ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Träffar och evenemang => Ämnet startat av: Borggren skrivet 24 oktober 2005 kl. 15:22:21

Titel: VIKTIGT!!!!
Skrivet av: Borggren skrivet 24 oktober 2005 kl. 15:22:21
Hej hoppas ni orkar läsa igenom mina kommentarer och HELST svara också på det som sagts, Vi som åker Supermoto behöver verkligen lite synpunkter av er som inte åker supermoto, men ändå busar på asfalten, vi vill ju ha med er, men frågan är hur vi skall kunna locka er....

Så "offra" 5 minuter och läs och skriv ett svar under länken nedan,

http://www.svenskquadracing.com/forum/viewtopic.php?t=209
Titel: VIKTIGT!!!!
Skrivet av: Mr2t skrivet 24 oktober 2005 kl. 16:14:19
Jag har äntligen registrerat mej efter ett tusen tappra försök, en mer buggig sida än sidan man kommer till när man ska aktivera sitt nya användarnamn på forumet får man leta länge efter. Jag är dock inte särskillt imponerad av nuvarande reglemete och för min del lutar det mer åt MX/cross hållet när jag köpt min maskin. Men jag håller helt klart med det du skrev i tråden där.
Titel: hej
Skrivet av: Sten skrivet 24 oktober 2005 kl. 16:14:49
Hej Borggren
Vi skall göra det :!:
Titel: förklaring
Skrivet av: Borggren skrivet 24 oktober 2005 kl. 17:25:03
Hej då ni skriver på den länken jag skrev så "buggar" systemet ur ibland, men det är bara att trycka på "bakåt" och trycka enter igen, det funkar lite dåligt just nu men, systemet kommer ihåg så det e bara bakåt och frammåt :lol: , tills det går igenom, hehe det e som en dag i skogen med en quad..... 8)
Titel: Hej
Skrivet av: Sten skrivet 24 oktober 2005 kl. 19:03:49
Bra skrivet Borggren men jag ser problem i klassen :!:

Nr 1
Vi som kör "gatregat" kör med olika kubik 150, 200, 250, 350, 450,osv kan vara lite svårt och kanske till och med farligt att blanda dem.
Nr 2
Jag tror att börja tagga på säkerheten på personlig utrustning ser jag som ett problem och vi bör nog följa SVEMO där.
Nr 3
Även hojarna ser jag som ett problem :!:  men jag tycker det bör räcka med nerf, killer, uppsamlingskärl, och att den är besiktigad och godkänd på sbp.
Nr 4
Tror tyvärr att banan på knutan är lite för stor för vissa.
mvh Sten
Titel: Re: Hej
Skrivet av: Borggren skrivet 24 oktober 2005 kl. 20:22:44
Sten det är bra att du tycker och skriver vad du tycker, men du känner nog inte till Svemo-Supermotard reglerna-den ny klassindelningen, så jag skall se om jag kan förklara


Då man åker exempelvis EM, så startar ALLA tillsammans även om det är olika klasser, och det gör inget då det inte alls fungerarar som en Cross tävling, då hade det blivit riktigt farligt, detta är inte fallet i motard, där kvalar man in precis som i Formel 1, sedan får snabbaste starta som 1;a osv, dvs du hamnar i ett led där din "granne" är lika snabb som du.
Detta systemet gör att det funkar med 30-40 startanden på en gång, detta är däremot ingen bra ide för nybörjare eller den så kallade "std" klassen,
Där är det förslag som finns MYCKET bra, dvs 4 startanden per gång och Sten blanda inte ihop Svemo med detta förslag, för det har INGET med dem att göra. Svemo har bara med RM och SM att göra.
Och om det nu blir en "std" klass med 4 st startanden per gång och bara 4 varv så kommer det inte att bli varvningar och så och då kommer det inte att bli farligt alls även om det startar en 250 och en 450 bredvid varandra, men jag vet faktiskt inte om de som bestämmer om denna klassen har någon nedre kubik gräns, det får de svara på, men jag ser ingen fara i detta.
Det är väl heller inte så många som åker 150cc som är över 16 år så det skall nog funka, men som sagt jag vet inte.

Vad gäller säkerhet, så är skinnställ att föredra det håller jag med om

Och vad gäller quaden så är nerf och killswitch ett absolut tvång, det är ju inte bara för ens egensäkerhet

Men det jag ifrågasätter med många andra är om man skall behöva köpa nya däck och fälgar för att prova på....och naja fast allt

Fråga igen om det är mer du vill veta, jag kanske förklarar dåligt
Peter
Titel: Hej
Skrivet av: Sten skrivet 25 oktober 2005 kl. 00:15:08
Ok det klarnar lite  :idea:
Men om inte SVEMO vem är pappa till denna klas :?: tänker på licens och försäkringar mm.
Har ni ingen typ av vagnbok på era hojar :?:
Std klasen skall man bara köra uppvisning eller även typ klubrace :?:
Mvh Sten
Titel: hej
Skrivet av: Borggren skrivet 25 oktober 2005 kl. 07:38:16
Det är så kallade enklare tävlingar, hoppas att tribial-X kommer in på tråden för han kan förklara detta med hur det funkar på denna typen av tävlingar, Men som jag förståt så skall det bli ....om man nu vill kalla det så..."klubbtävlingar" men det kommer att bli en liten serie precis som i den större supermoto serien, men med ett lite enklare och mer spännande sätt att räkna poäng
Korta - snabba race med mkt körning är nog lite kortfattat hur man kan förklara detta upplägget,
Men jag sökte ju förare till knutan i 3 -4 veckor och fick inte en enda ny kille att prova då de tycker det är för krångligt och dyrt, så jag fattar inte att denna klassen skall bli "lika dyr" som den klassen som redan finns idag, för om man hård drar det så enda skillnaden är 2 olika arrangörar och att man inte får åka trimmat i den "enklare" klassen, dvs om man åker Yamaha eller nått sånt och vill ha fördelar så köper man bara grejer och hänger på för 30-40 tusen, (chassi tillbehör) så har man en stor fördel, och inte alls mkt som säger om det är Yamaha eller inte som är bra att åka på.

Ta min Yamaha, den har jag Värsta framvagnen, styrdämpare, speicers bak, stålomspunna slangar, beställt ny bakaxel, och luftfilter -helsysytem
den har kostat mig 147.000kr och jag får fortfarande åka i den så kalalde enklare klassen, och det priset är utan däck och fälgar......
Har man så här mkt grejor på hojen behöver man Goldspeed däck och dessa kostar över 1100kr/st och nöts som faan, :x
Känns det som att det är nån ide att testa denna klassen för er med en orginal quad? menar då det får finnas hojar som min som skall tävla på samma villkor

Om man får modifiera chassit så blir det dyrt och inte alls nån standard, jag kan exempelvis garantera att en kille som heter Kent Noren som åker en helt std Yamaha (sänkt) åker skiten av mig då han egentligen är en mer tränad och bättre chaffis än vad jag är men jag åker oftast i från han då jag har ett bättre chassi nu med de grejor jag har på min Yamaha.

Iden med klassen är att få med mer åkare, så NI som inte åker skriv vad som krävs för att ni skall börja åka.....

Tribial-X hade ett skit skojigt förslag med enduro-supermoto-cross-gräss och avslutning på 5 kampen, vet inte varför det inte blev av, men allt är inte så enkelt, kan ha med försäkringar att göra, jag vet inte.
Titel: Hej
Skrivet av: Sten skrivet 25 oktober 2005 kl. 11:49:10
Kan vi få mer info om tribial-X :?:
Vi på atvcenter har "tur" att du Borggren vill lägga mycket tid på oss :!:
Ps: vi finns så nära......... vi borde träffas i HBG och lägga fram förslag :!:
Mvh Sten
Titel: Re: Hej
Skrivet av: Borggren skrivet 25 oktober 2005 kl. 15:01:42
Citat från: "Sten"
Kan vi få mer info om tribial-X :?:
Vi på atvcenter har "tur" att du Borggren vill lägga mycket tid på oss :!:
Ps: vi finns så nära......... vi borde träffas i HBG och lägga fram förslag :!:
Mvh Sten


Eller bara träffas o dricka öl o se på coola quadfilmer 8)  hehe se hur de STORA pojkarna gör......

Det med förlag, räcker nog, bara de som bestämmer börjar lyssna på ER som inte åker och fråga vad som krävs för att ni skall prova, och inte hitta på klasser som är mer eller mindre lika dyra och kompliserade som idag.
Förslaget med enklare tävlings form vid sidan av SM eller RM är helt perfekt, samma sak gäller detta upplägget med 4 startande /gång och bara 4 varv gör att alla kan åka, och det behövs fler åkare.
Men detta med att de inte bestämmt att ta bort chassimodifieringarna fattar jag inte, kan inte vara svårt, För det enda som händer idag är att jag inte får åka där, för det är bara jag som har gjort detta men ändå åker en STD maskin.