ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Mazlow skrivet 27 mars 2008 kl. 22:49:20
-
Hej!
Har nyligen köpt en Raptor 700 -07 Borile. Har försökt läsa in mig på gamla trådar men vore ändå tacksam för era tips.
Började med att Köpa Alba racing pipe kittet.
Vad är värt att satsa pengar på mer? Vart handlar man billigast?
1 Motor:
2 Väghållning chassie:
3 Övrigt:
Jag kommer köra mesta delen asfalt och grusväg...
Hade tänkt så här:
1 Motor: Högkomp kolv, annan kamm som nästa steg...
2 Väghållning chassie: Spearz lågprofils vägdäck
3 Övrigt: Nerfbars, omdrevning 16/ev mindre
tack på förhand!
-
Jag hade nog vänt på ordningen, först säkerhet (nerfbars) sedan väghållning (sänkning och vägdäck) o till sist motoreffekt! Drevning blir ett måste om du köper lågprofildäck, men är ett nästan måste även med originalhjul (minst 15 kuggars)
-
Håller med LAHA, Satsa på nerfbars det första du gör!
Om du har orginal däck så satsa på riktiga vägdäck, Orginal däcken är riktigt svampiga enligt mitt tycke + att dom slits som satan på asfalt.
Sen finns det sänkning för bak och fram, Med detta så ligger den som en go-cart på vägen :)
Ett tips vid uppgradering av motor är att börja baklänges, alltså, 1:avgas, 2: kanske en bränslebox 3:luftfilter 4:kam 5: kolv
finns massa godis för motorn, Sök så finner du, Om nu sök funktionen funkar som den ska.
Lycka till
-
Nerfar är bra, jag har fortfarande inga men det kommer.
Vägdäck gör en jäkligt stor skillnad i grepp. Det gäller att hålla i sej vid undanmanövrar. I och med det så är en sänkning inte fel. Fjädringen blir hårdare (CRJ kit) och niger inte lika mycket. Om du kör på lågprofil rekomenderar i alla fall jag att du kör på 16/36. Min maxar ur vid 127km/h med 16/36.
Motormässigt började jag med en bränslebox (Power Commander III) med tanken att jag då skulle kunna optimera standardkurvan vilket ger effekt, rycka locket på burken, ta ur but plugen. Att man sedan får en acc.pump på köpet är ju inte fel. Har man väl den så är bara att handla när tillfälle ges.
Det kan också vara bra att sprida kostanderna lite. Inte kul att köpa PCIII och helsystem samma månad och det går knappast att börja med helsystem.
-
Nerfbars se ju så djävla fult ut ?? kanske inte håller med när jag är utan ben men men får väl återkomma! :roll:
-
Oki. Jag numrerade det bara för att dela upp det enklare. Men nerfbars kommer det att bli snart.
Hur funkar PCIII, hur mycket effekt tjänar man på det?
Funkar Spearz däcken eller finns det bättre/billigare?
mvh
-
PCIII är en fullt mappningsbar styrbox som ansluts parallelt med din orginal styrbox. Enkel installation utan att skada en kabel.
Sedan är det bara fråga o att hitta en bra mapp för din spec. Bäst är självklart att mappa i bänk men det går givetvis att komma nära ändå.
Den hittar nog ett par bortsprungna hästar när du har en helt optimerad mapp. Men effekt vinsten är ju större än så då du lätt kan kompensera för modifieringar som lockat på luftburkn mm. Sånt ger lite effekt plus ett jäkligt gött ljud!
-
Ett HMF helsysten är inte helt fel, och så låter det så jävla skönt.
:twisted: :twisted:
-
Nerfbars se ju så djävla fult ut ?? kanske inte håller med när jag är utan ben men men får väl återkomma! :roll:
Alla som rejsar har nerfar. Alla som vet nåt tycker att alla som rejsar är coola, alltså är nerfar coolt... ;)
/J
-
Nerfbars se ju så djävla fult ut ?? kanske inte håller med när jag är utan ben men men får väl återkomma! :roll:
Ärligt talat så tycker jag 700an ser ful ut utan nerfbars, Specielt när vägdäck och sänkning har kommit på.
yamahas gyt-r nerfbars är snygga enligt mig själv
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/YAMAHA-RAPTOR-700-700R-GYT-R-GYTR-ALUMINUM-NERF-BARS_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ43966QQihZ010QQitemZ200210147106QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
-
nerfbars på raptorn är bland det första du ska lägga pengarna på tycker jag..
-
looks like shit.men smaken är ju som...
-
looks like shit.men smaken är ju som...
beror lite på vilken sort/märke man har oxå - gillar dom små som är vinklade i framkant - sen tycker jag personligen att typen med ihopbyggda heelguards inte är snygga/ser klumpiga ut
-
Det är j**vligt fult med trasiga ben och fötter med. :roll:
Att köra utan är inte bara korkat utan IQ befriat. En sak kanske är för dem som fiser runt med sin fyrhjuling på vägen i 30 km/h men för resten så är det en billig försäkring. :?
Fattar igentligen inte varför dem ens kommer utan. Finns ju en hel uppsjö med olika modeller brukar finnas någon som man tycker e okej.
-
De är ju riktigt bra att dom kommer utan så sliper man gänga lös och slänga skiten! :lol: I övrikt så håller jag med iroc om hur dom ska se ut om man nu måste ha,De beror ju på lite var man kör! Själv kör ja ju inte på cross bana så jag fattar inte riktigt behovet! Men på vissa quads passar ju de bättre än andra!
-
Det först gubben sa på yamaha center första gången jag lämna in den på ventilkoll var "å du har monterat nerfbars, mycket smart för det är inte kul att hamna under med foten under fotpinnarna i full fart", snyggt eller inte, det är en billig försäkring, Man kan vara hur bra som helst på att köra, en olycka kan hända alla
-
De är ju riktigt bra att dom kommer utan så sliper man gänga lös och slänga skiten! :lol: I övrikt så håller jag med iroc om hur dom ska se ut om man nu måste ha,De beror ju på lite var man kör! Själv kör ja ju inte på cross bana så jag fattar inte riktigt behovet! Men på vissa quads passar ju de bättre än andra!
Det är inte bara för cross du behöver nerfar. Så fort du kör lite fortare och börjar röra dig på cykeln behövs det.. Men kör man som en snigel så är det klart att det är onödigt...
/J
-
han jag köpte min honda av hade kört utan nerfbars, o han hade bara kört jävligt lungt, men trots den lugna åkningn så haden hans ben hamnat framför fotpinen med ett kraftigt skadat ben som resultat. spelar ingne roll om du kör i 100 eller 10 får du foten framför och fastnar med den i marken bryter du benetl. själv tycker jag att nerfbars är snygt, ser naket ut om man inte har de.
-
De är ju riktigt bra att dom kommer utan så sliper man gänga lös och slänga skiten! :lol: I övrikt så håller jag med iroc om hur dom ska se ut om man nu måste ha,De beror ju på lite var man kör! Själv kör ja ju inte på cross bana så jag fattar inte riktigt behovet! Men på vissa quads passar ju de bättre än andra!
Det är inte bara för cross du behöver nerfar. Så fort du kör lite fortare och börjar röra dig på cykeln behövs det.. Men kör man som en snigel så är det klart att det är onödigt...
/J
Kör/åker du utan bälte i bilen när du bara kör/åker med väldigt sakta också?
-
Jag vet inte hur ni andra kör med era men när jag körde min så vart det flertalet tillfällen då man tappa fästet och landa med fötterna i nerfbaren's nät.
Räcker med att man kör vanligt väg och där är en grop eller vägbula så stutsar det till utav fan så tappar man fästet.
Jag antar och hoppas du kör utan hjälm och ryggplatta med för den onödiga kostanden lär du väl inte behöva med tanke på att det aldrig händer nått när du kör....... :?
Fan alltså tänk lite...
-
Jag vet inte hur ni andra kör med era men när jag körde min så vart det flertalet tillfällen då man tappa fästet och landa med fötterna i nerfbaren's nät.
Räcker med att man kör vanligt väg och där är en grop eller vägbula så stutsar det till utav fan så tappar man fästet.
Jag antar och hoppas du kör utan hjälm och ryggplatta med för den onödiga kostanden lär du väl inte behöva med tanke på att det aldrig händer nått när du kör....... :?
Fan alltså tänk lite...
NEJ faktist har jag både hjälm och platta de är bara benen jag skiter i, för de ser så djävla mesigt ut ,Men ni kan ju skaffa bur med för man vet ju ej ,allt kan ju hända! farligt farligt men härligt härligt
-
Jag vet inte hur ni andra kör med era men när jag körde min så vart det flertalet tillfällen då man tappa fästet och landa med fötterna i nerfbaren's nät.
Räcker med att man kör vanligt väg och där är en grop eller vägbula så stutsar det till utav fan så tappar man fästet.
Jag antar och hoppas du kör utan hjälm och ryggplatta med för den onödiga kostanden lär du väl inte behöva med tanke på att det aldrig händer nått när du kör....... :?
Fan alltså tänk lite...
NEJ faktist har jag både hjälm och platta de är bara benen jag skiter i, för de ser så djävla mesigt ut ,Men ni kan ju skaffa bur med för man vet ju ej ,allt kan ju hända! farligt farligt men härligt härligt
tycker de ser mesigt ut utan nerfbars, förjävla fult. Bra mycket snyggare med ett par nerfar :D Men de är ju bara min åsikt :wink:
-
Tja, jag kan ju säga att det är riktigt bra att ha dem...
Lyckades att göra en lufttur med min 700r och utan nerfbarsen skulle den nog inte vara så hel som den är nu....
Fast ny plast är dyrt.....
Enligt yamaha skulle det gå lös på 30000:-..
Ram spräckt, avgas rör krokigt ,plast mm mm mm.. och det syns nästan inte
Men kul var det he he innan alltså... :roll:
-
Tycker det är märkligt att det inte sitter nerfbars orginal.
Vart köper man kam och högkomp kolv billigast? Är det USA som gäller? Och vart handlar man däck och fälg till bäst pris, finns ju inte så mycket lågprofil däck begagnat?
Såg också att det skiljer en hel del i pris på tex drev, skiljer det mycket i kvalité?
mvh
-
Tycker det är märkligt att det inte sitter nerfbars orginal.
Vart köper man kam och högkomp kolv billigast? Är det USA som gäller? Och vart handlar man däck och fälg till bäst pris, finns ju inte så mycket lågprofil däck begagnat?
Såg också att det skiljer en hel del i pris på tex drev, skiljer det mycket i kvalité?
mvh
Jag har kolv kam om du vill ha, helt nytt aldrig monterat, kam = Hotcam steg 2, kolv = wiseco 12:1
-
Hej
Funderar på en Yamaha Raptor 700, undrar om någon har klockat den
0-100km/h
Can-am skryter ju om att Renegade gör 0-100km/h på 5.18sekunder
Toppfarten räcker i bägge fallen.
/A
-
Tycker det är märkligt att det inte sitter nerfbars orginal.
Vart köper man kam och högkomp kolv billigast? Är det USA som gäller? Och vart handlar man däck och fälg till bäst pris, finns ju inte så mycket lågprofil däck begagnat?
Såg också att det skiljer en hel del i pris på tex drev, skiljer det mycket i kvalité?
mvh
Jag har kolv kam om du vill ha, helt nytt aldrig monterat, kam = Hotcam steg 2, kolv = wiseco 12:1
Hur mycket vill du ha för hotcamen och kolven? Du kan väl skicka PM?
Mvh
-
Tycker det är märkligt att det inte sitter nerfbars orginal.
Vart köper man kam och högkomp kolv billigast? Är det USA som gäller? Och vart handlar man däck och fälg till bäst pris, finns ju inte så mycket lågprofil däck begagnat?
Såg också att det skiljer en hel del i pris på tex drev, skiljer det mycket i kvalité?
mvh
Jag har kolv kam om du vill ha, helt nytt aldrig monterat, kam = Hotcam steg 2, kolv = wiseco 12:1
Hur mycket vill du ha för kammen och kolven?
-
Tycker det är märkligt att det inte sitter nerfbars orginal.
Vart köper man kam och högkomp kolv billigast? Är det USA som gäller? Och vart handlar man däck och fälg till bäst pris, finns ju inte så mycket lågprofil däck begagnat?
Såg också att det skiljer en hel del i pris på tex drev, skiljer det mycket i kvalité?
mvh
Jag har kolv kam om du vill ha, helt nytt aldrig monterat, kam = Hotcam steg 2, kolv = wiseco 12:1