ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Huggorm skrivet 29 februari 2008 kl. 00:44:23
-
Funderar på om jag verkligen behöver en 4x4. Jag vill ha en vägreggad, men kommer samtidigt att köra lite i skogen med lättare vedkärror. Kanske räcker det med bakhjulsdrift om man har rejäla däck? Jag skall inte direkt ut i myrar och köra, utan snarare på gropiga backar och stigar. Men lågväxel hade varit bra, ettan kanske är för hög på de tvåhjulsdrivna för att funka i skogen?
När brukar ni bli tvungna att lägga i fyrhjulsdriften?
-
Med tvåhjulsdrift och en winsch klarar man sig väldigt långt.
-
Då är bara frågan om hur utväxlingen funkar. Fast det kanske inte är något problem på en med variator, eller hur funkar det?
-
så länge du inte skall köra i gyttja eller mer än typ 20 cm snö så kommer 2wd räcka väldigt långt. Jag har bara 2wd och släpat det mesta efter min, både på väg och i skogen. Om du tänkt att släpa lite tyngre saker så bör du köpa en maskin som har lågväxel även om den har CTV. Mina stackars 257cc räcker förvånasvärt långt eftersom jag har en lågväxel. Har inte haft problem med att den inte orkar men att man tappar grepp (även på torr asfalt). kör man på hög växeln så orkar den inte att äns tappa greppet på blött gräs. Så det är stor skillnad. En annan fördel är att om man åker i skogen och vill smyga fram för att det är trångt etc så kan det gå "förfort" att köra med högväxeln.
-
Perfekt, och särskillt som du har just den ATV jag är mest intresserad av - Linhai 260/300
-
Jag har ju en 4X4 men jag håller med Stene. man tar sig långt på två hjul och lågväxeln är betydligt viktigare än antalet drivande. Är det riktigt besvärligt får man lägga på kedjor :)
-
kan bara hålla med hadde tidigare en
linhai 2wd och jag är förvånad över
hur bra dom klarar sig i terrängen :D
-
lägg pengarna på en 4*4 helt suveränt..
-
jag har 4 hjulsdrift men brukar inte använda den när jag åker i skogen ja tkr de går fint med bakhjulsdrivet i skogen ialf :)
-
Funkar oftast kalas med 2wd! Kan vara bra med 4wd på vintern eller om man drar tungt.
SMC kommer med en ny modell nu, 300cc, 2wd med lågväxel för 39995:- Och då är den från Taiwan!
http://www.fyrhjuling.se/webshop/jow302-p-510.html
Den passar nog de flesta!
-
jag har 4 hjulsdrift men brukar inte använda den när jag åker i skogen ja tkr de går fint med bakhjulsdrivet i skogen ialf :)
Jag håller med, det blir bara tungstyrt med 4wd i skogen, så jag använder det endast när det verkligen behövs.
Jag har ju en 4X4 men jag håller med Stene. man tar sig långt på två hjul och lågväxeln är betydligt viktigare än antalet drivande. Är det riktigt besvärligt får man lägga på kedjor :)
Biltema har superbilliga piggkedjor till ATV kan jag nämna.
-
Jag är häpen av vad min lilla Grizzly klarar (2-hjul).
-
Håller med om att bakhjulsdrift räcker långt.
Brukar på ren djävulskap köra på bakhjulsdrift så länge det går i skogen, om det nu inte är väldigt brant, eller berg, så man riskerar att slå sig...
Kör man på rätt sätt, men rätt däckstryck eller kedjor om det är riktigt jäkligt så räcker det bra till det mesta, men vinch är nödvändigt komplement när det skiter sig.
-
Vid halvdjup snö underlättar det stort med fyrhjulsdrift.
Eljest spelar det ingen roll....
Två decimeter snö blockerar framhjulen, driver dom så klättrar dom över hindret...
-
Två hjul som driver är två hjul för lite, oavsett fordon!
För att leka eller åka till jobbet kan man väl till nöds klara sig med en tvåhjulsdriven. Ska du arbeta (i skogen!) med din maskin måste du ha fyrhjulsdrift, annars blir du bara ledsen...
-
Om man ska dra tungt med högt kultryck är det väl inger fördel med stel bakaxel? Rätta mig om jag har fel. Hur mycket tryck klarar en bakaxel? Jag har själv ju drag på rappen men vågar inte hänga på för tunga laster fast jag vet att den skulle orka dra det.
-
Om man ska dra tungt med högt kultryck är det väl inger fördel med stel bakaxel? Rätta mig om jag har fel. Hur mycket tryck klarar en bakaxel? Jag har själv ju drag på rappen men vågar inte hänga på för tunga laster fast jag vet att den skulle orka dra det.
Det där har diskuterats i oändlighet på forumet, men inget av lägren har väl kunnat "gå segrande ur striden".
Frågan om kultryck är snarare en fråga om att lasta rätt på vagnen så att man får rätt kultryck för maskinen i fråga, snarare än ett allmänt högt kultryck. Konsensusen är dock att stela bakaxlar "tål" högre tryck än delade...
För att komma fram med tvåhjulsdrift (om än med lågväxel och kedjor) och tunga lass måste man ofta satsa och köra fort för att "komma över/igenom hinder". Det är inte min uppfattning av ansvarsfull och säker körning, speciellt inte om man vill undvika markskador.
Som vanligt handlar det om en analys exakt vad du ska använda din hjuling till, kan du bara besvara den frågan är jag övertygad om att forumdeltagarna unisont kan peka dig i rätt riktning!
-
Frågan om kultryck är snarare en fråga om att lasta rätt på vagnen så att man får rätt kultryck för maskinen i fråga, snarare än ett allmänt högt kultryck. Konsensusen är dock att stela bakaxlar "tål" högre tryck än delade d...
Åfan, är det så alltså. Problemet jag har är att den är så låg att kärran lutar frammår och på så sätt skapar högra kultryck än den normalt skulle göra. Tack för infon!
-
Kom ihåg att två hjul med diffspärr är fasiken så mycket mer än tillexempel enhjulsdriften på en vanlig bil. Dessutom finns det många som saknar diffspärr på framhjulen och då är det ju faktiskt trehjulsdrift.
Men det är ju klart att fyra hjul är bäst. Även om det bästa fästet ändå oftast är mot bakhjulen.
Inte bara välja mellan 2- eller 4-hjulsdrift alltså. Utan både 1-, 2-, 3- och 4-hjulsdrift. :wink:
-
Kom ihåg att två hjul med diffspärr är fasiken så mycket mer än tillexempel enhjulsdriften på en vanlig bil. Dessutom finns det många som saknar diffspärr på framhjulen och då är det ju faktiskt trehjulsdrift.
Men det är ju klart att fyra hjul är bäst. Även om det bästa fästet ändå oftast är mot bakhjulen.
Inte bara välja mellan 2- eller 4-hjulsdrift alltså. Utan både 1-, 2-, 3- och 4-hjulsdrift. :wink:
Japp, i stort sett helt riktigt! I det sammanhanget är det lite roligt att du vill ha en Polaris...
-
Har haft en 6x6 i tio år. Stel bakaxel.
Ett gäng upphuggna vägar i skogen min.
Nyligen införskaffat griplastarvagn, 400 nettokilo...
Koppla till 6x6... Njaee.. Köpte loss en Bombardier 800 kubikare gjorde jag. Delad bakaxel.
Nu måste jag hugga upp nytt vägnät i skogen enär nya maskinen blev lägre på grund av vagnen..... Och värstingfjädrar är monterat, ja....
-
Nyligen införskaffat griplastarvagn, 400 nettokilo...
Koppla till 6x6...
Låter som om du köpt en sådan:
(http://www.kellfri.se/images/huggarvagn_ATV.jpg)
Drömplacering av hydraulaggregatet...
-
Nope, satsat på denna.... Att det ska vara så förbålt svårt att smeta in en bild..!!
Avestavagnen.se 4.2 meters kran är det jag införskaffat i vart fall.
Mobilkamera säljes, billigt.....
-
Avestavagnen.se 4.2 meters kran är det jag införskaffat i vart fall.
En riktig finsmakarvagn, alltså! Men visst är väl boggien flyttbar även på dessa? Det låter som om du har för högt kultryck...
(http://avestavagnen.se/bilder/MS42.JPG)
(Bilden måste finnas någonstans på nätet för att den ska gå att klistra in)
-
Tack för hjälpen.
Boggien är förvisso flyttbar, inte tillräckligt dock.
Upp med stödbenen och maskinen sätter sig en decimeter direkt.
Och detta märks på de invanda vägarna...... Tur jag köpte drift på vagnen, den knuffar på bra.....
-
Missade en liten detalj...
Ut ur skogen ligger det 4 till 4.6 meters stockar på vagnen.
I princip omöjligt väga upp ekipaget. Dödvikt på kulan å 4-hjulingen sätter sig på arslet rent ut sagt... Carlmansvagn efter 6x6 med stel axel hade positiva sidor....
-
Ut ur skogen ligger det 4 till 4.6 meters stockar på vagnen. I princip omöjligt väga upp ekipaget.
Inte då! Aptera över 5,50 så löser sig problemet av sig själv... :D
-
Nu har inte jag Norrlandsskog......
-
Avestavagnen.se 4.2 meters kran är det jag införskaffat i vart fall.
En riktig finsmakarvagn, alltså! Men visst är väl boggien flyttbar även på dessa? Det låter som om du har för högt kultryck...
*Bild*
(Bilden måste finnas någonstans på nätet för att den ska gå att klistra in)
Skulle du transatlantic snabbt kunna förklara hur du gör, sparar du den på din dator och sedan laddar du upp den på tinypic eller kan du på något sätt klistra in sid-adressen i något av fälten och på detta sätt få tinypic att ladda upp den?
-
Nu blir det ju väldigt OT, men eftersom så många verkar efterfråga detta så...
Mellan punktstrecken nedan är ett tidigare inlägg av mig i den här tråden, precis som det ser ut när man "skriver in det". Och ja, man måste "publicera" bilderna från sin egen dator någonstans på nätet får att de ska gå att få med i inlägget.
....................................................................................
Avestavagnen.se 4.2 meters kran är det jag införskaffat i vart fall.
En riktig finsmakarvagn, alltså! Men visst är väl boggien flyttbar även på dessa? Det låter som om du har för högt kultryck...
(http://avestavagnen.se/bilder/MS42.JPG)
(Bilden måste finnas någonstans på nätet för att den ska gå att klistra in)
.....................................................................................
För att slippa skriva koden för "fetstil", "url", "bilder" och vad det nu är kan man använda knapparna ovanför "inskrivningsrutan". Bäst är att prova och "förhandsgranska".