ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Barn Quad & andra ATV's => Ämnet startat av: Seglaren skrivet 1 maj 2008 kl. 22:47:12

Titel: Rykande LT50 som nöp?!
Skrivet av: Seglaren skrivet 1 maj 2008 kl. 22:47:12
Köpte nyligen en LT50 -05 av en firma. Vid lite "hård" körning, men på planmark börjar den ryka. Se film: http://www.youtube.com/watch?v=QEwueWnNBIE

Det är alltså 2-takt med separat oljesmörjning.

Lämnade in den och de kollade, och oljesmörjningen verkar fungera. Men har efter det själv hittat foruminlägg som säger att onljekanalen lätt kan sättas igen - särskilt i strypt utförande. Min teori är nu att den går varm och då börjar ryka?

I kväll stannade den dessutom, och gick inte att starta. Nöp den tro? Skador?

Testade tre timmar senare och då gick den igen...

Några ideér om vad som kan vara fel?

MVH. Tomas
Titel: Re: Rykande LT50 som nöp?!
Skrivet av: shivaxl skrivet 1 maj 2008 kl. 23:26:55
Citat från: "Seglaren"
Köpte nyligen en LT50 -05 av en firma. Vid lite "hård" körning, men på planmark börjar den ryka. Se film: http://www.youtube.com/watch?v=QEwueWnNBIE

Det är alltså 2-takt med separat oljesmörjning.

Lämnade in den och de kollade, och oljesmörjningen verkar fungera. Men har efter det själv hittat foruminlägg som säger att onljekanalen lätt kan sättas igen - särskilt i strypt utförande. Min teori är nu att den går varm och då börjar ryka?

I kväll stannade den dessutom, och gick inte att starta. Nöp den tro? Skador?

Testade tre timmar senare och då gick den igen...

Några ideér om vad som kan vara fel?

MVH. Tomas


Vilken oljekanal skulle det vara som sätter sig? Det är ju en 2-takt,
Det verkar ju som pumpen till smörjningen får spratt vid hårdare körning, Den rycker ju mycket och det måste ju betyda att den öser på med mer 2-taks olja till bränsleblandningen.
Blandas olja bensin i flotörhuset på förgasaren?
När den stanna förra gången, Gick det kicka eller var den helt stumm i kicken?
Provat att koppla bort blandningen och blanda direkt i dunken?
Titel: Re: Rykande LT50 som nöp?!
Skrivet av: Seglaren skrivet 1 maj 2008 kl. 23:52:25
Citat från: "shivaxl"

Vilken oljekanal skulle det vara som sätter sig? Det är ju en 2-takt,
Det verkar ju som pumpen till smörjningen får spratt vid hårdare körning, Den rycker ju mycket och det måste ju betyda att den öser på med mer 2-taks olja till bränsleblandningen.
Blandas olja bensin i flotörhuset på förgasaren?
När den stanna förra gången, Gick det kicka eller var den helt stumm i kicken?
Provat att koppla bort blandningen och blanda direkt i dunken?


Om man får tro näst sista inlägget i diskussionen på: http://forums.off-road.com/youth-atv-discussion-area/155432-lt50-engine-problem.html

så sprutas oljan in efter förgasaren, via en kanal/hål som lätt kan sätta igen. Men jag håller med om att det verkar som att den  går fett, men å andra sidan var inte stiftet "fett" första gången jag kollade.

Den har bara stannat en gång, det var idag och jag tyckte det kändes lite trögt att rycka i snöret (sörstart) men jag är inte helt 100 på det eller om det var inbillning - jag hoppas det och att den storknade.

Får se om det ska bli test utan oljetank och blanda direkt i bensinen, det vore i alla fall intressant att se om det gör nån skillnad.
Titel: Rykande LT50 som nöp?!
Skrivet av: gurra-g skrivet 2 maj 2008 kl. 00:05:02
Du ser ju om den förbrukat olja ur behållaren.

Och för mycket olja är inte heller bra, motorn sotar och kan
inte leda bort värmen. Men då ska den ha gått många mil innan
skulle jag tippa.
Titel: Rykande LT50 som nöp?!
Skrivet av: Jocke72 skrivet 2 maj 2008 kl. 00:40:04
Det är inte många droppar olja som går åt så det är inte helt lätt att se.

Däremot - Om den nöp går det inte trögt att dra runt, det är tvärnit.
Ryker den så går den fett, det är enda förklaringen.

Dina symptom är identiska med de jag hade på sonens Eton. Den enda lösningen var att plocka ner förgasaren i molekyler och göra rent allt minituöst.

I mitt fall löste det problemet.



/J
Titel: Rykande LT50 som nöp?!
Skrivet av: shivaxl skrivet 2 maj 2008 kl. 01:51:38
Lite konstigt är det, Pumpen som sköter blandningen av bensinen kan inte få fnatt heller, Den drivs ju av varvtalet på motorn, mer varv mer förbrukning och mer olja, Däremot kan det ju vara så att förgasaren är snålt inställd (isärplockad någon gång) så att den får mer olja än vad det finns bensin.
Men prova att blanda i dunk!
Som gurra-g skrev ang hur långt den borde ha gått vid igensotning, Kan både vara rätt och fel, Man vet ju inte hur länge förra ägaren körde så här! För det har varit så här hela tiden sen du köpte den eller?
Är kanske redan igen sotad en del, Man märker ju bara av det när den blir varmer!
Titel: oljan
Skrivet av: EKWALLRACING skrivet 2 maj 2008 kl. 09:01:40
Ja ni vet väl att din får för mycket olja så kan den oxså värmenypa

Väldigt vanligt
Du får ju en fetare oljefilm som är för fet och du får då en motor som går varmare då filmen ite avleder värmen .

Den blir med andra ord varmare och varmare...

Sedan nyper den..

Jag hadde gjort som Jocke72 rengjort förgasaren
och dessutom tagit bort pluggen i kröken då den är bara i vägen.. och sotar ner i hela kröken..
Titel: Rykande LT50 som nöp?!
Skrivet av: Seglaren skrivet 3 maj 2008 kl. 00:27:47
Tack för alla svar! Det låter som det kan finnas en förklaring till det hela, så klart det gäller bara att komma på den... Jag återkommer med rapport när jag har nåt att rapportera, hoppas det löser sig nu.
Titel: Rykande LT50 som nöp?!
Skrivet av: Seglaren skrivet 10 maj 2008 kl. 22:40:09
Inget nytt mer än att säljaren bytt olja. Ryker naturligtivs inte till en början och vid lugn körning.

Jag vet att det är en maskin för barn, likväl berättade säljaren när jag köpte den om hur de används av vuxna och på nätet får man intrycket att föräldrarna kör de också ibland.

Så nu undrar jag om det är jag som är trög och kräver för mycket av maskinen då jag med mina 80 kilo testkör på följande sätt. 7 repor ca 100 m vardera på jämnt underlag, nästan full gas. den rullar lätt och känns inte ansträngd. Men efter ca 7 repor så börjar det osa och lukta. Slutade då, men kände igen sedan tidigare och ett par vändor till och den hade helt säkert bolmat ordentligt.

Ok, jag väger för mycket, men jämför det med en unge på 40 kilo som kanske vill köra hårt nån timma eller två. Jag höll ju inte på mer än3-4 minuter...

Ska man lämna tillbaka den eller strunta i säljaren helt och  hållet och själv ta isär förgasaren och strypning och ev blanda olja i bensinen i fortsättningen? eller kommer jag att bli sittande med svarte petter tro?
Titel: Rykande LT50 som nöp?!
Skrivet av: Jocke72 skrivet 11 maj 2008 kl. 13:14:15
En japansk miniquad tål mer än väl en vuxen.


Men i ditt fall låter det nästan som att det är variomaten som slirar. En tvåtaktare "kan inte" börja bolma på det sätt du beskriver.


Jag väger också 80kg och piskar på sonens Eton hur mycket som helst. Långa sträckor när det varvar så man tror man ska få en kolv i hakan, men inga problem.


/J
Titel: Rykande LT50 som nöp?!
Skrivet av: Seglaren skrivet 14 maj 2008 kl. 00:22:41
Citat från: "Jocke72"
En japansk miniquad tål mer än väl en vuxen.


Men i ditt fall låter det nästan som att det är variomaten som slirar. En tvåtaktare "kan inte" börja bolma på det sätt du beskriver.


Jag väger också 80kg och piskar på sonens Eton hur mycket som helst. Långa sträckor när det varvar så man tror man ska få en kolv i hakan, men inga problem.


/J


Ja, det låter inte otroligt, den luktar illa när det blir varmt. Och idag körde sambon den en sväng, lugnt och fint och efter kanske 800 m stannade den och gick inte att få igång. Flera timmar senare gick den däremot igång!?

Hur fungerar en sån Variomat och vad kan va fel om man nu antar att det är den som strular?
Titel: Rykande LT50 som nöp?!
Skrivet av: W3D3R skrivet 25 juli 2008 kl. 22:24:50
Citat från: "Seglaren"
Citat från: "Jocke72"
En japansk miniquad tål mer än väl en vuxen.


Men i ditt fall låter det nästan som att det är variomaten som slirar. En tvåtaktare "kan inte" börja bolma på det sätt du beskriver.


Jag väger också 80kg och piskar på sonens Eton hur mycket som helst. Långa sträckor när det varvar så man tror man ska få en kolv i hakan, men inga problem.


/J


Ja, det låter inte otroligt, den luktar illa när det blir varmt. Och idag körde sambon den en sväng, lugnt och fint och efter kanske 800 m stannade den och gick inte att få igång. Flera timmar senare gick den däremot igång!?

Hur fungerar en sån Variomat och vad kan va fel om man nu antar att det är den som strular?


Jag hade problem när jag köpte min LTA50, det visade sig vara bensinkranen och förgasaren som var igensatt så det kanske är ett vanligt fel på dom :wink:  

Har precis uppgrderat min sons LTA50 med kn filter, munstycke, avgassystem. Går bra när den väl drar men den är riktigt seg i början, någon som vet om det är kopplingen som är kass eller kan det vara något annat :?:
Titel: Rykande LT50 som nöp?!
Skrivet av: Seglaren skrivet 6 augusti 2008 kl. 11:53:46
Jaha, handlaren vill ta tillbaka hojen vilket är förståeligt, men samtidigt synd. jag är säker på att det brukar va en bra maskin.

Enligt honom verkar det hela mest bero på ett missförstånd att maskinen inte klarar en vuxens vikt men framförallt inte att rulla på "lätten" dvs längre sträckor på plan mark utan är avsedd för kuperad terräng och därmed lägre och varierad hastighet.

Kanske kan det vara så? Att den går varmt och rent av snålt och varvar för mycket under för lång tid när jag eller min sambo testskör på ex grusväg? Nu är det ju inte jag som ska ha maskinen, men jag har trott mig kunna provköra den ordentligt för att se att den är ok så att säga.

Men det kanske är så att det i själva verket är jag som är problemet 8O

Kanske kan strypning också gör att den inte andas ordentligt och lättare blir varm?

Tja, vad tro ni?
Titel: SV: Rykande LT50 som nöp?!
Skrivet av: StefanN skrivet 8 september 2008 kl. 01:45:57
Fick du en ny LT50 som fungerar som den ska eller!??
Titel: SV: Rykande LT50 som nöp?!
Skrivet av: Seglaren skrivet 5 januari 2009 kl. 00:34:32
Fick du en ny LT50 som fungerar som den ska eller!??

Lite sent svar.... men ändå. Tog den en vända till till handlare och han ville lösa in den. Tyckte nog jag var jobbig och kostade pengar. Men jag lovade att aldrig mer nämna LT50an om de gjorde ett sista försök/utredning. De hittade en massa oljig ull i ljuddämparen.... kanske tidigare ägare som pulat den full för att få den knäpptyst. Vad vet jag. Men det blev stor skillnad. Är lite rappare, mer lättstartad när den är varm. Känns bättre. Men jag tycker nog ändå det verkar som att den kan bli lite varm. Vi har inte använt den mer än ett par gånger i sommar. Och nu har vi kört lite på isen.