ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: josun skrivet 17 mars 2008 kl. 17:19:46
-
Hejsan!
Jag håller på att preppa upp min Goes lite. Det som jag hittills har gjort är:
27" Swamplite däck
Dalton clucth kit (annan fjäder samt lättare vikter till variatorn)
Spännt upp fjädringen
Bestyckat upp förgasaren + lite annat jox med den så kallade avgasreningen.
Nästa steg är att fixa ihop en heltäckande hasplåt under hela maskinen.
(http://img169.imageshack.us/img169/6219/img6747ft6.jpg)
//Johan
-
nice
:D
-
spara gärna mallen till has plåtarna så kan man ju malla av dom 8)
-
Hur gjorde du när du spännde upp fjädrarna? Använde du typ: Biltema 34-1712???
-
Hejsan!
Jag håller på att preppa upp min Goes lite. Det som jag hittills har gjort är:
27" Swamplite däck
Dalton clucth kit (annan fjäder samt lättare vikter till variatorn)
Spännt upp fjädringen
Bestyckat upp förgasaren + lite annat jox med den så kallade avgasreningen.
Nästa steg är att fixa ihop en heltäckande hasplåt under hela maskinen.
(http://img169.imageshack.us/img169/6219/img6747ft6.jpg)
//Johan
Klockrent. Har du fler bilder att lägga upp. Skulle vara kul att se den från sidan också :D
-
Hur gjorde du när du spännde upp fjädrarna? Använde du typ: Biltema 34-1712???
Hej!
Det finns justerings möjligheter att spänna Upp/ner fjädertrycket på fjäderbenen.
//Johan
-
Men du
www.atvhuset.se
Har ju en egen tillverkad hasplåt för hela maskinen
Ser hur grym ut som helst
Vet fasiken ej priset på den men den eee grymt stor..
under hela motorn....testa att maila han eller ring.. för priset..
:lol: :lol: :lol:
-
I går var jag ute på premiär rundan med dom nya 27" däcken och variator kittet. Vilken skillnad det var med den ökade mark frigången, ställen som jag demolerade mina fotsteg på innan, kunde jag nu köra riskfritt över på våran bana.
Idag så åter monterade jag original variator vikterna, då jag tyckte att motorn fick varva för mkt innan ingrepp med dom lättare som medföljde i kittet. Min motor verkar vara så pass stark att det finns inte det minsta problem att driva 27" däcken med original vikter. Den nya Dalton fjädern funkar däremot klockrent.
//Johan
Kort filmklipp på mig och min Goes: http://www.youtube.com/watch?v=P3d08OQln7k
(http://img120.imageshack.us/img120/6792/dsc03442zj9.jpg)
-
Du verkar vara duktig på att dölja dina fälgar. Försökt kolla på filmen & på bilderna vilka fälgar du kör med men det är svårt att se.
Kör du orginal fälgar utan spacers?
-
snyggt
-
Hejsan!
Jag kör med original fälgarna till mina 27"
27/12/12 bak, 27/10/12 fram
Jag har fått plocka bort skyddskåporna till lyset, detta pga att däcken tog i mot dem vid nerfjädring. Bak har jag inte upplevt några problem alls.
Lite nya bilder ifrån dagens äventyr :)
//Johan
(http://img361.imageshack.us/img361/1957/dsc03453ad3.jpg)
(http://img201.imageshack.us/img201/1391/dsc03444te8.jpg)
(http://img361.imageshack.us/img361/306/dsc03455zh0.jpg)
-
Bestyckat upp förgasaren + lite annat jox med den så kallade avgasreningen.
(http://img169.imageshack.us/img169/6219/img6747ft6.jpg)
//Johan
Vad gjorde du åt fuggen då? Bara bestyckade om?? Vad för munstycke? Gjort nåt åt luftburken?
-
Hejsan!
Jag bestyckade upp förgasaren till 150 i H-munstycke.
Den gick sämre när jag provade att plocka väck "Snorklen" på luftburken = luften räcker till ändå.
Kattarna sitter kvar där dom ska.
//Johan
-
Tjosan :D
Idag fick jag hem mina nya skyddsplåtar. Helt perfekt utformade i mitt tycke. Passformen var också överraskande god, riktigt bra faktiskt.
Jag och min son tog en kvällstur för att inviga dem :wink:
(http://img338.imageshack.us/img338/2560/img6781dm9.jpg)
(http://img241.imageshack.us/img241/6568/skyddspltke7.jpg)
//Johan
-
Riktigt snyggt!
-
J..klar va stiligt det blev :!: , hur var passformen... Bara o "bolta on" eller krävdes det smide o borrning...
-
schysst
-
J..klar va stiligt det blev :!: , hur var passformen... Bara o "bolta on" eller krävdes det smide o borrning...
Det var så gott som bolt on. Förutom för att jag fick såga upp en bit för min winch. samt borra ett par hål för den del av plåten som sticker upp i hjulhuset. Men det finns gamla hål att gå efter som mall, så det var ingen konst överhuvudtaget.
//Johan
-
Ok, tack för svaret. Blir nog en beställning här oxå.
-
Stiligt .....
väntar ivrigt på mina så ska det bytas trasin plast o fotsten så den blir fiiiin fiiin...
ska kolla om jag inte kan höja lite med
-
Hejsan!
Jag skulle inte rekomendera en höjning av maskinen mer än vad dom större hjulen höjer, detta pga av att maskinen blir mer benägen att kunna välta lättare när man kör på skrå i vissa backar. Jag pratade med en snubbe som hade höjt sin Kawa Brute, och han gillade inte att den blev så pass mkt mer vält benägen. Men vid körning rakt fram så var det inga problem, och hans maskin såg rejält cool ut också.
//Johan
-
man måste även bredda annars blir det pannkaka
-
Hårdar man upp fjädringen får man sämre markkontakt och maskinen går oftast sämre i terräng, men precis som med däckstrycket är det ju en avvägning, efter som det ska fungara att åka på väg också.
Förutom att man tippar lättare när man höjer så förändrar man vinkeln på drivaxlarna, vilket för att dom slits mycket. Ni som kikat under era maskiner och läst lite på forumet vet säkert att vinkeln redan orginal är ganska stor och att det finns problem med att axlar hoppar ur - jag kan lova er att de inte blir något bättre om ni höjjer.
-
Nu har jag även plockat väck krängnings hämmaren som sitter mellan bakhjulen. Maskinen klättrar ännu bättre i svåra steniga backar nu.
//Johan
-
Fan va du grejar, kul med nån som inte b a r a trimmar motorn. Jag grejar ju på oxå men med en CF:ED. Nåt rör som måste bort, plast som kapas i förebyggande syfte åsså lite vedbotrimmning i motorn såklart. Nya grejer till cvt'n är på väg inom kort oxå.
Hur blev den på vägen?..
-
Den blev lite sladdrigare i bakändan utan krängnings hämmaren, när man kör på väg. Men ärligt talat så använder jag inte min 520 som en vägmaskin, utan det är bara vid nåt enstaka tillfälle som den får rulla någon Km på asfalt/grusväg. Ut i backen ska det vara, för det är roligast så tycker jag :)
//Johan
-
josun
Du kör ju med 27"are.
Du upplever inte att framhjulen tar i framlamporna i hjulhuset sedan du monterade 27":arna?
Dvs när man pressar ihop fjädringen vid tagande av hinder eller När den niger i fram.
Har själv en CF ED och där har jag dessvärre det problemet.
Plåtarna är värda varenda krona. Nu visar man kanske inte upp undersidan på makinen så ofta (om man inte måste bjuda på rulltårta då :D ) men det är en praktisk investering. Riktigt tjusiga.
Att ta bort Krängningshämmaren är inget att rekommendera om man skall ha maskinen på vägen.
Skall den där emot gå i det gröna så blir den nog mycket följsammare.
-
Hejsan
Mina om ändringar vi montering av 27" Swamplite däck:
Bakändan: Köpte biltemas 3mm spacer plattor (passar med original muttar) Pris 29kr eller nåt såndant.
Fram: Plockade väck kåporna som sitter bakom lysena. På vänster sida så kapade jag väck lite plast som sitter vid växel reglaget samt tog bort köpan som täcker expansions kärlet.
Mina hjul går nu fritt utan att skava mot chassiet :D
Mvh
Johan