ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Bobbani skrivet 25 mars 2008 kl. 11:25:39
-
tjena, har lite problem att starta min 450 -06 när den stått ett tag (nån timma i cirka 0 gradigt) får gnugga på som faen och eventuellt putta igång den. (batteri fulladdat, har även ksprit blandat).
dock är det inga problem alls när den e varm, dock så vill den dö av (ibland) när man kastar in friläge eller frikopplar under färd även när den e varm, tomgången är ändå bra för det mesta så undrar lite va som kan va problemet.
den har gått 350mil ca nu.
tacksam för svar.
-
Jag tycker att det låter som att du har skit i förgasaren mest troligt i choke kanalen.
Då kan det bli sådär att den är svår när den är kall.
Ett tips till alla med avstrypta maskiner!
När ni byter luft filter spraya på med luftfilter olja.
Annars kan man få problem när maskinen suger in skit genom förgasaren.
Bla ventiler som bränns och skit i förgasaren mm.
Jag har märkt att det är många som bara byter filter de oljar aldrig in det efteråt.
-
tog upp förgasaren o rengjorde så gott de gick bytte även tändstift ingen skillnad den e fan helt omöjlig att få igång låter som de inte e nå kompression alls. dock startar den när man puttar igång den, men de e fan jobbigt :D
nå andra förslag nån?
-
Kolla ventilerna och kompet!
-
tack, nu är jag dock rätt nybörjare på de här men hur kollar jag kompet?
ventilerna behöver jag la bara ett bladmått till sen kika så de stämmer med 0,15 på insug vilka nu det är, sen 0,25 eller nåt på avgas?
aja ska skruva isär resten av skiten imorrn då =) känns skoj me detta när man ägt den i 40 mil.....
tar gärna emot guide eller nåt för att kolla allt, sökfunktionen funkar ej för mig.
-
Hej
Det är ju löjligt det här med ventilhysterin (naturligtvis ska de kollas någon gång, men det är ju lika för alla märken)
Kolla bränsleskruven som sitter i framkant under "gasaren"
Min var lika som din att den var väldigt svår att få igång runt 0 till -10, och att den stannade efter att man gasat fullt ett tag och när den ska ner på tomgång så stannar den.
Men efter justering så var det inga problem.
Skruva den mellan 1,5 - 3 varv ut beroende på bestyckning och luftfilter (väldigt generellt) Vrid upp tomgången lite och sedan skruvar du i den in och ut tills du hör skillnad i motorvarven, och ställ den någonstanns mitt i mellan. Inte helt optimalt men funkar i de flesta fall. (gäller varm motor)
Det är mitt tips.
/HENKE
-
hmm var nere o kollade nu, är det skruven vid flottören du menar? annars hittar jag bara den och tomgångs skruven som går o röra på
-
man måste borra bort en bricka om den inte är avstrypt
-
Hej
Det är ju löjligt det här med ventilhysterin (naturligtvis ska de kollas någon gång, men det är ju lika för alla märken)
/HENKE
Vill du ha reg nr på 5 st dinli som jag vet som har/har haft ventiler gjorda i skit material?
Tycker du ska ta ett komp prov Bobbani.
Låter som samma fel som jag hade på min dinli.
-
Vill du ha reg nr på 5 st dinli som jag vet som har/har haft ventiler gjorda i skit material?
Tycker du ska ta ett komp prov Bobbani.
Låter som samma fel som jag hade på min dinli.
Ja även solen har sina fläckar
Men att säga att 5 har haft problem med ventiler betyder inte det att ALLA har det. vilket detta forum bevisar
När du skriver att dem är skit vill man ju gärna vet vad som är skit med dom förutom att dom bara är skit.
Om nu dom är skit, så varför har inte ALLA samma problem som dessa fem maskiner???
Sedan kan detta forum sprida ett problem snabbt vidare med att alla gör nästan på samma sätt och
ändrar sin maskin som dem flesta här har gjort. Och då får ju många liknande problem.
Kan ju vara så att fujimotorn (som sitter i polaris och även dinli är känslig för vissa
tillbehör om man inte kontrollerar hur allt fungerar ihop innan man åker ut och bränner på vägarna)
Hoppas nu inte denna tråd blir en till tråd som spårar ur.
Ja bränsle skruven sitter under en mässingsbricka som måste borras ut.
Sedan är det bara att justera - Lycka till.
-
suttit ett antal timmar idag rengjort förgasaren igen med tryckluft kollat stiftet som inte verkar få speciellt mycke soppa.
sen när jag blev less så puttade vi igång den går ju inte så fint ojämn tomgång sen att gasen är seg tillbaka till normalläge osv, dock lättstartad när den e varm som vanligt.. inte kommit nån vart dvs hehe
ska borra upp den där brickan imorgon och testa det, ska även plocka upp och kolla ventilerna för säkerhets skull skiten e ju ändå halvt nerskruvad.
-
Min värkar inte höra till dom 5st som har ventilstrul då iallafall.
Min funkar bra i motorn. Startar påengång fast de stått hela vinter avstäld =).
Men vist kan det va ventilerna. men ligger dom på på vilken maskin som helst tar dom stryk. inte bara Dinli MAS..
Var 100mil ventilkoll om den är strypt. avstrypt är nog var 10timme eller nått sånt. Så har man gasat runt en hel helg är det inte heltfel o köra en ventilkoll.
-
Tjena Bobbani
Om det är som du säger att du inte har ngt komp.
Kolla det först innan du lägger ner en massa tid på annat.
Det är bara att bita i det sura äpplet och skruva bort tank mm.
Har du inget komp är det ju mkt stor risk att ventilerna har farit.
Sen behöver du inte bry dig om vad MAS skriver .
Som du kanske förstår så har han inte så mkt att tillföra ämnet.
"Bättre att vara tyst och låta alla tro att man är en idiot .
Än att öppna munnen och bevisa det"
ELLER HUR MAS
-
Sen behöver du inte bry dig om vad MAS skriver .
Som du kanske förstår så har han inte så mkt att tillföra ämnet.
"Bättre att vara tyst och låta alla tro att man är en idiot .
Än att öppna munnen och bevisa det"
ELLER HUR MAS
Haha...helt rätt. MAS har skrivit hur många meningslösa inlägg på Diniliforumet som helst på sista tiden och detta trots att han inte ens äger en Dinli.
Jag tror att MAS problem med Dinlin ligger i handhavandefel kategorin då ingen verkar haft så mycket fel på sin Dinli som han :) Har själv kört över 600 mil med min nu utan ett enda fel. Det du MAS 8)
Hoppas det löser sig med ditt startproblem Bobbani
-
tjo tog iaf upp toppen idag mellan 0.25-0-30 på avgas och härliga 0.00 till 0.05 på insug =(
mindre skoj, nån som har nå bra guide till att byta shims?
har inte ens stor koll på hur man tar lös kamaxeln/kedjan utan att förstöra nånting..
en annan sak shims sitter under ventilen va? sen skaffar man en mindre tex 0.15 mindre än vad man har?
tycker det är skumt att de kan ha minskat så mycket, kan de va nåt annat som e trasigt?
-
Fråga inte mig.
Ja vet tydligen inget om ventiler eller shimsning på en dinli.
Fast jag har gjort det typ 6 gånger och renoverat en topp 1 gång.
-
Schimset ligger mellan ventilskaftet och tryckaren (tallriken som kamaxeln trycker på när ventilen ska öppnas).....
Har du servicemanualenpå den???????annars så pm:a mig så mailar jag den till dig,,
-
Hej
Det är ju löjligt det här med ventilhysterin (naturligtvis ska de kollas någon gång, men det är ju lika för alla märken)
/HENKE
8O 8O 8O
-
Beklagar
men ett säkert tips är att prova shimsa en ggr.
blir det lika dant efter ngr timmar byt ventiler.
Det är tyvärr så att om du kör för länge utan spel "läs ngr timmar"
Så hjälper det inte med att shimsa
Tyvärr är det så att 99,9% av gångerna så är det underhållsfel,
När ventilerna far.
EX-.satt på unifilter utan filterolja,genomsläpp av sand(damm),ej kollat spelet med jämna mellanrum osv.
mkt vanligt inom cross.
Vi som kör cross vet att det är det viktigaste underhåll man gör.
Att byta filter ,vi byter efter varje heat för att minimera risken för sådana här problem.
det spelar ingen roll om man har titan ventiler om man inte sköter servicen.
Nu menar jag ju självfallet inte att du har slarvat men kanske ägaren före dig.
kontakta bulten_al så du får manualen, är du inte så haj på att skruva BÖR du kanske ta hjälp av ngn.
Eller lämna in den på verkstad så att det blir rätt.
Du har ju även garanti på jobb som är utförda på verkstad.
Vad gäller mas så vet han ju vad han gjort själv, vi i branchen vet .
Man ska serva en maskin på en auktoriserad verkstad för att garantier skall gälla (kolla tidigare inlägg av honom).
Är det service efter 20 mil så gör man den då, inte efter 350mil.
vad din handlare då har sagt till dig om service har egentligen inte ngn betydelse .
Du är väl läskunnig och kan läsa både en servicebok och instruktionsbok.
MEN det kanske gäller andra saker för can-am? Man kanske inte behöver serva dessa, framförallt inte på verkstad.
Köp en bil och pröva samma vals som du har gjort med fyrhjulingen och
se om de är snälla och tar emot det som reklamation.
Det är inte reklamation för allt som händer ,framförallt om man inte gör servicen som man ska.
-
Förresten kan du ju kontakta mig om du vill ha hela verkstadshandboken.
-
Ironman vad är det du inte förstår?
jag har själv tagit ner toppen på en av dom här maskinerna och lämnat in den till American racing i linköping, som är bra mycket mer kunniga i motorer än vad dom flesta som håller på med ATV är.
Lustigt att dom aldrig hade sen en sån sliten ventil om det är så vanligt.
När vi fått dom nya ventilerna märkte man att dom inte va gjorda i samma material och att dom va tyngre.
Den maskinen som vi bytte ventiler i har nu gått 200 Mil på även på crossbana och ventilerna har inte rört sig 0,01mm
Vart har du läst att jag serva min efter 350 mil?
Bobbani ta ner toppen och lämna in den till american racing dom vet vad dom håller på med.
-
okok tack ska se om jag får lös det idag så jag kan mäta shimsen.
får nog lite hjälp.
ska iaf testa att shimsa om, va e kostnad för de där små skitarna?
och sen va e kostnad om man väljer att lämna in så nån verkstad fixar till skiten om de kommer till det?
tack iaf alla för alla tips kanske skriver nå mer om de dyker upp nåt =)
-
Ironman vad är det du inte förstår?
jag har själv tagit ner toppen på en av dom här maskinerna och lämnat in den till American racing i linköping, som är bra mycket mer kunniga i motorer än vad dom flesta som håller på med ATV är.
Lustigt att dom aldrig hade sen en sån sliten ventil om det är så vanligt.
När vi fått dom nya ventilerna märkte man att dom inte va gjorda i samma material och att dom va tyngre.
Den maskinen som vi bytte ventiler i har nu gått 200 Mil på även på crossbana och ventilerna har inte rört sig 0,01mm
Vart har du läst att jag serva min efter 350 mil?
Bobbani ta ner toppen och lämna in den till american racing dom vet vad dom håller på med.
Min hadde inte ändratt nått i Ventil på 200mil servicen. trots avstrypt.
Men som med alla maskiner så ligger dom på går det fort. Skulle nog va lika irriterad som mas om det ma jag som hadde så oxå. Men men.
vad kosta det med sånna nya ventiler då MAS?
-
Ironman vad är det du inte förstår?
jag har själv tagit ner toppen på en av dom här maskinerna och lämnat in den till American racing i linköping, som är bra mycket mer kunniga i motorer än vad dom flesta som håller på med ATV är.
Lustigt att dom aldrig hade sen en sån sliten ventil om det är så vanligt.
När vi fått dom nya ventilerna märkte man att dom inte va gjorda i samma material och att dom va tyngre.
Den maskinen som vi bytte ventiler i har nu gått 200 Mil på även på crossbana och ventilerna har inte rört sig 0,01mm
Vart har du läst att jag serva min efter 350 mil?
Bobbani ta ner toppen och lämna in den till american racing dom vet vad dom håller på med.
Min hadde inte ändratt nått i Ventil på 200mil servicen. trots avstrypt.
Men som med alla maskiner så ligger dom på går det fort. Skulle nog va lika irriterad som mas om det ma jag som hadde så oxå. Men men.
vad kosta det med sånna nya ventiler då MAS?
Nya avgasventiler 353:-/st, har precis bytt mina. (OBS Ej pga insjunkande)
-
2 st nya orginal ventiler gick på 500 kr och sen behöver man en topppackning
kostar runt 200 har jag för mig och killen på american racing skulle bara ha 500 kr för att slipa in dom nya ventilerna.
Shimsen kostar 75kr styck Bobbani
Lunatics skulle jag haft din dinli så skulle jag ha haft kvar den än :D
-
har iaf tagit ut shimsen nu synd bara det e mitt ihelgen så man inte kan sticka o köpa nya , blir dock fixa direkt på måndag och hoppas rapplet håller några dagar sen iaf =)
det e nånstans mellan 0.0 och .05 i spel bara köpa .15 mindre än de som sitter i då va? visst fanns det några hundradelar att spela på?
tack så mycket för hjälpen alla.
-
bah minsta shimsen är ju 1,60mm sa de nu, så jag måste byta ventiler verkar det som... de blev ju mindre skoj.
kul o kasta ut 3-4 tusen på sån skit efter 50 mil..
-
Om en ventil kostar 250.- vad ska du då lägga 3-4000 på?
Båda in + packning + shims + inslipning = 1350.-
Hur länge har du haft den? Har du provat prata med tidigare ägare om han haft problem? Han lär väl blåneka om han visste om det men försöka duger.
-
de hade servat vid 250 sa de, nu vid 350 va den nästan på noll..
sen snackade jag me verkstan idag o han sa 3-4 tusen för byte av ventiler, beroende på hur mycket kåpor o shit som de ska ta av.
vet inte så många alternativ att lämna in på här uppe..
tyckte med det lär skumt.
det e ju bara de båda insugsventilerna. va har de kostat för er?
-
de hade servat vid 250 sa de, nu vid 350 va den nästan på noll..
sen snackade jag me verkstan idag o han sa 3-4 tusen för byte av ventiler, beroende på hur mycket kåpor o shit som de ska ta av.
vet inte så många alternativ att lämna in på här uppe..
tyckte med det lät skumt.
det e ju bara de båda insugsventilerna. va har de kostat för er?
går de lämna in hos nån sorts vanlig verkstad för att göra de där?
han jag ska lämna in hos va mek åt dinli återförsäljaren här i Umeå.