ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: fredrik_wt skrivet 1 maj 2008 kl. 16:56:52
-
Prövade igår en brute force hos en lokal handlare, en terrängreggad så den var ostryp då...
Jag har innan provkört Can Am outlander 400 och 650 och upplever en viss skillnad som jag undrar om det ska vara så eller om andra upplever det annorlunda.
Kan ju börja med ljudet, riktigt mysigt i Kawan, och klippet i motorn gick inte av för hackor, verkar vara en bra maskin som sitter ihop väl. MEN när jag körde sakta och vände på en grusplan så tyckte jag att den la sig väldigt mkt över däcken, det gick inte så fort, men krängde väldigt mkt och jag upplevde fjädringen som väldigt svampig och svajig... ska det vara så? Can Am 650 som jag körde hade 27" hjul som breddade ut lite mer, kanske gjorde sitt med, men kawan kändes väldigt vältbenägen den la sig ordentlige över hjulen tycker jag.
Sen reagerade jag på att den motorbromsade väldigt mkt när man släppte av på gasen, rullet var inte alls så bra som på 650 Can Am, men detta kanske kan bero på att maskinen inte var inkörd och justerad.
Hur upplever ni era?
För övrigt, får man åka två på en Brute som är vägreggad? (kan ju bli kortare sträckor ibland, på Can am får man ju inte)
-
Klart du får åka 2 på en brute. Får du på can-am också om du har den långa versionen
-
Tjena,
Jag kör ju än så länge en 400 Outlander, inte tycker jag att Brute krängde mer? Tyckte de låg över däcken ugnefär lika mycket. Men min provtur var inte så himla lång så jag kanske missade det :oops:
:lol:
Vad gäller motorbromesen så tycker jag att den är starkare på min 400a, kan de stora hjulen göra den skillnaden?? Gillar ju stark motorbroms.
Finns det hårdare fjädrar att hänga på om man skulle tycka att den är för mjuk??
-
MEN när jag körde sakta och vände på en grusplan så tyckte jag att den la sig väldigt mkt över däcken, det gick inte så fort, men krängde väldigt mkt och jag upplevde fjädringen som väldigt svampig och svajig... ska det vara så? Can Am 650 som jag körde hade 27" hjul som breddade ut lite mer, kanske gjorde sitt med, men kawan kändes väldigt vältbenägen den la sig ordentlige över hjulen tycker jag.
Gissar att det var "terrängtryck" i däcken på maskinen du testade, dvs ca 0.3kg. Orginaldäcken är mjukare än alla tänkbara 27"are. Dvs pumpa däcken till ca 1 -1,5 kg så blir det stadigt!
-
08:an har progressiva fjädrar... därför kränger den mer... väldigt skön fjädring på ojämnt underlag... men inte kul alls när det börjar luta lite... plus att den är för mjuk.... enligt min smak....
-
jätte högt tryck var det nog inte i däcken nej...
från det ena till det andra, är det någon skillnad mellan -06 och -07?
-08orna har ju insprutning vet jag...
-
AtvHudik: 8O 8O 8O 8O
-
AtvHudik: 8O 8O 8O 8O
AtvHudik: 8) 8)
-
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det är ställbara dämpare på bruten. Den du provkörde kanske var ställd på mjukaste?
-
Det är bara fjädern du kan spänna i 4 lägen....
-
Såg på South Side Mudders forum att de tagit fram en sats dämpare till Brute ihop med funride.
Jag ska kolla med funride vad detta kan vara.
Jag misstänker att vi "nya" ATV åkare kör på ett helt annat sätt än vad teknikerna i Japan tänkt när de konstruerat maskinen :?
Bland annat fjädringen lär ju vara mer anpassad för arbete än bus, eller har jag fel????