ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: MP skrivet 7 mars 2008 kl. 23:05:26
-
Har idag bytt munstycke från original 137,5 till 160 och monterat UNI filter. Ingenting är gjort med ljuddämparen. Vid normal landsvägskörning mellan 90-110 km/h blir avgasröret glödande rött. Faktum är att det blev likadant med original munstycke och original luftfilter.
Känns lite trött vid segdragning men vid högre varv bär det iväg bättre än innan.
Nån som har nån idé varför?
-
ja tycker att du ska ta fråga ÅF om det de kan nog svara på de då
-
Mitt blir också glödande rött, och vad jag kunde läsa mig till vid en sökning här på forumet så skrev nån att den gick för magert och att det skulle bero på det.
Testa ge den mindre luft, och således fetare blandning, och se om det hjälper. Ska göra detsamma jag med.
Min har orginal luftfilter och ska enligt förra ägare vara ombestyckad, vet ej till vad än då jag ej hunnit riva förgasaren.
Någon skrev också om en Raptor som också lyste glödrött och i det fallet berodde det på tunna väggar i grenröret - Måhända samma sak gäller för våra maskiner, men då bör ju alla uppleva samma sak.
-
Har inte märkt av det på min Dinli 450 ännu och jag har ändå kört 600 mil med den. Den är helt original förutom 15 drev fram. Kör en del landsväg med den men inga längre sträckor i och för sig. Hur länge kör du i 90-110 km/h? Om du ligger mil efter mil i dessa hastigheter är det väl inte konstigt att den bli varm då den varvar rätt bra 8)
-
Mitt blev rött när jag enbart slängt på revboxen som ger +1200 varv då kändes det att den gick snålt på full gas. Vid ombestyckning blir den aldrig röd igen oavsett hur man pressar maskinen.
-
Det rör sig inte om några längre sträckor. 2 km ungefär.
-
Kör också med 160 munstycke UNI filter och orginal avgas. Min har aldrig haft tendens att bli rött. När man är ute o gasar. Ställde min luftskruv som många skrivitt här på forumett om man sätter i större munstycke. Känns pigg och inge seg någonstans. Så ett bättre avgas så ska den nog gå lite bättre till.
Enda är att sitter man med Shorts på sommaren vi rödlyse och kyl Fläkten drar igång blir det lite varmt om benen hehe..
-
Hur har du luftskruven justerad?
-
ja vafan va det nu.. tror 2.5 varv ut från Botten..
Någon som vet bättre. va ett tag sen jag gjorde det.
-
Jag hade oxå min 2,5 då gick den jättesnålt sen mätte vi CO då skruvade vi ut den ett par varv till innan det blev bra men nån här på forumet sa att allt över 3 varv gör ingen skillnad men det gjorde de då på min. STOR skillnad på bottendrag. Alla maskiner är olika du lär mäta CO om du ska få grundinställningen rätt.
-
Någon mer som labborerat mer med Luftskruven? man kanske ska testa skruva ut den lite till då. kanske går ännubättre =)
-
Vid mer än 4varv ut på luft/bränsleskruven så går jag alltid upp ett steg på huvudunstycket :wink:
Kör för tillfället med huvudmunstycke #170 lågfart #47,5 och 2-2,5 var på luft/bränsleskruven 8)
Stirra nu er inte blinda på vad folk har för olika inställningar för det går inte att ha samma inställning i Skåne som i Kiruna :wink:
kröken blir oftast röd men det skall inte vandra för långt bak........
//Nonne
-
Var får man tag i 170 munstycke?
-
Eller är det bättre att montera en Dial A Jet istället? Om man ska byta munstycken och justera en massa så kanske en DAJ är värd sina pengar
-
Om vi skruvar in luftskruven blir blandningen fetare och tvärtom. Vid rätt bestyckad förgasare är luftskruven utskruvad ungefär ett och ett halvt varv. Om den måste skruvas ut (eller in) mer än ett varv från denna grundinställning kan detta tyda på felaktigt val av lågfartsmunstycke. Denna krets inverkar från helt stängd trottel upp till kvarts gas.
-
Det är alltså luft/bränsleskruven jag menar :D
-
på två takt blir blandningen fetare om man skruvar in luftskruven på fyrtakt blir blandningen fetare om man skruvar ut bränsleskruven.... 8O 8O 8O ... :lol:
-
Inte på min Mikuni Tm40
-
Förgasarens kretsar
Förgasaren kan delas upp i fem kretsar vilka alla påverkar bränsle-/luftblandningen. Dessa kretsar överlappar alltsom oftast varandra. Här har vi för enkelhetens skull inte tagit med choke-kretsen.
l Lågfartskretsen
l Trotteln
l Nålmunstycket/trottelnålen
l Huvudmunstycket
l Luftmunstycket
lLågfartskretsen består av två justerbara delar, luftskruven (air screw) och lågfartsmunstycket (pilot jet). Luftskruven är placerad uppströms, mot luftfiltersidan. Andra förgasare kan istället ha en bränsleskruv (idle mixture screw) nedströms, åt motorn till. Om vi skruvar in luftskruven blir blandningen fetare och tvärtom. Vid rätt bestyckad förgasare är luftskruven utskruvad ungefär ett och ett halvt varv. Om den måste skruvas ut (eller in) mer än ett varv från denna grundinställning kan detta tyda på felaktigt val av lågfartsmunstycke. Denna krets inverkar från helt stängd trottel upp till kvarts gas.
lTrotteln (slide) och dess märkning. Med trottelstorlek menar man vanligtvis inte storleken på själva trotteln utan storleken på skärningen eller avfasningen (cut away) i trottelns nederkant. Storleken finner du ingraverad i botten och mäts i 16-dels tum. Alltså, står det stämplat 2.5 så är trottelns avfasning 3.97 mm. Det finns storlekar från 0.5 till 3.5. Ju större avfasning desto magrare bränsle/luftblandning. Avfasningen påverkar motorn från just lyftad trottel upp till kvarts gas och bestämmer hur motorn svarar på gaspådrag.
lTrottelnålen (jet needle) hänger ner från ett hål i centrum av trotteln och löper i nålmunstycket. Nålens uppgift är att se till att motorn får rätt bränsleblandning i mellanregistret. Ju högre nålen lyfts, desto mer bränsle kan passera genom nålmunstycket. Med hjälp av ett klips som är fäst i ett av fem spår i nålens överdel kan bränsleblandningen justeras i området 1/4 till 3/4 gas. Flyttar du nålen uppåt får du fetare blandning tidigt i registret. Byter du däremot nålmunstycke ändrar du blandningsförhållandet jämnt över hela registret. Man kan naturligtvis också byta nål. Dessa finns i stort antal, var och en med sin karaktär. En del är tjocka andra smala. En del smalnar av tidigt, andra sent.
lNålmunstycket (needle jet) är mässingröret som du ser sticka upp rakt under trotteln. Det kan i förgasarhalsen se ut på två sätt. Antingen (uppifrån) som en halvmåneformad sköld som sticker upp 3-8 mm med sin konvexa del mot luftströmmen. Denna typ kallas primary type och förekommer på alla tvåtaktare men fungerar enligt Sudco (Mikunis och Keihins återförsäljare i USA) utmärkt även på fyrtakt! Sköldens uppgift är att öka vacuumet över själva munstycket.
Den andra typen kallas bleed type och sticker upp som en 3-4 mm helrund krage i venturin. Denna typ av munstycken har små hål (syns bara demonterat!) som "blöder" in luft under bränslets väg upp genom munstycket. På detta sätt uppnås en högre grad av emulsifiering (finfördelning) av bränslet. Denna typ av nålmunstycke förekommer i regel som standard på alla fyrtaktsmotorcyklar. I botten sitter huvudmunstycket som samtidigt låser fast nålmunstycket. Det finns runt 30 olika storlekar av nålmunstycken - allt från N0 till R8. Skillnaden i diameter mellan ett P4 och ett P6 munstycke är bara 0.01 mm. Skillnaden mellan ett P4 och ett O4 munstycke är 0.05 mm.
lHuvudmunstycket (main jet) reglerar bränslemängden från 3/4 upp till fullgas. Det betyder att du i praktiken skulle kunna köra utan huvudmunstycke, upp till 3/4 gas, utan att märka det. Det är först därefter som det har betydelse. Detta munstycke har ofta ett skvalpskydd (i form av en mässingring/krage) mellan sig och nålmunstycket. Huvudmunstycken finns i storlekar från #50 tom #200 (i steg om 5) och från #200 tom #720 (i steg om 10). Ett #250 munstycke släpper igenom 250 cc bränsle i minuten. Tänk på att andra förgasartillverkare kan märka sina munstycken i diameterstorlek!
lLuftmunstycket (air jet) är det minsta och minst förstådda av alla munstycken. Du hittar det i klockstyckets nederkant mot luftfiltret. Tittar du in i detta lilla gängade 4 mm hål skönjer du ett mässingsmunstycke med ett spår för en bladskruvmejsel (fast det är inte alltid det sitter något monterat!). Detta munstycke har till uppgift att förse motorn med rätt blandning speciellt vid fullgas. Ju större luftmunstycke desto magrare relativ blandningskurva. Om detta kompensationshål inte hade funnits skulle motorn gå för fett vid längre fullgaskörningar. För stort luftmunstycke kan dock leda till för mager blandning, så var försiktig när du laborerar med detta munstycke. Observera att luftmunstycket på Mikunis TM40-förgasare är kopplat till lågfartskretsen och därför har en annan inverkan än den här ovan nämnda.
-
Hur har du luftskruven justerad?
Luftskruven fungerer bare på tomgang og opp mot 1/4 gaspådrag.
Har ingen betydning på fullgas og kjøring i høy hastighet.
-
Förgasarens kretsar
Förgasaren kan delas upp i fem kretsar vilka alla påverkar bränsle-/luftblandningen. Dessa kretsar överlappar alltsom oftast varandra. Här har vi för enkelhetens skull inte tagit med choke-kretsen.
snip 8< 8<
Helt riktig.
Tenk igjennom dette. Da forstår dere hvorfor avgasrøret blir rødglødende.
Kudos til XXX
-
Förgasarens kretsar
Förgasaren kan delas upp i fem kretsar vilka alla påverkar bränsle-/luftblandningen. Dessa kretsar överlappar alltsom oftast varandra. Här har vi för enkelhetens skull inte tagit med choke-kretsen.
snip 8< 8<
Helt riktig.
Tenk igjennom dette. Da forstår dere hvorfor avgasrøret blir rødglødende.
Kudos til XXX