ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Soitan skrivet 4 mars 2008 kl. 16:32:43

Titel: Effektdämpare från 24moto...
Skrivet av: Soitan skrivet 4 mars 2008 kl. 16:32:43
Kollade runt lite på effektdämpare på blocket...
Hittade en på 24moto.se eller Xpit.se som ser ut som en Wileyco dämpare..
Mejlade 24moto.se och frågade lite, fick till svar:

"Hej, den bör passa er hoj, ingår fästen.
Det enda vi vet är att det är en replika på "ett känt system"
/24moto"

Priset var 1495:-, så blev lite nyfiken på om någon har testat eller hört något om denna dämpare. Är även lite nyfiken på hur effekten blir om man bara byter dämparen och inte röret..
Länk:
http://www.24moto.se/prod-info.asp?pid={2438890A-8986-47BD-B647-7B4CBC2B81C5}
eller
http://www.xpit.se/prod-info.asp?pid={55D038EE-3AC2-40C0-8E3A-4AADDDE5592F}
Titel: Effektdämpare från 24moto...
Skrivet av: Blizzter skrivet 5 mars 2008 kl. 10:31:00
Wileyco dämparen är helt i rostfritt likaså röret, det kommer även komplett med skruvar och fästen för Linhai. Efter vad jag hört så klarar det även kraven från besiktingen.

Byter du bara dämparen så ger det som bäst ca 1,5Hkr, kanske registret förflyttas en bit och ger fördel men det är dom siffror jag hittat på nätet i alla fall. Det främre original röret är ju olika tjockt och det är ju ingen höjdare när man vill få avgaserna så fort som möjligt in i dämparen. Ska du byta dämpare så är det ingen ide att snåla på röret som dessutom är den billigaste delen. Hör om det är någon som testat den där dämpar kopian, kan ju hända att den är helt kass och låter som en brunstig älg..

/Blizzter
Titel: Effektdämpare från 24moto...
Skrivet av: Joey73 skrivet 6 mars 2008 kl. 12:40:16
Citat från: "Blizzter"
Wileyco dämparen är helt i rostfritt likaså röret, det kommer även komplett med skruvar och fästen för Linhai. Efter vad jag hört så klarar det även kraven från besiktingen.

Byter du bara dämparen så ger det som bäst ca 1,5Hkr, kanske registret förflyttas en bit och ger fördel men det är dom siffror jag hittat på nätet i alla fall. Det främre original röret är ju olika tjockt och det är ju ingen höjdare när man vill få avgaserna så fort som möjligt in i dämparen. Ska du byta dämpare så är det ingen ide att snåla på röret som dessutom är den billigaste delen. Hör om det är någon som testat den där dämpar kopian, kan ju hända att den är helt kass och låter som en brunstig älg..

/Blizzter


Instämmer med blizzter...du behöver ha hela röret nytt annars gör det ingen nytta!
Samtidigt ska du köpa ett kn filter och även större munstycke till förgasaren.

//Johan.
Titel: Lustgas
Skrivet av: Nippe skrivet 8 mars 2008 kl. 18:11:38
Läser med stor glädje inläggen om trimpipor munstycken mm, men frågan är ju, går det att gör så mycket på en maskin på 275kubik och 20hk, man har ju oddsen emot sig kan jag tycka. Skulle vara roligt att veta om det är någon som bänkat sin maskin efter diverse trimning för att få veta om det ens är värt besväret.
Titel: Re: Lustgas
Skrivet av: Joey73 skrivet 8 mars 2008 kl. 20:34:40
Citat från: "Nippe"
Läser med stor glädje inläggen om trimpipor munstycken mm, men frågan är ju, går det att gör så mycket på en maskin på 275kubik och 20hk, man har ju oddsen emot sig kan jag tycka. Skulle vara roligt att veta om det är någon som bänkat sin maskin efter diverse trimning för att få veta om det ens är värt besväret.

Som sagt Nippe! vet ej om du får så många mer hästar...kanske några..men du får ganska mycket mer vrid i motorn, å de kan faktiskt göra rätt mycket ./Johan
Titel: Re: Lustgas
Skrivet av: gurra-g skrivet 8 mars 2008 kl. 21:05:50
Citat från: "Joey73"
Citat från: "Nippe"
Läser med stor glädje inläggen om trimpipor munstycken mm, men frågan är ju, går det att gör så mycket på en maskin på 275kubik och 20hk, man har ju oddsen emot sig kan jag tycka. Skulle vara roligt att veta om det är någon som bänkat sin maskin efter diverse trimning för att få veta om det ens är värt besväret.

Som sagt Nippe! vet ej om du får så många mer hästar...kanske några..men du får ganska mycket mer vrid i motorn, å de kan faktiskt göra rätt mycket ./Johan

Är du säker på att vridet ökar? Jag har uppfattningen att effektsystem ger sämre botten och mer på toppen. Rätt bestyckat alltså.
Titel: Effektdämpare från 24moto...
Skrivet av: Musicman skrivet 9 mars 2008 kl. 00:07:43
Effektsystem ökar hk med ca:10- 15%
blir alltså starkare, bättre vrid
På linhai, effektsystem större munstycke och sportluftfilter ger 3-4hk extra.
klippa varvstoppet går fortare men med samma vrid.

/Musicman
Titel: Effektdämpare från 24moto...
Skrivet av: Soitan skrivet 9 mars 2008 kl. 12:57:42
Hej..

Blir det en uppdatering.. =)
Jag fick tag i ett Wileyco rör till Linhai på Funride. se för 650:-
Så nu har monterat detta och dämparen från 24moto.se .
Fick göra en egen skarv mellan röret och dämparen med ett eget rör på 34mm.. Har bara monterat det tillfälligt än, skall svetsa ihop dämparen med bakre röret..

Skall även stoppa i lite "isolering" i dämparen för den är typ öppen rakt igenom, så det baksmäller ofta när man motorbromsar, även för att få ner ljudet lite, så man inte får grannarna efter sig..
Främre röret glödde ända bak till skarven när jag testade en sväng, ljudet va häftigt, låter som den va på typ 600cc istället för 275..
Vridmomentet blev ett helt annat, oh nu går det att backa ordentligt även uppför en riktig brant backe..

Väntar bara på att munstycket skall komma som Funride glömde skicka..
Sen får det bli ett KN- filter med någon dag..
Titel: Effektdämpare från 24moto...
Skrivet av: Musicman skrivet 9 mars 2008 kl. 18:20:49
Var försiktig innan du får ett större munstycke.
Motorn kan gå för varm den måste ha lite mera bensin för att kyla ner-

/Musicman
Titel: Effektdämpare från 24moto...
Skrivet av: Soitan skrivet 9 mars 2008 kl. 22:26:13
Tack för tipset Musicman..
Har inte kört mer efter testkörningen.
Jag beställde ett 130 munstycke, men det kanske är för litet??

Va hos brorsan förut och svetsade ihop röret och dämparen, blev fin fint =)

Tänkte montera på det i veckan och sätta dit det större munstycket, kollade lite på duells, men kunde tyvärr inte få fram om dom har munstycken som passar denna förgasare. Någon som vet??
Titel: Effektdämpare från 24moto...
Skrivet av: Musicman skrivet 9 mars 2008 kl. 23:50:01
128-130 är det orginal
Du bör ha 150-160 munstycke, jag satte dit 150, det funkar men 160 ät nog bättre.

/musicman
Titel: Re: Lustgas
Skrivet av: Blizzter skrivet 10 mars 2008 kl. 12:54:31
Citat från: "Nippe"
Läser med stor glädje inläggen om trimpipor munstycken mm, men frågan är ju, går det att gör så mycket på en maskin på 275kubik och 20hk, man har ju oddsen emot sig kan jag tycka. Skulle vara roligt att veta om det är någon som bänkat sin maskin efter diverse trimning för att få veta om det ens är värt besväret.


Vet inte hur andra uppfattar effektökningen med effekt system på, men själv så tycker jag att maskinen med original systemet är seg från start och det tar en liten evighet att nå toppfart. Med Wileyco systemet på (både främre rör och dämpare) så blir det en helt annan maskin, vridet på låg och mellanvarv blir grymt, känns som om man petat på en till cylinder. Toppfarten ökar dock inte så mycket om man inte samtidigt byter filter och munstycke, däremot så når man toppfart väldigt fort.

Är man ute efter mer prestanda för nöjes åkning så är det ett måste att byta avgassystemet om man vill montera större munstycke och filter. Om man enbart använder maskinen för tunga jobb så är det lika viktigt att byta avgassystemet eftersom det blir ett så otroligt mycket bättre vrid, dock kan man låta bli att byta munstycke och filter.

/Blizzter
Titel: Effektdämpare från 24moto...
Skrivet av: Brodde skrivet 10 mars 2008 kl. 17:34:45
Citat från: "Musicman"
128-130 är det orginal
Du bör ha 150-160 munstycke, jag satte dit 150, det funkar men 160 ät nog bättre.

/musicman


Tänk på att lösningen på "effekt" inte alltid är att stoppa i större munstycken.
Motorn kan ju oxå börja gå för fett och får då andra föjder som att den tex inte varavar ur, blöddrar kommer inte upp i teperatur korrekt Svarar sent eller kanske dör på snabbt gas utslag mm.

När ni alla talar om munstycke, talar ni då om huvudmunstycket?

För det finns flera munstycken som är indelade att verka i olika delar av motorns register.
Dessa munstycken arbetar ju tillsammans för att få en så optimal motorkurva av effekt och vrid.

Har bänkat ett par hojar (MC) och oftast har man stoppat i stora munstycken och öppnat luftburkar och bättre flöde i fullflödessystem. och visst det ger nog viss skillnad men under bänkningen så får man oftast gå ner några steg i storlek.
Förgasaren skall ju optimeras till ett bättre luftfiler(luftburk) och till ett annat avgassystem.
Titel: Effektdämpare från 24moto...
Skrivet av: Musicman skrivet 10 mars 2008 kl. 23:37:01
Redovisade bara  tidigare erfarenheter som framförts här på forumet
Och då gäller det när man sätter ditt effektljuddämpare med ett större grenrör samt ett luftsportfilter. Och på min Linhai fungerade det perfekt.
Är man orolig kan man ta kontakt med återförsäljare som gärna delar med sig av sina kouskaper.

/Musicman
Titel: Effektdämpare från 24moto...
Skrivet av: buffelhorn skrivet 12 juni 2008 kl. 22:17:26
Citat från: "Musicman"
Redovisade bara  tidigare erfarenheter som framförts här på forumet
Och då gäller det när man sätter ditt effektljuddämpare med ett större grenrör samt ett luftsportfilter. Och på min Linhai fungerade det perfekt.
Är man orolig kan man ta kontakt med återförsäljare som gärna delar med sig av sina kouskaper.

/Musicman
Jag tängkte sattsa på ett italienskt systen Wileyco Och ett munstycke på 155 Men jag ska öppna min luftburk också. Hoppas att jag får tag på ett avgassystem före midsommar. Gärna hos trech.se
Titel: Effektdämpare från 24moto...
Skrivet av: Blizzter skrivet 13 juni 2008 kl. 08:50:03
Citat från: "buffelhorn"
Citat från: "Musicman"
Redovisade bara  tidigare erfarenheter som framförts här på forumet
Och då gäller det när man sätter ditt effektljuddämpare med ett större grenrör samt ett luftsportfilter. Och på min Linhai fungerade det perfekt.
Är man orolig kan man ta kontakt med återförsäljare som gärna delar med sig av sina kouskaper.

/Musicman
Jag tängkte sattsa på ett italienskt systen Wileyco Och ett munstycke på 155 Men jag ska öppna min luftburk också. Hoppas att jag får tag på ett avgassystem före midsommar. Gärna hos trech.se


Har Wileyco system, 150 munstycke och sportluftfilter. För mig så gjorde dämpare och rör största skillnaden, munstycket känns för litet på min maskin av någon anledning. Provade att köra utan lock på luftburk och med lock på, på min maskin gjorde det ingen somhelst skillnad med lock av eller på. Däremot så lät den som en brölande kossa med locket av. Hade förväntat mig mer utav munstycke bytet.

Linhai 300 ger ca 18hkr i sverige, samma maskin utomlands har jag sett specad till 24hkr. På låg och mellanvarv så är maskinen brutal jämfört med original men toppfarten ligger på 78km/h och den skulle jag vilja ha upp lite till. Varvskyddet är ju klippt så det är inte problemet.

/Blizzter
Titel: Effektdämpare från 24moto...
Skrivet av: Micky skrivet 14 juni 2008 kl. 08:14:04
Har satt på en dämpare från 24motto, jag tycker att den svarar mycket bättre på alla varv och har öppnat blandskruven ett halft varv (har inte klippt varvstoppet) och har orginalfilter kvar,  tycker att den låter lagom mycke med insatsen i
Micke.