ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: StenHardon skrivet 22 april 2008 kl. 19:19:44
-
Tja tänkte höra med er som har skruvat motor på 450in är de nån som vet hur mycke spel de får vara på kamkedjan för jag börjar misstäka att jag har nått vaj på min för tar jag tummen å trycker mellan kam drevena så kan jag trycka ner kjedjan ca 1cm där å de känns inte rätt.
-
Nä det verkar inte rätt...kolla din kamkedjesträckare. Kolla även att glidskenorna sitter som dom ska.
-
Jo jag har funderat på att kolla den men jag vet inte om jag vågar skruva den dänn utan att kjedjan hoppar fel men dom andra glid skenorna ser ut att sitta rätt. jag har inte skruvar så mycke med fyrtacktsmotorer men nån gång ska man vell lära sig :-) Å anledningen till att jag började snoka där var för att på lågvarv låter de nässtan som om kamkjedjan slamrar i mot nått där inne å när jag såg att de gicka att trycka ner kjedjan så mycke så värkar de ju sanolikt att den skulle kunna vara den som låter.
-
Hänger å den här tråden lite få se om jag också kan få hjälp! Min slamarade också på låga varv och kunde också trycka ner kamkjedjan en lite bit! Nu är det så att min också började ryka lite blått och sen drog den olja!
Kollade ventilspelet och det såg ok ut! Men ventil styringen glappar lite och nu funderar jag om det finns någon över dim. på vad det nu kallas jag tror ventil skaften då dom idag håller måttet eller passar Polaris 500 i dinli och ar dom en grövre dim?
Kan man byta ventilstyrningarna själv?
Kolven ser ok ut och håller måttet. Men ringarna var väldigt slappa ingen spänst gick att ta bort med en hand och det är väl inte så bra eller?
Övre ringen ser ok ut mittre är vass och oljeringarna ser ut att vara ok. Ventil tätningen var lite dålig och på utblåset lite vita vilket tyder på att den kanske har gått lite varm eller?
Kolven var svart sotig mitt på men ren ut i kanterna ca. en cm runt om. Jag är ingen expert snarare en amatör med viljestyrka och vill få maskinen hel innan träffen i hofors den 29 maj!
Snälla hjälp mig och StenHardon!
Jag har en Dinli 450 07:a ca: 550 mil
-
Det 'är inte ventil styrningarna som är dåliga om den ryker det är dina kolvringar och oljeringar byt dem och ventil tätningar
Angående slammer så är det kamkedje spännaren som slammrar
Testa att ta loss den och sätta dit den och hör att den klickar i sina lägen och att fjädern är hård..
när motorn går varm så brukar faktiskt den ta slut alltså kamkedje spännaren fjädern..
vanligt på fyrtaktare..
-
Tack för snabbt svar! Ja det låter lågiskt och bra mycke billigare! Jag hade mina funderingar kring kjedjespännaren när jag hörde slammer och funderade på att byta den. Ja är det bara att inhandla lite saker och se till att få fart på den igen! och vara med på träffen :-) då jag är med och arr. den samt ordf. i klubben vore lite fel att få åka cykel då :D
Mvh// Kenth Kihlberg www.gestrike4wheelers.se
-
ok men de går alltså bra att skruva den dän utan att man riskerar att kjedjan hoppar fel för de e de jag är rädd för. ska man sruva den hela eller bara den skruven som sitter längst ut på spännaren. jag har inte skruvat itur motorn nått utan bara tagit bort ventil kåpan å jag hoppas att jag inte ska behöve riva nått mer för jag är fölr osäker för att göra de själv å ekonomin tillåter tyvär inte att jag lämnar in den nån stans.
-
Ta loss bulten i mitten, sen de 2 bultarna som håller sträckaren. Kolla om den verkar hel. När den ska sättas tillbaka så tar du en rak skruvmejsel och stoppar in i hålet för kunna dra in fjädern och stoppa in den mot cylindern igen.
-
Ok tackar ska kolla på de i mårgon å hoppas att de bara e nått som har hakat sig där så de dlipper bli så dyrt.
-
Nu har jag best. alla delarna sen får jag väl se va detta kalas går på 8O Återkommer med info när den startar! Passade på att beställa ett UNI filter och 170 munstycke så jag kan flytta in batteriet också!!!! :D
-
StenHardon! kamkedje spännaren kostar ca. 925:- Nu tror jag att min inte är trasig men om det slamrar när jag fått ihop maskinen så mäste man köpa den!
Snabba lev beställde idag på fm. och är lovad lev i morgon av delarna! Nu är det bara att hålla tummarna att det blir så. Kanske man kan skruva ihop maskinen i helgen!
-
Ja det lär inte bli montering i helgen glömde att beställa kolvringarna! Annars var lev. snabb ett dygn! Nu funderar jag vad det är för mått på 170 munstycke då inte det finns hos dealy utan bara mindre upp till 160.
Vart kan man beställa detta?
-
Nu har jag skruvat den spännaren å skruvat den lite in och ut för å tässta om den gick trögt eller nått men kunde inte känna nått så jag satte tillbaka den å då vart kjedjan lite spändare men nu har jag fått ett annat prolem för jag skruvade bort krökrn för att nå åt kjedje spännaren bättre men nu när jag skulle till baka med skiten så får jag de inte tätt. vet inte hur många gånger jag har provat nu nån som har nått tipps?
-
Ja det lär inte bli montering i helgen glömde att beställa kolvringarna! Annars var lev. snabb ett dygn! Nu funderar jag vad det är för mått på 170 munstycke då inte det finns hos dealy utan bara mindre upp till 160.
Vart kan man beställa detta?
160 = 1.6mm
170 = 1.7mm
osv.
-
Tack!!! :D
-
StenHardon Köp nya packningar om det är nere vid cylndern finns det olika material en sort kostar 80-90:- och den billigare ca 30:-! Är det mellan kröken och ljudämparen så kostar den konstiga packningen runt 250 - 300:-
-
Ja ha jag såg inte att de satt nån packning mellan cylinder å krök de e där de läcker för mig å vart hittar jag en sådan packning då?
-
Ja jag betställde bara av min handlare i Hofors www.allgross.se och fick hem dom dagen efter! Sen kanske du har dom gamla kvar då kan du mäta dom och se om någon handlare har några hemma på hyllan som passar!
Dom pressas ihop när man skruvar dit kröken och man ska ha en väldig tur om man får det tätt med gamla packningar!
-
Ah ok då kanske dom sitter kvar inne i hålena vid cylindern har inte tittat in där e ju lite svårt att se så jag får vell gå å känna efter med fingrarna. Tackar för infon.
-
Ah skit de vart inge bättre att att kankjedjan vart spändare undrå då va de kan va sör skit som skramlar
-
Ja nu har vi satt ihop motorn igen och det är bara plasten kvar! Har bytt kolvringarna, slipat in ventilerna, bytt ventiltätningar, slipat schimsen eller hur det stavas :-) ,hornat cylindern mm. ja det är som en ny motor! Det är första gången jag ger mig på en 4 taktare men med bra hjälp så fixar allt sig! Startade upp motorn utan problem! passade på att flyta in batteri och byta till UNI filter och nytt munstycke! Bytte ut alla skruvar i förgasaren till insex och borrade ur brickan till luftskruven. En gänga ska vi åtgärda i morgon (borra och sätta i en ny) alla skruvar är dragna med moment och detta är viktigt om någon annan lika som jag är amatör och tror att man kan dra dom endå 8O Ja nu kan jag delta på vår egen träff den 29 maj - 1 juni hoppas jag, har varit nervös över att jag skulle behöva cykla runt!
Måste säga att det har varit gansa kul att skruva och att man ofta målar f_n på väggen men med bra verktyg, snabba leveranser och bra vänner fixar sig det mesta! Tack Lazze Olsson Storvik!
-
Skönt att det ordnat sig. Hoppas den går som ett skott nu då ! Annars är det ju nått fel... :D
-
Ja nu har vi satt ihop motorn igen och det är bara plasten kvar! Har bytt kolvringarna, slipat in ventilerna, bytt ventiltätningar, slipat schimsen eller hur det stavas :-) ,hornat cylindern mm. ja det är som en ny motor! Det är första gången jag ger mig på en 4 taktare men med bra hjälp så fixar allt sig! Startade upp motorn utan problem! passade på att flyta in batteri och byta till UNI filter och nytt munstycke! Bytte ut alla skruvar i förgasaren till insex och borrade ur brickan till luftskruven. En gänga ska vi åtgärda i morgon (borra och sätta i en ny) alla skruvar är dragna med moment och detta är viktigt om någon annan lika som jag är amatör och tror att man kan dra dom endå 8O Ja nu kan jag delta på vår egen träff den 29 maj - 1 juni hoppas jag, har varit nervös över att jag skulle behöva cykla runt!
Måste säga att det har varit gansa kul att skruva och att man ofta målar f_n på väggen men med bra verktyg, snabba leveranser och bra vänner fixar sig det mesta! Tack Lazze Olsson Storvik!
Ja hur går den nu!!? Nyfiken om den blev en raket nu ju :wink: :D
Joe
-
Svaret lär komma i morgon lördag hoppas jag! Den är bara provstartad än all plast ska på igen också! StenHardon! Sen när det gäller kamkjedjespännare så går det att justera den spänna lite med en vanlig spårskruvmejsel om den skramlarlite i motorn som min gjorde tidigare! Lossa ventilkåpan först sen kan man kolla att kjedjan känns spänd genom att trycka lite lätt på den och skruva lite så märker man om den blir spändare! Passa er om ni lossar kjedjespännaren och tex rullar med växel i det är enormt lätt att få kjedjan att kugga över och då blir det jobb!
-
joeychandlerson ! Maskinen gick som en raket haha.. Det blev bra axar snabbare nu men toppfarten ligger lika som tidigare! Det enda som jag hade problem med var att förgasaren flödade över men det är fixat nu.
Nu är det bara att hålla tummarna att den överlever träffen i Hofors den 29 maj till den 1 juni :D
-
SMC: Gott att höra! Grattis te "nya" motorn :wink: !!
Vad ligger toppfarten på? Du känner ingen med acc-dator så du kan prova 0-100km/h. Skulle va så kul att höra vad en Dinli me lite vässat i maskin presterar. 7sek nånting har jag fått för mig att en original gör te hundra men jag e lite osäker då ja inte hittar de gamla trådarna.
Ha så kul på träffen!
Joe
-
SMC: Gott att höra! Grattis te "nya" motorn !! :wink:
Vad ligger toppfarten på? Du känner ingen med acc-dator så du kan prova 0-100km/h. Skulle va så kul att höra vad en Dinli me lite vässat i maskin presterar. 7sek nånting har jag fått för mig att en original gör te hundra men jag e lite osäker då ja inte hittar de gamla trådarna.
Ha så kul på träffen!
Joe
-
joeychandlerson ! Maskinen gick som en raket haha.. Det blev bra axar snabbare nu men toppfarten ligger lika som tidigare! Det enda som jag hade problem med var att förgasaren flödade över men det är fixat nu.
Nu är det bara att hålla tummarna att den överlever träffen i Hofors den 29 maj till den 1 juni :D
Gott att höra! Grattis te "nya" motorn !!
Vad ligger toppfarten på? Du känner ingen med acc-dator så du kan prova 0-100km/h. Skulle va så kul att höra vad en Dinli me lite vässat i maskin presterar. 7sek nånting har jag fått för mig att en original gör te hundra men jag e lite osäker då ja inte hittar de gamla trådarna.
Ha så kul på träffen!
Joe
-
joeychandlerson ! Maskinen gick som en raket haha.. Det blev bra axar snabbare nu men toppfarten ligger lika som tidigare! Det enda som jag hade problem med var att förgasaren flödade över men det är fixat nu.
Nu är det bara att hålla tummarna att den överlever träffen i Hofors den 29 maj till den 1 juni :D
Vad var det som orsakade att den flödade över?
har problem med min fugge just nu. Den flödar över som sagt.
Hur löste du problemet?
MvH // Jonas
-
från början så var det bara att förgasaren hängde upp sig så det var inge större problem! bara lossa skruvana 4 st i botten på förgasaren och sen skruva tillbaka! men du verkar ha andra problem om jag förstått detta rätt! Nu senast så blev min kamkjedja längre så den kuggade över. Det finns en tråd http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16370 Den maskinen som Lazze skriver om är min maskin! Som snart ska rulla igen om vi får hem kjedjan!