ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: retep skrivet 11 november 2005 kl. 17:49:05

Titel: V power
Skrivet av: retep skrivet 11 november 2005 kl. 17:49:05
som ni säkert känner till så har shell en bensin som heter v power vissa har sagt att det märks skillnad när man kör med den bensinen men är det så?är det nån som vet? har inte testat den själv är det bara å tanka å köra eller ska man tänka på nått speciellt om man ska använda den pga av den högre oktanen som är i den?? MVH Peter
Titel: V power
Skrivet av: Mr2t skrivet 11 november 2005 kl. 17:57:00
Det märks främst skillnad på en överladdad motor, dvs en turbo eller kompressor. Jag tankade en Saab 9000 2.3T full med V-power (99 oktan) och körde till Sthlm. Tankade fullt med 95 oktan när ja skulle hem. Det märktes ingen skillnad på förbrukningen men jag tycktes känna en aning lenare gång vid hårda gaspådrag. Jag säger: Tanka 95.

EDIT: Sträckan var 55mil enkel resa.
Titel: V power
Skrivet av: brattberg skrivet 11 november 2005 kl. 18:17:56
Min far är en mack-ägare som har V-Power, en del av hans kunder har kört tester (typ trafikskolor osv), då var det bara positivt. Dels att motorcycklarna drog mindre men också kändes piggare. Men ja, annars är det som föregående talare säger, det ska ju märkas mer på upphottade motorer. Men jag kör det i min Raptor och har väl inte direkt märkt en stor skillnad men men...
Titel: V power
Skrivet av: Jonas Bergh skrivet 11 november 2005 kl. 23:50:59
Jag och en polare har nästan identiska maskiner och vi brukar ligga o dra väldigt lika, men efter att han tankat V-power en dag så drog han mig hur lätt som helst.

gorde kanske en 5-10km/h plus ett bättre ax
Titel: V power
Skrivet av: Jocke72 skrivet 12 november 2005 kl. 01:04:04
Jonas - Då skulle jag uppsöka en verkstad. Det måste vara något fel på era maskiner om de går så mycket bättre på V-Power.

De som har störst glädje är de med insprutning och knacksensor. Övriga har fortfarande glädje av det men inte lika stor prestandaskillnad. Fördelen är en renare och effektivare förbränning, även om du inte uttnyttjar oktanökningen. Din motor kommer att må bättre och sota mindre, om ens något.


De har gjort ett test i England på en M3:a, Jaguar XJR och Civic Type R.
Alla bilar var beggade och hade gått flera tusen mil. Motorerna plockades ner och dokumenterades, alla utom M3:an hade ordentliga sotavlagringar (tecken på ofullständig förbränning). De kördes på V-Power runt 500 mil och plockades på nytt ner. Samtliga motorer var som nya inuti (M3:an såg i princip som ny ut redan innan). På samtliga bilar uppmättes en klart märkbar effektökning.

Ska se om jag hittar länken.


Kortfattat kan man förvänta sig störst skillnad på en turbomotor med sprut och knacksensor.


EDIT, länk hittad:
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=224185&p=2379329

Skrolla ner till inlägget från "Besserwisser".



/Jocke