ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Mickev skrivet 30 oktober 2005 kl. 18:11:47

Titel: Automatväxel med lågväxel, funkar det?
Skrivet av: Mickev skrivet 30 oktober 2005 kl. 18:11:47
Har funderat på det ett tag nu. Jag vet ju att det känns inge vidare att köra i skogen och där det är tungt då man har automatvxlåda. Svårt å få ut den lilla kraft som finns till hjulena.
Men fungerar det bättre på dom 4hjulingar som börjat dyka upp som har lågväxel? Orkar växellådorna med då eller börjar dom slira "inombords" då det blir tungt också?
Titel: Automatväxel med lågväxel, funkar det?
Skrivet av: Outlander skrivet 30 oktober 2005 kl. 18:29:19
Din fråga är mycket beroende på maskin, har du en storkubikare av känt märke är ju lådan anpassad för belastningen, grejen med lågväxel är ju att minska "sliret" och få möjlighet till mer kraft i backen.

Alla erkända tillverkare (förrutom Honda) använder ju CVT automat vilket fungerar bra.

Kör själv en 700:a med CVT automat, kan även låsa diffen fram till 100% steglöst och har definitivt inga probs i skogen. Det finns pulver till max om man sitter fast....
Titel: Automatväxel med lågväxel, funkar det?
Skrivet av: Mr2t skrivet 30 oktober 2005 kl. 18:57:15
Citat från: "Outlander"
Din fråga är mycket beroende på maskin, har du en storkubikare av känt märke är ju lådan anpassad för belastningen, grejen med lågväxel är ju att minska "sliret" och få möjlighet till mer kraft i backen.

Alla erkända tillverkare (förrutom Honda) använder ju CVT automat vilket fungerar bra.

Kör själv en 700:a med CVT automat, kan även låsa diffen fram till 100% steglöst och har definitivt inga probs i skogen. Det finns pulver till max om man sitter fast....


Hur justeras låsningen av diffen steglöst? Med en spak precis som fram och back eller?
Titel: Automatväxel med lågväxel, funkar det?
Skrivet av: Outlander skrivet 30 oktober 2005 kl. 19:56:34
På vänster sida vid bromshandtaget sitter en extra liten tvåfingersspak som man steglöst reglerar hur mycket diffverkan som behövs vid fyrhjulsdrift.
Titel: Automatväxel med lågväxel, funkar det?
Skrivet av: Mr2t skrivet 30 oktober 2005 kl. 20:03:59
Hur justeras den? Hydrauliskt, elektriskt eller mekaniskt? Jävfligt fiffig mojäng måste jag säga. Önskar jag hade det på bilen.  :?
Titel: Automatväxel med lågväxel, funkar det?
Skrivet av: Outlander skrivet 30 oktober 2005 kl. 21:01:52
Utan att ha gått på djupet med hur den fungerar så utgår jag från att den är mekanisk, troligen så appliceras ett tryck mot skivorna i diffen och detta är då den justerbara delen i diffen när man själv väljer mängden av diffverkan.

Otroligt smidig funktion när det behövs lite mer traction........
Titel: Automatväxel med lågväxel, funkar det?
Skrivet av: Mr2t skrivet 31 oktober 2005 kl. 11:46:37
Okej, då har jag fått lite mer grepp om det där. Sorry att det blev lite offtopic Micke. Åter till ämnet ?=)
Titel: Automatväxel med lågväxel, funkar det?
Skrivet av: Mickev skrivet 1 november 2005 kl. 09:22:31
De ä lugnt. De var intressant! Va som sagt jädra fiffig typ av diffspärr.
Hade ju varit underbar i framxeln på bilen så man inte spärrar helt utan kan ha lite möjlighet att styra också ute i skogen.
Sedan kan man ju undra hur länge dom håller då man väljer själv hur mycket dom ska slira...