ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Spiricom skrivet 23 april 2008 kl. 16:06:53
-
Tycker faktiskt att det var en bra artikel för en gång skull.
http://www.aftonbladet.se/punktse/stockholm/article2329701.ab
-
Det var en vettigt inslag kan dom införa en risk utbildning och sen ta bort spärren på 20hästar tycker ja så blir alla nöjda.
:wink:
Alla fordon är farliga det beror på hur man kan hantera dom.
-
Men kolla frågan om ATV skulle förbjudas i stan.
Dessutom skulle jag välkomna utbildning och ta bort spärren.
-
Alla fordon är farliga det beror på hur man kan hantera dom
ja precis, egentligen borde det inte finnas nån effektspärr, det gör det ju inte på varken 2 hjuls MC eller bil vad jag vet ? bara avgasvärden som stoppar dom effektstinna bilarna, men som ferrari har ju 500hk + och utan katalysator men dom kommer igenom[/quote]
-
kom precis på en sak, att ha som jag har ca 58hk/300kg (med mig) i motor och min bil på 200hk/1200kg (med mig)... blir juuuu!!
0.19 hk/kg i raptorn
0.16 hk/kg i bilen
så jag kan trimma bilen till 230hk så blir det samma hk/kg, har jag räknat fel nu eller ? låter lite lite :o
hur som helst så tycker jag att raptorn stannar fortare än bilen, och väja osv går också fortare/smidigare.
kanske måste byta bromsar på bilen då ^^
bara en tanke
som sagt det är ju föraren som gör det.... en bil på 600hk kan ju vara mycket säkrare än en galning bakom en gammal diesel mercedes 190 automat med vinterdäck
-
Alla fordon är farliga det beror på hur man kan hantera dom
ja precis, egentligen borde det inte finnas nån effektspärr, det gör det ju inte på varken 2 hjuls MC eller bil vad jag vet ? bara avgasvärden som stoppar dom effektstinna bilarna, men som ferrari har ju 500hk + och utan katalysator men dom kommer igenom
[/quote]
Så klart det finns en gräns på bilar, Max 5% i höjning är det väl?
bilar ifrån 1998 får man inte ändra något på då det finns ett Helbilsgodkännande,
Du får inte ens byta dimension på fälgarna,
-
Det är dock komplicerat med att införa sådana lagar som träder ikraft i efterhand, ex så tvingas inte folk i efterhand att komplettera sitt B-kort även om det känns som vissa skulle behöva göra det! Vägverket var inne på ett tag att bara A-kort ska gälla för MC-fyrhjuling men det kan dom inte ändra i efterhand utan det får gälla från beslutsdatum, det vill säga dom som tagit B-körkort innan 2008 får köra på A eller B och dom som tar B-kort 2008 och framåt måste då komplettera med A-kort för att få köra. 8O
-
Alla fordon är farliga det beror på hur man kan hantera dom
ja precis, egentligen borde det inte finnas nån effektspärr, det gör det ju inte på varken 2 hjuls MC eller bil vad jag vet ? bara avgasvärden som stoppar dom effektstinna bilarna, men som ferrari har ju 500hk + och utan katalysator men dom kommer igenom
Så klart det finns en gräns på bilar, Max 5% i höjning är det väl?
bilar ifrån 1998 får man inte ändra något på då det finns ett Helbilsgodkännande,
Du får inte ens byta dimension på fälgarna,[/quote]
det där med fälgarna gäller från 1999-nu modeller.. gamlare får man byta på... sen det där med 5% funkar ju inte riktigt, du kan gå genom SFRO så kan du mata i 1000hk i en fiat uno om du nu får till det med allt som ska va så säga, 1000hk var väl å ta i men du fattar vinken :).
Sen så menade jag inte höjning utan originalt, för quaddarna (dom stora) har ju runda slängar 50hk originalt men strypta till 20 bara för sån är lagen, det finns ju fabrikstillverkade bilar som ger 800hk som är fullt lagliga i sverige och inte stryps dom ner till några 150hk :)
-
Ok, utbildning hajjar jag, men att dom ska förbjudas i stan har jag svårt att förstå vaför?
-
Alla fordon är farliga det beror på hur man kan hantera dom
ja precis, egentligen borde det inte finnas nån effektspärr, det gör det ju inte på varken 2 hjuls MC eller bil vad jag vet ? bara avgasvärden som stoppar dom effektstinna bilarna, men som ferrari har ju 500hk + och utan katalysator men dom kommer igenom
Så klart det finns en gräns på bilar, Max 5% i höjning är det väl?
bilar ifrån 1998 får man inte ändra något på då det finns ett Helbilsgodkännande,
Du får inte ens byta dimension på fälgarna,
det där med fälgarna gäller från 1999-nu modeller.. gamlare får man byta på... sen det där med 5% funkar ju inte riktigt, du kan gå genom SFRO så kan du mata i 1000hk i en fiat uno om du nu får till det med allt som ska va så säga, 1000hk var väl å ta i men du fattar vinken :).
Sen så menade jag inte höjning utan originalt, för quaddarna (dom stora) har ju runda slängar 50hk originalt men strypta till 20 bara för sån är lagen, det finns ju fabrikstillverkade bilar som ger 800hk som är fullt lagliga i sverige och inte stryps dom ner till några 150hk :)[/quote]
Gäller inte enbart fälgar, Du får inte ändra något orginal, Ja dom har nog ändrat det där, Jag läste på en sida att lagen skulle träda i kraft 1998 men vissa ändringar kunde komma, Är du säker på att man kan komma igenom med alla HK genom SFRO?
Om ni kommer ihåg så var det på tal varför It`s funs porsche 911 som hade typ 800hk gick igenom besiktningen, Det var ju tal om mutning där!
Om SFRO är så bra! Varför gick inte it`s fun mannen igenom dom?
Han har ju ändå ett ombyggt fordon!
När bilar med mycket effekt byggs så bygger tillverkaren bromsar.chassi,mm,mm på bilen så att bilen ska klara av all effekt så att inget ger vika, Trimmar man en bil ifrån 250hk till 1000hk så måste man GÖRA massa för att få det att lira, Sen när man väl ska besiktiga så måste man typbesikta den igen, När man gör detta så måste man ha intyg ifrån tillverkaren om att allt är helt okey för den effekten, Det LÄR vara svårt att få ett sådant intyg av tillverkaren.
Det finns uno turbos med 800hk ;) Jag har själv en uno turbo :)
-
Jag kan hålla med om att det är konstigt att hjulingarna är strypta, Tillverkarna har ju ändå byggt bromsar,chassi,mm efter effekten på motorerna!
-
håller med shivaxl precis, grejerna är ju gjorda för den effekten, hur som helst det här med SFRO och 1000 hästars bilar som är besiktigade, nu vet jag inte riktigt hur qvarnis har sin porsche byggd osv men jag vet att du måste ju få det till ombyggt/amatörbyggt fordon om du ska hiska till det ordentligt, annars gör man som många att krypa runt spindelnätet genom att klämma i en liten snäll motor och besiktiga och sen smäcka i en jetmotor och ändå köra besiktigat så säga, åker dom fast hos snuten får dom ombesiktning i värsta fall
körde själv den sista varianten och det funkar väl bra om man tycker om att skruva, det är ju inte direkt lagligt men vem är det ? nå hur många kör med strypningen i !? :D
så är det :)
-
men som ferrari har ju 500hk + och utan katalysator men dom kommer igenom
Vad får dig att tro att Ferrari inte har katalysatorer? De har det från fabrik, liksom alla andra bilar annar skulle de aldrig bli godkända.
Sen finns det vägar för att besikta en bil utan katalysator, men det är en annan sak.
hur som helst så tycker jag att raptorn stannar fortare än bilen, och väja osv går också fortare/smidigare.
Då har du en riktigt risig bil... Även supermotard preppade quadracers står inte emot normal trimmade svensson bilar på en konbana. Du måste ner på typ gokart bana eller rallycross bana för att en Quad ska vara snabbare, den är "aldrig" det ute på en vanlig kurvig väg. Inte med två jämnbra förare i alla fall.
du kan gå genom SFRO så kan du mata i 1000hk i en fiat uno om du nu får till det med allt som ska va så säga, 1000hk var väl å ta i men du fattar vinken :).
Nej, det kan du inte.
Det finns en gräns för antalet hk per kg oavsett vad du har byggt för bil. Därför har de flesta superbyggen en besiktningsbil och byter sen plåtar, eller byter motor innan besiktning. Alternativt är att vara "bra kompis" med en besiktningsman.
Problemet med den lösningen är att om du smäller så gäller inte din försäkring...
/J
-
Fortfarande trist att det inte finns någon "brukarförening" som kan representera oss som kör fyrhjuling.......
//L
-
A körkortskravet är ju inte åldersbestämt på hjulingarna & då gäller det väl från 18år & uppåt, då står det så här på Wikipedia;
A begränsat 18 år Tung motorcykel med effekt under 25 kW och ett effekt/viktförhållande som understiger 0,16 kW/kg
A (20 år) Tung motorcykel med effekt över 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg, om körkort med behörighet A har innehafts i två år
A 21 år Tung motorcykel med effekt över 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg, under förutsättning att godkänt förarprov gjorts på sådan motorcykel
Vet inte vad det är för Vikt/effekt förhållande på en vanlig hjuling??
-
Det är dock komplicerat med att införa sådana lagar som träder ikraft i efterhand, ex så tvingas inte folk i efterhand att komplettera sitt B-kort även om det känns som vissa skulle behöva göra det! Vägverket var inne på ett tag att bara A-kort ska gälla för MC-fyrhjuling men det kan dom inte ändra i efterhand utan det får gälla från beslutsdatum, det vill säga dom som tagit B-körkort innan 2008 får köra på A eller B och dom som tar B-kort 2008 och framåt måste då komplettera med A-kort för att få köra. 8O
Ett sätt att komma runt det problemet skulle vara ny lagstiftning som innebär att man får köra ostrypt om man har något slags särskilt kort (ex riskutbildning eller A-kort). På det sättet för alla som kör strypt på B-kort fortsätta göra det, men vill de gå över till ostrypt så får de gå utbildning. Själv tycker jag det vore ett suveränt sätt att lösa problematiken på!
-
A körkortskravet är ju inte åldersbestämt på hjulingarna & då gäller det väl från 18år & uppåt, då står det så här på Wikipedia;
A begränsat 18 år Tung motorcykel med effekt under 25 kW och ett effekt/viktförhållande som understiger 0,16 kW/kg
A (20 år) Tung motorcykel med effekt över 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg, om körkort med behörighet A har innehafts i två år
A 21 år Tung motorcykel med effekt över 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg, under förutsättning att godkänt förarprov gjorts på sådan motorcykel
Vet inte vad det är för Vikt/effekt förhållande på en vanlig hjuling??
Jag kollade lite på en Can-Am 650 outlander Hittade denna data på nätet:
Vikt http://www.unandersmotor.se/lista.asp?Kat=27&katnamn=Fyrhjulingar&Starts=start_ny.asp
effect: 52 hk det blir ca 38 kW
kW/Kg blir 0,118 kw/kg
-
Vad får dig att tro att Ferrari inte har katalysatorer? De har det från fabrik, liksom alla andra bilar annar skulle de aldrig bli godkända.
Jag vet inte om ALLA ferrarri bilar inte har det, antagligen inte, men jag vet att dom nyare inte har det bara för att dom har så bra förbränning i motorrummet, sen så är det något med katalysatorer i italien, se på cosworth bilarna t.ex dom som är importerade från italien har inget krav på KAT, även när dom går i sverige. därför är dom från italien väldigt eftertraktade.
Då har du en riktigt risig bil... Även supermotard preppade quadracers står inte emot normal trimmade svensson bilar på en konbana. Du måste ner på typ gokart bana eller rallycross bana för att en Quad ska vara snabbare, den är "aldrig" det ute på en vanlig kurvig väg. Inte med två jämnbra förare i alla fall.
.
Det är möjligt du har rätt, tycker bara min tunga öst statar kombi stannar lite segt, har i och för sig aldrig tvärnitat med den, tycker raptorn är så kvick och smidig :) men det kanske den inte är :cry:
-
bromsarna nyper förmodligen bättre på hojen eftersom den är så lätt.(iaf med vägdäck) men väghållningen är rätt usel på en fyris
-
woot? jag vet inte vad ni har för vägar och så, men med min raptor som är breddad kan jag köra fortare till närmsta samhälle än jag kan med bil, det är en sträcka på 3.3 mil med 365 svängar exakt, kan ligga 80-90 med raptorn, med bil kör man kanske 70-80.
fina med crossdäck på quaden när man kör asfalt är att det blir ju sladd före det blir vält :) så bara att ösa på!
-
Jag vet inte om ALLA ferrarri bilar inte har det, antagligen inte, men jag vet att dom nyare inte har det bara för att dom har så bra förbränning i motorrummet, sen så är det något med katalysatorer i italien, se på cosworth bilarna t.ex dom som är importerade från italien har inget krav på KAT, även när dom går i sverige. därför är dom från italien väldigt eftertraktade.
Alla nya bilar måste typas innan de tas in i Sverige, katalysator är ett krav. Ingen bil har så bra förbränning att katalysator inte behövs, det är krav på kattar även på tävlingsbilar (dock inte på formelbilar). De håller även på att utreda hur de ska gå över till E85 i rally, både av miljö och effektskäl.
Du pratar om italien import, men det gäller inte för nya bilar. Kommer inte ihåg från vilket år men det är ett tag sen nu.
Det är möjligt du har rätt, tycker bara min tunga öst statar kombi stannar lite segt, har i och för sig aldrig tvärnitat med den, tycker raptorn är så kvick och smidig :) men det kanske den inte är :cry:
Jag och en erfaren tävlingsförare till har testat mot bilar i Bilsport Superstage, bägge på hårt trimmade supermotard maskiner och vi åkte jämnt med svensonntrimmade maskiner (Chip och lite enklare väghållning). Mot de vassa ekipagen skilde det flera sekunder...
Det krävs inte mycket bil för att hänga med/köra ifrån en standard Raptor på kurvig väg.
/J