ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: JBjrk skrivet 18 mars 2008 kl. 23:25:44

Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: JBjrk skrivet 18 mars 2008 kl. 23:25:44
Hallå,

Försöker söka efter info, men vet inte om sökfunktionen är ur funktion - Eller om det är så illa att det är mig det är fel på?

Hur som helst, ska byta olja och filter och tändstift på min maskin imorgon och undrar en del saker.

Hur mycket olja rymmer maskinen? Runt 2,5 liter? Var iaf vad som skickades med maskinen..

Vad ska jag tänka på vid oljebytet? Har läst/hört något om priming osv? Hur funkar det?

Hur pass mycket behöver jag riva för att byta tändstiftet?

Tack på förhand,
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 19 mars 2008 kl. 09:23:14
Forumet fungerar väl inte riktigt som det ska märker man..

Enligt Dealy servicemeddelande 2,8 liter när jag bytte iaf men beror väl på hur mkt du får ur. Kolla på stickan. Har aldrig brytt mig om priming. Behövs väl bara om man tar bort slangarna eller pumpen. Känn på slangen att oljan pumpas runt efter du bytt om du är osäker.
För att byta stift måste du bort med tanken så först lär du bort med toppkåpan och lossa sidokåporna.
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: JBjrk skrivet 19 mars 2008 kl. 09:34:44
Tack för svaret! Låter rimligt det du skriver.

Kollar såklart hur mycket jag får ur den också, men ville ha någon form av referens så jag vet hur mycket olja jag behöver ha med mig till garaget :D

Det är såpass med rivning för att byta stift alltså? Lät påfrestande för tålamodet det där  :lol:
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Dany skrivet 19 mars 2008 kl. 10:41:15
Brukar få i 2,3 liter i min vid ett oljebyte. Har svårt att se hur man ska få i 2,8 liter. Möjligen om man monterar isär hela motorn och torkar den snustorr från olja :)
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 19 mars 2008 kl. 11:51:46
Citat från: "Dany"
Brukar få i 2,3 liter i min vid ett oljebyte. Har svårt att se hur man ska få i 2,8 liter. Möjligen om man monterar isär hela motorn och torkar den snustorr från olja :)


Öhm, vid 2 liter syntes det knappt på stickan för mig.
Dax igen i veckan så ska kolla hur mkt jag spiller i.
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Dany skrivet 19 mars 2008 kl. 12:39:20
Märkligt  :roll:  När jag bytte oljan nu i helgen (inkl filterbyte naturligtvis) så fick jag i precis 2,3 liter och då är det nästan ända upp till den räfflade delen tar slut på stickan.
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 19 mars 2008 kl. 12:50:04
Beror ju på hur man mäter.
Om den är nedskruvad eller ej

gammal tråd i ämnet

http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12720
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 19 mars 2008 kl. 12:55:32
Citat från: "Dany"
Märkligt  :roll:  När jag bytte oljan nu i helgen (inkl filterbyte naturligtvis) så fick jag i precis 2,3 liter och då är det nästan ända upp till den räfflade delen tar slut på stickan.


Om du tittar i serviceboken så ska den gå ovanför det räfflade ända upp till mitten på den tjockare delen.. Men som sagt kolla den tidigare tråden Onlyhenke postade..
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Lunatics skrivet 19 mars 2008 kl. 15:09:25
Jag får i 2l då är det lite över det räfflade på stickan.
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: pange skrivet 19 mars 2008 kl. 17:48:44
Citat från: "Dany"
Märkligt  :roll:  När jag bytte oljan nu i helgen (inkl filterbyte naturligtvis) så fick jag i precis 2,3 liter och då är det nästan ända upp till den räfflade delen tar slut på stickan.


Körde du runt motorn innan du kollade så den sög åt sig allt som ryms i den
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Orthafix skrivet 19 mars 2008 kl. 18:35:26
Sölade i typ 2,7liter i min men det kan ju bero på att slangarna inte är lika långa på alla maskiner kanske... Låter ju i ocjh för sig skumt om dom kapar slangarna på "måfo"
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: JBjrk skrivet 19 mars 2008 kl. 23:53:09
Då var olja och filter bytt.

Fick i 2,5 liter, sen var nivån en bit ovanför det räfflade - med stickan nerstucken men ej åtdragen.

Körde maskinen på starten för att få ur så mycket olja som möjligt.

Tändstiftet väntar jag med, det som sitter där är det inget fel på och det har inte gått fasligt långt heller..

Tack för alla svar och råd i tråden!
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Orthafix skrivet 21 mars 2008 kl. 16:15:28
Vore väl då fan om man ionte kan byta tändstift utan att ta bort tanken.... Får man ju kolla på. Måste ju gå!
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Blackman skrivet 15 april 2008 kl. 12:51:04
Kunde inte se någon annan lösning på stiftbyte, än att rensa tanken...Kommer någon på någon annan lösning så säg...
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: MrGoose skrivet 26 maj 2008 kl. 10:29:22
Jag pratade med en ÅF härom dagen, han sa att Dinlin rymde 3,8L  8O
Man tömmer först behållaren o sedan motorn. sen fyller man behållaren (ca 2l). Kör sedan motorn en stund och fyller behållaren igen....
Den förklaringen fick jag, har ju inte gjort det själv nångång..
Låter det hlt orimligt eller..... :!:  :?:
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Roberto skrivet 26 maj 2008 kl. 12:03:19
Jepp det låter orimligt kanske han menade 2,8l ???... det skall gå 2,8 liter och man skall inte skruva ner stickan och då ska nivån vara ca 2 cm över den reflade kanten..
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: 450cc skrivet 26 maj 2008 kl. 21:19:02
Följande BÖR ni tänka på när ni byter oljan på era Dinli maskiner.

När ni bytt filter och fyllt på olja till rätt nivå i oljetanken skall slangen mellan oljetanken och motorn "strypas åt helt" och motorn startas på tomgång i ca 10 sec. ( OBS: Slangen skall hålls helt strypt under dessa 10 sec ). Stäng av motorn och släpp sedan på slangstrypningen och en "slurp" skall höras. först då har oljan gått runt ordentligt och all luft är borta ur slangsystemet.
Kontrollera oljenivån i tanken och fyll på vid behov, vilket oftast behöver göras.

/450cc
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: p_stman skrivet 27 maj 2008 kl. 14:58:38
jag servade precis min hjuling.. det var då inga problem att få i 2.8 liter olja..

jag tappade ur oljan både från tanken OCH PLUGGEN I MOTORN..
känns mycket bättre det än att hålla på att nöta på starten för att pumpa över oljan till tanken.. +att man inte får ur all olja heller..
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: vulkjohan skrivet 6 juli 2008 kl. 11:53:18
Citat från: "450cc"
Följande BÖR ni tänka på när ni byter oljan på era Dinli maskiner.

När ni bytt filter och fyllt på olja till rätt nivå i oljetanken skall slangen mellan oljetanken och motorn "strypas åt helt" och motorn startas på tomgång i ca 10 sec. ( OBS: Slangen skall hålls helt strypt under dessa 10 sec ). Stäng av motorn och släpp sedan på slangstrypningen och en "slurp" skall höras. först då har oljan gått runt ordentligt och all luft är borta ur slangsystemet.
Kontrollera oljenivån i tanken och fyll på vid behov, vilket oftast behöver göras.

/450cc


vilken av slangarna stryper man? det finns 3st
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: vulkjohan skrivet 6 juli 2008 kl. 11:56:10
Citat från: "450cc"
Följande BÖR ni tänka på när ni byter oljan på era Dinli maskiner.

När ni bytt filter och fyllt på olja till rätt nivå i oljetanken skall slangen mellan oljetanken och motorn "strypas åt helt" och motorn startas på tomgång i ca 10 sec. ( OBS: Slangen skall hålls helt strypt under dessa 10 sec ). Stäng av motorn och släpp sedan på slangstrypningen och en "slurp" skall höras. först då har oljan gått runt ordentligt och all luft är borta ur slangsystemet.
Kontrollera oljenivån i tanken och fyll på vid behov, vilket oftast behöver göras.

/450cc


vilken slang ska man strypa det finns ju 3st
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Nazul skrivet 6 juli 2008 kl. 12:31:40
Jag byte för en tid sedan. Jag pratade med Andreas på Atvhuset han sa att man skall hälla i ca 3 liter och sedan starta upp den och där efter hälla i ca 0.5 liter till vilket jag gjorde, han hade rätt.
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: bulten_al skrivet 6 juli 2008 kl. 13:34:08
Citat från: "vulkjohan"
Citat från: "450cc"
Följande BÖR ni tänka på när ni byter oljan på era Dinli maskiner.

När ni bytt filter och fyllt på olja till rätt nivå i oljetanken skall slangen mellan oljetanken och motorn "strypas åt helt" och motorn startas på tomgång i ca 10 sec. ( OBS: Slangen skall hålls helt strypt under dessa 10 sec ). Stäng av motorn och släpp sedan på slangstrypningen och en "slurp" skall höras. först då har oljan gått runt ordentligt och all luft är borta ur slangsystemet.
Kontrollera oljenivån i tanken och fyll på vid behov, vilket oftast behöver göras.

/450cc


vilken slang ska man strypa det finns ju 3st


Det är den slangen som ansluts på ovansidan av oljetanlen,(det är vevhusventilationen) alltså inte matning eller returslangen till motorn....
Titel: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: vulkjohan skrivet 6 juli 2008 kl. 16:33:49
Citat från: "bulten_al"
Citat från: "vulkjohan"
Citat från: "450cc"
Följande BÖR ni tänka på när ni byter oljan på era Dinli maskiner.

När ni bytt filter och fyllt på olja till rätt nivå i oljetanken skall slangen mellan oljetanken och motorn "strypas åt helt" och motorn startas på tomgång i ca 10 sec. ( OBS: Slangen skall hålls helt strypt under dessa 10 sec ). Stäng av motorn och släpp sedan på slangstrypningen och en "slurp" skall höras. först då har oljan gått runt ordentligt och all luft är borta ur slangsystemet.
Kontrollera oljenivån i tanken och fyll på vid behov, vilket oftast behöver göras.

/450cc


vilken slang ska man strypa det finns ju 3st


Det är den slangen som ansluts på ovansidan av oljetanlen,(det är vevhusventilationen) alltså inte matning eller returslangen till motorn....

tack för snabbt svar
Titel: SV: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Steffeson skrivet 27 april 2009 kl. 14:14:09
Måste man göra det jämt strypa den slangen om man byter filter och olja eller behövs den bara strypas om man lossat på den, dum frgåa kanske men jag är inget geni på det här med motorer och oljebyten m.m. :dntknow:

Men tänker byta själv för jag betalar inte över 2000:- för det jobbet på ÅF!   >:(

Hoppas på svar...   :)
Titel: SV: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: mrgilera skrivet 27 april 2009 kl. 14:39:33
Du bör nog strypa slangen vid varje oljebyte.Men gör inte som jag,jag fyllde ca 2,5lit ströp slangen startade ca 5 sekunder fyllde ytterligare ca 1lit olja och lät slangstrypnigen sitta kvar och startade motorn igen....och följande hände: Poff sa det och det sprutade olja ungefär som när man hittar olja på film för det vart sånt tryck att slangen lossnade och sprutade olja över hela motorn :banghead:så man lär sig av sina misstag ;D
Titel: SV: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Steffeson skrivet 27 april 2009 kl. 19:39:28
HAHAHAHAHAHA, ursäkta om jag skrattar men det lät så jäla roligt...   ;D

Var ner till garaget nyss och fyllde på fett i alla nipplar, till min förvåning hade ÅF missat att fetta nipplarna i svingen, men nu är alla ny fettade...  ()p

Kollade var slangen satt som ska strypas det var no problems ser det ut som, blir en enkel match trodde det skulle va krångligare men den sitter på ovansidan precis framför oljestickan såg jag, det som dock bekymrade mig lite var att som den sitter nu orginalmonterad så är den ju fastsatt med stripes och längden är så precis så att det är ett veck på slangen precis innan oljetråget som stryper slangen typ 50%, det kan ju inte va bra???  :hmmm:

Hur som helst så blir det oljebyte, filterbyte, tändstiftsbyte samt lagerbyte i helgen och efter att ha kikat på hur allt ser ut så var det enklare än jag först trodde...

//Stefan
Titel: SV: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Ironman skrivet 29 april 2009 kl. 18:51:53
Det som GÄLLER vid olje byte är

Fyll 2liter olja i tanken starta i ca halv minut stanna fyll ytterligare 1 liter.......

ingen strypning av slang eller annat :headbang: :headbang: :headbang:
Titel: SV: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: mrgilera skrivet 29 april 2009 kl. 19:44:45
Det stämmer säkert,men varför står det i instruktionsboken att man ska göra det?
Titel: SV: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Ironman skrivet 29 april 2009 kl. 20:34:21
 :dntknow: :dntknow:Det är det gammla :headbang:
Titel: SV: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: ingo dinli skrivet 29 april 2009 kl. 21:49:34
tack ironman jag blev orolig där ett tag ()p
Titel: SV: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Nymoen skrivet 21 juni 2009 kl. 16:21:24
Så här står det i nyaste jag fått tag i ..

1. Starta upp motorn och invänta att normal arbetstemperatur
uppnås, ca (70℃) (detta tar 2~3 minuter).
Stäng sedan av motorn.
(1) Tappskruv
2. Placera ett dräneringskärl under tappskruven.
3. Låt motoroljan rinna ut helt
5. Placera ett dräneringskärl under tappskruv nr2 under blocket
6. Låt motoroljan rinna ut helt
7. By ut tätbrickan och dra åt pluggen med 19 Nm.
8. Ta bort filtret och byt ut det till ett nytt.
16-1. Fyll på 2,200L olja.
16-2. Kör motorn på tomgång i 1-5 minuter, fyll sedan på oljetanken med 800ml
17. Lufta oljepumpen (sida 92)

7-6-3. Luftning av Oljepumpen
Denna procedur måste alltid genomföras när oljeslangen varit urkopplad ur oljetanken.
1. Nyp av ventilationshålet ca 5cm från oljetanken.
2. Låt motorn gå 5-10 sekunder på tomgång. Stäng av motorn och ta bort ventilnypan.
Om linjen luftat som det ska, så ska man höra en vindpust som indikerar att ledingen är intakt och redo för
manövrering. Om man inte hör någon vindpust så upprepa proceduren.
 ::) ::)
Titel: SV: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Ligist skrivet 21 juni 2009 kl. 16:49:54
Alltså behöver man inte nypa åt nån slang om man bara tappar ut alla olja och fyller på..varför skulle man ta bort oljeslangen ?
Titel: SV: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Nymoen skrivet 21 juni 2009 kl. 19:32:27
Alltså behöver man inte nypa åt nån slang om man bara tappar ut alla olja och fyller på..varför skulle man ta bort oljeslangen ?

Jo dom har skickat ut ett mail att det ska göras för att kontrolera att pumpen pumpar som den ska ,

Det är ju bara vevhus slangen som sitter åvanpå behållaren , Det är ju en skitsak som tar några sek att göra ,
Titel: SV: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Ligist skrivet 21 juni 2009 kl. 22:43:25
Ok ja man får väl göra det på 70 mila servicen  :)
Titel: SV: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: svenzzon skrivet 4 juni 2010 kl. 08:50:49
Om ... slangen som går in uppepå oljetanken är vevhusventilationen,
vad är då slangen som kommer ut i orginal-luftburken på höger
sida där det samlas oljedimma???!! Det är ju också
vevhusventilation?! Finns det två alltså?
Titel: SV: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Lunatics skrivet 19 juni 2010 kl. 17:47:36
Jag byter efter 30-40 mil så jag tömmer Oljebehållren bara och fyller på ungefär 2l maskinenn har funkatt felfritt med ventiler o sånt i 600mil så :)
Titel: SV: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Billy skrivet 22 augusti 2010 kl. 11:38:41
Vart fyller man sen på med olja?

Om man tömt båda respektive bara ena tappskruven?

Gissar vid mätstickan?

edit.
jag gjorde så att jag fyllde på 2l först (i behållaren), varmkörde och sen fyllde på ytterligare 1l. hoppas att det var typ rätt  ::)
Titel: SV: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Jockas skrivet 22 augusti 2010 kl. 18:07:13
Vart fyller man sen på med olja?

Om man tömt båda respektive bara ena tappskruven?

Gissar vid mätstickan?

edit.
jag gjorde så att jag fyllde på 2l först (i behållaren), varmkörde och sen fyllde på ytterligare 1l. hoppas att det var typ rätt  ::)

Det är helt rätt, men varkör inte utan låt den bara gå några sekunder innan du fylller på restenade olja efter att motorn tagit sitt.
Sedan skall det toitalt vara 2,8l inte 3, häller du i för mycket så spottar han bara ut det igen.  ;)
Titel: SV: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Brådhis skrivet 3 september 2013 kl. 07:49:12
Lyfter en gammal tråd istället för att skapa en ny...

Min fråga är nu, ska man "prime:a" pumpen genom att klämma slangen eller inte när man bara gör ett vanligt oljebyte? Verkar ju vara olika bud här i tråden...

Hur gör ni? Och vad kan hända (händer?) om man inte gör det?

//Brådhis
Titel: SV: Oljebyte/Tändstift Dinli 450
Skrivet av: Brådhis skrivet 5 september 2013 kl. 07:33:22
Bytte oljan igår och fick i c:a 2,8 liter så allt verkar ju ok. :)

//Brådhis