ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: josun skrivet 12 april 2008 kl. 20:56:36
-
Hejsan
Jag håller på att undersöka lite inför ett kommande Atv köp. Hur står sig en Grizzly 700 -08 rent effekt mässigt mot tex en Brute 750 eller canam 800?
Att Grizzlyn håller hög kvalitet för övrigt vet jag alla redan.
Mvh
Johan
-
Jag upplever att kompisens Can-Am Outlander 800 XT har lite mer "mos i motorn", men någon jätteskillnad är det inte.
MEN! Effekt är inte allt...
-
Precis som du säger! Effekt är inte allt, men eftersom jag ej har haft tillfälle att provköra en Grizzly hittills så är jag bara lite undrande. Jag har testat Canam Renegade, samt Outlander 800 och motor effekten på dessa var ju rätt så trevlig :wink: . Men är det som du säger! ingen så där jättestor skillnad mellan canam 800 och en Grizzly 700 rent effektmässigt så lutar det det mer och mer till Grizzlyns förtjänst.
Är det någon som har testat att programera om sitt insprutnings system på Grizzly 700? tydligen så ska man relativt enkelt kunna plocka ut upp till 16% effekt ökning helt gratis.
//Johan
-
Japp, du resonerar riktigt vettigt!
Har "boostat" min 700 via huvudistrumentet och det funkade väldigt bra. Hur många procent mer effekt det gav vet jag inte, men den blev rivigare och klart rappare.
Jag gick inte längre än till värde 90 av 140 (om jag minns rätt), så det finns mer att ge...
Lycka till med köpet!
-
Behövs inte funderas, slå till på en grizzly. Massa grejer medföljer just nu på kampanj, servo och 5 års garanti slår aldrig fel heller.
Har också ställt om min 700 en del, det gör en del skillnad. Dock så har jag bara testat med 27" hjul. Lär kännas mycket mer med orginalhjulen.
Men ska du ha ut 16% effektökning så får du nog ge dig på avgassystemet också.
-
Jag har begärt en offert på en uttrustad Grizzly 700 hos min lokala Yamaha handlare.
Efter att ha sett en film på Youtube hur en snubbe hanterar en Grizzly 700, så fick jag ett annat synsätt på denna arbetsmaskin :wink:
http://www.broadcastyoutube.com/watch?v=Isjp43YJ48Q&feature=related
//Johan
-
sätt på 30 tums hjul så kan du ha lika skoj som mig :wink:
http://www.broadcastyoutube.com/watch?v=eS89-0sAegk
ej ja som kör får ja tillägga :D
-
Ojjj! det var en attans maskin till att klättra på :)
30" däck :D Passade dom direkt på, eller fick du modifiera något för att det skulle passa?
//Johan
-
dom passa allt direkt på. men d kan ta i lite när det fjädrar ner ordentligt.
ja köpte ju itp fälgar och dom är lika breda fram som bak. och det är inget ja rekomenderar. det ska va bredare fälgar bak eftersom däcken är bredare. men det funkar ju ändå och skpj är d :D
ja ska även handla variator kit så den blir piggare också. för just nu är den tämligen slö med dom stora däcken på :cry:
även ett höjnings kit står på listan :D
-
Grizzlyn är en kanonmaskin!
men i sand och lera märks det skillnad..
Där är can-am en mer lämplig maskin, aut diff (visco lok) samt mer drag.
vi var ett gäng och körde i en Grusgrop för ett par veckor sedan, har faktiskt en liten film, där märks skillnaden på effekt väldigt mycket,
Men faan vad skönt det vore ibland med servo.
gå in på www.atvnerd.se gå in på FOTON klicka vidare på FILMER och titta på filmen som heter AtvNerd 08-04-19 Hynboholm.
Inte världens proffsigast film men ett bra exempel på vad automatisk inkopplad diff och 62hk kan göra.
Och vad Grizzlyn inte kan.
I övrigt grizzlyn är en kanon bra maskin som har allt, Atv världens mjukaste och skönaste sadel bra hög och bred markfrigång ,men varför inte en större motor..?
-
Gick inte att ändra föregående medelande men här kommer en länk till filmen
http://www.atvnerd.se/e107_plugins/autogallery/autogallery.php?show=Filmer%2FAtvNerd%2008-04-19%20Hynboholm.wmv
-
Hejsan!
Som det fortfarande ser ut i dagsläget så hamnar en Grizzly som Nr1 i mitt val inför kommande inhandling. Som nr 2 och 3 ligger Brute och canam.
http://www.youtube.com/watch?v=bsXHETkIfLo&feature=related
//Johan
-
Jaa, vill man ha en riktig hotrod är ju Can-Am första valet. 800:an är ju riktigt pigg och fin på vägen!
Men vill man ha den bästa/modernaste terräng-ATV:n finns bara ett egentligt val: Grizzly 700. Med terräng mernar jag inte t ex grustags- och dragrace-körning, detta ska benämnas buskörning. Grizzly 700 överträffas bara av en Grizzly 1000 (?!?), för visst skulle chassiet tåla mer effekt!
Att en viskobroms överlag skulle vara bättre än en spärr är bara nys. Finns säkert situationer då den är att föredra, men jag kan inte komma på någon...
-
tycker grizzlyn är bra men det är en medelmåtta, den är bra på det mesta men inte suverän på något sätt.
Honda har oxå servo ,kingquaden kommer med servo, vad kommer yamaha ha att locka kunder med då....sina 686cc?
Tycker personligen att kingquaden är den bästa 700cc en-stånka, tystare gång än grizzlyn och lite piggare.(nu även med sin underbara 750)
inte ens tillbehören till grizzlyn är speciellt roliga, galvade plåtbitar som ser allmänt hemsnickrade ut.
Vore det inte för servon så skulle grizzlyn knappast göra några rubriker.
Men smaken är som baken...
-
grizzlyn slår väl can-amen på alla sätt å vis. förutom på motor gången.
där grizzly inte kom upp på filmen åkte vi med lätthet upp med våra raptorer. även där det var brantare. så det är bara lite fart som saknas :lol:
-
tycker att motorn är en ganska stor grej på en fyrhjuling...
-
Det är ju inte helt utan anledning som Yamaha sålde dubbelt så många 700 Grizzly under 07 som något annat märke sålde av alla sina modeller.
700'an är svårslagen på alla punkter. Speciellt av BRP som har lika många tillverkningsfel som dom har flera hästkrafter.
-
dom tar väl in en hel del vatten har ja hört.
och man kan ju trimma grizzlyn för en hel del pengar innan man kommer upp i inköps pris för en can-am. och då går den antagligen bättre än can-amen :wink:
-
dubbelt så många? yeah right!...
Skoda säljer också bra, det inbär inte att den är en bättre bil än BMW....
-
bmw är ingen bil det är en kebab räser :wink:
-
Hejsan!
Som det fortfarande ser ut i dagsläget så hamnar en Grizzly som Nr1 i mitt val inför kommande inhandling. Som nr 2 och 3 ligger Brute och canam.
http://www.youtube.com/watch?v=bsXHETkIfLo&feature=related
//Johan
Det var ju inte konstigt att Grizzlyn framstod som en mycket bättre maskin i den filmen. Det är ju Yamahas egen film. Det beror ju oftast på vem som köpt testet. Det skiljer ju från test till test vilken som är den bättre maskinen.
Se bara på denna:
http://www.youtube.com/watch?v=xNh3pNfymjk
-
funkar det forfarande att ställ på co i displayen? har hört att de skulle ta bort den möjligheten på nyare grizzly 700:or....
testade det på en polares, märkte inte så stor skillnad..lite möjligtvis...
-
funkar på min iaf och det är en 08 på papperet iaf. har också hört att det ska försvinna.
märkte väldigt stor skillnad på min. stod väl på 0 innan första servicen. när ja fick tillbaka den så stod den på 45. och det var otroligt stor skillnad. men d mesta märks nog om man köper annan burk så maskinen får andas lite.
-
På dom 08:or som säljs i staterna går det inte att göra den beryktade
PODMOD, men det finns självklart vägar för att komma åt justeringen även på deras maskiner.
-
Hejsan!
Som det fortfarande ser ut i dagsläget så hamnar en Grizzly som Nr1 i mitt val inför kommande inhandling. Som nr 2 och 3 ligger Brute och canam.
http://www.youtube.com/watch?v=bsXHETkIfLo&feature=related
//Johan
Det var ju inte konstigt att Grizzlyn framstod som en mycket bättre maskin i den filmen. Det är ju Yamahas egen film. Det beror ju oftast på vem som köpt testet. Det skiljer ju från test till test vilken som är den bättre maskinen.
Se bara på denna:
http://www.youtube.com/watch?v=xNh3pNfymjk
Hejsan!
Jag måste erkänna att det var med "glimten" i ögat som jag lade upp den länken. Självklart så har ju så gott som alla fabrikat egna tester där just deras modell lyfts fram som "Bäst i test"
//Johan
-
Hej igen
Ni som har erfarenhet av Grizzly 700! Hur är den att åka 2 pers på?
I mina ögon så ser sadeln lite kort ut för 2 pers, eller det funkar i allafall för 2st personer (ca90+60kg)
//Johan
-
Lyfter upp min gamla tråd igen, bara för att tillägga att nu har jag köpt en Grizzly 700 -09 ()p
//Johan
-
Hejsan!
Som det fortfarande ser ut i dagsläget så hamnar en Grizzly som Nr1 i mitt val inför kommande inhandling. Som nr 2 och 3 ligger Brute och canam.
http://www.youtube.com/watch?v=bsXHETkIfLo&feature=related
//Johan
Det där är ju en reklamfilm för Grizzly, klart den är bättre an Can-am då.
Hoppas du är nöjd med Grizzlyn.
-
Har du provat thundercat?
-
Jag tror säkerligen att det finns en flertal mkt bra maskinval ute på marknaden. Men för min del så blev Grizzlyn ett självklart val då jag har fått en mkt bra kontakt på hemmaplan hos Oves motor i Olofström, Som förövrigt ska börja sattsa hårdare på just Atv segmentet.
//Johan
-
Lite bilder och info om min Grizzly 700 -09.
(http://img160.imageshack.us/img160/4061/img8133tj8.jpg) (http://imageshack.us)
(http://img186.imageshack.us/img186/6551/img8138zh7.jpg) (http://imageshack.us)
(http://img186.imageshack.us/img186/9477/img8139pq3.jpg) (http://imageshack.us)
(http://img123.imageshack.us/img123/2015/img8144og5.jpg) (http://imageshack.us)
Jag valde att börja kitta min nya maskin på direkten.
Full armor skidplate
27" Mudlite XTR däck tillsammans med 14"SS106 fälgar
Bronco värmehandtag
Bronco transport box
Bytt ut 4 av 8 slung vikterna i transmisionen för att kompensera förändringen mellan 25" - 27" hjul
Monterat en Winch provosoriskt till jag gjort nya fästen (det blir winch både fram och bak)
på gång:
byta styre till ett av rakare modell.
Lära mig mer om elektroniken som styr insprutningen (effekt och kunskaps jakt)
Hittills kan jag bara säja: Waow vilken maskin :headbang:
Min förra atv, en Goes 520 max hade jag "Fixat" till lite på också, men vilken skillnad det är att nu köra en Grizzly 700.
Grizzen flyger mer eller mindre upp för backar på 2wd som jag innan fick sakta ta mig uppför med Goesen på 4wd.
Forts följer
//Johan
-
Marknadens klart tuffaste hasplåtar! ()p
-
Grattis till en fin maskin i en mycket fin färg... Visste väl att ditt kloka resonemang bara kunde leda fram till Yamaha!
-
Hejsan!
Tiden går fort när man har roligt.. närmare sagt cirkus 24 timmar har min Grizzly nu hunnit passera.
Hittills har det varit mkt trevliga timmar och jag är mer än nöjd med maskinen. Jag har monterat ett annat styrkit som ger möjlighet till mer personlig inställning. Winch med syntetlina samt fjärrkontroll sitter också på.
Igår kväll så gav jag mig på att göra en Pod mod (ändra på insprutet) via dispalayen. Det fanns flera mat nyttiga koder att finna i detta program, man kan avläsa motor temp, insugs temp, kolla så att alla potentiometrar ligger innom rätt värden mm.
Lev väl
Johan
(http://img213.imageshack.us/img213/5308/fatbarbw3.jpg) (http://imageshack.us)
-
man kan väl bara säga ()p
jävligt rått styre och plåtar 8)
-
Kom styret som ett kit eller har du plockat lösa pinaler? vart hittade du det? Pris?
Den blev heltklart tuffare med det på, ()p så slipper man "buffalostyret" som sitter orginal. ;D
-
Styr hållaren (Risers) beställde jag ifrån Usa (http://www.roxspeedfx.com/)
Tänk på att tull/moms/frakt tillkommer på priserna.
Själva styret är ett vanligt Fatbar Mx styre.
Finns det intresse för styrhållare? Jag ska eventuellt låta fräsa fram några stycken.
Johan
-
Jag är intresserad av styrhållare!
Mvh, Peder
-
Till rätt pris absolut :headbang: