ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: QuadMaster skrivet 13 mars 2008 kl. 19:06:42

Titel: YFZ 450 05:a , bensin?? och en kabel!
Skrivet av: QuadMaster skrivet 13 mars 2008 kl. 19:06:42
Hej , jag undrar vad detta är för en kabel.... den låg i "lull lull" lådan som jag fick med!
Den är ca 30-40cm lång...  , vet inte ens om den är till quaden.. :?

sedan undrar jag vilken bensin ni skulle rekommendera till min yfz med gyt-r helsystem o högkompskolv!??
duger det är åka på blyfri 95 eller ska man åka på 98 oktan blyfri....har det nån betydelse på min maskin?


Bilderna:
(http://i29.tinypic.com/2cpdegh.jpg)
(http://i30.tinypic.com/s66jxy.jpg)
Titel: YFZ 450 05:a , bensin?? och en kabel!
Skrivet av: Arke skrivet 13 mars 2008 kl. 19:25:54
Hmm, det där är inte vilken kabel som helst. 8)
Utan det verkar vara en el-kabel, en såndär som transporterar ström.

Förlåt jag kunde inte låta bli :D

Hoppas nån annan kan hjälpa dig.
Titel: YFZ 450 05:a , bensin?? och en kabel!
Skrivet av: Raecer skrivet 13 mars 2008 kl. 20:06:11
Kabeln ser ut o vara till en bromskontakt, men kan vara till annat också
Titel: YFZ 450 05:a , bensin?? och en kabel!
Skrivet av: QuadMaster skrivet 13 mars 2008 kl. 20:10:31
haha , nån seriös som vill svara!!???  :P
Titel: YFZ 450 05:a , bensin?? och en kabel!
Skrivet av: klotsvenne skrivet 13 mars 2008 kl. 20:19:52
kör på 98 oktan...o det kan va kabeln till katapultstolen....eller tors sensorn...throttle override sensor...vilken dú ska ta bort eller bygla om dom inte gjort det... 8)
Titel: YFZ 450 05:a , bensin?? och en kabel!
Skrivet av: CoolEdde skrivet 13 mars 2008 kl. 22:32:12
:lol:  :lol:  :lol:
Vilken start på tråden, hittils är det årets bästa.
Titel: YFZ 450 05:a , bensin?? och en kabel!
Skrivet av: corba skrivet 14 mars 2008 kl. 08:27:10
Oktantalet har ingen som helst betydelse för din yamaha.
Det enda oktantalet är till för, och jag menar verkligen det enda, är att visa vilken motståndskraft bensinen har för självantändning.

Med andra ord 98 oktan självantänder vid en högre kompression än 95 oktan. Så, om du har 12:1 eller lägre i komp så fungerar 95 oktan.
Det enda 98 oktan åstadkommer här är en högre bensinräkning (kostar mer per liter) den har inte högre energiinnehåll och kan därmed inte ge mer energi eller effekt.

Anledningen att köta 98 oktan eller högre är att man kan öka kompressionen i motorn och på den vägen få ut mer kraft. Det är tex därför man kan kraäma ur mer effekt ur en etanolbil, då etanol har 104 oktan vilket betyder att man kan kräma upp kompressionen rätt bra.
Titel: YFZ 450 05:a , bensin?? och en kabel!
Skrivet av: Pete skrivet 14 mars 2008 kl. 11:23:11
Citat från: "corba"
Oktantalet har ingen som helst betydelse för din yamaha.
Det enda oktantalet är till för, och jag menar verkligen det enda, är att visa vilken motståndskraft bensinen har för självantändning.

Med andra ord 98 oktan självantänder vid en högre kompression än 95 oktan. Så, om du har 12:1 eller lägre i komp så fungerar 95 oktan.
Det enda 98 oktan åstadkommer här är en högre bensinräkning (kostar mer per liter) den har inte högre energiinnehåll och kan därmed inte ge mer energi eller effekt.

Anledningen att köta 98 oktan eller högre är att man kan öka kompressionen i motorn och på den vägen få ut mer kraft. Det är tex därför man kan kraäma ur mer effekt ur en etanolbil, då etanol har 104 oktan vilket betyder att man kan kräma upp kompressionen rätt bra.


Håller inte alls med Corba.... har du högkompskolv så ska du köra högre oktan än 95.... annars kan det spika... det som är farligt med en maskin som man varvar 8-9000 med är att man får högvarvsspikningar som man inte hör... 8O  8O
Titel: YFZ 450 05:a , bensin?? och en kabel!
Skrivet av: corba skrivet 14 mars 2008 kl. 13:03:55
Citat från: "Pete"
Citat från: "corba"
Oktantalet har ingen som helst betydelse för din yamaha.
Det enda oktantalet är till för, och jag menar verkligen det enda, är att visa vilken motståndskraft bensinen har för självantändning.

Med andra ord 98 oktan självantänder vid en högre kompression än 95 oktan. Så, om du har 12:1 eller lägre i komp så fungerar 95 oktan.
Det enda 98 oktan åstadkommer här är en högre bensinräkning (kostar mer per liter) den har inte högre energiinnehåll och kan därmed inte ge mer energi eller effekt.

Anledningen att köta 98 oktan eller högre är att man kan öka kompressionen i motorn och på den vägen få ut mer kraft. Det är tex därför man kan kraäma ur mer effekt ur en etanolbil, då etanol har 104 oktan vilket betyder att man kan kräma upp kompressionen rätt bra.


Håller inte alls med Corba.... har du högkompskolv så ska du köra högre oktan än 95.... annars kan det spika... det som är farligt med en maskin som man varvar 8-9000 med är att man får högvarvsspikningar som man inte hör... 8O  8O


Suck.
Sorry, såg inte att du hade högkompskolv, normal ligger väl kompet på 11.4:1 och då behövs inte 98 oktan. Men som jag även sa i förra inlägget, över 12:1 så kan du behöva (fast jag sa att under 12:1 så behöver du inte, så betyder det nästan nästan samma sak).

Jag har ingen aning om vilken högkompskolv du har. Jag gissar att du ligger på 12,4:1 eller 13.1:1. (14,1:1 är lite väl lite väl extremt)

Så slutsaten av mitt förra inlägg blir att om du har 12,4:1 så kan du alltså behöva 98oktan (troligen), har du 13,1:1 så krävs det 98 oktan minst, har du 14,1:1 räcker inte 99 oktan till utan du behöver uppemot 105okt.

Själv kör jag på 12,1:1 och har inte spikningar trots 95oktan, men då har jag även lite fet blandning som i sig kyler ner lite och motverkar spikningar.
Titel: YFZ 450 05:a , bensin?? och en kabel!
Skrivet av: klotsvenne skrivet 14 mars 2008 kl. 13:48:16
slutligen...kabeln är troligen två av fem som går från förgasaren....o jag kör på 95 98 miljöbensin...men 98 blir bra... 8O  8O  8O ....
Titel: YFZ 450 05:a , bensin?? och en kabel!
Skrivet av: QuadMaster skrivet 24 mars 2008 kl. 15:10:08
ok....