ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Droopfy skrivet 26 februari 2008 kl. 14:21:22
-
"som en flaggstång på hjul"
så kändes LTZ:an innan jag sänkte den.
Olika typer av sänksatser har jag sett till diverse olika priser.
Bland annat Denna modell:
(http://www.mypix.se/img_preview/1_14_1196325_575_422_0_0_0.jpg)
Varför betala nästan 1000:- för två frästa aluminiumbitar?
Lite klurande och måttande och några timmar vid fräsen låg resultatet klart.
Min sänksats deluxe =) sänkbar i två steg.
sänker ca 10 cm på första steget. drygt 13 på andra
efter sänkningen blev maskinen betydligt stabilare. dock jobbar inte dämparna riktigt som det är tänkt och den blir betydligt stötigare i framvagnen.
någon som har tips på hur man kan avhjälpa detta?
Byggkostnad 100:- matrialkostnad
Byggtid ca 8 intensiva timmar. inklusive skisser ritningar och kafferaster.
(http://www.mypix.se/img_preview/1_14_1196326_575_422_0_0_0.jpg)
(http://www.mypix.se/img_preview/1_14_1196327_575_422_0_0_0.jpg)
Spara slantar Bygg själv. och ha jäkligt trevligt under tiden.
//Droopfy
-
Smart, ekonomiskt och roligt om man är händig och får allt att funka! :)
Stora projekt på gång med din suzuki, hasplåtar och nu sänkning, varför inte en projekt-tråd?
-
Smart, ekonomiskt och roligt om man är händig och får allt att funka! :)
Stora projekt på gång med din suzuki, hasplåtar och nu sänkning, varför inte en projekt-tråd?
Jo. det kanske vore en idé. men jag tror jag fortsätter dela upp det hela i flera olika trådar då dom behandlar olika delar i projektet. och dessutom vissa helt andra projekt så som verkstadslyften osv.
men vi får se. hojen skall sänkas rejält bak också. lägger nog in den delen här också. så håll utkik.
//Droopfy
-
dämparna funkar bättre om man sänker dom vid övre fästena istället ...eller varför inte både uppe o nere så vinkeln på dämpen blir bättre... 8O
-
smidigt och funktionellt äntligen nån som tänker till när dom gör egen sänksatts å gör den justerbar i olika lägen......
ang dina dämpare så blir den stötig pga du har ändrat framvagns geometri när du flyttar "ut" nedre fästet på stötdämparen det gör att du får en tyngre brytpunkt för stöt dämparen.
det är därför jag har hafft svårt att förstå mig på alla dessa sänksattser för ingen tar hänsyn till det övre fästet om man även moddar det genom att förlänga/flytta det med snett uppåt så får man bibehållen fjädringsväg mindre belastning på stötdämparen och får en fjädring/dämpning lik den som var innan sänkningen.
när det kommer en sån lösning på marknade så komer jag att vara en av dom första i kön
-
dämparna funkar bättre om man sänker dom vid övre fästena istället ...eller varför inte både uppe o nere så vinkeln på dämpen blir bättre... 8O
Jo... jag har sett något exempel på detta. dock inte sett några sänkningssatser för detta. åter till ritbordet tycks det. ska nog passa på att göra detsamma på 700:an så man får lite användning av dämparna.
-
smidigt och funktionellt äntligen nån som tänker till när dom gör egen sänksatts å gör den justerbar i olika lägen......
ang dina dämpare så blir den stötig pga du har ändrat framvagns geometri när du flyttar "ut" nedre fästet på stötdämparen det gör att du får en tyngre brytpunkt för stöt dämparen.
det är därför jag har hafft svårt att förstå mig på alla dessa sänksattser för ingen tar hänsyn till det övre fästet om man även moddar det genom att förlänga/flytta det med snett uppåt så får man bibehållen fjädringsväg mindre belastning på stötdämparen och får en fjädring/dämpning lik den som var innan sänkningen.
när det kommer en sån lösning på marknade så komer jag att vara en av dom första i kön
Jag ska faktiskt hem och skissa på detta i helgen. såg någon som gjort det på en kinamaskin. dock hade dom bara gjort fästet i ovankant, så dämparna stod i en lodrät linje neråt... men kanske är den funktionen ändå bättre än att bara sänka i underkant..
//Droopfy