ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Dany skrivet 27 april 2008 kl. 21:41:45

Titel: Tvekar inför byte till 38 bakdrev!
Skrivet av: Dany skrivet 27 april 2008 kl. 21:41:45
Hallå!

Är på g att byta mitt bakdrev till 38 taggars, men börjar nu tveka. Är det verkligen värt det? Kör med 15 taggars fram idag och tycker det fungerar hyfsat att köra med detta. Upp till 90km/h känns helt ok. Är det någon här som kör mycket landsväg med bara 15 drev fram?

Finns risken att hojjen känns slö med mindre bakdrev? Kör helt original för övriga kan tilläggas.
Titel: Tvekar inför byte till 38 bakdrev!
Skrivet av: Ynot skrivet 28 april 2008 kl. 10:55:02
Jag kör mycket landsväg. Jag har just nu 15/38 drevning och det finns mycket att ge  :D  Fundera på att byta till 36 drev till och med för att få ner varvet lite till. Men jag kör ju inte original i övrigt men kan inte tänka mig att den skulle bli så slö om du kör med 15/38...
Titel: Tvekar inför byte till 38 bakdrev!
Skrivet av: Dany skrivet 28 april 2008 kl. 15:51:36
Har du fått till hastighetsmätaren efter drevningen? Om, hur gjorde du?
Titel: Tvekar inför byte till 38 bakdrev!
Skrivet av: sailor skrivet 28 april 2008 kl. 16:26:04
Citat från: "Dany"
Har du fått till hastighetsmätaren efter drevningen? Om, hur gjorde du?

Hastighetsmätaren har inget med drevningen att göra förutom att du måste limma på magneten på det nya bakdrevet.
Omkretsen på hjulen däremot har inverkan på hur "rätt" hastighetsmätaren visar.
Titel: Tvekar inför byte till 38 bakdrev!
Skrivet av: Dany skrivet 28 april 2008 kl. 16:32:54
Citat från: "sailor"
Citat från: "Dany"
Har du fått till hastighetsmätaren efter drevningen? Om, hur gjorde du?

Hastighetsmätaren har inget med drevningen att göra förutom att du måste limma på magneten på det nya bakdrevet.
Omkretsen på hjulen däremot har inverkan på hur "rätt" hastighetsmätaren visar.


Fast det är väl inte så enkelt att bara limma fast magneten igen? Borde inte det lilla drevet snurra fortare än det större originaldrevet?
Titel: Tvekar inför byte till 38 bakdrev!
Skrivet av: sunfire skrivet 28 april 2008 kl. 17:13:30
Ett varv på drevet är ju fortfarande ett varv på däcket...
Titel: Tvekar inför byte till 38 bakdrev!
Skrivet av: Lunatics skrivet 28 april 2008 kl. 17:13:56
Dreven snurarr lika fort som axeln.. hehe. Drevett snurrar inte snabbare.
Titel: Tvekar inför byte till 38 bakdrev!
Skrivet av: TAZ™ skrivet 28 april 2008 kl. 17:15:59
ett nytt drev kostar väl 200-300kr och en kvarts arbete, så de är väl bara bytta och se om man gillar de eller inte!
Titel: Tvekar inför byte till 38 bakdrev!
Skrivet av: sailor skrivet 29 april 2008 kl. 06:46:25
Citat från: "Dany"
Citat från: "sailor"
Citat från: "Dany"
Har du fått till hastighetsmätaren efter drevningen? Om, hur gjorde du?

Hastighetsmätaren har inget med drevningen att göra förutom att du måste limma på magneten på det nya bakdrevet.
Omkretsen på hjulen däremot har inverkan på hur "rätt" hastighetsmätaren visar.


Fast det är väl inte så enkelt att bara limma fast magneten igen? Borde inte det lilla drevet snurra fortare än det större originaldrevet?


Sensorn mäter bara när axeln/däcket/drevet har snurrat ett varv(oberoende av drevstorlek)
Det man måste ställa in i hastighetsmätaren är hur långt du åker på ett varv;dvs omkretsen på hjulet(endast vid byte av storlek på däck).
Hoppas du förstår vad jag menar.
Titel: Tvekar inför byte till 38 bakdrev!
Skrivet av: Dany skrivet 29 april 2008 kl. 07:53:35
Citat från: "sailor"
Citat från: "Dany"
Citat från: "sailor"
Citat från: "Dany"
Har du fått till hastighetsmätaren efter drevningen? Om, hur gjorde du?

Hastighetsmätaren har inget med drevningen att göra förutom att du måste limma på magneten på det nya bakdrevet.
Omkretsen på hjulen däremot har inverkan på hur "rätt" hastighetsmätaren visar.


Fast det är väl inte så enkelt att bara limma fast magneten igen? Borde inte det lilla drevet snurra fortare än det större originaldrevet?


Sensorn mäter bara när axeln/däcket/drevet har snurrat ett varv(oberoende av drevstorlek)
Det man måste ställa in i hastighetsmätaren är hur långt du åker på ett varv;dvs omkretsen på hjulet(endast vid byte av storlek på däck).
Hoppas du förstår vad jag menar.


Ok, så om jag fattar der hela rätt så är det bara att ta bort magneten och sätta fast den igen på det nya drevet och sen fungerar tripp och hastighetsmätaren som vanligt? Inget speciellt att tänka på med magnetens placering?
Titel: Tvekar inför byte till 38 bakdrev!
Skrivet av: sunfire skrivet 29 april 2008 kl. 09:19:06
Citat från: "Dany"
Inget speciellt att tänka på med magnetens placering?

Om jag inte kommer ihåg fel så spelar polariteten på magneten roll, men det är ju bara att sätta den som den satt innan.
Titel: Tvekar inför byte till 38 bakdrev!
Skrivet av: Ynot skrivet 1 maj 2008 kl. 11:20:56
Citera
Ok, så om jag fattar der hela rätt så är det bara att ta bort magneten och sätta fast den igen på det nya drevet och sen fungerar tripp och hastighetsmätaren som vanligt? Inget speciellt att tänka på med magnetens placering?
Citera
Om jag inte kommer ihåg fel så spelar polariteten på magneten roll, men det är ju bara att sätta den som den satt innan.


 Japp. Bara sätta över den gamla.. men på samma håll som innan precis som sunfire skrev annars kommer det inte fungera  :?

 Lycka till!  :D
Titel: Byte drev
Skrivet av: Berra skrivet 1 maj 2008 kl. 18:43:38
Byt inte daniel då är det slut bakhjulskörningen sen :lol:  :lol:  :lol: