ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Yamaha_blaster skrivet 20 mars 2008 kl. 13:23:34

Titel: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: Yamaha_blaster skrivet 20 mars 2008 kl. 13:23:34
Som sagt funderar på en ny quad står imellan domma två yfz 450/Dinli 450, vilken tycker ni? För/Nackdelar? mm. Tack
Titel: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: Respekt skrivet 20 mars 2008 kl. 16:20:25
ja men va sjutton gubbar e de du grunnar över,?????
Om du vill spara pengar ta Dinli,vill du köra de bästa som bara går att köra e de ju Yamaha yfz450 som gäller,så vida inte du ska åka 100% asfalt el dyl......
Titel: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: CrazyMac skrivet 20 mars 2008 kl. 18:02:37
YFZ
Titel: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: zupe skrivet 20 mars 2008 kl. 18:36:51
annars så är nog goes 450 ett bättre val än dinlin
Titel: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: hello450 skrivet 20 mars 2008 kl. 21:29:23
finns inge o tänka på yfz så klart :D . service som alla tjatar om på 450cc är ju inte så farlig det handlar ju mest om tätare olje byten å det är ju inte så  svårt o göra själv 8)
Titel: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: Psycho skrivet 24 mars 2008 kl. 10:04:20
Yfz utan tvekan. Bättre kavlle, Bättre drag tja allt på den är bättre. Är bara priset som är högre.

Olja och ventil kontroll är det som är viktigt att sköta på dem. Inget av det är något svårt om man bara har lite mekar vana och verktygen.

Köp en bra verktygsatts och bladmått samt en moment nyckel som är graderad från 3-25Nm eller likande så kan du sedan göra alla service själv med en verkstadsmanual.
Titel: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 24 mars 2008 kl. 11:04:58
det är ju plånboken som styr :) YFZ'n är lätt mycket bättre maskin men å andra sidan dyrare, och den är ju inte dyrare för ingenting.

Jag skulle dock köpa en Hyosung/Goes istället för Dinlin är ful :)
Titel: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: motomaniac skrivet 24 mars 2008 kl. 14:16:54
YZF! Skrives det :wink:
Titel: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: Mattias skrivet 24 mars 2008 kl. 15:00:14
YZF är 2hjulingar,  YFZ är 4hjulingar!!
Titel: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: ddh skrivet 25 mars 2008 kl. 01:41:47
Glider in här och lånar tråden lite oförskämt såhär!

Hur pass skiljer sig servicen mellan raptor 700 och en yfz 450? Tätare oljebyten och ventilspels kontroll är det allt? Ungefär hur ofta talar vi om då? 20timmar eller 200mil? Give me a ballpart figure!  :D
Titel: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: Psycho skrivet 25 mars 2008 kl. 09:29:06
Oljebyte = 5-8 timmar beroendes på körningen. Köper man större förpack med så kom i alla fall jag ner på 63 kr/L vilket inte blir så dyrt. Går åt ungefär 1.85 liter/byte

Oljefilter = Vart annat oljebyte eller runt 10 tim. Köp från usa landar på runt 30-50 kr för yamha orginal.

Ventilspelet = Kollar man boken så på 450 om jag inte minns helt fel var 7 tim. Men det är överdrivet vet många som kör mycket mer än så. Fast å andra sidan så tar det inte många min att kolla det. Själv kollade jag vid varje oljefilter byte.

Detta är vad som ungefärligen gäller för YFZ 450.

Vad som gäller för 700 Raptor får någon annan fylla i. Men vet såpass mycket att det är betydligt längre service intervaller.

Går igentligen inte att jämföra dem två. Denna ena är en skogs/grus racer
medans den andra är en högprestandad och renodlad tävlings maskin.
Den fungerar iof alldeles utmärkt till lek osv med men kräver lite mer omvårdnad.
Titel: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: Beta skrivet 25 mars 2008 kl. 16:59:57
Citat från: "Psycho"
Oljebyte = 5-8 timmar beroendes på körningen. Köper man större förpack med så kom i alla fall jag ner på 63 kr/L vilket inte blir så dyrt. Går åt ungefär 1.85 liter/byte

Oljefilter = Vart annat oljebyte eller runt 10 tim. Köp från usa landar på runt 30-50 kr för yamha orginal.

Ventilspelet = Kollar man boken så på 450 om jag inte minns helt fel var 7 tim. Men det är överdrivet vet många som kör mycket mer än så. Fast å andra sidan så tar det inte många min att kolla det. Själv kollade jag vid varje oljefilter byte.

Detta är vad som ungefärligen gäller för YFZ 450.

Vad som gäller för 700 Raptor får någon annan fylla i. Men vet såpass mycket att det är betydligt längre service intervaller.

Går igentligen inte att jämföra dem två. Denna ena är en skogs/grus racer
medans den andra är en högprestandad och renodlad tävlings maskin.
Den fungerar iof alldeles utmärkt till lek osv med men kräver lite mer omvårdnad.
Blir lite konfunderad över det här, kollade igenom en service bok och den säger att olja och  oljefilter byts med 6 månaders intervall samma med ventil koll. Nu var det visserligen en service bok från 2003 och jag vet att dom gjorde om motorn en del där runt -05 men det borde väl inte skillja så mycket?
Har du en uppdaterad bok där det står nåt annat?
Titel: Re: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: tian skrivet 26 mars 2008 kl. 23:36:57
Citat från: "Yamaha_blaster"
Som sagt funderar på en ny quad står imellan domma två yfz 450/Dinli 450, vilken tycker ni? För/Nackdelar? mm. Tack


jag kan göra ditt val enkelt jag har en yfz450 05a till salu som är maxutrustad köper du den så har du en av dom grymmaste yfztorna i sverige.
Titel: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: Psycho skrivet 27 mars 2008 kl. 17:26:06
Citat från: "Beta"
Citat från: "Psycho"
Oljebyte = 5-8 timmar beroendes på körningen. Köper man större förpack med så kom i alla fall jag ner på 63 kr/L vilket inte blir så dyrt. Går åt ungefär 1.85 liter/byte

Oljefilter = Vart annat oljebyte eller runt 10 tim. Köp från usa landar på runt 30-50 kr för yamha orginal.

Ventilspelet = Kollar man boken så på 450 om jag inte minns helt fel var 7 tim. Men det är överdrivet vet många som kör mycket mer än så. Fast å andra sidan så tar det inte många min att kolla det. Själv kollade jag vid varje oljefilter byte.

Detta är vad som ungefärligen gäller för YFZ 450.

Vad som gäller för 700 Raptor får någon annan fylla i. Men vet såpass mycket att det är betydligt längre service intervaller.

Går igentligen inte att jämföra dem två. Denna ena är en skogs/grus racer
medans den andra är en högprestandad och renodlad tävlings maskin.
Den fungerar iof alldeles utmärkt till lek osv med men kräver lite mer omvårdnad.
Blir lite konfunderad över det här, kollade igenom en service bok och den säger att olja och  oljefilter byts med 6 månaders intervall samma med ventil koll. Nu var det visserligen en service bok från 2003 och jag vet att dom gjorde om motorn en del där runt -05 men det borde väl inte skillja så mycket?
Har du en uppdaterad bok där det står nåt annat?


Det med oljebytena är inte tagit från någon bok. Det går inte att sätta tex 6 månader på oljebyte på en sådan maskin. Möjligtvis en nedstrypt gatumaskin men inte ens den skulle jag byta olja så sällan på.
Man måste gå efter timmars körning på en sådan motor. Hur många timmar blir det på ett halvår?? Svaret är ju omöjligt att säga efter som alla kör olika mycke. Skall en person som kör ett par timmar i veckan byta lika ofta som han som kör en gång i veckan?? Nej naturligtvis inte..

Oljebytet beror ju helt och hållet på hur hårt du kör eller belastar den. Är många som byter olja efter tex varje tävling pga att man kör den väldigt hårt då.
Dessa täta oljebyten gäller för alla dessa prestandard motorer pga att dem är optimerade till max och kräver fräsch olja för att inte gå sönder.
Oljan bryts ner väldigt fort i dessa högvarviga maskiner och tappar sin vidhäftnings förmåga ganska snabbt.

Nu har jag inte kvar mek manuallen då den är såld. Men har för mig jag läste det med ventilerna i den. Eller om det nu var någon annanstans. Men även där gäller hur hårt man kör hur mycket man kör. Vissa kan köra flera hundra timmar utan att behöva shimmsa om.  Medans på min egena fick jag shimmsa om ganska ofta. Höll iof väldigt noga koll på detta så fort jag märkte det ändra sig shimmsade jag om. Vikitiga i det hela är att man kontrollerar det med jämna mellanrum. Tar som sagt inte långtid.

Sedan till den saken att i princip alla 450 innan 07 kommer få problem med att vevaxel lagrena skär eller kolvbulten pga av otillräcklig oljesmörjning är ju ytterligare en anledning till att sköta oljebytena.

Detta byggdes bort från och med 07 genom att man satte en dysa som sprejar undersidan av kolven med olja samt uppgraderade oljepumpen.
Denna uppgradering skulle jag rek alla som har en yfz 450 innan 07 att göra annars kommer man åka på ett haveri. Finns en lång tråd om detta på yfzcentral att läsa.

Det går enkelt att uppgradera detta själv. Färdiga kitt finns att köpa från usa för en bråkdel av kostanden här hemma. Samt är ingen krånglig operation.

Skulle vilja säga att oljebytet och ventil koll är det viktigast på dessa maskiner. Pga att det blir dyrt som fan om man havererar motorn. Det är dumt att snåla i den änden.
Titel: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: oleg skrivet 9 juni 2008 kl. 19:42:30
Vad heter detta kitt som smörjer undersidan av kolven???
Länk???
Titel: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: QuadMaster skrivet 10 juni 2008 kl. 21:13:34
Yfz 450 :D

Helst uppgraderad så man slipper vevaxelras som hände en viss person.... 8O
Titel: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: Psycho skrivet 20 juni 2008 kl. 08:50:25
Jag uppgraderade min föra köpte alla delar från mxsouth. Jag fräst iof min motorhalva själv. Men om man inte har tillgång till fräs så kan man köpa en 07'as motorhalva som redan är moddifierad.

Oil uppgrade sök på yfzcentral eller på ebay så får du fram dem.

Går att köpa färdiga kitt eller lösa delar det väljer man vilket man vill själv. Man kan även skicka sin motorhalva till en snubbe i usa som uppgraderar din gammla och kittar den med nya prylar sedan är det bara att montera ihop när den kommer hem. J&T nått heter firma finns länk på yfzcentral.com
Titel: Yfz 450 Elller Dinli 450?
Skrivet av: klotsvenne skrivet 20 juni 2008 kl. 09:39:10
en skillnad är att yamaha leverarar reservdelar oftast på ett par dagar vilket har gjort mig glad....o dinli inte kan leverera reservdelar överhuvudtaget eller väldigt lång leverans tid.....men jag skulle nog ta en dinli ändå för dom går så bra o är grymm kvalitet (ljug)... 8O  8O  8O ...O GLAD MIDSOMMAR!!!!! :lol: