ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Andersw skrivet 2 april 2008 kl. 22:16:53
-
Har nyss köpt en Dinli 450 nitro , 07a...
Det hela med affären är att cykeln är lite sönderkörd. ägaren sa att den rullat 90 mil, men i själva verket rullat ~150 mil när man slog över till kmh
problem med hojen:
- Blinkersrelät var sönder, det visste jag dock från början
- parkeringsbromsen tar Inget alls.
- den dör när ja rullar med kopplingen intryckt när choken är avstängd men funkar ypperligen när jag kör(vad jag förstog så hade han satt på en annan spridare)
Jag gav 44´000 för ovanstående men har tänkt ringt tillbaka och bråka på säljaren då han redovisade felaktiga siffror... visst, jag kollade inte så noga då och antog att det stämde men mätaren var inställd på MPH när jag kollade...
Det jag är fundersam på är vad jag ska säga till säljaren, vad som är rimligt dvs...
sen är jag fundersam på hur jag styr upp ovanstående problem med cykeln... har beställt nytt relä dock...
Är totallt ny inom quads så förklara vettigt tack :p
//Anders
-
Hur är den servad enligt s-bok då?
-
Det där med handbromsen är inget att bry sig om tror jag, jag kör för närvarande också en "B" quad, du får vad du betalar för helt enkelt, min handbroms är knappt märkbar, jag undrar om nån som har sån har en som är bra?.
Jag lägger i växeln på den och stänger av, ev vrider styret om det lutar bara lite.
Handbromsen på dom fina cyklarna är ju superb!
bromsar överlag då... på min kan man inte göra stoppies, och inte på nån som har samma modell heller, men det kan man på dom finare cyklarna, vet inte med dinli dock?
-
Tjenare. Har själv haft en Dinli DMX 450 06´a, och har god erfarenhet på 07´orna från mitt förra jobb.
Blinkerreläerna Dinli Original är tyvärr bräckliga, pajade på min egna hoj två gånger och på en splitt ny Dinli 350.
44 000 för en Nitro Edition som gått 150 mil tycker jag var en riktigt bra affär, trots defekterna.
Om han hade jäklats med dig och ställt om till MPH på mätaren innan med vilje, eller om han bara hade gjort det av misstag, är väl något man kan fundera på i ondo.
Hur du löser felen är iaf relativt enkelt.
Blinkersreläet är tyvärr som sagt bara att byta ut. Kan man få tag på ett relä till något annat märke, te.x PGO, är bra då de passar direkt på kontakten, och håller bättre. Ett nytt relä kan man med fördel täta med smältlim eller siliconmassa.
Parkeringsbromsen.
Behöver i 9.9 fall av 10 justeras.
På senare modeller av DMX 450 (från att de fick svart ram) så manövreras P-bromsen med wire, tidigare har denna varit hydraulisk och "inbakad" i färdbromsen.
Bakbromsen bromsok har en extra tryckkolv som påverkas av en wire från det lilla reglaget på styret. Där denna wire´s arm sitter fast på oket, finns också en M8-bult med en låsmutter på.
Dra åt P-bromsen, lossa muttern på justerbulten nere på oket, och skruva in M8-bulten tills maskinen inte går att rulla.
Viktigt! Lossa därefter P-bromsreglaget igen, och kontrollera att hojen rullar obehindrat. Bromsen får inte ligga på!
Ligger den fortfarande på, vilket känns när man försöker rulla den, så skruva ut justerbulten igen tills hojen rullar fritt.. Dock ska den fortfarande bromsa när man låser P-bromsreglaget.
Glöm inte att lägga åt låsmuttern på justerbulten när du är klar med justeringen. Håll då i justerbulten samtidigt som du drar åt låsmuttern. Kan ibland räcka med en halv grads vridning på justerbulten för att den plötsligt ska ligga på igen.
Dör när du rullar med kopplingen intryckt.
Det gjorde min Dinli också ibland, särskilt när det var kallt.
Då finns det mer syre i luften, och motorn får något magrare blandning.
Då blir det också svårare för motorn att "återhämta" sig till tomgång när man släpper av. Den sätter allt extrasyre i halsen helt enkelt. Släppar man av utan att koppla, så blir motorn "hjälpt" ner till tomgång av motorbromsen.
Kör du med choke, så får den extrabränsle, och tjuvstannar heller inte lika lätt.
Löste detta genom att justera upp blandskruven lite, och en liten uppåtjustering på tomgångsskruven. Båda sitter på förgasarens ena sida.
Tomgången är en större skruv, blandskruven är en mindre.
Blandskruven påverkar endast de första 25% av registret.
Skruva medsols för fetare blandning, och motsols för magrare.
I ditt fall bör du skruva in den tills den slutar tjuvstanna då du släpper av med kopplingen intryckt.
Justera endast med varmkörd motor.
Apropå att han pratade om att han hade bytt spridare. Dinli DMX 450, alla modeller och varianter, har förgasarmotorer. Finns inga direktinsprutade varianter än, så därav finns det heller inga spridare att byta.
Han kan dock ha menat att han bytt huvudmunstycket i förgasaren, som huvudsakligen bestämmer hur fet blandning motorn får.
Hoppas det löser sig för dig. I ATV/Quad-världen finns det alltid något att skruva med/justera på sin hoj. Så det är väl det första man bör vänja sig vid. :) Det hör liksom till.
-
Man har som köpare under privata förhållanden undersökningplikt som innebär att man ska kolla och provköra NOGA innan affären görs. Samtidigt har säljaren upplysningsplikt som innebär att han ska upplysa så gott det går om defekter och fakta angående objektet.
Att tjafsa med säljaren efter att affären avslutats hänger till allra största delen på säljarens välvilja. Juridiskt sett är det svårt att komma någonstans. Har han dåligt samvete kan du kanske få tillbaka några spänn men de saker du räknade upp verkar inte vara så allvarliga eller ovanliga.
Kan ju alltid ringa och jiddra men jag personligen hade nog svalt kallsupen och fixat grejorna själv. Men alla är vi olika.
Länk ang bilköp: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=11207