ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: Northkingen skrivet 21 mars 2008 kl. 23:38:01
-
Har nyligen köpt en Goes 520 som jag nu plockat bort strypningen i förgasaren på. Men har läst att det även skall finnas någon strypning i avgassystemet oxå så jag skulle vara tacksam om någon kunde förklara vart i avgassystemet strypningen sitter och hur man avlägsnar den......lägg gärna upp någon bild om det är möjligt.
Tack på förhand!
-
kollade lite på CF moto forumet & hittade detta
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9842&start=0
-
Tackar för länken. Men hur plockar man ut strypningen då? Måste man ta lös hela avgassystemet ända fram till cylindern eller räcker det att ta lös ljuddämparen och fram till skarven där den där stryningen sitter?
-
Rekomenderar nog att ta bort hela avgasarsystemet & bygga nytt. Men om du inte vill det får du nog plocka bort det & sedan slå bort det med hammar & don, eller kapa bort biten & tillverka en ny mellanbit.
-
Ok vill behålla orginal men utan strypning...... men sitter strypningen vid skarven på bakre delen alltså den delen av avgassystemet där ljuddämparen är eller på den delen där böjen vid cylindern är?
Sorry för att jag ställer många och kanske dumma frågor men vill gärna veta exakt vart strypningen sitter innan jag börjar riva bort avgassystemet.
-
Den sitter i den del som är närmast cylindern. Strypningen eller vad man nu ska kalla det, sitter vid övergången till den bakre delen.
-
Tittade på lite bilder om den strypningen som fanns i någon annan tråd...
Ser ju ut som om det vore katalysatorn och ingen strypning i ordets bemärkelse men. Fast själv kör man ju kat-löst med ;-)
-
Har försökt att hitta info om man behöver bestycka om förgasaren när man plockar bort strypningen eller som en del kallar den katalysatorn??
Någon som vet??
-
det ska vA kattar men jag har tagit bort båda öppnat upp luftburken satt dit ett 160 munstycke
-
det ska vA kattar men jag har tagit bort båda öppnat upp luftburken satt dit ett 160 munstycke
Båda?? Trodde att det endast var en katalysator som satt i röret mellan kröken och ljuddämparen..... men du menar kanske även gnistskyddet som sitter i ljuddämparen? Prövade du att köra maskinen med orginalmunstyckena efter du plockat bort katalysatorn? Skulle helst vilja bara kunna plocka bort katalysatorn utan att munstycka om förgasaren.
-
Klart att du kan...
Men om du öppnar upp mera så kan det vara så att den går med en högre luftblandning och bränsle-luft-mixen blir tunnare.
Utvecklar högre värme och det är inte så bra...
Öppnar du upp till och från luft så är det nog så att den bör bestyckas om.
Finns inga genvägar.
:wink:
-
Har plockat bort klacken som sitter i locket så den ger full gas samt jag har tagit bort gnistskyddet i ljuddämparen och planerar att ta bort katalysatorn men kommer inte att göra något åt luftburken..... är det ok då att inte munstycka om?
-
Hej!
Det gjorde en mkt stor skillnad på min 520 när jag bestyckade upp den till 150 i huvudmunstycke. Och då har jag inte rört luftburken eller några kattar. Motorn går nu mkt renare samt har ett helt annorlunda register.
Den gick sämre när jag provade att plocka bort "Snorklen" på luftburken.
//Johan
-
Har plockat bort klacken som sitter i locket så den ger full gas samt jag har tagit bort gnistskyddet i ljuddämparen och planerar att ta bort katalysatorn men kommer inte att göra något åt luftburken..... är det ok då att inte munstycka om?
Istället för att bestycka om kan du montera en http://www.knracing.se/tpi_dialajet.htm
så slipper du köpa en massa olika munstycken och testa dig fram med.
Men dom sakerna du gjort på hjulingen och en dialajet kommer den gå
kanonbra.
-
Men katten bör du slita ut innan oxå.