ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Orthafix skrivet 15 april 2008 kl. 20:42:06
-
Tja fan...
Någon annan som fått justera sin framvagn efter typ 30 mil?
"Toe in eller vad det heter verkar vara åt pipan. Har inte klotat eller hoppat några jättehopp.
Däcken slits ju ut i förtid...
Någon som har tipps eller trix om hur man ställer in det?!?
Mvh Ortafix
-
Tja fan...
Någon annan som fått justera sin framvagn efter typ 30 mil?
"Toe in eller vad det heter verkar vara åt pipan. Har inte klotat eller hoppat några jättehopp.
Däcken slits ju ut i förtid...
Någon som har tipps eller trix om hur man ställer in det?!?
Mvh Ortafix
Ha någon som väger ungfär lika mycket som dig att sitta på fyrhjulingen.
Mät avståndet fälgkant-fälgkant baktill rakt bakom hjulaxeln.
Mät sedan på samma vis rakt framför hjulaxeln (180 grader från där du mätte innan).
Skillnaden på dom två måtten är toe-in. Om du exempelvis har 862mm bak och 860mm fram har du 2mm toe-in vilket är rätt lagom.
Jag köpte min begagnad och på den var det 30mm toe-in, men nu ställde jag det på ungefär 2mm.
Justera på styrstagen. Är styret rakt när du kör rakt fram nu, så justera lika mycket på båda sidor. Om inte, kan du kompensera för det genom att bara justera på ena sidan. Tänk på att styrstagen är aviggängade på ena sidan och rättgängade på andra, så vrider du ett halvvarv så har du justerat motsvarande ett helt varv (Likaså får du dra åt andra hållet när du ska ha loss/fast låsningen till den ena styrleden). Kommer inte ihåg om det är inre eller yttre som är aviggängad dock, men det märker du.