ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Raptormaniac skrivet 3 mars 2008 kl. 20:14:58

Titel: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: Raptormaniac skrivet 3 mars 2008 kl. 20:14:58
Skönt! Äntligen har jag tagit mig i kragen och monterat ur motorn ur ramen!
Köpte ett cwr 460cc kit med fullrace kam i våras, men en husrenovering kom visst ivägen för det roliga!.En keihin mx 39mm förgasare har oxå inhandlats.
Nu ska bara motorn klyvas och lämmnas för borrning. Lägger upp en liten bild på den alldeles färskt urmonterade motorn. Ska försöka att uppdatera tråden allt eftersom.....
(Grejorna ska förstås monteras på en raptor 350 -06)
(http://i246.photobucket.com/albums/gg87/raptormaniac007/motor350-460cc.jpg)
Titel: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: TAZ™ skrivet 3 mars 2008 kl. 20:22:05
nice :D  hoppas du drar ifrån 700 orna sen :lol:
Titel: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: blaise skrivet 3 mars 2008 kl. 20:44:01
Glöm det :twisted:
Titel: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: zupe skrivet 3 mars 2008 kl. 21:03:44
Intressat! Hopas på mycket bilder och info.
Titel: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: Raptormaniac skrivet 3 mars 2008 kl. 21:12:01
Målet med bygget är nog inte att "dra" 700 eller 450 maskinerna utan få en mycket roligare maskin för någorlunda hyggliga pengar. Förhoppningsvis kommer man hänga med skapligt på motard banan och slippa bli varvad allt för ofta. Jag tror i alla fall att det kommer att bli ett rejält lyft från original, för den effekten vänjer man sig vid på tok för fort. Vilka man "hänger av" får väl framtiden utvisa........ :wink:
Titel: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: zupe skrivet 4 mars 2008 kl. 11:32:30
Finns det inte risk att det går varmt väldigt enkelt då det endast är luftkylt?
Hur många hk är det beräknat att få med dessa grejer? 45 hk kanske?
Bör ju göra stor skillnad mot 28 orginal yamaha hästar.
Titel: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: Raptormaniac skrivet 4 mars 2008 kl. 12:57:31
Kylningen ÄR ett problem. Har monterat en liten permacool oljekylare men vid hård körning på bana blir det svårt att hitta friläget. Då är motorn original och det lär ju inte bli bättre med mer mos i maskin.Ska försöka hitta någon större oljekyl som passar.
Titel: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: W3D3R skrivet 4 mars 2008 kl. 18:07:52
Lycka till :wink: Hoppas på mycket blider och info under projektets gång  :wink:
Titel: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: E-Fire skrivet 4 mars 2008 kl. 19:06:26
Lycka till Henke!!
Titel: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: Raptormaniac skrivet 4 mars 2008 kl. 22:09:05
Har börjat plocka isär motorn idag, men stötte på lite problem.
Första problemet var att jag inte hade någon avdragare för svänghjulet.
Ska åka förbi lokala yamaha bodegan i morgon och se om jag kan få låna en avdragare, och få lite allmänna tips.

(http://i246.photobucket.com/albums/gg87/raptormaniac007/ingenavdragare.jpg)

Nästa problem var mittemot svänghjulet på motsatta sidan, muttern som håller kopplingskorgen är av storlek 26 och i min sats slutar storlekarna på 22, typiskt. Just när man kommit igång och fått upp tempot!!

(http://i246.photobucket.com/albums/gg87/raptormaniac007/Kopplingdemonterad.jpg)

Blir väl att åka och handla upp sig på lite nya verktyg i morgon så man inte tappar tempot.

Kastar med en bild på förgasaren som ska monteras. Fler bilder på resten av grejorna kommer nog i morgon, är lite trött nu...........

(http://i246.photobucket.com/albums/gg87/raptormaniac007/Keihinfcrmx.jpg)

Fortsättning följer...........
Titel: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: Raptormaniac skrivet 6 mars 2008 kl. 21:31:12
Då har man varit lite aktiv idag igen. Det har inte hänt så mycket sedan sist.
Har varit till feltema och inhandlat lite mer hylsor.Lyckats meka bort kopplingen ....
(http://i246.photobucket.com/albums/gg87/raptormaniac007/kopplingdemonterad-1.jpg)

...och plockat bort cylindern....
(http://i246.photobucket.com/albums/gg87/raptormaniac007/cylinderdemonterad.jpg)

Har inte stött på några problem alls så här långt förutom att hitta en avdragare som är 35mm och har 1,5mm gängstigning.Men det ordnar sig förhoppningsvis snart.Har haft lite mail kontakt med greg på cycleworksracing där jag köpt grejorna och han är väldigt hjälpsam!!! Det blir en del att fräsa bort i blockhalvorna för både vevaxel och foder men jag skulle få en utförlig beskrivning via mail hur det skulle göras. Så det blir nog inga problem.

Lite ögongodis....
(http://i246.photobucket.com/albums/gg87/raptormaniac007/gongodis.jpg)

460 cc kittet med ny vevaxel, foder, kolv (12:1 i komp), kamaxel, ventilfjädrar.Hela kalaset gick på strax över 8000 med frakt och tull.
Titel: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: Svante skrivet 7 mars 2008 kl. 10:44:22
det var på tiden henke! :wink:  sæg till om du behøver hjælp.. :)

lycka till!
Titel: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: Raptormaniac skrivet 9 mars 2008 kl. 21:10:08
Har nu tillverkat en egen avdragare för svänghjulet. För dom som vill tillverka en egen så ska det vara M35x1,5 i gängstigning. Jag borrade ur en M30 mutter och gängade den M35x1,5, svetsade på en bit rostfritt rör på M30 muttern. Ovanpå röret svetsade jag fast en M16 mutter.

(http://i246.photobucket.com/albums/gg87/raptormaniac007/avdragare.jpg)

Jag kan säga att svänghjulet satt som bara F-N! Fick använda mutter knacken på avdragaren för att kunna lossa svänghjulet. Det syns på axeln att konan satt ordentligt fast. Axeln blev "sårig" så jag får ta lite fint våtslip papper och polera upp axeln.
(http://i246.photobucket.com/albums/gg87/raptormaniac007/axelsvnghjul.jpg)

Nu är i alla fall motorn isärtagen. Det "trillade" ur en del saker när jag delade motorn, kommer nog att bli lite pyssel innan jag kommer på vart allt ska monteras. Tur det finns sprängskisser!!

(http://i246.photobucket.com/albums/gg87/raptormaniac007/motorisrplockad.jpg)

Over and out.................
Titel: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: mas skrivet 9 mars 2008 kl. 21:19:30
intressant projekt  :D
Vi hade problem som fan också när vi skulle ta dän svänghjulet på kompisens  
350, hans bror fick tillverka en avdragare på jobbet, axeln va sårig på hans med.
Titel: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: Pheonix skrivet 11 mars 2008 kl. 11:29:30
jo tack du, det där satt en aning .. helt sinnessjukt
Titel: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: Raptormaniac skrivet 18 mars 2008 kl. 21:30:38
Ja då har man varit vid custom racing i örebro och lämnat in motorn för fräsning/borrning.De sa att det kunde ta ett tag innan jobbet blev gjort, för det var visst en hel del raggar bilar som ville bli preppade till påsk!
Kommer mer update när gjerorna är hemma igen....
Titel: SV: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: MR-P skrivet 1 januari 2009 kl. 23:45:00
Och vad hände sen.....
Titel: SV: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: Raptormaniac skrivet 16 mars 2009 kl. 19:12:31
En liten uppdatering på min gamla trimnings tråd.
Fick ihop motorn efter mycket om och men.
Raptorn gick ganska bra med 460cc kittet och annan förgasare.
Körde med den i typ 3 månader sen brann kolven upp!
Jämförde original kolven med trim kolven och konstaterade
att original var 6mm tjock och trim kolven var 2mm tjock!
Man hade visst tummat på marginalerna.
Ny kolv beställdes och monterades.
Körde sedan någon månad till men sen gick vevaxeln i två bitar.
Vevaxelhaveriet var troligtvis ett följdfel till kolvhaveriet.
Nu är en ny vevaxel på g från usa.
Hoppas grejorna håller denna gång...........

Titel: SV: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: Motoya skrivet 16 mars 2009 kl. 19:23:03
oflyt med båda general rasen! Verkar dock vara en maskin me mycket klös i!
Titel: SV: Tillbaka på spåret igen. Nu ska 460cc kittet på!
Skrivet av: bigrussian skrivet 2 juni 2009 kl. 10:36:44
Hänt något nytt här då?  ;)