ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: guld skrivet 5 april 2008 kl. 22:37:40

Titel: Ursäkta vinschfäste
Skrivet av: guld skrivet 5 april 2008 kl. 22:37:40
Ursäkta ja tog bort hela tråden. men frågan var om vinsch fäste på Kymco mxu 300.
Vinsch från cycle country är två plattjärn som skruvas ihop på var sida om främreramrören det passar dåligt ja var tvungen att göra om mitt. Det är bättre att be en smed att fixa ett. I bak så gjorde ja en aluminiumplåt som ja skruvade i lasträcket som vinschen fästes i
(http://i25.tinypic.com/t55ce8.jpg)
Titel: en fråga
Skrivet av: nek skrivet 5 april 2008 kl. 22:48:30
vilken års model har du ja har enkymco 300 07an grön
men ja tittade på din kula i bak så är de ej samma som min då ja har en kula fäste där i motread så ja stt ditt den kula fäste i där då men ja tittade på din såg de ej lika ut då

lycka till me kymco 300

lägg ut någe bra film om den
Titel: Ursäkta vinschfäste
Skrivet av: Pv544 skrivet 5 april 2008 kl. 23:58:45
nek; Jag tror att han gjort ett eget drag som han monterat i det vanliga fästet. Antingen för att få ett "kombifäste" eller för att få kulan högre.
Men det ser skumt ut, jag reagerade också över det där när jag såg bilden.
Titel: Ursäkta vinschfäste
Skrivet av: ingemar skrivet 6 april 2008 kl. 01:39:27
Men håller last räcket bak om du kör fast vid lerhål eller dyligt tänkte mest skruv vid infattningen kanske inte är det bästa
Titel: Ursäkta vinschfäste
Skrivet av: guld skrivet 6 april 2008 kl. 17:22:51
Det var väldigt vad ni är observanta. Det är helt rätt ett omgjort kombifäste från Yamaha men det var inget vidare ja satte på en vanlig kula senare. Årsmodellen? 2006 tror ja det var en av dom första som kom till sverige. Fästet i last räcket håller utmärkt ja hade en liknande lösning på min MXU 500
lite bilder

http://tinypic.com/view.php?pic=2v8ptad&s=3

http://tinypic.com/view.php?pic=6sfgk9&s=3

http://tinypic.com/view.php?pic=vhx91h&s=3


Ja har nyligen köpt en ny leksak. Om ni får tillfälle så prova en. Den är skit kul!

http://tinypic.com/view.php?pic=156ziok&s=3
Titel: Nytt Försök med bilder
Skrivet av: guld skrivet 6 april 2008 kl. 17:40:17
Det var väldigt vad ni är observanta. Det är helt rätt ett omgjort kombifäste från Yamaha men det var inget vidare ja satte på en vanlig kula senare. Årsmodellen? 2006 tror ja det var en av dom första som kom till sverige. Fästet i last räcket håller utmärkt ja hade en liknande lösning på min MXU 500
lite bilder

(http://i25.tinypic.com/2v8ptad.jpg)
(http://i26.tinypic.com/6sfgk9.jpg)
(http://i25.tinypic.com/vhx91h.jpg)

Ja har nyligen köpt en ny leksak. Om ni får tillfälle så prova en. Den är skit kul!
(http://i29.tinypic.com/156ziok.jpg)
Titel: Ursäkta vinschfäste
Skrivet av: K_F_D skrivet 7 april 2008 kl. 15:58:12
Har du nån bild på det främre vinschfästet? Skulle vilja se hur det ser ut!
/Daniel
Titel: Ursäkta vinschfäste
Skrivet av: guld skrivet 7 april 2008 kl. 21:54:04
Nej ja har ingen bra bild men kolla här

http://www.cyclecountry.com/Manuals/25-xxxx/25-8410.pdf

Mats
Titel: Ursäkta vinschfäste
Skrivet av: Reed skrivet 8 april 2008 kl. 07:27:46
Ett vinch-fäste på det sättet kan jag inte rekkomendera någon.

1 - Aluminium är helt fel material, efter som att det inte böjer sig lika mycket som stål utan spricker och går sönder. Blir lasten för hög så kommer bultarna gå rak genom alu-plåten, om man inte har STORA brickor och mycket tjock alu.

2 - Dessutom tror jag dom flesta vet att lastracken på hojjarna sällan är godkända för mer än 100 kg, vilket gör att dom inte är konstruerade för speciellt mycket påfrestningar, ofta sitter rracket fast i ramen med 4 st m6 eller m8, och ett par bultar i plastskärmarna. Dessutom är varken rören eller svetsningar dimensionerade för 500-600 kg dragvikt (som en mc på 300 kg kan väga vid fastkörning)

3 - Att montera en vinch så högt upp på ramen kan göra att maskinen välter bakåt mycket lättare vid belastning.

Jag vill inte måla fan på väggen, det funkar säkert utmärkt, men om någon gör ett liknande fäste i tunnare aluminium, på ett klenare lastrack kan man göra sig mycket illa när vichen lossnar under last/dragning!  Såvidare man inte tänker använda bakvinchen för att lasta timmerkärra med kran, så är det fel sätt att montera en vinch kort och gott.
Titel: Ursäkta vinschfäste
Skrivet av: guld skrivet 8 april 2008 kl. 09:22:08
Citat från: "Reed"
Ett vinch-fäste på det sättet kan jag inte rekkomendera någon.

1 - Aluminium är helt fel material, efter som att det inte böjer sig lika mycket som stål utan spricker och går sönder. Blir lasten för hög så kommer bultarna gå rak genom alu-plåten, om man inte har STORA brickor och mycket tjock alu.

2 - Dessutom tror jag dom flesta vet att lastracken på hojjarna sällan är godkända för mer än 100 kg, vilket gör att dom inte är konstruerade för speciellt mycket påfrestningar, ofta sitter rracket fast i ramen med 4 st m6 eller m8, och ett par bultar i plastskärmarna. Dessutom är varken rören eller svetsningar dimensionerade för 500-600 kg dragvikt (som en mc på 300 kg kan väga vid fastkörning)



3 - Att montera en vinch så högt upp på ramen kan göra att maskinen välter bakåt mycket lättare vid belastning.

Jag vill inte måla fan på väggen, det funkar säkert utmärkt, men om någon gör ett liknande fäste i tunnare aluminium, på ett klenare lastrack kan man göra sig mycket illa när vichen lossnar under last/dragning!  Såvidare man inte tänker använda bakvinchen för att lasta timmerkärra med kran, så är det fel sätt att montera en vinch kort och gott.



Tycker du att Kymco MXU 300 är en skogs maskin? för mej är det en leksak.
 Att ha vinschen under last räcket är en stor fördel om du kör ner i ett ler hål och ska ta dej upp. Som du vet så är det nästan alltid lättare att dra upp ATVn samma väg som den kom. Fördelen är att du kommer åt vinschen och att den förhoppningsvis är över lervattnet. Men du kanske menar MXU 500 som skogsmaskin kolla på den här sidan
http://www.kymcoatv.se/kymco_tillbehor.html
oj Kymco har vist ett originalfäste som sitter i lasträcket.
 Tjockleken på aluminiumen måste självklart vara anpassad till vad du ska använda den till

Mats
Titel: Ursäkta vinschfäste
Skrivet av: Reed skrivet 9 april 2008 kl. 19:55:34
Citat från: "guld"
Citat från: "Reed"

Tycker du att Kymco MXU 300 är en skogs maskin? för mej är det en leksak.
 Att ha vinschen under last räcket är en stor fördel om du kör ner i ett ler hål och ska ta dej upp. Som du vet så är det nästan alltid lättare att dra upp ATVn samma väg som den kom. Fördelen är att du kommer åt vinschen och att den förhoppningsvis är över lervattnet. Men du kanske menar MXU 500 som skogsmaskin kolla på den här sidan
http://www.kymcoatv.se/kymco_tillbehor.html
oj Kymco har vist ett originalfäste som sitter i lasträcket.
 Tjockleken på aluminiumen måste självklart vara anpassad till vad du ska använda den till

Mats


Jag tror ingenting om kymco då jag aldrig kört någon, men det ser då fan inte ut som en quad på bilderna iaf...

Bra lastrack, tjock alu och inte för hård användning så går det nog bra.

MEN! om någon annan som inte har koll på lägen försöker bygga liknande lösning, så kan det sluta med 300 kg maskin över sig, eller 10 kg vinch i huvudet, och det känns som en bra grej att undvika.
Titel: Ursäkta vinschfäste
Skrivet av: guld skrivet 10 april 2008 kl. 14:43:09
Citat från: "Reed"
Citat från: "guld"
Citat från: "Reed"

Tycker du att Kymco MXU 300 är en skogs maskin? för mej är det en leksak.
 Att ha vinschen under last räcket är en stor fördel om du kör ner i ett ler hål och ska ta dej upp. Som du vet så är det nästan alltid lättare att dra upp ATVn samma väg som den kom. Fördelen är att du kommer åt vinschen och att den förhoppningsvis är över lervattnet. Men du kanske menar MXU 500 som skogsmaskin kolla på den här sidan
http://www.kymcoatv.se/kymco_tillbehor.html
oj Kymco har vist ett originalfäste som sitter i lasträcket.
 Tjockleken på aluminiumen måste självklart vara anpassad till vad du ska använda den till

Mats


Jag tror ingenting om kymco då jag aldrig kört någon, men det ser då fan inte ut som en quad på bilderna iaf...

Bra lastrack, tjock alu och inte för hård användning så går det nog bra.

MEN! om någon annan som inte har koll på lägen försöker bygga liknande lösning, så kan det sluta med 300 kg maskin över sig, eller 10 kg vinch i huvudet, och det känns som en bra grej att undvika.


Quad eller inte bakhjuls drift och en 300 motor klingar det som en skogsmaskin.
 Och man kan undra varför du skriver i Kymco tråden om du aldrig har provkört en?

Mats
Titel: Ursäkta vinschfäste
Skrivet av: Reed skrivet 10 april 2008 kl. 22:37:24
Citat från: "guld"

Quad eller inte bakhjuls drift och en 300 motor klingar det som en skogsmaskin.
 Och man kan undra varför du skriver i Kymco tråden om du aldrig har provkört en?

Mats


Jag kör till 90% med bara bakhjulsdriften i på min maskin, trots att jag kör mycket i skogen, det räcker väldigt långt, speciellt om man har vinch.

Varför jag skriver i kymco-delen? vinchar och liknande utrustning spelar ingen större roll vilken maskin dom sitter på, det är samma grejjer och samma användningsområde oavsett märke på maskinen.

Men om du blev ledsen för att jag var inne i Kymco-delen så ber jag sjukt mycket om ursäkt, och springer genast tillbaka till min egen sandlåda och leker...
Titel: Ursäkta vinschfäste
Skrivet av: guld skrivet 11 april 2008 kl. 10:39:26
Citat från: "Reed"
Citat från: "guld"

Quad eller inte bakhjuls drift och en 300 motor klingar det som en skogsmaskin.
 Och man kan undra varför du skriver i Kymco tråden om du aldrig har provkört en?

Mats


Jag kör till 90% med bara bakhjulsdriften i på min maskin, trots att jag kör mycket i skogen, det räcker väldigt långt, speciellt om man har vinch.

Varför jag skriver i kymco-delen? vinchar och liknande utrustning spelar ingen större roll vilken maskin dom sitter på, det är samma grejjer och samma användningsområde oavsett märke på maskinen.

Men om du blev ledsen för att jag var inne i Kymco-delen så ber jag sjukt mycket om ursäkt, och springer genast tillbaka till min egen sandlåda och leker...


Ja det räcker väldigt långt men om det slirar så tror ja nog att du lägger i 4X4 innan du börjar vinscha eller hur?
Om du drar stock och det börjar slira så lägger du nog också in 4X4 det är först då som något skulle kunna gå sönder men eftersom Isakssons säljer fästen till bak räcket så bör det nog att det hålla.
Frågan var om MXU 300 som inte är 4X4 alltså ingen skogsarbetsmaskin.
Eftersom vi är i Kymco tråden så är det Kymco och dess hållbarhet vi skriver om.
Men om du inte tror att spelar någon större roll vilka maskiner man sätter tillbehören på, och ja har provat på mina Kymco, och det håller!  
Vad menar du då med dina inlägg ?

Ps
 Nej nej inte lessen bara roligt med lite olika åsikter stanna gärna kvar
Titel: Ursäkta vinschfäste
Skrivet av: Reed skrivet 11 april 2008 kl. 15:06:40
Citat från: "guld"
[Om du drar stock och det börjar slira så lägger du nog också in 4X4 det är först då som något skulle kunna gå sönder men eftersom Isakssons säljer fästen till bak räcket så bör det nog att det hålla.
Frågan var om MXU 300 som inte är 4X4 alltså ingen skogsarbetsmaskin.
Eftersom vi är i Kymco tråden så är det Kymco och dess hållbarhet vi skriver om.
Men om du inte tror att spelar någon större roll vilka maskiner man sätter tillbehören på, och ja har provat på mina Kymco, och det håller!  
Vad menar du då med dina inlägg ?

Ps
 Nej nej inte lessen bara roligt med lite olika åsikter stanna gärna kvar



Jag vet att det säljs fästen till pakethållare, men det är helt fel sätt att montera på.  Balansen blir helt fel, och maskinen riskerar att slå runt till mycket större grad än om du monterar den längre ner i ramen. Vinchar du virke på timmerkärra så funkar det bra, då du använder kran.

Vad jag menar med mina inlägg? Jag menar att om någon gör ett eget fäste, och inte har kolla på vad dom gör, så är risken stor att dom gör illa sig sen.

Om någon tänker göra fästen liknande ditt så bör man tänka till en gång extra om det funkar, och hur man gör, så man slipper göra illa sig.