ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: Jonas Bergh skrivet 26 februari 2008 kl. 20:17:27

Titel: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: Jonas Bergh skrivet 26 februari 2008 kl. 20:17:27
Jag ägde en Goes i endas 2,5 mån men jag måste säga att en bättre 450 motor har jag inte sett.

De jag vill tipsa er alla om är att köpa ordentliga batteri.
Jag körde först på original och maskinen ville inte helt varva ut på högsta växeln. Så fort de blev minus grader ville den inte starta längre och jag fick pengar av min återförsäljare att skaffa ett nytt biltema batteri (GEL). Detta batteriet fungerade bra ett par dagar, maskinen startade. Men fortfarande samma problem, den ville inte varva ut helt. Jag trodde då att de var ju en Goes och de har problem att dra ut på högsta växeln, så jag tänkte inte mer på de. Men sen hände något med batteriet, de vägrade ta laddning, jag åkte till biltema o bytte till ett likadant. Med de nya gick hojen ett tag, jag körde en ca 50 mil, fortfarande samma problem med varvet. Sen helt plötsligt vägrade den starta. Plockade ur batteriet och såg att de spräckts, in till Biltema igen och lämna tillbaka. Jag bestämde mig för att inte plocka ut ett likadant utan åkte till den lokale handlaren och köpte mig ett Varta batteri (kvalite). De kostade 750:- men de var de värt. Hojen startade på första snurren. Jag tänkte att jag tar den på en sväng, de regnade men de var kul ändå. Jag blev förvånad ganska omgående över vilket drag de var i maskinen, de reste sig utan problem i både  1 o 2 växel utan ens försöka att dra upp den, bara ren gas. Och när jag tog ut den på en rejäl raka så bara drog den iväg, kände aldrig av något varvstopp den bara ökade o ökade. Vid 155 på mätaren var jag tvungen att släppa av då vägen var slut. När jag kom hem trodde jag bara att de var rätt fuktighet o temperatur ute, men  den gick precis lika bra nästa gång och de gör den fortfarande.

En gång gick den dock aningen sämre och efter att ha gått igenom allt så såg jag att ett av spännena till luftburken inte var helt på. Den är otroligt känslig för att få rätt mängd luft.

Så mina tips, skaffa ett ordentligt batteri som klarar av att leverera en konstant ström och se till att få rätt mängd luft.
Titel: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: adde911 skrivet 26 februari 2008 kl. 20:28:59
Som nybliven ägare av en Goes 450x och inte så bevandrad i motorkunskap, så ber jag verkligen någon förklara ovan inlägg för mig.

Hur kan batteriet ha en sådan påverkan på "draget"??
Titel: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: Jonas Bergh skrivet 26 februari 2008 kl. 21:16:55
Så som jag förstått så om inte tändspolen får precis samma konstanta ström så får inte tändstiftet en konstant gnista, dvs maskinen går ojämt. Detta kommer främst på höga varv då generatorn snurrar som fortast.

Rätta mig om jag har fel.
Titel: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: Goes450X skrivet 26 februari 2008 kl. 21:20:04
Jo, det är ett känt problem,batterien bör man byta, även jag köpte ett batteri av den bättre sorten, 7-800 kostade det, även lite kraftigare, har inte haft några problem sedan jag bytte  :D


Om du nu rosar Goes450 så mycket och sen säger att det inte va något för dig :roll:
Får jag fråga vad du har bytt till?
Titel: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: kyozo skrivet 26 februari 2008 kl. 21:25:34
du har så rätt så.....

men en liten fråga bara 155 på mätaren ???? helt orginal förutom batteriet......låter i mina öron som rena glädje siffrorna min gjord bara 127km orginal men sen så plockade jag insattsen å då fick jag upp den till 134 me nden gick inte 100% på hög varv så ja gtillverkade en egen Nojskiller ist för innsatsen på den å vipps så gick den mycket renare den behöver lite motstånd med men min resa slutade på 147Km/h där gick varvstoppet i på min då men jag har iof bara 14 kuggars framdrev på min du kanke hadde 15 kuggars men du skrev ändå att din var orginal å hadde du ju med 14 fram kugg
Titel: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: Jonas Bergh skrivet 26 februari 2008 kl. 21:26:01
Goes är en maskin som kostar 60-65 kkr ny, du får vad du betalar för. Goes är en toppen maskin för de pengarna, men jag ville köra MX och de passar den INTE för. Att ta ut denna på banan är ett stort misstag, idioti. Den är tung och har ett för klent chassi, de glappar lite här o var. Och trots att de sitter gas dämpare på den så tycker jag att dämparna är under all kritik.

Men som en gat-racer är den kanon, iaf den jag hade.

Nu har jag skaffat mig en Predator TLD som jag ska ut o rasta på MX banorna i sommar.
Titel: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: Jonas Bergh skrivet 26 februari 2008 kl. 21:29:30
Citat från: "kyozo"
du har så rätt så.....

men en liten fråga bara 155 på mätaren ... men du skrev ändå att din var orginal å hadde du ju med 14 fram kugg...


Med original syftade jag på batteriet.

Min terförsäljare satte i den oborrade trotlen samt de munstycken som byttes ut när den stryptes. Sen tog han ut insattsen och byggde en ny insats som inte dämpade lufflödet men slog sönder ljudet, så den inte lät allt för mycket. Han satte även på ett 15T fram.
Titel: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: kyozo skrivet 26 februari 2008 kl. 21:31:05
Citat från: "Jonas Bergh"
Goes är en maskin som kostar 60-65 kkr ny, du får vad du betalar för. Goes är en toppen maskin för de pengarna, men jag ville köra MX och de passar den INTE för. Att ta ut denna på banan är ett stort misstag, idioti. Den är tung och har ett för klent chassi, de glappar lite här o var. Och trots att de sitter gas dämpare på den så tycker jag att dämparna är under all kritik.

Men som en gat-racer är den kanon, iaf den jag hade.

Nu har jag skaffat mig en Predator TLD som jag ska ut o rasta på MX banorna i sommar.


som tävlings maskin duger den inte tyvärr men för oss andra glada amatörer dugger den fin på MX bana tycker iaf jag........

fast jag ska iof själv byta till antingen en Can-Am ds 450 X-series lr en Ltr 450 men men det är endast pga av allt strul ja ghar hafft med min motor den står ju som sagt just nu hos åf igen har tappat räkningen på verkstads besöken ......
Titel: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: kyozo skrivet 26 februari 2008 kl. 21:33:20
Citat från: "Jonas Bergh"
Citat från: "kyozo"
du har så rätt så.....

men en liten fråga bara 155 på mätaren ... men du skrev ändå att din var orginal å hadde du ju med 14 fram kugg...


Med original syftade jag på batteriet.

Min terförsäljare satte i den oborrade trotlen samt de munstycken som byttes ut när den stryptes. Sen tog han ut insattsen och byggde en ny insats som inte dämpade lufflödet men slog sönder ljudet, så den inte lät allt för mycket. Han satte även på ett 15T fram.


ok då är det fram dervet som är/var skillnaden på våra hojar ;)
Titel: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: pange skrivet 26 februari 2008 kl. 23:29:23
Tycker ändå det verkar konstigt skulle främst va fel på generatorn enligt mig batteriet förser ju inte hojen med ström under färd.
Men att problemen med starten helt klart är det rätt
Titel: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: Jonas Bergh skrivet 27 februari 2008 kl. 08:49:33
Vad skulle annars denna avändas till?
http://store.atvgalaxy.com/product_info.php?products_id=662
Titel: SV: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 27 oktober 2008 kl. 15:46:05
Gammal tråd men ändå, vad är det där, ser att de finns till min can-am också, men det där med magic låter lite skumt, nån som testat dem och sett nån effekt?
Vad gör prylen egentligen?
Titel: SV: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: Räcket skrivet 27 oktober 2008 kl. 17:47:29
Gammal tråd men ändå, vad är det där, ser att de finns till min can-am också, men det där med magic låter lite skumt, nån som testat dem och sett nån effekt?
Vad gör prylen egentligen?

Som jag kan förstå så ökar den nog strömeffekten, med tanke på att det
står att den gör så även belysningen lyser starkare. :)

(men detta är bara min gissning) :D
Titel: SV: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: gurra-g skrivet 27 oktober 2008 kl. 17:51:05
Möjligtvis att den höjer spänningen,
men jag har en känska att den inte håller vad den lovar riktigt.
Titel: SV: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: LAHA skrivet 27 oktober 2008 kl. 18:07:51
Vad skulle annars denna avändas till?
http://store.atvgalaxy.com/product_info.php?products_id=662

Den fungerar så att den ser till att det laddas hela tiden, alltså funkar det precis lika bra att ha halvljuset tänt hela tiden  ()p
Titel: SV: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: Martin skrivet 27 oktober 2008 kl. 18:58:13
Vad skulle annars denna avändas till?
http://store.atvgalaxy.com/product_info.php?products_id=662

Den fungerar så att den ser till att det laddas hela tiden, alltså funkar det precis lika bra att ha halvljuset tänt hela tiden  ()p

Det är väl det man har laddningsrelä till. Kan ju inte ladda hela tiden. Då lär man koka batteriet.
Tror inte på såna grejor. Man måste tillföra något för att få ut något.
Får man ut mer i ena änden så kostar det i den andra.
Generator och batteri kan tillsammans ge en viss mängd effekt (Watt).
Sen kan man alltid antingen höja spänningen (volten) eller strömstyrkan (amperen). Inte båda sammtidigt utan att man tillför energi.
Det är fortfarnade ingen som lyckts uppfinna en evighetsmaskin.
Kan väl tro att den fungerar som ett bättre laddningsrelä eller nått.

 
Titel: SV: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: LAHA skrivet 27 oktober 2008 kl. 20:34:03
Jo visst funkar laddningsreläet så, men när batteriet är fulladdat och ingen förbrukare är på så sjunker spänningen till 12 volt..... Tänd ljuset och kolla vad som händer  :rtfm:
Titel: SV: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 27 oktober 2008 kl. 23:38:33
På min ligger spänningen på 14.4 volt så fort motorn går på lite mer än tomgång, så jag tror inte på det där med att spänningen skulle gå ned till 12 volt.Kan säkert skilja mellan olika fyrhjulingar.

Det skulle kunna vara nån typ av snabb kondensator som säkerstället tillräckligt hög ström till tändspolen om batteriet inte kan leverera ström utan spänningsfall just när tändspolen skall laddas upp.
Nu vet jag inte ens om det sitter separat tändspole på min ATV, eller om den är inbyggd i svänghjulet, men om det är en separat tändspole så skulle en "magisk" kondensator kanske kunna göra nytta, tycker ända att det känns lite skumt att en liten pryl skall kunna göra allt de räknar upp där bättre...
Titel: SV: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: Martin skrivet 28 oktober 2008 kl. 08:13:31
Jo visst funkar laddningsreläet så, men när batteriet är fulladdat och ingen förbrukare är på så sjunker spänningen till 12 volt..... Tänd ljuset och kolla vad som händer  :rtfm:

Laddningsreläet ska hålla konstant spänning så länge generatorn levererar. Annars är där nått fel.
Visst, klarar inte laddningsreläet av det så kan man behöva nån mumbo jumbo grej med namn "magic" som fixar det.
Enligt din teori så skulle ju spänningen öka om man drar på last. Den däringa mojängen skulle alltså lura laddningsreläet att där ligger last på så det skulle ladda batteriet hela tiden????? Skulle vara belastat hela tiden. Sliter ju på grejorna. Jag hade aldrig i livet vågat koppla in nått sånt.
Låter väldigt onödigt.
Titel: SV: Tips till er som vill få den att gå bättre.
Skrivet av: gurra-g skrivet 28 oktober 2008 kl. 08:38:53
I den mån generatorn klarar att ladda så ska spänningen alltid
va på 14.4 volt ut från laddreläet. Precis som Martin skriver.
Men kör man tex en vinch ett tag så klarar inte generatorn att leverera.

Batteriet klarar inte heller att leverera stora strömmar någon längre stund, det är
därför som enginelampan kan börja lysa på Can-am när man vinchat.

Skulle då denna mojäng höja spänningen så betyder det att den kräver energi från
generatorn, och då har vi ju ett slags moment 22 eftersom även den drar ström.