ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: bebbe skrivet 9 mars 2008 kl. 18:50:44
-
Hej. Är ny här.
Har funderat på att köpa mig en ATV/Quad.
Vill bara veta hur de är att äga. Ser ju ofta att det är många servicar på de hojar som står på blocket. Behövs det verkligen?
Jag har tänkt att andvända en Quad på liknande sätt man använder en offroad motorcykel. Busa lite grusväg, köra i sandtag mm. Men även transportera sig till jobbet ibland eller bara helt enkel köra runt och upptäcka nya "lekplatser". Funkar detta med en Quad?
De olika jag har kollat på är tex Suzuki LTR450. Tycker att den verkar kul för den är liten och busig. Är dock lite osäker där på vad den "tål". Antar att motorn är mycket lik den som sitter på Suzukis cross hojar och om så är fallet så är det nog ingen Quad man lägger flera tusen mil på! Har jag rätt?
Om så är fallet så går väl de andra som tex Kawas KFX 450 eller Goes 450X bort också?
Sedan så är det ju Yamahas Raptor som verkar intressant. Fast även där är det väl så att 350 eller 450 går bort? Så då är ju 660 eller 700 kvar. Har kollat lite på dessa och för mig ser det ut som om det sitter en liknande motor i Raptor 660 som det sitter i en motorcykel som heter XT660. Har själv ägt en sådan och det är ju lite utav en slitvarg. Men när man läser om Raptor Quadarna på blocket så är det oljebyten gjorda vid var 30:e mil ?? Behövs detta verkligen? På motorcykeln är det ju intervaller på 1000mil!! Eller är det någonting annat som gör att man måste serva dom så ofta?
Finns ju även fler hojar som tex Kawa KFX700 men den känns inte alls lika smidig och busig som tex en Raptor 700.
Om det finns fler modeller som kan vara lämpliga som jag inte vet om får ni gärna visa dom här :D
Sedan undrar jag hur dom är att köra på vägen? Kan ligga och hålla en konstant fart i tex 110 utan att det känns som om hojen skall flyga i bitar? Kan man köra runt 1000 mil om året utan att behöva renovera motorn ofta?
Kort och gott kan man säga att jag undrar om man kan andvända en tex Raptor 660/700 som man kan andvända en vanl reggad motorcykel?
:roll:
-
##Kort och gott kan man säga att jag undrar om man kan andvända en tex Raptor 660/700 som man kan andvända en vanl reggad motorcykel? ##
självklart - vfr skulle du inte kunna det :roll: - motorerna är ju oftast t.om nedtrimmade från mc versionen för att få mer vrid ist för toppeffekt.
Vfr ska man då behöva byta olja oftare än i en mc med likadan mer "trimmad" motor ???? :roll:-
-
Ok, då kan man helt enkelt säga att de som kollar ventiler och byter olja i tid och otid överdriver en HEL del!!
-
Ok, då kan man helt enkelt säga att de som kollar ventiler och byter olja i tid och otid överdriver en HEL del!!
Jag tror att det är så här:de flesta quads är ju inte avsedda för gatbruk från början utan för crosskörning/ tävling/offroad och då får ju motorn gå hårt= tätare oljebyten m.m , en mc körs ju inte på det viset så då är ju inte behovet lika stort att byta olja så ofta - finns ju dom som byter oftare än va manualen säger oxå- "känns" det bra för dom så ok.. :roll:
-
Ok, då kan man helt enkelt säga att de som kollar ventiler och byter olja i tid och otid överdriver en HEL del!!
Nja det beror ju på vad du menar med tid och otid. Enligt service boken så ska man kolla ventiler och byta olja och oljefilter vid 160 timmer (efter 20 timmars inkörning) Men det flesta byter nog oftare än så. Jag är en bland dom som byter oftare :oops:
-
Japp, precis så :D
Men då innebär det alltså att man kan köpa sig en Raptor 700 utan att behöva serva ihjäl sig.
Har själv haft mer enduro inriktade hojar som tex Honda CRF450 och kört på vägen med. Brukar tyvärr oftast sluta med att hojen pajar. Ofta pga att servicen inte kan hållas. Blir ju ibland kanske flera gånger i veckan om man skall följa tidsintervallet ! Blir det liknande med tex en Suzuki LTR450? Har fastnat lite vid den hojen. Liten och kvick, liknande en Goes 450X fast det verkar som om kvaliten är lite bättre?
-
Ok, då kan man helt enkelt säga att de som kollar ventiler och byter olja i tid och otid överdriver en HEL del!!
Nja det beror ju på vad du menar med tid och otid. Enligt service boken så ska man kolla ventiler och byta olja och oljefilter vid 160 timmer (efter 20 timmars inkörning) Men det flesta byter nog oftare än så. Jag är en bland dom som byter oftare :oops:
Men 160 timmar är ju ändå ganska så mycket. Om det hade varit landsväg så kan man väl räkna om det till ca 1000mil?
På crossen jag har nu är det ny kolv var 20:e timme. Det blir ju lite ofta om den skall ut på vägen :P
-
Man kanske inte behöver stressa motorn hela tiden när man är ute, även om det är kul...
Själv följer jag boken och så vitt jag vet mår min motor bra. :D
-
Men 160 timmar är ju ändå ganska så mycket. Om det hade varit landsväg så kan man väl räkna om det till ca 1000mil?
På crossen jag har nu är det ny kolv var 20:e timme. Det blir ju lite ofta om den skall ut på vägen :P
Ja det kan nog bli nåt sånt, manualen säger 2500km men det är nog inte räknat på landsväg, har själv kört drygt 500mil och ligger på runt 100 timmar.
-
Yamaha raptor 300 serien går bort tycker jag.... men Yamana YFZ 450... den är det rejält ös i, minst lika bra som raptor 700. Raptorn är bokstavligen LITE större och klumpigare än 450'n och inte riktigt avsedd för banracing, dock fungerar den nog hur bra som helst för lite hobbyköra på bana
ska du ha en maskin som håller länge, bra kvalité på allt, så tycker jag Raptor 700 är bästa allround maskinen.
har du lite sämre innehåll i plånboken tycker jag du ska satsa på en Hyosung 450/ Goes 450, extremt prisvärda maskiner, motorerna går hur bra som helst, dock lite skavanker i chassi osv, lätt fixat ändå, den är ju inte mycket billigare för ingenting :)
Lycka till
-
Yamaha raptor 300 serien går bort tycker jag.... men Yamana YFZ 450... den är det rejält ös i, minst lika bra som raptor 700. Raptorn är bokstavligen LITE större och klumpigare än 450'n och inte riktigt avsedd för banracing, dock fungerar den nog hur bra som helst för lite hobbyköra på bana
ska du ha en maskin som håller länge, bra kvalité på allt, så tycker jag Raptor 700 är bästa allround maskinen.
har du lite sämre innehåll i plånboken tycker jag du ska satsa på en Hyosung 450/ Goes 450, extremt prisvärda maskiner, motorerna går hur bra som helst, dock lite skavanker i chassi osv, lätt fixat ändå, den är ju inte mycket billigare för ingenting :)
Lycka till
Gott, bra tipps.
Antar att man kan säga att en Raptor 700 är som en offroad mc medans en 450 är mer som en enduro/cross mc?
Någon som vet vart man skall vända sig i Göteborgstrakten för att köpa? Skulle även vilja provköra innan för att se om jag tycker att det passar mig!
-
Raptor700 verkar vara valet för dig. De flesta 450´s är ju egentligen tänkta som tävlingsmaskiner och bör servas därefter, så du tänker helt rätt. Dinli/Goes/Hyusong 450 är väl lite mer gatanpassade...
ÅF i Gtb tex http://www.mmbatv.se det finns säkert fler.
-
Någon som vet hur det är med garantier mm på en Raptor? Samma som på en Yamaha mc?
-
nja asså om man säger överlag på 450 mot 700 så kan man ju säga att 450'n är en bensinbil och 700'an en dieselbil... fast dom samma kraft så säga...
700'an behöver du inte varva lika mycket som en 450, dom går lite lugnare så säga
men ändå chassimässigt och sånt så är det i stort sett lika mycket cross över 700'an som 450'in... det är ju först när du ska börja tävlingsköra osv du märker att 700'an inte passar sig optimalt
så skillnaden på 450 och 700 är inte så stor... fast ändå :)
och skulle du nu mot förmodan vilja ha en 450... T.ex Yamaha's, så tänk på att det inte finns back på alla :). Gott att ha tycker många, endel bryr sig inte
-
Jo, back är nog inte fel :)
-
Jag kommer iaf att skaffa mig en vägreg ltr! Efter en provtur var jag såld direkt, busmaskin var bara förnamnet! :D
Har aldrig provat en 700 men jag tycker den ser ganska stor o tung ut ;o
-
Hur är det med garantierna om man inte följer säljarnas service rekomendationer? Har nu kollat upp lite och de flesta som säljer bla raptorn vill att man skall serva vid 30mil 70mil 100mil sedan varje 100 mil efter det?? Skulle aldrig funka för mig. Om jag kommer köra i närheten utav vad jag kör med mina motorcyklar så har jag inte råd att serva efter det. Kan ju bli 3-4000 mil om året :roll:
-
Hur är det med garantierna om man inte följer säljarnas service rekomendationer? Har nu kollat upp lite och de flesta som säljer bla raptorn vill att man skall serva vid 30mil 70mil 100mil sedan varje 100 mil efter det?? Skulle aldrig funka för mig. Om jag kommer köra i närheten utav vad jag kör med mina motorcyklar så har jag inte råd att serva efter det. Kan ju bli 3-4000 mil om året :roll:
Är det yamaha återförsäljare du pratat med eller är det de återförsäljare för de vägreggade?
-
jag har en goes 450x och jag pendlar ca 8mil om dagen med den ungefär. Fungerar alldeles utmärkt, om man vill så går de dra till crossbana eller ut i skogen också.
Dock är detta min första hoj, men jag är otroligt nöjd med den !
Kanske tycks jobbigt med täta serviceintervaller, men äsch kostar ju inte mycket att göra en full service på dom.
Bara för att göra dig mer förvirrad :P
-
Den nya kawan är också riktigt fin! Där har du ju även back, aluminium ram och el. insprutning som ltr :)
-
Hur är det med garantierna om man inte följer säljarnas service rekomendationer? Har nu kollat upp lite och de flesta som säljer bla raptorn vill att man skall serva vid 30mil 70mil 100mil sedan varje 100 mil efter det?? Skulle aldrig funka för mig. Om jag kommer köra i närheten utav vad jag kör med mina motorcyklar så har jag inte råd att serva efter det. Kan ju bli 3-4000 mil om året :roll:
Är det yamaha återförsäljare du pratat med eller är det de återförsäljare för de vägreggade?
Nej, det är dom som säljer de som är vägreggade.
-
Den nya kawan är också riktigt fin! Där har du ju även back, aluminium ram och el. insprutning som ltr :)
Ja och täta serviceintervaller som inkluderar kolvbyten 8O