ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: flipstick471 skrivet 26 april 2008 kl. 16:27:42
-
Hej alla.
Jag har ett ganska jobbigt problem med min dinli 450 -07
Den är jävligt svårstartad,får allt som oftast starta den med startkablar när jag inte haft igång den på nån dag lr så, särskilt när det vart kallt, då är det bara att glömma utan startkablar. Okej tänker ni, batteriet e väl kass, och det tror jag med att det är, så jag ska köpa mig ett nytt. Tar gärna emot lite tips på bra o billiga batterier.
MEN! Detta är inte mitt enda problem, för att när jag väl fått igång den, vilket brukar ta en bra stund även med startkablar, så kan jag inte ha den på en normal tomgång,antingen får jag skruva ut tomgångsskruven så att den varvar som en jävla F1 bil för att den inte ska dö, lr så dör den bara så fort jag inte håller igång den med lite gas.
Nåt är galet med förgasaren, det är jag övertygad om, men vad och hur ska jag göra för att fixa det.
När den är kall, och svårstartad, och man står o matar med startknappen,så flödar den över så d stinker bensin,så det är precis som att den söver sig totalt, drar jag då på startkablarna från bilen, och börjar mata på igen, så får jag stå en stund, ibland flera minuter i sträck innan den långsamt börjar tugga igång. JÄVLIGT IRRITERANDE!
Kan det vara fel munstycken på? föregående ägare har ombestyckad den med luftfilter o så, men jag vet ju inte exakt vad han dratt dit. Men kan det vara så att lågfartsmunstycket är fel och spökar?
Vad göra, vad göra??
-
Jag skulle börja med en noggrann rengöring av förgasaren.
Kolla så inte flottören kärvar.
/J
-
Ditt lågfartsmunstycke har nog inte sett en rengöring någon gång alls.
De sätter igen sig rätt lätt, med sina små kanaler. Får hojen stå länge så kristalliserar sig bensinen mot munstyckets yta, som oftast är mässing, och det krävs inte mycket för att alla små öppningar ska becka igen.
Korrekt rengöring av detta sker inte endast med tryckluft som många tror, utan du bör även ha en riktigt tunn stål eller silvertråd att brotscha rent med i alla små hål. Du ska kunna se ljus igenom munstycket när du är klar. Vanlig najjtråd brukar vara för tjock. Tråd från flätan på någon skrotad gitarrsträng brukar funka.
När du dessutom säger att det är extra jävligt när det är kallt, så är antagligen hojen bestyckad för att gå bra då det var varm väderlek, kanske i somras? Luften innehåller så mycket mer syre när det är kallt, och så är den som sagt dessutom kall. Hojen sätter allt detta kalla syre "i halsen" och effekten blir att "den söver sig totalt" som du själv sa.
En ordentlig förgasarrengöring, och eventuellt uppåtbestyckning av både lågfartsmunstycke och huvudmunstycke när det är kallt bör lösa biffen.
Blir det fortfarande inte helt okej, så finns det ett rövartrix att linda tejp runt luftfiltret så att filterytan minskar, och därmed mängden insugsluft. Linda på lite tejp i taget, så för mycket kan göra att hojen bluddrar och går för fett istället.
-
Nu ska vi se, om jag kan få ytterligare lite hjälp.
Jag sitter här nu med 3 munstycken i min hand,om d nu finns 3.
nr 1. litet och kort, ca 5*8 mm, på det står det 42,5
nr 2. smalare och längre, ca 4*25 mm, på det så är det en liten krumelur i form av 2 små rektanglar, och på sidan står det 45
nr 3. ca 35-40 mm långt,9-10 mm tjockt,det har även en o ring ungefär i mitten. en svart gummitätning. och det är ett flertal små små hål både i övre och nedre delen av det.
vilka är vilka av dessa, och låter det som en trevlig bestyckning??
Spontant så tycker jag 42,5 låter jävligt väl tilltaget.
-
Nu ska vi se, om jag kan få ytterligare lite hjälp.
Jag sitter här nu med 3 munstycken i min hand,om d nu finns 3.
nr 1. litet och kort, ca 5*8 mm, på det står det 42,5
nr 2. smalare och längre, ca 4*25 mm, på det så är det en liten krumelur i form av 2 små rektanglar, och på sidan står det 45
nr 3. ca 35-40 mm långt,9-10 mm tjockt,det har även en o ring ungefär i mitten. en svart gummitätning. och det är ett flertal små små hål både i övre och nedre delen av det.
vilka är vilka av dessa, och låter det som en trevlig bestyckning??
Spontant så tycker jag 42,5 låter jävligt väl tilltaget.
Ska försöka hjälpa dig ytterligare. :)
Det finns 2 munstycken, och ett emulsionsrör som huvudmunstycket sitter i. Ska också göras rent när man rengör förgasaren.
Nr 1: Verkar vara enl. angivna mått huvudmunstycket. 42.5 låter jättefel på det. Kolla så att det inte står en dåligt instansad 1´a framför siffrorna. Dvs 142.5.
Nr 2: Lågfartsmunstycket. Det har även många små emulsionshål på sidorna. Dessa ska göras rena och brotschas rena. Likaså passagen genom själva munstycket. Från ände till ände.
Nr 3: Emulsionsröret till huvudmunstycket. Det är i det här röret som soppan som huvudmunstycket släpper igenom blandas med luft och "förgasas", och därefter går vidare upp till venturi´n och in i motorn. Hjärtat i förgasaren alltså.
Likaså där ska alla emulsionshål brotschas ur och göras preussiskt rena.
42.5 är normalstorlek på ett lågfartsmunstycke, men på huvudmunstycket ska det vara bortåt 140-150 i storlek, med originalfiltret på. Med fränare skumfilter så pratar vi mellan 150 och 170 beroende på hur kallt det är ute. Desto kallare, desto mer syre i luften, och då krävs också mer bensin, och därmed större munstycken.
Fråga: Gör choken någon verkan alls när du försöker starta? För det bör den göra, om inte chokekolven har kärvat fast, som jag predikade om i en annan tråd. Ta ur och putsa ren!
-
tack igen för svaret.
Men, jag har faktiskt helt klart 3 st munstycken, huvudmunstycket sitter kvar i emulsionsröret, på det munstycket står det 16, och så ser det ut som en dåligt stämplad 0a med, så det kan jag tänkta mig är 160 på det.
Sen har jag ett litet löst munstycke utan emulsionsrör,på det står det helt klart 42,5. Endast detta.
och det 3e är ca 25mm långt, små hål i nedre delen av det, och på sidan av det står det 45.
Jag gör rent o grejar lite, men ärligt talat så ser det jäkligt rent ut, man kan se igenom bra på allihop, verkar bra, men jag ska göra så rent det går såklart.
Men hmmmm
-
Såpass längesedan jag hade isär en dinli-gasare att jag inte kommer ihåg om den har munstycke för choken också, eller inte. Är det det förstnämnda så är det isf extramunstycket till choken. Men då ska isf munstycket sitta direkt under choken. Dvs blåser man luft i det hålet som munstycket satt iskruvat i, och man i samma veva skruvar bort chokereglaget, och det blåser luft ut där, så är det chokemunstycket.
Nu pratar jag om munstycke nr 3 upplysningsvis.
Blir det inte bättre av att göra rent så är det en renoveringssats till förgasaren som gäller. Kostar mellan 150-250 kr och innehåller alla smådelar, packningar och o-ringar som "slits" eller kan becka igen.
-
Bara för att klargöra så talar vi alltså om en -07 modell, hur mycket skit, beck och oxider kan det hinna samlas i en Dinliförgasare 8O 8O Man förutsätter ju att den tankas på ett normalt sätt där alla andra tankar förhoppningsvis utan problem! Det ska kanske sökas fel på andra ställen än förgasaren, ventilerna förslagsvis :idea: Ta ett kompprov och kolla ventilspelet!
-
Tack så mycket!
Jag ska försöka med allting o se hur det blir, det ska nog lösa sig. Men vad borde man ha för storlek på lågfartsmunstycket?
En annan fråga,vilken typ av bromsvätska har vi i dinlin? inte silikon baserad va?
-
En annan fråga,vilken typ av bromsvätska har vi i dinlin? inte silikon baserad va?
Nej, Silikonbaserad vätska är skräp. Lämpar sig för typ traktorer och inget som har några högre tempraturer.
/J
-
ten 4
-
Det är vanlig DOT4 bromsvätska. Siliconbaserad heter DOT5 eller DOT5.1.
En -07´a kan också becka igen, särskilt om den tankas med dagens vanliga 95 okt bensinkvalitet, då den innehåller så mycket crackprodukter, vatten, sockerarter (ja, faktiskt. Och de kristalliseras), sprit (etanol) m.m att mindre motorer på 500cc och nedåt med förgasare blir känsliga. Soppan blir rejält mycket sämre efter drygt en månad. Lite som mjölk som blir för gammal och börjar bli simmig. Då skiktar sig soppan i förgasaren, vatten, sprit och övriga ämnen delas sig från resten av bränslet, och får delarna i förgasaren att oxidera på olika sätt.
Jag säger inte att man ska enbart rikta in sig på förgasartrassel, men det är där man bör börja.
-
Då borde min med insprutning må ännu sämre, tror jag måste flytta närmre oljeborrtornen och raffinaderierna så man inte behöver köra på gammal mjölk 8O Underhållande läsning dock :roll: :lol: :lol:
-
Vad jag menade var att vanlig standardsoppa 95 okt inte håller särskilt hög kvalité alls faktiskt...det är mycket "skräp" i den som ställer till problem.
-
Jag har fortfarande inte fått nån ordentlig ordning på den,den är lite mer lättstartad nu, men det kan ju också bero på det varmare vädret och nytt batteri.
Men Däremot så har ett nytt lite irriterande problem dykt upp.
När jag ligger på halvgas tex, på typ 3,4 lr 5an och drar rullen i botten så börjar den liksom spotta o hoppa o ha sig,svårt att förklara,men typ så. Säg att jag ligger på 4an när detta händer, då kan jag sparka ner till 3an och då sticker den som fan. Så det är precis som att när den kommer upp i varv så går den som den ska.
MEN... Då kommer nästa grej, när jag sen ligger i runt 120 på 5an o glider med rullen i botten, då börjar den igen, spottar o liksom hoppar, baktänder o sådär..
Sen är det en skum grej med tomgången,ibland så får den jättehög tomgång,bara rätt upp o ner, men då kan jag skaka till hojjen liksom,och då lägger den sig o tugga bra igen.. jävligt irriterande kan jag säga..
Nån med tips?
-
Bara för att klargöra så talar vi alltså om en -07 modell, hur mycket skit, beck och oxider kan det hinna samlas i en Dinliförgasare 8O 8O Man förutsätter ju att den tankas på ett normalt sätt där alla andra tankar förhoppningsvis utan problem! Det ska kanske sökas fel på andra ställen än förgasaren, ventilerna förslagsvis :idea: Ta ett kompprov och kolla ventilspelet!
som LAHA säger så tror jag att du ska göra ett komp prov
-
Jag har fortfarande inte fått nån ordentlig ordning på den,den är lite mer lättstartad nu, men det kan ju också bero på det varmare vädret och nytt batteri.
Men Däremot så har ett nytt lite irriterande problem dykt upp.
När jag ligger på halvgas tex, på typ 3,4 lr 5an och drar rullen i botten så börjar den liksom spotta o hoppa o ha sig,svårt att förklara,men typ så. Säg att jag ligger på 4an när detta händer, då kan jag sparka ner till 3an och då sticker den som fan. Så det är precis som att när den kommer upp i varv så går den som den ska.
MEN... Då kommer nästa grej, när jag sen ligger i runt 120 på 5an o glider med rullen i botten, då börjar den igen, spottar o liksom hoppar, baktänder o sådär..
Sen är det en skum grej med tomgången,ibland så får den jättehög tomgång,bara rätt upp o ner, men då kan jag skaka till hojjen liksom,och då lägger den sig o tugga bra igen.. jävligt irriterande kan jag säga..
Nån med tips?
Det där varierande betéendet låter nästan som om en av kamaxlarna skulle stå fel. Finns en verkstadshandbok att ladda ner i Dinli-avdelningen i forumet. I den står det hur axlarna ska stå när kolven står i övre vändläget.
Det sista med att tomgången höjer sig utan vidare låter som en kärvande gaswire utan spel...trotteln ska höras slå igen när man släpper gasrullen.
-
Se över inställningen på bränsleskruven. tejpa över luftfiltret och se om den börjar gå bättre (inte hela men ca halva)
Smäller den så brukar det betyda att den går lite snålt.
/MVH
henke
-
Jag har fortfarande inte fått nån ordentlig ordning på den,den är lite mer lättstartad nu, men det kan ju också bero på det varmare vädret och nytt batteri.
Men Däremot så har ett nytt lite irriterande problem dykt upp.
När jag ligger på halvgas tex, på typ 3,4 lr 5an och drar rullen i botten så börjar den liksom spotta o hoppa o ha sig,svårt att förklara,men typ så. Säg att jag ligger på 4an när detta händer, då kan jag sparka ner till 3an och då sticker den som fan. Så det är precis som att när den kommer upp i varv så går den som den ska.
MEN... Då kommer nästa grej, när jag sen ligger i runt 120 på 5an o glider med rullen i botten, då börjar den igen, spottar o liksom hoppar, baktänder o sådär..
Sen är det en skum grej med tomgången,ibland så får den jättehög tomgång,bara rätt upp o ner, men då kan jag skaka till hojjen liksom,och då lägger den sig o tugga bra igen.. jävligt irriterande kan jag säga..
Nån med tips?
Det där varierande betéendet låter nästan som om en av kamaxlarna skulle stå fel. Finns en verkstadshandbok att ladda ner i Dinli-avdelningen i forumet. I den står det hur axlarna ska stå när kolven står i övre vändläget.
Det sista med att tomgången höjer sig utan vidare låter som en kärvande gaswire utan spel...trotteln ska höras slå igen när man släpper gasrullen.
Trotteln påverkas inte av gaswiren, tycker att du även ska kolla flottörnivån.
Jag hade problem med vandrande tomgång på min Hyosung, jag sträckte ut fjädren i trotteln 10mm å det hjälpte på min.
Jag råder dig inte att göra detta då om det blir fel påverkar mellaregistret.
-
Förlåt..tänkte wirestyrd trottel nu...luftspjället menade jag...det ska höras att det klappar igen ordentligt när man släpper rullen.