ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Hamilton skrivet 12 mars 2008 kl. 08:40:32
-
Tja!
Ska köpa mig en BF 750 eller Renegade 800.
Mitt dilemma är om jag ska välja vägreggat eller inte.
En del säger att det är bättre att ha kört en bit på väg med en icke reggad maskin än att åka på väg med en reggad och ostrypt....
Bor på landet och kommer mestadels åka i skog och på grusvägar rom omkring.
Men är sugen på vägreggat för att kunna fräsa iväg till jobbet en dag eller bara in till kompisen någon mil härifrån.
Hur skulle ni gjort?
Tack för råd!
-
Du har inget dilemma. Det är vägreggat som gäller!
Precis som du skriver så kan det vara kul att åka till jobbet, kompisarna eller varför inte på någon träff eller liknande. Sen kommer andrahandsvärdet att vara mycket bättre om du mot förmodan vill sälja nån gång!
-
vägreg hade jag valt utan tvekan.
-
Så, det där med at ha 60 hk i en maskin avsedd för 20 är inget problem menar ni?
-
Säger samma sak. Vägreggat gäller.
att köra oregat eller terräng syns ju direkt vid koll av regnummret. Ska man se om den lämnar 20hk eller mer krävs testbänk och det har de inte med sig :)
-
Så, det där med at ha 60 hk i en maskin avsedd för 20 är inget problem menar ni?
Så länge ingen olycka händer går det bra....
Tänk också på att det är betydligt mycket krångligare att dra av momsen på en MC reg ATV!
Vår erfarenhet säger att det inte är svårare att sälja en terrängreggad ATV än en vägreggad. Många vill slippa skatt och besiktning vilket man gör med terrängreg!
-
Bestäm först vilken typ av maskin du vill ha, efter användningsområdet.
Om valet blir en Renegade så är det knappast svårt att välja heller, eftersom dem inte säljs annat än vägreggade.
Importalternativet finns ju förvisso om man nu inte vill ha en vägreggad, men hur lätt blir isf den att sälja när sedan det blir aktuellt?
-
Renegade finns inte som terrängreggad.
Utan tvekan, skaffa en vägreggad
//L
-
Har du inte fog att använda en ATV i firman (om du har någon), kan du heller inte dra av kostnad eller moms (gäller i stort sett bara den terrängregistrerade).
Valet är enkelt om du vill köra på väg och är privatperson - vägregat!
-
Hmm nu måste jag fundera lite här....
Var mest inne på en BF, hoppas det finns att få tag på nya vägreggade.
-
Hamilton
Skrivet: Ons Mar 12, 2008 6:51 pm Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Så, det där med at ha 60 hk i en maskin avsedd för 20 är inget problem menar ni?
Det är ju snarare tvärt om. Att ha 20 hk i en maskin avsedd för 60hk.
Jag som har en insprutningsmotor som inte anpassar bränslemängd efter luften är jävligt tveksam till att strypa effekt enbart genom att ta bort luft. Den går fett så det luktar om det. Maskinerna du pratar om är inte avsedda för att vara strypta. Då hade det inte hetat strypning.
Jag har blivit stoppad en gång och det var inte tal om effekt alls.
Vid besiktning kanske det går annorlunda men jag kommer utan tvekan ha kvar min PCIII för att kunna dra ner soppan och få en bättre gång i motorn.
-
Hamilton
Skrivet: Ons Mar 12, 2008 6:51 pm Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Så, det där med at ha 60 hk i en maskin avsedd för 20 är inget problem menar ni?
Det är ju snarare tvärt om. Att ha 20 hk i en maskin avsedd för 60hk.
Jag som har en insprutningsmotor som inte anpassar bränslemängd efter luften är jävligt tveksam till att strypa effekt enbart genom att ta bort luft. Den går fett så det luktar om det. Maskinerna du pratar om är inte avsedda för att vara strypta. Då hade det inte hetat strypning.
Jag har blivit stoppad en gång och det var inte tal om effekt alls.
Vid besiktning kanske det går annorlunda men jag kommer utan tvekan ha kvar min PCIII för att kunna dra ner soppan och få en bättre gång i motorn.
Nu formulerade jag mig inte rätt, jag menade så klart att den på pappret inte får ha mer än 20hk men har flerfaldigt mer....
Nästa fråga är ju försäkringarna, på en terrängreggad BF skulle jag få betala 1500:- / år.
En "MC" måste ju bli mycket dyrare!?
-
Tror aldrig jag varit så aktiv i en tråd förrut!!
Jag betalar, för en 700 Raptor 3400:-/år
Salus Ansvar rules!
-
Jag betalar 1096:-/år för min Grizzly (terrängskoter/helförsäkring). Det är klar att en MC-försäkring är dyrare...
-
Hmm, då ska jag leta rätt på ett registreringsnummer på en vägreggad BF750 så ska vi se vad det landar på.
-
Jag kollade en outlander 800:a med försäkringsbolaget Folksam, vägreggat, bor i villa så den kommer att stå i garage, är över 35 år, fick ett pris på 2500:/helår helförsäkring
-
Var mest inne på en BF, hoppas det finns att få tag på nya vägreggade.
Vi får hem en svart snart! Äkta Kawasaki!
-
Kolla priset på brute force 08 hos http://funride.jetshop.se/
så spar du 10000:- som man kan lägga på fälg&däck eller något annat roligt tillbehör istället! :roll:
-
Kolla priset på brute force 08 hos http://funride.jetshop.se/
så spar du 10000:- som man kan lägga på fälg&däck eller något annat roligt tillbehör istället!
Dock en Dresel... Vi har "äkta varan" med alla fabriksgarantier.
-
Köpen POLARIS & bli nöjd ! Vägreggad !!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
Köpen POLARIS & bli nöjd ! Vägreggad !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Blir det inte lite mycket verkstadstid med en sådan..?
-
Näe, nu håller det på att blir en Outlander 800.
Var ute och provade lite olika och den gick väldigt mycket bättre/stabilare på vägen än Bruten....
Så ska jag nu ha en vägreggad så känns Kawan avlägsen.
Sitåsso, svårt.
-
Näe, nu håller det på att blir en Outlander 800.
Var ute och provade lite olika och den gick väldigt mycket bättre/stabilare på vägen än Bruten....
Så ska jag nu ha en vägreggad så känns Kawan avlägsen.
Sitåsso, svårt.
För vägbruk tror jag inte att det finns någon bättre än Outlander 800 i dess olika stadier av GoldWing:ifiering...
Sluta fundera, du är på rätt spår - köp!
-
Nu blev det en KVF Brute Force 750 -07 i alla fall.
Ej vägreggad, svensksåld så jag tror det kommer att bli bra ändå.
Testar denna nu ett tag, kunde inte tacka nej då priset blev alldeles för bra.
Var ute och fräste lite idag och fan vad den går, riktigt skön motor....
CU out there!
/Hamilton
-
asg collt skrivet,,,,,,Att köra Suzuki är som att tävla i paraolympics, spelar ingen roll om du vinner, du är ändå handikappad*
:D :D :D :D :D :D :D :D :D
-
Kolla priset på brute force 08 hos http://funride.jetshop.se/
så spar du 10000:- som man kan lägga på fälg&däck eller något annat roligt tillbehör istället!
Dock en Dresel... Vi har "äkta varan" med alla fabriksgarantier.
Ööööö??????????
Funride.se lämnar typ 3 ÅRS garanti på sina maskiner, dessutom behöver du inte serva dom på noga (skitdyra) utvalda verkstäder utan kan efter samtal med dom lämna in den vart du vill :lol: :lol: :lol:
10 tusen är ändå 10 tusen. Funride rules............
-
skulle jag köpa som är jvligt nära skulle jag välja funride vägreggad brutte hel sköna killar bra bemötande
-
Hehe, ja den är ganska klockren o med glimten i ögat! 8)