ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: core_am skrivet 16 april 2008 kl. 15:58:13
-
ja till frågan.. hur räknar man ut offset, sidoförskjutningar osv?
tex ITPs fälg har 2 + 5 eller 5 LB + 2.. vad är vad och vad är vilket? finns det nån referens sida om sånt här?
-
Offset räknas från en tänkt anliggningsyta i mitten på fälgen i mm eller tum.
+ offset betyder att anliggningsytan på fälgen ligger mot utsidan i förhållande till den tänkta mitten på fälgen.
- offset att anliggningsytan ligger på insidan i förhållande till den tänkta mitten på fälgen.
Har du en 7" fälg med offset på -45(mm) så breddar den rejält.
Tänk på att du ska titta på orginaloffset och inte " nollan" på fälgen för att räkna ut hur bred du vill att hojen skall bli.
Om orginaloffset är t.ex +25 och fälgen har offset på +15 betyder det att den breddar 10 mm jämfört med orginal.
ITP 2+5 skulle betyda att annliggningsytan ligger 5" från utsidan på fälg och 2" från insidan.
//L
-
okej tack för det svaret.. då vet man lite mer :D
-
är det nån som har bild/er på olika atvs med olika offsets? allså hur det ser ut! tex 2+5, 5+2, 4+3 osv :D
-
är det nån som har bild/er på olika atvs med olika offsets? allså hur det ser ut! tex 2+5, 5+2, 4+3 osv :D
Här kommer 2+5 Fram och Bak, för brett i skogen för min smak.
(http://i31.tinypic.com/v336t4.jpg)
(http://i32.tinypic.com/5zh3f7.jpg)
//L
-
tack för dom bilderna! såg fläskigt ut men även väääldigt brett :) har beställt däck o fälg nu, så det kommer väll upp en tråd om det längre fram här