ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Andersw skrivet 2 april 2008 kl. 22:16:33

Titel: Funderingar kring ett köp jag nyligen gjort...
Skrivet av: Andersw skrivet 2 april 2008 kl. 22:16:33
Har nyss köpt en Dinli 450 nitro , 07a...

Det hela med affären är att cykeln är lite sönderkörd. ägaren sa att den rullat 90 mil, men i själva verket rullat ~150 mil när man slog över till kmh

problem med hojen:
- Blinkersrelät var sönder, det visste jag dock från början
- parkeringsbromsen tar Inget alls.
- den dör när ja rullar med kopplingen intryckt när choken är avstängd men funkar ypperligen när jag kör(vad jag förstog så hade han satt på en annan spridare)

Jag gav 44´000 för ovanstående men har tänkt ringt tillbaka och bråka på säljaren då han redovisade felaktiga siffror... visst, jag kollade inte så noga då och antog att det stämde men mätaren var inställd på MPH när jag kollade...

Det jag är fundersam på är vad jag ska säga till säljaren, vad som är rimligt dvs...
sen är jag fundersam på hur jag styr upp ovanstående problem med cykeln... har beställt nytt relä dock...

Är totallt ny inom quads så förklara vettigt tack :p

//Anders
Titel: Funderingar kring ett köp jag nyligen gjort...
Skrivet av: Edholm skrivet 2 april 2008 kl. 23:29:59
Tjenare. Har själv haft en  Dinli DMX 450 06´a, och har god erfarenhet på 07´orna från mitt förra jobb.

Blinkerreläerna Dinli Original är tyvärr bräckliga, pajade på min egna hoj två gånger och på en splitt ny Dinli 350.
44 000 för en Nitro Edition som gått 150 mil tycker jag var en riktigt bra affär, trots defekterna.

Om han hade jäklats med dig och ställt om till MPH på mätaren innan med vilje, eller om han bara hade gjort det av misstag, är väl något man kan fundera på i ondo.

Hur du löser felen är iaf relativt enkelt.

Blinkersreläet är tyvärr som sagt bara att byta ut. Kan man få tag på ett relä till något annat märke, te.x PGO, är bra då de passar direkt på kontakten, och håller bättre. Ett nytt relä kan man med fördel täta med smältlim eller siliconmassa.

Parkeringsbromsen.
Behöver i 9.9 fall av 10 justeras.
På senare modeller av DMX 450 (från att de fick svart ram) så manövreras P-bromsen med wire, tidigare har denna varit hydraulisk och "inbakad" i färdbromsen.
Bakbromsen bromsok har en extra tryckkolv som påverkas av en wire från det lilla reglaget på styret. Där denna wire´s arm sitter fast på oket, finns också en M8-bult med en låsmutter på.
Dra åt P-bromsen, lossa muttern på justerbulten nere på oket, och skruva in M8-bulten tills maskinen inte går att rulla.

Viktigt! Lossa därefter P-bromsreglaget igen, och kontrollera att hojen rullar obehindrat. Bromsen får inte ligga på!

Ligger den fortfarande på, vilket känns när man försöker rulla den, så skruva ut justerbulten igen tills hojen rullar fritt.. Dock ska den fortfarande bromsa när man låser P-bromsreglaget.

Glöm inte att lägga åt låsmuttern på justerbulten när du är klar med justeringen. Håll då i justerbulten samtidigt som du drar åt låsmuttern. Kan ibland räcka med en halv grads vridning på justerbulten för att den plötsligt ska ligga på igen.


Dör när du rullar med kopplingen intryckt.

Det gjorde min Dinli också ibland, särskilt när det var kallt.
Då finns det mer syre i luften, och motorn får något magrare blandning.
Då blir det också svårare för motorn att "återhämta" sig till tomgång när man släpper av. Den sätter allt extrasyre i halsen helt enkelt. Släppar man av utan att koppla, så blir motorn "hjälpt" ner till tomgång av motorbromsen.
Kör du med choke, så får den extrabränsle, och tjuvstannar heller inte lika lätt.
Löste detta genom att justera upp blandskruven lite, och en liten uppåtjustering på tomgångsskruven. Båda sitter på förgasarens ena sida.
Tomgången är en större skruv, blandskruven är en mindre.
 Blandskruven påverkar endast de första 25% av registret.
Skruva medsols för fetare blandning, och motsols för magrare.
I ditt fall bör du skruva in den tills den slutar tjuvstanna då du släpper av med kopplingen intryckt.
Justera endast med varmkörd motor.

Apropå att han pratade om att han hade bytt spridare. Dinli DMX 450, alla modeller och varianter, har förgasarmotorer. Finns inga direktinsprutade varianter än, så därav finns det heller inga spridare att byta.  

Han kan dock ha menat att han bytt huvudmunstycket i förgasaren, som huvudsakligen bestämmer hur fet blandning motorn får.

Hoppas det löser sig för dig. I ATV/Quad-världen finns det alltid något att skruva med/justera på sin hoj. Så det är väl det första man bör vänja sig vid.  :)  Det hör liksom till.
Titel: Funderingar kring ett köp jag nyligen gjort...
Skrivet av: TAZ™ skrivet 3 april 2008 kl. 14:38:32
Vad kan man som köpare göra för att få tillbaks pengar om man tror säljaren har ljugit?
tror själv att de kostar mer en de smakar att bråka när de gäller begagnat köp från privat person, men jag kanske har fel :lol:
Titel: Funderingar kring ett köp jag nyligen gjort...
Skrivet av: Zoobee skrivet 3 april 2008 kl. 16:56:33
Ring o fråga ARN  (Allmännareklamationsnämnden) dom kan nog besvara en del frågor om detta. :roll:
Titel: Funderingar kring ett köp jag nyligen gjort...
Skrivet av: STENE skrivet 3 april 2008 kl. 17:57:40
Tror det blir svårt för det är helt andra regler när man handlar av en privat person gämfört med ett företag (som jag förstått det hela iaf).
Titel: Funderingar kring ett köp jag nyligen gjort...
Skrivet av: Lunatics skrivet 3 april 2008 kl. 18:35:48
90 eller 150mil är ju inge o bråka om.
skulle det vart att den gått 500mil istället för 90 så skulle man bry sig.

Skulle man vilja fejka miltalen är det bättre o nollställa o köra lite till o inte bara göra om till Mph.
Titel: Funderingar kring ett köp jag nyligen gjort...
Skrivet av: Lunatics skrivet 3 april 2008 kl. 18:38:04
är det nå mer grejjer som är slitna.- hur ser däcken ut.
bytta? Kanske gått änumer än 150mil om den kosta 44 tusen.
Titel: Funderingar kring ett köp jag nyligen gjort...
Skrivet av: Orthafix skrivet 3 april 2008 kl. 19:13:00
Borde han inte skickat med orginalmunstycket när han säljer maskinen...
Har jag alltid gjort i alla fall.
Titel: Funderingar kring ett köp jag nyligen gjort...
Skrivet av: Ika_Moppe skrivet 3 april 2008 kl. 19:27:59
Man har som köpare under privata förhållanden undersökningplikt som innebär att man ska kolla och provköra NOGA innan affären görs. Samtidigt har säljaren upplysningsplikt som innebär att han ska upplysa så gott det går om defekter och fakta angående objektet.

Att  tjafsa med säljaren efter att affären avslutats hänger till allra största delen på säljarens välvilja. Juridiskt sett är det svårt att komma någonstans. Har han dåligt samvete kan du kanske få tillbaka några spänn men de saker du räknade upp verkar inte vara så allvarliga eller ovanliga.
Kan ju alltid ringa och jiddra men jag personligen hade nog svalt kallsupen och fixat grejorna själv. Men alla är vi olika.

Länk ang bilköp: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=11207
Titel: Funderingar kring ett köp jag nyligen gjort...
Skrivet av: Ika_Moppe skrivet 3 april 2008 kl. 19:28:19
Man har som köpare under privata förhållanden undersökningplikt som innebär att man ska kolla och provköra NOGA innan affären görs. Samtidigt har säljaren upplysningsplikt som innebär att han ska upplysa så gott det går om defekter och fakta angående objektet.

Att  tjafsa med säljaren efter att affären avslutats hänger till allra största delen på säljarens välvilja. Juridiskt sett är det svårt att komma någonstans. Har han dåligt samvete kan du kanske få tillbaka några spänn men de saker du räknade upp verkar inte vara så allvarliga eller ovanliga.
Kan ju alltid ringa och jiddra men jag personligen hade nog svalt kallsupen och fixat grejorna själv. Men alla är vi olika.

Länk ang bilköp: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=11207
Titel: Funderingar kring ett köp jag nyligen gjort...
Skrivet av: Ika_Moppe skrivet 3 april 2008 kl. 19:28:50
Man har som köpare under privata förhållanden undersökningplikt som innebär att man ska kolla och provköra NOGA innan affären görs. Samtidigt har säljaren upplysningsplikt som innebär att han ska upplysa så gott det går om defekter och fakta angående objektet.

Att  tjafsa med säljaren efter att affären avslutats hänger till allra största delen på säljarens välvilja. Juridiskt sett är det svårt att komma någonstans. Har han dåligt samvete kan du kanske få tillbaka några spänn men de saker du räknade upp verkar inte vara så allvarliga eller ovanliga.
Kan ju alltid ringa och jiddra men jag personligen hade nog svalt kallsupen och fixat grejorna själv. Men alla är vi olika.

Länk ang bilköp: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=11207
Titel: Funderingar kring ett köp jag nyligen gjort...
Skrivet av: Ika_Moppe skrivet 3 april 2008 kl. 19:29:37
Man har som köpare under privata förhållanden undersökningplikt som innebär att man ska kolla och provköra NOGA innan affären görs. Samtidigt har säljaren upplysningsplikt som innebär att han ska upplysa så gott det går om defekter och fakta angående objektet.

Att  tjafsa med säljaren efter att affären avslutats hänger till allra största delen på säljarens välvilja. Juridiskt sett är det svårt att komma någonstans. Har han dåligt samvete kan du kanske få tillbaka några spänn men de saker du räknade upp verkar inte vara så allvarliga eller ovanliga.
Kan ju alltid ringa och jiddra men jag personligen hade nog svalt kallsupen och fixat grejorna själv. Men alla är vi olika.
Titel: dinli 450
Skrivet av: opmsn skrivet 3 april 2008 kl. 19:47:06
har ytvärr erfarenhet av detta.. och med få ord; byt e bytt o kommer aldrig mer igen..

maskinen är din och du får göra vid de som är fel på den själv.. säljaren kan ha stått o lovat guld o gröna skogar men behöver inte göra något gentemot dig efter att maskine bytt ägare...

sorry

men sen tycker jag att du ska ringa o kräva att få tillbax lite av pengarna.. detta för att få till en schysst affär.. (eller pruta lite till) kanju vara så att han inte har klart för sig hur köplagen fungerar..

ha de gott med din nya maskin.. dinli 450 verkar iallfall vara en poppulär maskin.. =)
Titel: Funderingar kring ett köp jag nyligen gjort...
Skrivet av: Andersw skrivet 3 april 2008 kl. 21:57:27
tackar för all text grabbar, specielt till Edholm för den perfekta förklraringen hur man löser allt. har fixat handbromsen idag vilket var skitenkelt.!, ska ge mig på tomgången nästa vecka när jag har tid att skruva.

I mitt fall så kan jag nog inte skylla på någon annan än mig själv och min okunskap över hur ett sådant fordon skall vara... har insett nu efter massa felsökning, informationsläsning och lite allt möjligt, att det är rätt mycket som är sönder, och inte följde med...
Ska inte ta upp det här och nu men det kostar nog några tusen att åtgärda allt som inte var "perfekt" från början... men jag har börjat att svälja det hela nu när jag ser hur folk ser på det hela...

Det är nu några saker som jag är jäkligt fundersam över

1. vart köper jag reservdelar på nätet till dinli förutom från atvhuset ?

2.  luftslangen till förgasaren smälter sönder mer och mer för varje gång jag kör, hur stor skillnad gör det om man sätter dit en slang som är 1 meter lång och mynnar ut någon annanstans än vid motorn (där det just nu droppar ner från slangen) ?

3. sedan går det en slang från cylinderhuset(eller vad det kallas) som är rätt så "grov" med gängor på slutet, jag tycker den ska sitta fast någonstans men det verkar inte finnas någonstans att dra fast den... slangen sitter bak på höger sida på "huset" är det en luftslang eller vad??

för övrigt så gillar jag forumet och dess kunnighet, samt att folk är så pass trevlig med varandra och öppen på något sätt... keep it up grabbar ;)