ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Gasglad skrivet 6 mars 2008 kl. 14:55:17
-
Hej!
Jag skall köpa en ATV och funderar på någon av dessa. Jag kommer främst att nöjesåka och dra släp någon enstaka gång.
Nu till frågorna: Generell bedömning, vilken av dessa skulle ni föreslå. Can-am maskinen har fått tämligen bra kritik när man läser recenssioner på nätet och de är ungefär lika starka.
Hur nödvändig är lågväxeln igentligen, jag skll inte dra stockar i skogen utan vi snackar om ett släp ibland.
Kedja eller kardan, Can-am har kjedja och linhai kardan, vad är att föredra, spelar det någor roll??
Är det någon som testat Rally modellen jag kan inte hitta så många svenska recenssioner av denna.
Tacksam för svar.
gasglad
-
jag skulle ha valt Can Am om det är mest nöjesåkning som du är ute efter.
-
ska du dra lite tyngre lass så bör du ta en linhai
annars skulle nog can-am rally vara lite roligare
plus möjlighet att dreva till önskad utväxling 8)
-
Ta kontakt med Fyndplatsen i Bergsjö. Prata med Stefan på tel 0652-10270. Han köpte in alla förra årets modeller av Rally i hela Norden och har därför ett kanonpris på just denna maskin. Kan inte garantera att han har någon kvar nu för de gick åt många och fort i början när han fick dem med det billiga priset. Lycka till
-
Kan inte ett skit om rallyn men linhai tar sig fram riktigt bra trots 2wd. Lågväxeln har jag haft användning för även i skogen då man vill köra långsamt och klättra.
De nackdelarna jag funnit är:
Låg topp fart typ 80. Så att åka på större vägar är tok trist. Man sitter lätt tillbaka lutad med en hand på styret och väntar på att komma fram.
För högt växlad backväxel, svårt att backa med tunga släp.
Man får se till att efterdra skruvar och bultar lite här och där.
Fördelar:
Stark. Jag har aldrig lyckats med att den inte orkar. Den tappar greppet innan. detta gäller då lågväxeln. Har släpat ut älgar från skogen, dragit upp båtar, Kört släp fulla med får över ängar och hagar för att inte nämna alla ungar på pulka man dragit runt på (dock inte i år).
När jag köpte den så var prist en stor faktor.
Mycket stabil på väg.
Väldigt många sålda vilket borde betyda att det finns reservdelar att tillgå.
Låg växel. Det finns tillfällen som man nästan tycker att tom låg växeln är för "snabb".
Men de två bästa råden jag kan ge dig är:
1. försök att provköra dem och bilda dig en egen uppfattning.
2. Köp maskinen av en ÅF som kan sin sak detta kommer att löna sig i längden.
-
Är det bara 2-ledad framvagn på rallyn?
Det står "Independent - single A-arm" på specen.
Det är ett stort minus i så fall.
Och den är 123kg lättare än Linhai 300 2x4.
http://www.akmining.com/atv/rally.htm
(http://www.akmining.com/atv/rallyw.jpg)
-
Är det bara 2-ledad framvagn på rallyn?
Det står "Independent - single A-arm" på specen.
Det är ett stort minus i så fall.
Och den är 123kg lättare än Linhai 300 2x4.
Är det verkligen ett så stort minus? Vill den kliva upp på hjulkanten i kurvor eller?
-
Jag vet bara hur min gamla Lifan betedde sej med 2-delad framvagn.
Den skulle ha toe-out för att inte kasta en av vägen, och det medfödde att den tryckte ihop fjädringen när man körde den på asfalt.
Om ni tänker er att ni grenslar med skidor nerför en backe (V-stilen), benen far isär.
Men det var Lifan det ifs, jag ska inte såga den förräns jag fått ett utlåtande av någon som kört en.
Men det är inte i samma klass som Linhai 300 i vilket fall som helst, Linhai 200 i så fall.
-
Är det bara 2-ledad framvagn på rallyn?
Det står "Independent - single A-arm" på specen.
Det är ett stort minus i så fall.
Och den är 123kg lättare än Linhai 300 2x4.
Är det verkligen ett så stort minus? Vill den kliva upp på hjulkanten i kurvor eller?
OK men att den är 123 kg lättare är väl knappast ett minus eller utan mer en skillnad som gagnar den något mindre motorn eller har jag fel här. Har vikten någon större bestydelse. Att det har en singel A-ar får jag ta under övervägande.
-
Är det bara 2-ledad framvagn på rallyn?
Det står "Independent - single A-arm" på specen.
Det är ett stort minus i så fall.
Och den är 123kg lättare än Linhai 300 2x4.
Är det verkligen ett så stort minus? Vill den kliva upp på hjulkanten i kurvor eller?
OK men att den är 123 kg lättare är väl knappast ett minus eller utan mer en skillnad som gagnar den något mindre motorn eller har jag fel här. Har vikten någon större bestydelse. Att det har en singel A-ar får jag ta under övervägande.
Jag menar bara att den inte går i samma division som Linhai 300,
Jämför istället med tex Linhai 200 då.
Och ska du dra tungt så är det en nackdel med låg vikt, men
det spelar kanske ingen roll för dina krav.