ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Papakeno skrivet 14 november 2005 kl. 11:30:42

Titel: Broms upphör
Skrivet av: Papakeno skrivet 14 november 2005 kl. 11:30:42
Slängde på mig stället i fredags och hade planerat en tur på ca 12 mil grusväg och sandig hed. Det första jag såg var att bakljuset och skylten hängde snett. Fästet hade släppt i svetsen så att det bara hängde i en bult. Av med hjälmen och igång med svetsen, fixat på en grisblink. Glad i hågen hoppade jag upp på cykeln och petade i 1:an, 2:an, 3:an...KLONK!!!...Vad fan var det? Äh var nog inget farligt, var nog nåt skit som låg på gatan. Blinkar vänster och trampar på bromsen.....inget händer! Handbromsen, inget där heller! Panik! Motorbroms! Blir stående mitt i en korsning och som tur var kom det inga bilar just då. Krypkörde på 1:an och utan bromsar hem igen och på gatan hittade jag bromsbelägget till den bakre skivan som jag hade tappat, fan vet hur det gick till men det kändes inte mysigt precis. Man får väl vara glad att det inte hände 6 mil hemfrån åtminstone.
Titel: Broms upphör
Skrivet av: Mr2t skrivet 14 november 2005 kl. 12:45:12
Det där låter inget skoj direkt. Men för er som just nu funderar på ett kalsongbyte så vill jag bara berätta att frambromsarna, respektive bakbromsen brukar vara två skilda kretsar, det vill säga att även om bakbromsen är verkningslös så har man fortfarande bromsarna där fram att tillförlita sej på. Som tur är så har man ungefär 70% bromsverkan fram, även om man bromsar med både fram och bak, samtidigt.

På vissa hojar så samkör både fram och bakbroms med varandra, när du bromsar med en utav de två bromsarna så bromsar både fram och bakhjul samtidigt. En tanke är att kika efter vilken typ man har, så att man vet det i framtiden, för tillfällen som ovan nämnda. Vet man det, så är chansen större att man inte grips av panik och bara håller kvar i styret för kung och fosterland utan att prova båda bromsarna innan livet passerar revy'.  :idea:
Titel: Broms upphör
Skrivet av: johano skrivet 14 november 2005 kl. 13:08:21
Oj helt livsfarligt!!!

Du får gärna berätta lite mer när du undersökt vad som hänt, kanske kan rädda livet på nån annan med lite förebyggande kontroll...

Att belägget lossnar måste ju innebära att bromsoket glidit isär, kan det vara bultarna som skakat loss?? Fast om oket sitter kvar så måste ju själva bromsbelägget gått sönder, fast det låter konstigt..

Har läst nånstans att quadar som ska få framföras med B-kort måste ha en gemensam broms för både fram o bak-hjul, om man då tappar oket (el. beläggen) bak så försvinner all bromsverkan även fram då det är samma kolv som driver båda två, om det inte är ett tvåkretssystem...vilket jag inte tror det är på SMC250...

/johan
Titel: Broms upphör
Skrivet av: Mr2t skrivet 14 november 2005 kl. 13:24:43
Citat från: "johan_SMC250"
om det inte är ett tvåkretssystem...vilket jag inte tror det är på SMC250...

/johan


Precis därför som jag tipsade om att kolla efter. Men på en konventionellt vis så fungerar dom som jag nämde i förra inlägget. =)
Titel: Broms upphör
Skrivet av: Papakeno skrivet 14 november 2005 kl. 14:20:08
Citat från: "johan_SMC250"
Oj helt livsfarligt!!!

Du får gärna berätta lite mer när du undersökt vad som hänt, kanske kan rädda livet på nån annan med lite förebyggande kontroll...



Är inte riktigt klar över varför det blev som det blev. Men min teori är att belägget av någon anledning har hamnat snett och "checkat i" vilket skapade kraft nog att trycka isär oket, grundar detta på att det var ojämnt slitet. Nästan blankt på främre delen medans bakre delen hade kunnat gå ett tag till. Konstigt nog så är det inga som helst skador på skivan och jag har inte hört några missljud innan som skulle ha kunnat tyda på att något var fel.Har heller inte märkt någon drastiskt försämrad bromsförmåga innan det hände.
Tvåkrets är det inte iaf, det märkte jag när jag sopade in handbromsen i bottläge...Visste visserligen om att det var så men första tanken när man är på väg ut i en korsning i 40 blås är inte "Hmm, jag undrar om det var tvåkrets bromssystem på denna?"  :wink: Reptilminnet tar över och alla alternativ för att stanna betas av per automatik, hade jag inte haft nerfbars så hade jag säkert satt ner fossingarna också och hoppat omkring på kryckor idag.
Titel: Broms upphör
Skrivet av: Mr2t skrivet 14 november 2005 kl. 14:29:22
[/quote]första tanken när man är på väg ut i en korsning i 40 blås är inte "Hmm, jag undrar om det var tvåkrets bromssystem på denna?"[/quote]

Precis, hade man kollat efter före så hade man vetat, och agerat istället. Jag tycker att det är helt idiotiskt med ett system för samtliga bromsar, det borde vara en krets för fram och en krets för bak, precis som det SKA vara från början, så slipper man det du just råkat ut för.
Titel: Broms upphör
Skrivet av: johano skrivet 14 november 2005 kl. 14:42:46
Citat från: "Papakeno"
Citat från: "johan_SMC250"
Oj helt livsfarligt!!!

Du får gärna berätta lite mer när du undersökt vad som hänt, kanske kan rädda livet på nån annan med lite förebyggande kontroll...



Är inte riktigt klar över varför det blev som det blev. Men min teori är att belägget av någon anledning har hamnat snett och "checkat i" vilket skapade kraft nog att trycka isär oket, grundar detta på att det var ojämnt slitet. Nästan blankt på främre delen medans bakre delen hade kunnat gå ett tag till. Konstigt nog så är det inga som helst skador på skivan och jag har inte hört några missljud innan som skulle ha kunnat tyda på att något var fel.Har heller inte märkt någon drastiskt försämrad bromsförmåga innan det hände.
Tvåkrets är det inte iaf, det märkte jag när jag sopade in handbromsen i bottläge...Visste visserligen om att det var så men första tanken när man är på väg ut i en korsning i 40 blås är inte "Hmm, jag undrar om det var tvåkrets bromssystem på denna?"  :wink: Reptilminnet tar över och alla alternativ för att stanna betas av per automatik, hade jag inte haft nerfbars så hade jag säkert satt ner fossingarna också och hoppat omkring på kryckor idag.


Fast handbromsen går väl helt mekaniskt på bakbromsen?
Så en viss form av simpel "tvåkrets" blir det ju...dock funkar det ju inte om bakbromsen ramlat sönder helt o hållet...
Titel: Broms upphör
Skrivet av: Mr2t skrivet 14 november 2005 kl. 14:50:45
Citat från: "johan_SMC250"
Fast handbromsen går väl helt mekaniskt på bakbromsen?
Så en viss form av simpel "tvåkrets" blir det ju...dock funkar det ju inte om bakbromsen ramlat sönder helt o hållet...


Exakt, att den är mekanisk är ju inget problem, men så länge det inte är vars en krets så falerar båda bromsarna om det bara är fel på en utav dom, och hur bra är det?  :!:  Nä, en fram, och en bakbroms, på separata hydraulledningar, så slipper vi fyrhjulingsentusiaster att påverka nollvisionen negativt.  :wink:
Titel: Broms upphör
Skrivet av: Papakeno skrivet 14 november 2005 kl. 14:55:53
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "johan_SMC250"
Fast handbromsen går väl helt mekaniskt på bakbromsen?
Så en viss form av simpel "tvåkrets" blir det ju...dock funkar det ju inte om bakbromsen ramlat sönder helt o hållet...


Exakt, att den är mekanisk är ju inget problem, men så länge det inte är vars en krets så falerar båda bromsarna om det bara är fel på en utav dom, och hur bra är det?  :!:  Nä, en fram, och en bakbroms, på separata hydraulledningar, så slipper vi fyrhjulingsentusiaster att påverka nollvisionen negativt.  :wink:


Japp! Kan garantera att jag kommer att kolla det på min nästa fyrhjuling innan jag köper den.
Titel: Broms upphör
Skrivet av: johano skrivet 14 november 2005 kl. 15:10:06
Citat från: "Mr2t"
[...
Nä, en fram, och en bakbroms, på separata hydraulledningar, så slipper vi fyrhjulingsentusiaster att påverka nollvisionen negativt.  :wink:


Kan bara hålla med där!

/johan
Titel: Broms upphör
Skrivet av: Maxiice skrivet 16 november 2005 kl. 13:57:07
Dette skjedde med meg også. Løsemutteren til bakdrevet skruvade seg ut och hela bakakselen flyttade seg flere cm mens jag kjørte. Da falt det ena bromsbelegget ur och inget hendte når jag bromsade. For dom med hydrauliska bromsor finnes ingen 2. bromskrets, hvis man titter ner på huvedsylynderen ser man at fram och bak bromseslangarne et koblat i samen. Jag har forut detta bestelt en motorcykel handbroms pumpa for at kunna ha två system samt at inta låsa bakhjulene først ved en ev. panickbroms. Tenk på når det bliver vinter...... :idea:
Titel: Broms upphör
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 november 2005 kl. 14:26:39
Citat från: "Maxiice"
Dette skjedde med meg også. Løsemutteren til bakdrevet skruvade seg ut och hela bakakselen flyttade seg flere cm mens jag kjørte. Da falt det ena bromsbelegget ur och inget hendte når jag bromsade. For dom med hydrauliska bromsor finnes ingen 2. bromskrets, hvis man titter ner på huvedsylynderen ser man at fram och bak bromseslangarne et koblat i samen. Jag har forut detta bestelt en motorcykel handbroms pumpa for at kunna ha två system samt at inta låsa bakhjulene først ved en ev. panickbroms. Tenk på når det bliver vinter...... :idea:



Jag hade gjort precis samma sak om jag vore i er situation.
Titel: Broms upphör
Skrivet av: johano skrivet 16 november 2005 kl. 14:40:05
Citat från: "Maxiice"
Dette skjedde med meg også. Løsemutteren til bakdrevet skruvade seg ut och hela bakakselen flyttade seg flere cm mens jag kjørte. Da falt det ena bromsbelegget ur och inget hendte når jag bromsade. For dom med hydrauliska bromsor finnes ingen 2. bromskrets, hvis man titter ner på huvedsylynderen ser man at fram och bak bromseslangarne et koblat i samen. Jag har forut detta bestelt en motorcykel handbroms pumpa for at kunna ha två system samt at inta låsa bakhjulene først ved en ev. panickbroms. Tenk på når det bliver vinter...... :idea:


Menar du den "stora" låsmuttern på bakaxeln?
Dethär kanske är/blir ett problem för de som drevat om sina maskiner och inte lyckats låsa muttern tillräckligt väl vid monteringen??

Isåfall är det rätt många som lever lite farligt...

Separat handbroms är naturligtvis bra, men jag tror dessvärre att det blir olagligt och svårt att få igenom besiktningen...

Att byta bromscylindern mot en tvåkrets borde däremot vara ok tycker jah, då bromsar man ju fortfarande alla bromsar med en pedal (tror det är krav för B-kort) men har ändå hälften av bromsarna kvar om något skulle fallera.
Titel: Broms upphör
Skrivet av: Papakeno skrivet 16 november 2005 kl. 15:28:26
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "Maxiice"
Dette skjedde med meg også. Løsemutteren til bakdrevet skruvade seg ut och hela bakakselen flyttade seg flere cm mens jag kjørte. Da falt det ena bromsbelegget ur och inget hendte når jag bromsade. For dom med hydrauliska bromsor finnes ingen 2. bromskrets, hvis man titter ner på huvedsylynderen ser man at fram och bak bromseslangarne et koblat i samen. Jag har forut detta bestelt en motorcykel handbroms pumpa for at kunna ha två system samt at inta låsa bakhjulene først ved en ev. panickbroms. Tenk på når det bliver vinter...... :idea:



Jag hade gjort precis samma sak om jag vore i er situation.


Jag har lekt med tanken, fast å andra sidan så har jag redan bestämt mig för att byta bike framåt våren så jag tror jag nöjer mig med att fixa bromsarna till originalstatus...för tillfället iaf... :roll:  Blir ju snart snö så man faller mjukt ändå  :wink:
Titel: Broms upphör
Skrivet av: roadkill skrivet 16 november 2005 kl. 15:53:36
Har snackat med bilbesiktningen om ombyggnation tillbaks till
"Orginal" med 2 handbromsar (som vilken vespa somhelst) eftersom
den är besiktad som "tung" MC,den snubben som jag snacka med på
tekniska såg inga som helst problem med detta :?

Så därför kommer jag att bygga tillbaks inom kort OCH måste samtidigt
ge grabbarna på Fyrhjuling.se en JÄTTE-eloge för deras oförtrytliga arbete
att få deras generalagent att skicka hit orginalhantaget från Belgien :?:
samt att dom åxo fick fram en hastighetsmätare som visar KILOMETER
istället för Miles...KANON++++++++++++++ :D  :D

Hursom haver skulle den (om 4 år) inte bli godkänd så är det ju
bara att bygga tillbaks till fotbroms :evil:

//Roadkill
Titel: Broms upphör
Skrivet av: Maxiice skrivet 16 november 2005 kl. 20:09:16
Ja det var den stora mutteren ja. problemet exsisterade inte på 32 drevet men kom da jag koblade tilbaka originaldrevet. Maskinen varvar ju mycket mera. Mera vibrasjoner. Har brukt lock-tite nu :D .....Tenker inta at byta ut huvedsylynderen, bara bygga om bromsslangane slik at sylynderen viker kun bak. så tar jag bromseslangen som går framåt upp på styret och koblar den til en ny uorginal motorcykel-bromsepumpa/handtak 8)
Titel: Broms upphör
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 november 2005 kl. 20:20:41
Citat från: "Maxiice"
Ja det var den stora mutteren ja. problemet exsisterade inte på 32 drevet men kom da jag koblade tilbaka originaldrevet. Maskinen varvar ju mycket mera. Mera vibrasjoner. Har brukt lock-tite nu :D .....Tenker inta at byta ut huvedsylynderen, bara bygga om bromsslangane slik at sylynderen viker kun bak. så tar jag bromseslangen som går framåt upp på styret och koblar den til en ny uorginal motorcykel-bromsepumpa/handtak 8)


Det är nog enklast och billigast så =)
Titel: Broms upphör
Skrivet av: johano skrivet 17 november 2005 kl. 13:28:41
Citat från: "Maxiice"
Dette skjedde med meg også. Løsemutteren til bakdrevet skruvade seg ut och hela bakakselen flyttade seg flere cm mens jag kjørte. Da falt det ena bromsbelegget ur och inget hendte når jag bromsade. For dom med hydrauliska bromsor finnes ingen 2. bromskrets, hvis man titter ner på huvedsylynderen ser man at fram och bak bromseslangarne et koblat i samen. Jag har forut detta bestelt en motorcykel handbroms pumpa for at kunna ha två system samt at inta låsa bakhjulene først ved en ev. panickbroms. Tenk på når det bliver vinter...... :idea:


Var köpte du handbromsen någonstans??
Har letat överallt men inte hittat något...  :(

Jag tror att jag tänker också bygger om till separat hand/fot-broms, det är nog enklaste lösningen...och som någon sa, det är ju bara att byta tillbaka när det blir besiktningsdax om de skulle krångla.

/johan
Titel: Broms upphör
Skrivet av: Mr2t skrivet 17 november 2005 kl. 15:43:56
Citat från: "johan_SMC250"
Citat från: "Maxiice"
Dette skjedde med meg også. Løsemutteren til bakdrevet skruvade seg ut och hela bakakselen flyttade seg flere cm mens jag kjørte. Da falt det ena bromsbelegget ur och inget hendte når jag bromsade. For dom med hydrauliska bromsor finnes ingen 2. bromskrets, hvis man titter ner på huvedsylynderen ser man at fram och bak bromseslangarne et koblat i samen. Jag har forut detta bestelt en motorcykel handbroms pumpa for at kunna ha två system samt at inta låsa bakhjulene først ved en ev. panickbroms. Tenk på når det bliver vinter...... :idea:


Var köpte du handbromsen någonstans??
Har letat överallt men inte hittat något...  :(

Jag tror att jag tänker också bygger om till separat hand/fot-broms, det är nog enklaste lösningen...och som någon sa, det är ju bara att byta tillbaka när det blir besiktningsdax om de skulle krångla.

/johan


http://www.anderbergmotor.se/ om du är ute efter begagnat =)