ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: spectorbass skrivet 10 mars 2008 kl. 20:35:26
-
Sålde för ett tag sen min tredje quad, en LTZ 07:a....och fick 48" inkl. hjälmar, lås, lull-lull etc. ( Köpt för ett halvår sen för 67"... :oops: )
Intresset för mina maskiner har varit riktigt lågt och jag tror att de flesta upplever samma sak, men det avspeglas knappt i prissättningen.
Nu ser man en massa annonser om Goes, Hyosung, Raptors etc. och många har i stort sett satt ut nypris för sina maskiner. :roll: ( Tycker synd om dem om de måste sänka 10-30% på priserna för att få dem sålda... )
Ska man behöva pruta 30% på maskinerna som ligger till försäljning ? Kollar man på MC/Bil så är de mer vettigt prissatta med värdeminskning etc "avdraget".
Hur är folk funtade ? :lol:
-
jadu svårt att säga hur det tänks osv, många som sätter ut annonser lite halvdyrt för dom inte är riktigt sugna på att sälja, andra drömmer om att få det dom begär, någon fantasisumma medans några sätter ett vettigt pris men lik förbannat köper inte folk.
när det gäller dom mer extrema quadsen så går ju 99% av dom hårt och detta är något förhoppningsvis (så säga) alla vet om.
Var som en kompis skulle sälja sin Ford Sierra med 470hk, köparen frågade om den var hårt körd? Det är väl klart som fan den är hårt körd inom marginalen för hårt, Inte varvstoppen från hemmet till komsum hårt körd men ändå liksom varva ut ordentligt, ja ni fattar...
Så här går ju dom flesta quad's och även om folk vet att dom själva kommer köra likadant som dom flesta quads redan har blivit behandlade av andra personer, t.ex köper jag en quad som gått 300mil så antar jag ju att den har gått så hårt som jag kör, inte så många som kör hårdare så säga, för jag kör min rätt hårt :)
Så det är väl nån skum gen i kroppen som säger "nej!! lägg på 20-30% av priset istället och få en NY maskin, för den här är säkert härjad!". Men visst är det gott att ha nånting som man vet precis hur den blivit använd.
Bilar däremot är ju inte direkt 90%+ hårt körda :) - det är ju så man får låna morfars bil in emellanåt och sota ur den
-
jadu svårt att säga hur det tänks osv, många som sätter ut annonser lite halvdyrt för dom inte är riktigt sugna på att sälja, andra drömmer om att få det dom begär, någon fantasisumma medans några sätter ett vettigt pris men lik förbannat köper inte folk.
när det gäller dom mer extrema quadsen så går ju 99% av dom hårt och detta är något förhoppningsvis (så säga) alla vet om.
Var som en kompis skulle sälja sin Ford Sierra med 470hk, köparen frågade om den var hårt körd? Det är väl klart som fan den är hårt körd inom marginalen för hårt, Inte varvstoppen från hemmet till komsum hårt körd men ändå liksom varva ut ordentligt, ja ni fattar...
Så här går ju dom flesta quad's och även om folk vet att dom själva kommer köra likadant som dom flesta quads redan har blivit behandlade av andra personer, t.ex köper jag en quad som gått 300mil så antar jag ju att den har gått så hårt som jag kör, inte så många som kör hårdare så säga, för jag kör min rätt hårt :)
Så det är väl nån skum gen i kroppen som säger "nej!! lägg på 20-30% av priset istället och få en NY maskin, för den här är säkert härjad!". Men visst är det gott att ha nånting som man vet precis hur den blivit använd.
Bilar däremot är ju inte direkt 90%+ hårt körda :) - det är ju så man får låna morfars bil in emellanåt och sota ur den
Huvudet på spiken ! :wink: Iofs körde jag ju mina maskiner som en kärring och putsade på dem... :oops:
Många verkar ha lånat upp hela hojen och kan inte betala tillbaka lånen. ( Hade två såna säljare förra året, som inte hade råd att "lägga till pengar" för att sälja hojen/lösa lånet....ingen kul sits för dem... :( )
Har ingen lust att förnedra folk genom att tok-pruta, men det är väl vägen att gå. :(
-
Är väl som ni säger. Bara att tokpruta! Alla som är funtade borde ju veta att Quads och ATV:er här iSverige inte har blivit jättestort. Bara att titta på hur mycket de sänker helt nya hojar så får man en bra hint! Tror även att de billiga Kina modellerna gör att att priserna sjunker. De som inte "förstår" vad en Kina hoj innebär kan ju lätt gå på att jämnföra priserna på en sådan med en tex Yamaha eller Suzuki.
Sedan kan det ju hända att det kommer bli större. Men jag har lite svårt att tro det så länge handlarna hävdar att en tex Raptor 700 skall ha service vid 30, 70, 100, 200 mil osv. Den stora massan är lockad utav att kunna köra NÄSTAN motorcykel utan att behöva lägga minst 15k plus en massa tid på ett körkort innan man får köra lagligt. För svensson låter det som om hojarna är extremt ohållbara :roll:
Lite tråkigt för jag är helt övertygad om att en Raptor som körs "vettigt" kan gå minst 500 mil mellan servicarna! Så vida nu inte någon får för sig att dränka den i kärr var och varannan gång man är ute och kör. För sådant håller ingen varken motorcykel eller Quad förrutom då om man byter olja ofta och plockar ner alla lagringar och rengör, smörjer osv. Precis som man får göra med en enduro hoj!
-
jag tycker iaf. inte att andrahandvärdet är så bra som det skulle kunna vara.
Å andra siden kommer nya modeller med mer lulllull som gör att begagnat köparna har ett ess till i rockärmen att slå ner på vissa detaljer som finns på 08 istället för 07 fast det va samma ny pris på dom :(
Men blir man överkåt på en ny hoj så blir man, då säljer man kanske ofta till långt under minimumpriset man hade tänkt sig.
-
Japp, så kan det vara :?