"
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "fredde33"
Förväntade mig inte att få veta hur Mr2t ser ut i en tråd om YFZ450  8)


Det är ofta jag själv tänker "Undrar hur han ser ut eller var han bor!", antingen för att man tycker någon är riktigt dum i huvudet eller för att man tycker att någon som kan så mycket, om en speciell sak, antingen inte har något liv eller bor väldigt ensamt ;) Dessutom är det väl skoj att bli igenkänd av någon om man skulle springa på' varandra nånstans. =)


du ser ju inte så elak ut :D

känner igen det där-man skriver en massa o e inte alls överens sen när man träffar personen i fråga har man samma åsikt ändå. :wink:

måste du sälja bilen innan du kan köpa raptor :?:


Det där med att ha samma åsikt när man träffas, det handlar helt enkelt om att på internet är man tuff och hård, men i verkliga livet vågar man inte göra annat att försöka hålla med för att slippa vilda diskutioner =P

Ne, jag behöver inte sälja bilen, men 1 lån är bättre än 2. Men jag har lagt så mkt pengar och energi på bilen att jag inte vill sälja den trots allt. Jag tar helt enkelt ett lån till, det brukar dom flesta göra. Det är beviljat och klart, men maskinen kan inte beställas förän i December. *irriterande*  Så du går oxå i tankarna på en Raptor 700R?


jaha kan man inte beställa innan dec....

jag har min kxr som måste säljas först har lagt ut en del pengar på den-får väl plocka av godiset o sälja löst först -sen hojen.Hade tänkt vänta till våren och se hur den gula 700 an ser ut i verkligheten först oxå.Det enda som gör mig tveksam är priset -är ju en hel del för en leksak trots allt.Men ja brukar tänka : man har bara ett liv på sig att ha kul-och är det så att jag får rätt vibbar av en pryl så tvekar ja inte att handla , sen är ju räntan låg nu oxå..lika bra att köpa den värsta- finns ju potential i den iaf..
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 november 2005 kl. 21:49:58
Citat från: "iroc"
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "iroc"
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "fredde33"
Förväntade mig inte att få veta hur Mr2t ser ut i en tråd om YFZ450  8)


Det är ofta jag själv tänker "Undrar hur han ser ut eller var han bor!", antingen för att man tycker någon är riktigt dum i huvudet eller för att man tycker att någon som kan så mycket, om en speciell sak, antingen inte har något liv eller bor väldigt ensamt ;) Dessutom är det väl skoj att bli igenkänd av någon om man skulle springa på' varandra nånstans. =)


du ser ju inte så elak ut :D

känner igen det där-man skriver en massa o e inte alls överens sen när man träffar personen i fråga har man samma åsikt ändå. :wink:

måste du sälja bilen innan du kan köpa raptor :?:


Det där med att ha samma åsikt när man träffas, det handlar helt enkelt om att på internet är man tuff och hård, men i verkliga livet vågar man inte göra annat att försöka hålla med för att slippa vilda diskutioner =P

Ne, jag behöver inte sälja bilen, men 1 lån är bättre än 2. Men jag har lagt så mkt pengar och energi på bilen att jag inte vill sälja den trots allt. Jag tar helt enkelt ett lån till, det brukar dom flesta göra. Det är beviljat och klart, men maskinen kan inte beställas förän i December. *irriterande*  Så du går oxå i tankarna på en Raptor 700R?


jaha kan man inte beställa innan dec....

jag har min kxr som måste säljas först har lagt ut en del pengar på den-får väl plocka av godiset o sälja löst först -sen hojen.Hade tänkt vänta till våren och se hur den gula 700 an ser ut i verkligheten först oxå.Det enda som gör mig tveksam är priset -är ju en hel del för en leksak trots allt.Men ja brukar tänka : man har bara ett liv på sig att ha kul-och är det så att jag får rätt vibbar av en pryl så tvekar ja inte att handla , sen är ju räntan låg nu oxå..lika bra att köpa den värsta- finns ju potential i den iaf..


Precis så tänker jag ochså. Skillnaden är väl bara att jag inte tänker vänta tills våren. Vill jag ha quaden i en annan färg, så byter jag bara plasten helt enkelt, det är inte så dyrt och amn får ny och fräsh plast dessutom.  :D
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: sunfire skrivet 16 november 2005 kl. 21:55:57
Quotemania... sliter ju ut rullen på musen i den här tråden  :roll:
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 november 2005 kl. 22:02:18
Använd piltangenterna då.  :idea:   :lol:  Men mycket vettigt blev oxå skrivet.  :D
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Evil skrivet 16 november 2005 kl. 22:25:44
Jänkarnas 91 motsvarar våran 95 ungefär.
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 17 november 2005 kl. 04:01:19
Citat från: "Evil"
Jänkarnas 91 motsvarar våran 95 ungefär.


Jag har precis frågat mej till att det skiljer på sättet att ange oktantalet mellan USA och Europa/Sverige. Det finns två typer (mätmetoder) av oktantal.  Research oktantalet (RON) och Motor oktantalet (MON). RON mäts vid låg belastning och har ett högre värde än MON som mäts vid högre motorbelastning. T.ex. en vanlig Grön 95 har RON = 95 och MON = 85 I Europa anges RON på pumpen. I USA tar man RON+MON dividerat med 2, ex. 95+85 /2 = 90 En bensin i USA med oktantal 90 motsvarar alltså 95 i Europa och 92 i USA motsvarar 97 i Europa. Så jag hade visst fel om oktanantalet, men vi har fortfarande renare bensin i Sverige.
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Jocke72 skrivet 17 november 2005 kl. 10:06:41
Citat från: "Mr2t"
Precis så tänker jag ochså. Skillnaden är väl bara att jag inte tänker vänta tills våren. Vill jag ha quaden i en annan färg, så byter jag bara plasten helt enkelt, det är inte så dyrt och amn får ny och fräsh plast dessutom.  :D


I Sverige får du betala 10.000:- för en komplett uppsättning original plast från Yamaha, rätt dyrt tycker jag.

Från USA är det ungefär halva priset för ett original eller FullBore. FullBore är att föredra över Maier anser jag även om Maier är billigare. Maier är inte särskilt snyggt och kvalitén ska vara bättre på FullBore

Lutar åt en uppsättning Iridium blå... *Mums*


/J
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 17 november 2005 kl. 10:31:32
Citat från: "Jocke72"
Citat från: "Mr2t"
Precis så tänker jag ochså. Skillnaden är väl bara att jag inte tänker vänta tills våren. Vill jag ha quaden i en annan färg, så byter jag bara plasten helt enkelt, det är inte så dyrt och amn får ny och fräsh plast dessutom.  :D


I Sverige får du betala 10.000:- för en komplett uppsättning original plast från Yamaha, rätt dyrt tycker jag.

Från USA är det ungefär halva priset för ett original eller FullBore. FullBore är att föredra över Maier anser jag även om Maier är billigare. Maier är inte särskilt snyggt och kvalitén ska vara bättre på FullBore

Lutar åt en uppsättning Iridium blå... *Mums*


/J



En uppsätting fullbore går på 400$, det är cirka 3600:- sek, plus frakt/tul/moms beroende på hur man gör. Det är inte dyrt tycker jag, nästan så att man skulle kunna byta färg på hojen för dagen =)
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Jocke72 skrivet 17 november 2005 kl. 11:18:37
Har du några bra tips på hur man kommer runt tull och moms får du gärna dra ett PM... ;)


/Jocke
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 17 november 2005 kl. 12:00:48
Citat från: "Jocke72"
Har du några bra tips på hur man kommer runt tull och moms får du gärna dra ett PM... ;)


/Jocke


VIsst har jag det..skickar ett pm lite senare.
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Mr2t skrivet 17 november 2005 kl. 15:46:51
Men det kan faktiskt löna sej att handla av våra återförsäljare ochså. Eftersom dom ofta tar hem större kvantiteter så kan dom hålla ett ganska schysst pris ochså. Jag är lite bekväm av mej och lägger hellre ett par hundralappar extra och VET att jag får grejerna, än försöker att snåla, få lösa ur grejerna ur tullen, eller kanske inte få dom alls. För det där med att försöka slippa tull och moms är ett vågspel. Grejerna kanske inte dyker upp alls pga stöld tex.
Titel: YFZ450 lv-reg
Skrivet av: Jocke72 skrivet 17 november 2005 kl. 18:19:02
Jodå, av bekvämlighetsskäl är det ju oöverträffat.

Får man fel grejor är det ju ett litet helvete. Samma sak med support, är ju lättare att fråga en kille i butiken än att maila/ringa till USA.


Jag handlar främst utomlands av den enkla anledningen att det jag vill ha ofta(st) inte finns i Sverige. Eller också är det på tok för dyrt, som med plasten exempelvis.


/Jocke