ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Mickev skrivet 8 mars 2008 kl. 14:04:03

Titel: Problem efter service
Skrivet av: Mickev skrivet 8 mars 2008 kl. 14:04:03
Hade in polarisen på förstaservice förra veckan och skulle ut och åka en sväng idag.

Märkte då att den var svårstartad. Ja alltså i jämförelse med tidigare, förr hoppade den igång på sekunden. Nu fick man hålla nyckeln ett par sekunder och då den startar känns det som den missar efter förstatändningen för att nästan dö innan den vaknar till liv. Den låter även på ett mer annorlunda sätt innan den kommit upp i varv.

Har ni något tips på vad som kan ha hänt? Normalt? ÅF har stängt för veckan så jag kan inte fråga honom.

Dessutom har den blivit mer svårväxlad känns det som. Även om varvtalet går ner till 1180 som är tomgång på min maskin verkar den vilja ligga på och driva lite och får då följden att spaken går väldans trögt.

Vad tror ni kan ha hänt på servicen. Det som dom skulle göra utöver servicen var att ta reda på om den drog onormalt mycket bränsle och till de hade dom kopplat in en diagnosdator, inga fel hittades samt felsöka blinkers som lagt av. Även kolla upp varför den ville skaka så mycket men det skulle tydligen vara pga däckena... å jag har åkt super swamper så jag vet att allt annat än landsvägsdäck skakar lite  :wink: Detta kändes dock som mer än sånt skak.
Titel: Problem efter service
Skrivet av: SLUG skrivet 8 mars 2008 kl. 15:16:50
Flera trådar har handlat om hur man har balanserat hjulen och fått ett mycket bättre resultat. Prova att söka på "balansera" eller nå´t.

Ang att den går dåligt, så undrar man ju om de råkat ändra någon inställning när de kopplade upp hojen. Går säker att göra någon slags reset. Du får nog åka dit igen.
Titel: Problem efter service
Skrivet av: Mickev skrivet 8 mars 2008 kl. 15:56:14
Eftersom jag ska byta däckena till sommarn så bryr jag mig inte om att ballansera nu. Dock misstänkte jag variatorn då jag lämnade in hojen men efter provkörning och snack med andra verkstäder så kom han fram till att det var hjulena.

Jao, började fundera på de. Eller att dom kommit åt nån bränsleslang så den tappar bränsletrycket då den står ett tag. Detta skulle isåfall förklara varför den var normal då jag hämtade ut den.

Efter en längre "provkörning" nu så blir det nog till att ta tillbaka hjulingen till ÅF. Den går ju då inte att köra rakt med på vinterväg. Bakhjulena slirar konstant vilket också gör att "polaris-sjukan" uppstår, dvs lamelldiffen kliver i och vill driva framhjulena på 2wd läget.
Titel: Problem efter service
Skrivet av: Palm skrivet 8 mars 2008 kl. 17:19:45
Det där med fyr hjulsdriften är ju inte så kul... Men det snarare som ett slags envägslager än en lamelldiff.
Har ju samma fel på min maskin. Och den har dom försökt laga två gånger utan att lyckas. Första gången svarvade dom ner en bricka som ska göra att den inte blir lika känslig. Andra gången bytte dom ut magnetbrickan, men inget gav nåt resultat.
Hoppas du har bättre tur med din!

/Palm
Titel: SV: Problem efter service
Skrivet av: haho skrivet 13 oktober 2009 kl. 22:45:36
Dessutom har den blivit mer svårväxlad känns det som. Även om varvtalet går ner till 1180 som är tomgång på min maskin verkar den vilja ligga på och driva lite och får då följden att spaken går väldans trögt.

Jag har samma problem. Fick du någon lösning?
Titel: SV: Problem efter service
Skrivet av: Mickev skrivet 14 oktober 2009 kl. 11:24:23
Dessutom har den blivit mer svårväxlad känns det som. Även om varvtalet går ner till 1180 som är tomgång på min maskin verkar den vilja ligga på och driva lite och får då följden att spaken går väldans trögt.

Jag har samma problem. Fick du någon lösning?

Inte vad jag kan komma ihåg.
Titel: SV: Problem efter service
Skrivet av: Cornerwall skrivet 14 oktober 2009 kl. 19:07:25
Dessutom har den blivit mer svårväxlad känns det som. Även om varvtalet går ner till 1180 som är tomgång på min maskin verkar den vilja ligga på och driva lite och får då följden att spaken går väldans trögt.

Jag har samma problem. Fick du någon lösning?


Så var min oxå, de shimsade variatorn för att bli av med det.
Kan vara idé att kolla upp det.  ()p
Titel: SV: Problem efter service
Skrivet av: haho skrivet 14 oktober 2009 kl. 23:15:00
Jag sänkte tomtången lite, det hjälpte.  :)
Titel: SV: Problem efter service
Skrivet av: SLUG skrivet 16 oktober 2009 kl. 12:33:54
Hur ställde du tomgången?
Man får ju inte röra tomgångsskruven. :o
Titel: SV: Problem efter service
Skrivet av: haho skrivet 17 oktober 2009 kl. 22:20:05
Hej!
Jag har ingen Sportsman 500 x2!! ;)

Det står i manualen hur man gör.

"Om motorns tomgång inte är tillfredsställande, och alla andra villkor är
gynnsamma, kan förgasaren justeras."

Medsols kommer att öka
RPM. Moturs kommer
lägre varvtal.

 :ATV: Jag kör Hawkeye.
(http://www.postimage.org/gx24g9Y0.jpg)
(http://www.postimage.org/gx24gcs9.jpg)
Titel: SV: Problem efter service
Skrivet av: polaris 800 skrivet 17 oktober 2009 kl. 22:31:19
Hur ställde du tomgången?
Man får ju inte röra tomgångsskruven. :o
det går att justera lite på gasviren precis efter gashandtaget. under gummibälgen.
Titel: SV: Problem efter service
Skrivet av: SLUG skrivet 19 oktober 2009 kl. 15:31:46
OK, trodde du hade EFI.
Det förklarar ju saken.