ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: lasse skrivet 23 april 2008 kl. 09:27:09
-
Som drack soppa som bara f-n över litern hela tiden!!! Hur törstiga är era?? dock har den ej rullat så mycket ännu kanske blir de bättre??
-
så länge du inte pendlar så ska du inte bry dig om bränsleförbrukningen :)
och pendlar du inte så bör man inte räkna mil utan timmar för den delen.
Hur som helst så vet jag att att min klarade av ca 33km på reserven, då puttra jag runt i 50-60 på asfaltsväg och drog upp den på bakhjulen kanske 3-4 gånger på vägen, så lite varvande blev det.
så har ju jag dobeck bränslebox, jag och brorsan (som har original raptor) körde i kanske 2 timmar eller nått sånt, hans hade dragit 4 liter och min 4,4 liter
-
stor skillnad på förbrukningen om man ligger å "fis åker" eller om man varvar ur..
-
Nja jag har kört gata rätt "lungt" ändå så jag tyckte rent spontant att den f-n drack mycket. OBS inte för att jag bryr mig särskilt! men de är ju kul med lite räckvidd.De hade varit kul med 20 L tank.när de inte finns nån soppa mätare så är man ju lite orolig hela tiden!
-
När jag höll på och mappa o modda som mest så mätte jag förbrukningen till ca 0,8l/mil. Då vart det ganska många maxrepor på 5:an för att testa toppfart. Nu med duals drar den mer. Åkte till jobbet igår 8 mil enkel resa. Fick stanna och tanka på vägen hem så den ligger kring 0,9-1,1l/mil.
Tanke etanol om du tycker det blir dyrt :wink: :lol:
-
När min var i princip orginal så kom jag ca 2mil på reserv, Men då låg jag i ca 125km/h hela tiden,
Om du tankar etanol så går det nog jämt upp då motorer dricker lite mer med etanol i tanken
-
de finns några raptorer med etanol i tanken, tror att dom sparar in någon krona vad jag läst. Bensinpriset är åt helvete för högt:(
-
Etanol är frätande och använda en hög andel i ett fordon som inte är förberett kommer att ge problem. Läckande packningar, slangar och trasig bensinpump är väl det som ligger närmast till hands.
Fördelen är lägre pris och högre oktantal så du kan ha högre komp.
Men utnyttjar du inte den högre möjligheterna till komp kommer du få lägre effekt än om du tankar med bensin.
/J
-
Jocke72
Skrivet: Lör Apr 26, 2008 2:37 am Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Etanol är frätande och använda en hög andel i ett fordon som inte är förberett kommer att ge problem. Läckande packningar, slangar och trasig bensinpump är väl det som ligger närmast till hands.
Fördelen är lägre pris och högre oktantal så du kan ha högre komp.
Men utnyttjar du inte den högre möjligheterna till komp kommer du få lägre effekt än om du tankar med bensin.
/J
Jag skulle då aldrig tanka etanol i rappen. Det var bara en passning :lol:
Har jag köpt en leksak för 100' så ska man fan inte komma o klaga på att det kostar 13 kr/l att framföra den!
Jag vet däremot att det finns dom som kör etanol med en riktigt anpassad mapp och det fungerar kanon. Kör man sedan högkomp så ger det lite bättre effekt. Men som sagt. Det torkar ur packningar och slangar
Sedan är det trögstartat när det är kallt.
-
Jag kör min raptor på gröndiesel, funkar hur bra som helst, billigt å bra :lol:
-
Etanol är frätande och använda en hög andel i ett fordon som inte är förberett kommer att ge problem. Läckande packningar, slangar och trasig bensinpump är väl det som ligger närmast till hands.
Fördelen är lägre pris och högre oktantal så du kan ha högre komp.
Men utnyttjar du inte den högre möjligheterna till komp kommer du få lägre effekt än om du tankar med bensin.
/J
Du dricker inte öl heller eller? :)
Etanol är bland annat framställt av slagg ifrån öltillverkning!
Vad jag har hört och läst så är problem med pump och slangar en myt,
Jag har själv kört etanol i min bil i ca 1 år, Inga problem alls!